Take a fresh look at your lifestyle.

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا چیست؟Reviewed by حسین تیموری on Apr 23Rating: 5.0

 

بازاریابی محتوا چیست؟

در این مقاله به معرفی بازاریابی محتوا (یا Content marketing  ) می پردازیم و وجه تمایز آنرا با بازاریابی تبلیغات بررسی می کنیم.

 

تعریف بازاریابی محتوا:

بازاریابی محتوا یا Content Marketing  ، نوعی بازاریابی است که به فرآیند تولید و به اشتراک گذاری محتوایی که باعث حفظ مشتریان قبلی و بدست آوردن مشتریان جدید می شود می پردازد.

این محتوا می تواند مانند: ویدئو ، کتاب ، اینفوگرافی ، مطالعه موردی و … منشتر شود.

یکی از رویکردهای استراتژیک بازاریابی ، بازاریابی محتوا است ، که تمرکز اصلی آن تولید و توزیع محتوای ارزشمند ، مرتبط و سازگار با اهداف برندها می باشد .

  • در بازاریابی محتوا ، هدف جذب مخاطبانی است که به طور واضح تعریف و شناخته شده هستند.
  • در بازاریابی محتوا می توان گفت که هرکس چیزی برای فروختن دارد می تواند به بازاریابی محتوا به عنوان یک ابزار نگاه کند.

به تعبیر استیونسن:

هرکسی با فروختن چیزی در حال زندگی است.

 

به عنوان مثال اول:

یک تولید کننده چای در تلاش است چای خود را به مشتریان بیشتری بفروشد و هر مشتری از او به اندازه ای بیشتر از او خرید کند .

به عنوان مثال دوم :

یک نویسنده در حال فروختن کتاب خود به مردم است و دوست دارد کتابش را باقیمت بیشتر به خوانندگان بیشتر بفروشد .

در اینجا باید به این نکته توجه کنیم که :

کسانی نیز هستند که هدفشان کسب موارد مادی نیست و به شکل غیرانتفاعی فعالیت می کنند ،با معنای عام فروش فروشنده محسوب می شوند .

 

مثالی برای فروش:

یک موسسه خیریه که از کودکان کار نیز حمایت می کند درگیر فرایند فروش است یا یک موسسه خیریه کودکان سرطانی نیز درگیر فرآیند فروش است .

 

حال سوال این است که چگونه می توانیم آنرا اثبات کنیم ؟

در واقع این موسسه می خواهد که مردم و افرادی که به آنها توجه می کنند:

حرف ها و خواسته ها و خدماتشان را بخرند. بر این اساس در تلاشند مخاطبان خودشان را افزایش دهند و از هرکدام از مخاطبان خود حمایت و کمک بیشتری دریافت کنند.

حال یک سوال اینجا مطرح می شود آن هم این است که چه اتفاقی افتاده که شکل سنتی بازاریابی و  تبلیغات به سمت بازاریابی محتوا حرکت کرده است؟

یکی از مهمترین تغییرات که در این چند ساله اخیر رخ داده است ایجاد احساس آگاهی و دانش در ذهن مشتریان بود.

 

برای بازتر کردن این مطلب به توضیح زیر توجه کنید:

اگر در قدیم یک تولید کننده خودرو ، خودرویی را تولید می کرد و در توضیح محصولش می گفت :خودرو باید سه چرخ داشته باشد قبول می کردیم چرا ؟ زیرا به منابع و اطلاعات کافی دسترسی نداشتیم . 

اما امروزه در خیابان هر شخصی که در حال حرکت است، تا خودرویی را می بیند شروع به تحلیل و بررسی آن می کند و اکثرا خود را متخصص خودرو می دانند و اکثر مردم هم نظرهایی در مورد محصول مورد نظرشان می دهند که مثلا: اگر سقف فلان اتومبیل کروک بود زیباتر بود یا اگر دوربین دید عقب داشت بهتربود !

