Take a fresh look at your lifestyle.

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا چیست؟Reviewed by حسین تیموری on Apr 23Rating: 5.0

 

بازاریابی محتوا چیست؟

در این مقاله به معرفی بازاریابی محتوا (یا Content marketing  ) می پردازیم و وجه تمایز آنرا با بازاریابی تبلیغات بررسی می کنیم.

 

تعریف بازاریابی محتوا:

بازاریابی محتوا یا Content Marketing  ، نوعی بازاریابی است که به فرآیند تولید و به اشتراک گذاری محتوایی که باعث حفظ مشتریان قبلی و بدست آوردن مشتریان جدید می شود می پردازد.

این محتوا می تواند مانند: ویدئو ، کتاب ، اینفوگرافی ، مطالعه موردی و … منشتر شود.

یکی از رویکردهای استراتژیک بازاریابی ، بازاریابی محتوا است ، که تمرکز اصلی آن تولید و توزیع محتوای ارزشمند ، مرتبط و سازگار با اهداف برندها می باشد .

  • در بازاریابی محتوا ، هدف جذب مخاطبانی است که به طور واضح تعریف و شناخته شده هستند.
  • در بازاریابی محتوا می توان گفت که هرکس چیزی برای فروختن دارد می تواند به بازاریابی محتوا به عنوان یک ابزار نگاه کند.

به تعبیر استیونسن:

هرکسی با فروختن چیزی در حال زندگی است.

 

به عنوان مثال اول:

یک تولید کننده چای در تلاش است چای خود را به مشتریان بیشتری بفروشد و هر مشتری از او به اندازه ای بیشتر از او خرید کند .

به عنوان مثال دوم :

یک نویسنده در حال فروختن کتاب خود به مردم است و دوست دارد کتابش را باقیمت بیشتر به خوانندگان بیشتر بفروشد .

در اینجا باید به این نکته توجه کنیم که :

کسانی نیز هستند که هدفشان کسب موارد مادی نیست و به شکل غیرانتفاعی فعالیت می کنند ،با معنای عام فروش فروشنده محسوب می شوند .

 

مثالی برای فروش:

یک موسسه خیریه که از کودکان کار نیز حمایت می کند درگیر فرایند فروش است یا یک موسسه خیریه کودکان سرطانی نیز درگیر فرآیند فروش است .

 

حال سوال این است که چگونه می توانیم آنرا اثبات کنیم ؟

در واقع این موسسه می خواهد که مردم و افرادی که به آنها توجه می کنند:

حرف ها و خواسته ها و خدماتشان را بخرند. بر این اساس در تلاشند مخاطبان خودشان را افزایش دهند و از هرکدام از مخاطبان خود حمایت و کمک بیشتری دریافت کنند.

حال یک سوال اینجا مطرح می شود آن هم این است که چه اتفاقی افتاده که شکل سنتی بازاریابی و  تبلیغات به سمت بازاریابی محتوا حرکت کرده است؟

یکی از مهمترین تغییرات که در این چند ساله اخیر رخ داده است ایجاد احساس آگاهی و دانش در ذهن مشتریان بود.

 

برای بازتر کردن این مطلب به توضیح زیر توجه کنید:

اگر در قدیم یک تولید کننده خودرو ، خودرویی را تولید می کرد و در توضیح محصولش می گفت :خودرو باید سه چرخ داشته باشد قبول می کردیم چرا ؟ زیرا به منابع و اطلاعات کافی دسترسی نداشتیم . 

اما امروزه در خیابان هر شخصی که در حال حرکت است، تا خودرویی را می بیند شروع به تحلیل و بررسی آن می کند و اکثرا خود را متخصص خودرو می دانند و اکثر مردم هم نظرهایی در مورد محصول مورد نظرشان می دهند که مثلا: اگر سقف فلان اتومبیل کروک بود زیباتر بود یا اگر دوربین دید عقب داشت بهتربود !

 

دقیقا همین ماجرا را می توانیم برای گوشی ها تلفن همراه نیز مثال بزنیم :

به عنوان مثال به علت کمبود دانش و اطلاعات در زمان قدیم در خرید موبایل دقت آنچنانی نمی کردند و سعی می کردند یک گوشی موبایل ساده داشته باشند تا درحد تماس و ارسال پیامک برایشان کار کند .

اما امروزه به دلیل وجود آگاهی مردم انتظار یک گوشی ساده را ندارند و سعی می کنند از گوشی خود به عنوان یک رایانه جیبی استفاده کنند که اکثر نیازهایشان در طول روز را برطرف کند.

 

حالا به این نتیجه می رسیم که:

اگر شما می خواهید محصول جدیدی را عرضه کنید و موفق باشید ، باید مدتها در گوش مشتری ، داستان های مختلفی را تعریف کنید و برایش مسائل را باز و شفاف کنید تا یاد بگیرد.

که محصول شما چیست ؟ چه کاربردی دارد ؟ نحوه استفاده از آن چگونه است ؟ این روند تا زمانی ادامه پیدا می کند که مشتری خودش را صاحب نظر بداند و محصول را بررسی کند سپس اقدام به خرید کند .

 

مشتری امروز به خاطر اطلاعات زیادی که دارد، معتقد شده است که دانش و تخصص بیشتری هم دارد و به همین دلیل به سادگی با تبلیغ ساده ، بیلبورد و تیزر تبلیغاتی عمومی متقاعد نمی شود .

او یا خودش راصاحب نظر می داند ، یا در  اطرافیانش  کسانی را می شناسد که آنها صاحب نظر هستند .

 

در کل بازاریابی محتوا در چنین بستری شکل گرفت . و هدف و سوال اصلی بازاریابی محتوا این بود که چگونه می توان از رسانه های قدیمی به شیوه ی اثر بخش و ارزان قیمت استفاده کرد ؟ همینطور چطور می توان از رسانه های جدید که نقش اسباب بازی و سرگرمی را برای ما دارند به عنوان ابزارهایی ارزان اما اثر بخش برای ارزش آفرینی خلق کرد ؟

 

تفاوت های بازاریابی تبلیغات و محتوا:

  • محتوا در رسانه های تحت مالکیت پخش خواهد شد، به رسانه ای که خریداری شده باشد و محتوا در آن پخش شود تبلیغات می گویند.
  • استراتژی بازاریابی محتوا نسبت به بازاریابی های تهاجمی ،جذب کننده است .زیرا محتوا مزاحمتی ایجاد نمی کند بلکه باعث جذب افراد می شود .
  • هزینه بر بودن و زمان بر بودن بازاریابی محتوا نسبت به بازاریابی تبلیغات یکی دیگر از تفاوت های این روش بازاریابی است .

 

بازاریابی محتوا یکی از بهترین ابزارهایی است که به وسیله آن می توان پیام اصلی خود را به مشتریان ارسال کرده و آنها را برای خرید جذب نمود .

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.