Take a fresh look at your lifestyle.

برای کسب درآمد از راه تولید محتوا چه چیزهایی را باید بدانیم؟

0 478
برای کسب درآمد از راه تولید محتوا چه چیزهایی را باید بدانیم؟Reviewed by باقری on Jan 3Rating: 5.0

تولید محتوا شاه‌ماهی دریای وسیع فهرست‌های استخدامی مشاغل اینترنتی است، اما این حجم از اهمیت ریشه در چه چیزی دارد؟

در زمانی نه‌چندان دور به تلویزیون جعبه جادو گفته می‌شد، ولی در چند سال اخیر این صفت را تنها می‌توان به فضای بی‌انتهای اینترنت اطلاق کرد.

اینترنت دیگر تنها فضایی برای خوش‌گذرانی‌های مختلف و شاید ممنوعه نیست، بلکه در خود، کلاس درس و حتی سوپرمارکت هم دارد.

این حجم از کارایی سبب شده تا مردم برای هر مسئله ریزودرشتی، پیش از هر تدبیر دیگری به سراغ گوگل بروند و سراغ محتوای موردنیاز خود را از او بگیرند و این در اصل بدین معناست که سررشته امور در دست تولیدکنندگان محتوا قرار دارد.

 

گوگل برای مردم جهان امروز صندوقچه‌ای جادویی است که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می‌توان در آن یافت.

 

در اینجا دو پرسش مطرح می‌شود:

  1. تولیدکننده محتوا کیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

و

  1. او چگونه محتوای خود را تهیه می‌کند؟

تولیدکننده محتوا کیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

در این رابطه، پیش از هر چیز باید بدانیم که تولیدکننده محتوا الزاماً همان استراتژیست محتوا نیست. این دو سمت وظایف کاری متفاوتی دارند که می‌تواند در یک فرد جمع شود.

برای درک درست‌تر تفاوت یادشده، نیاز است به‌طور اجمالی با شرح وظایف یک استراتژیست محتوا آشنا شویم و سپس در ادامه به‌طور مفصل به تولیدکننده محتوا بپردازیم.

استراتژیست محتوا کیست؟

جهت آشنایی کامل و جامع با مسئولیت‌های یک استراتژیست محتوا می‌توان به تعریف کریستینا هالورسون دراین‌باره رجوع کرد:

« استراتژی محتوا یعنی برنامه‌ریزی برای تولید، تحویل و مدیریت محتوای مفید و کاربردی.»

بر اساس این تعریف، وظیفه اصلی یک استراتژیست محتوا در بخش‌های مختلف کاری خود، مبادرت به برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های لازم است:

  • او در بخش تولید محتوا باید ویژگی‌های محتوای تولیدی مانند قالب محتوا (از قبیل متن، ویدئو، پادکست و…)، اجزا و حجم محتوا را در کنار هدف آن مشخص سازد. همچنین او وظیفه تعیین میزان محتوای تولیدی و انتخاب تولیدکننده مناسب را نیز بر عهده دارد.
  • مسئولیت او در بخش توزیع و انتشار در وهله اول تعیین کانال و پلتفرم مناسب برای انتشار محتوا است. سپس او باید درباره اینکه محتواهای تولیدشده با چه ترتیبی و در چه زمان‌هایی منتشر شوند، تصمیم‌گیری کند.
  • چگونگی لینک‌دهی بین صفحات، تعیین تاریخ انقضای محتوای منتشرشده، انتخاب محتوایی که باید بازنشر یا بازسازی شود و تحلیل کارکردهای محتواهای منتشرشده نیز از وظایف یک استراتژیست محتوا در بخش مدیریت پس از انتشار محتواست.

بنا بر آنچه گفته شد، یک تولیدکننده محتوا تنها وظیفه تهیه محتوا بر اساس فاکتورهای ارائه‌شده از سوی استراتژیست محتوا را دارد و کار او پس از تحویل و در صورت نیاز، اصلاح محتوا پایان می‌یابد.

این محتوای تولیدشده باید به‌گونه‌ای اطلاعات را دسته‌بندی و ارائه کند که مخاطب هم‌زمان با دستیابی به اطلاعات موردنیازش، از کیفیت محتوای تولیدشده لذت نیز ببرد.

برای کسب توانایی ارائه چنین محتوایی، متقاضی این شغل باید علاوه بر شناخت وظایف خود، با بستر کاری‌اش یعنی انواع محتوا و روش‌های تولید آن نیز آشنایی داشته باشد. در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

آشنایی با انواع محتوا

انواع محتوا را می‌توان ازلحاظ شکل و هدف به دو صورت دسته‌بندی کرد.