 

دقیقا همین ماجرا را می توانیم برای گوشی ها تلفن همراه نیز مثال بزنیم :

به عنوان مثال به علت کمبود دانش و اطلاعات در زمان قدیم در خرید موبایل دقت آنچنانی نمی کردند و سعی می کردند یک گوشی موبایل ساده داشته باشند تا درحد تماس و ارسال پیامک برایشان کار کند .

اما امروزه به دلیل وجود آگاهی مردم انتظار یک گوشی ساده را ندارند و سعی می کنند از گوشی خود به عنوان یک رایانه جیبی استفاده کنند که اکثر نیازهایشان در طول روز را برطرف کند.

 

حالا به این نتیجه می رسیم که:

اگر شما می خواهید محصول جدیدی را عرضه کنید و موفق باشید ، باید مدتها در گوش مشتری ، داستان های مختلفی را تعریف کنید و برایش مسائل را باز و شفاف کنید تا یاد بگیرد.

که محصول شما چیست ؟ چه کاربردی دارد ؟ نحوه استفاده از آن چگونه است ؟ این روند تا زمانی ادامه پیدا می کند که مشتری خودش را صاحب نظر بداند و محصول را بررسی کند سپس اقدام به خرید کند .

 

این مطلب برای تو سودمنده، حتما بخونش :
راه های شناسایی بازار یابی کالا2

مشتری امروز به خاطر اطلاعات زیادی که دارد، معتقد شده است که دانش و تخصص بیشتری هم دارد و به همین دلیل به سادگی با تبلیغ ساده ، بیلبورد و تیزر تبلیغاتی عمومی متقاعد نمی شود .

او یا خودش راصاحب نظر می داند ، یا در  اطرافیانش  کسانی را می شناسد که آنها صاحب نظر هستند .

 

در کل بازاریابی محتوا در چنین بستری شکل گرفت . و هدف و سوال اصلی بازاریابی محتوا این بود که چگونه می توان از رسانه های قدیمی به شیوه ی اثر بخش و ارزان قیمت استفاده کرد ؟ همینطور چطور می توان از رسانه های جدید که نقش اسباب بازی و سرگرمی را برای ما دارند به عنوان ابزارهایی ارزان اما اثر بخش برای ارزش آفرینی خلق کرد ؟

 

تفاوت های بازاریابی تبلیغات و محتوا:

  • محتوا در رسانه های تحت مالکیت پخش خواهد شد، به رسانه ای که خریداری شده باشد و محتوا در آن پخش شود تبلیغات می گویند.
  • استراتژی بازاریابی محتوا نسبت به بازاریابی های تهاجمی ،جذب کننده است .زیرا محتوا مزاحمتی ایجاد نمی کند بلکه باعث جذب افراد می شود .
  • هزینه بر بودن و زمان بر بودن بازاریابی محتوا نسبت به بازاریابی تبلیغات یکی دیگر از تفاوت های این روش بازاریابی است .

 

بازاریابی محتوا یکی از بهترین ابزارهایی است که به وسیله آن می توان پیام اصلی خود را به مشتریان ارسال کرده و آنها را برای خرید جذب نمود .
از این مطلب خوشت اومد پس لایکش کن

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کد تخفیف ۱۰٪
تو بهترینی
کد تخفیف ۲۰٪
نزدیک بودا
کد تخفیف ۳۰٪
یکبار دیگه تلاش کن
کد تخفیف ۴۰٪
خوش شانس نبودی
کد تخفیف ۵۰٪
تو عالی هستی
شانس خودِت رو برای برنده شدن یک فرصت امتحان کن!
برای استفاده از این فرصت لطفاً ایمیل و تلفن همراه خودت رو وارد کن.
قوانین بازی :
  • هر کاربر ۳ بار فرصت دارد.
  • کسی که تقلب می‌کند، شناسایی می‌شود.
ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
هدیه شما، فایل صوتی مصاحبه با آنتنی رابینز
میلیونر خودساخته ای که رازهاش رو با شما به اشتراک میزاره
telegram
ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.