الف) انواع محتوا بر اساس شکل

1.محتوای متنی

محتوای متنی یکی از پرکاربردترین و ارزان‌ترین انواع تولید محتوا است. در دنیای امروز این نوع تولید محتوا را می‌توان پایه و اساس تمامی انواع محتوا دانست، چراکه هر طرح و ایده‌ای ابتدا باید مکتوب شود و پس از اصلاح آن نسخه مکتوب به مرحله اجرا قدم گذارد.

ابزار این نوع محتوا تنها واژه‌ها هستند و همین سبب پیچیدگی تولید محتوای متنی می‌شود، زیرا زمانی یک محتوای متنی، مخاطب را به‌خصوص از نوع مخاطب عجول فضای وب کنونی، جذب می‌کند که نویسنده از مهارت بالایی در نوشتن برخوردار باشد.

2. محتوای تصویری

محتوای تصویری قدیمی‌ترین نوع محتوای تولیدشده در تاریخ بشر است، چراکه انسان‌ها پیش از اختراع الفبای نوشتاری به کمک تصاویر به برقراری ارتباط می‌پرداختند.

این نوع محتوا باوجود قدمت طولانی، هنوز به‌عنوان جذاب‌ترین و پرکاربردترین انواع محتوا جایگاه چشم‌گیری در جذب مخاطب دارد.

فارغ بودن این نوع محتوا از قراردادهای زبانی و جغرافیایی و نیز سرعت ‌بالای آن در انتقال مفاهیم هرروز بر گستره استفاده از آن می‌افزاید. لازم به ذکر است که پیدایش شبکه اجتماعی اینستاگرام و نحوه استفاده آسان از آن، در این رشد چشمگیر نقش بسیار مهمی داشته است.

3. محتوای ویدئویی

محتوای ویدئویی 60 برابر بیشتر از محتوای متنی در مغز انسان قابلیت پردازش دارد. این نوع محتوا به سبب خصیصه داستان گونه‌اش از پرطرفدارترین انواع  محتوا محسوب می‌شود.

4. محتوای صوتی

محتوای صوتی یا پادکست به سبب قابلیت بهره‌مندی از آن در کنار کارهای دیگر مانند رانندگی کردن و یا آشپزی، از اهمیت ویژه‌ای در حیطه تولید محتوای آموزشی و خبری برخوردار است.

همچنین این نوع محتوا تنها محتوای قابل‌استفاده برای تمامی افراد ازجمله اشخاص نابینا و یا کم‌بینا است.

5. محتوای تلفیقی

محتوای تلفیقی همان‌گونه که از نامش پیداست از ادغام چند نوع محتوا تولید می‌شود. این نوع محتوا به سبب ترکیبی بودنش، می‌تواند به‌خوبی سلیقه‌های مختلف را تأمین کند.

ب) انواع محتوا بر اساس هدف

محتوا را بر اساس هدف می‌توان در چهار دسته کلی جای داد:

1.محتوای آموزشی

تولید محتوای آموزشی از حساس‌ترین بخش‌های تولید محتوا به شمار می‌رود. این نوع محتوا شامل توضیحات کامل درباره یک موضوع و یا رفع مشکلی که خواننده دارد، می‌شود.

تولیدکننده این نوع محتوا، نسبت به سایر انواع محتوا باید مطالعه و تحقیق بیشتری داشته باشد، تا محتوای تولیدی‌اش علاوه بر جامع و کامل بودن، به‌روز نیز باشد.

بنابراین می‌توان تولید آن را سخت‌ترین نوع تولید محتوا به شما آورد.

پرطرفدارترین انواع محتوای آموزشی، به شکل ویدئویی و یا تلفیقی تهیه می‌شوند.

2. محتوای خبری

در تولید محتوای خبری، اعتبار اطلاعات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین معمولاً این نوع محتوا توسط افراد موثق و معتبر یعنی خبرنگارها و توسط سایت‌های تأییدشده، منتشر می‌شوند.

محتوای خبری تنها محتوا در بین انواع محتوا است که شامل قانون کپی‌رایت نمی‌شود.

مهم‌ترین بخش‌های این نوع محتوا تیتر و سر تیتر می‌باشند.

2. محتوای انتقادی

این نوع محتوا با هدف بهبود آثار موجود، اعم از آثار ادبی و هنری (از انواع آثار تجسمی، نمایشی و موسیقیایی گرفته تا آثار معماری و شهرسازی) و تولیدات پزشکی و صنعتی و یا بهبود شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و هنری به نقد می‌پردازد.

 این نوع محتوا به سبب تأثیری که در پیشرفت آثار و شرایط دارد و البته در صورت رعایت جانب عدالت و دوری از غرض‌ورزی، از شریف‌ترین انواع تولید محتوا محسوب می‌شود.

4. محتوای فروشگاهی

محتوای فروشگاهی با معرفی محصول و تأکید بر مزایای آن سعی در جذب بیشتر مخاطبان در راستای فروش بیشتر و کسب سود بیشتر است.

در تولید محتوای فروشگاهی نباید برای جذب مخاطب از کلمات اغراق‌آمیز استفاده کرد. فراموش نکنید رعایت صداقت و پایبندی به اصول اخلاقی، در ماندگاری مخاطب با شما نقش اصلی را بازی می‌کند.

روش‌های تولید محتوا

بسیاری تصور می‌کنند که تولید محتوا به معنای خلق محتوا است، یعنی محتوایی که هیچ نمونه داخلی و یا خارجی ندارد و برای اولین بار اقدام به تولید آن شده است؛ درحالی‌که تعریف درست تولید محتوا به معنای ایجاد انواع محتوا با روش‌های مختلف، برای مقاصد گوناگون ازجمله آگاهی بخشی و جذب مخاطب، به شیوه‌های متفاوت است و خلق محتوا تنها یکی از انواع این روش‌ها به شمار می‌رود.

 ترجمه و پالایش محتوا دو روش دیگر مورداستفاده در فرآیند تولید محتوا هستند.

1.خلق محتوا

به نظر می‌رسد لازم است برای درک درست تفاوت تولید محتوا با خلق محتوا به واژه انگلیسی آن‌ها رجوع کرد؛ تولید محتوا معادل واژه content production است، درحالی‌که معادل انگلیسی واژه خلق محتوا  content creation است.

تولید محتوا به کمک شیوه خلق، به معنای تولید محتوا از صفر  است و به یک تولیدکننده خاص اختصاص دارد.

بکر و بی‌مثال بودن این نوع محتوا از اهمیت و ارزش بالای این محتوا حکایت دارد.

اما تولید چنین محتوایی از سویی به سبب نیاز به شخص متخصص و صاحب‌نظر در حوزه موردنظر و از سویی دیگر به علت نیاز به بودجه قابل‌توجه برای استخدام فرد متخصص و نیز فراهم کردن بستر لازم برای تحقیقات و مطالعات پایه کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد

. به عبارت بهتر این نوع تولید محتوا، تنها برای کسب‌وکارهای بزرگ و صاحب‌نام صرفه اقتصادی دارد.

2. ترجمه محتوا

ترجمه محتوا یکی از روش‌های ارزشمند تولید محتوا است، زیرا به کمک این شیوه امکان استفاده مخاطبان فارسی‌زبان از محتواهای جدید و قابل‌توجه تولیدشده در سطح جهان فراهم می‌شود.

3. پالایش محتوا

پالایش محتوا پرکاربردترین و محبوب‌ترین شیوه تولید محتوا در میان تولیدکنندگان این عرصه به شمار می‌رود.

در این روش محتوای تولیدشده حاصل مطالعات نویسنده در موضوعی مشخص به زبان فارسی، انگلیسی و یا زبان‌های دیگر است که درنهایت به‌صورت خلاصه‌ای از متون اصلی ارائه می‌شود و یا بخش‌های اصلی متون منبع، انتخاب و با چینشی جدید منتشر می‌شوند.

محتوای تولیدشده به این روش می‌تواند به‌گونه‌ای باشد که بتوان آن را در دسته محتوای اصیل جای داد. به این معنا که محتوای تولیدشده به کمک خلاقیت نویسنده به متنی کاملاً متفاوت با منابع اصلی تبدیل ‌شده باشد.

* لازم به ذکر است که هر فرد و یا کسب‌وکاری با توجه به استراتژی، مخاطب، هدف و بودجه‌ای که در اختیار دارد، یک یا چند نوع از این روش‌ها را برای تولید محتوای موردنیاز خود انتخاب و استفاده می‌کند.

 

حال این سؤال مطرح می‌شود که یک فرد پس از آشنایی با موارد یادشده، برای تبدیل‌شدن به یک تولیدکننده‌ی خوب محتوا، خود باید دارای چه ویژگی‌ها و مهارت‌هایی باشد؟

ویژگی‌های لازم برای یک تولیدکننده محتوا

یک تولیدکننده محتوا باید پیش از هر چیز، شیفته مطالعه و آموختن باشد، زیرا تولید هر محتوا نیازمند مطالعه و تحقیق بسیار است. به عبارت بهتر تولیدکننده محتوا یک یادگیرنده دائمی است.

همچنین او باید بتواند با مخاطب خود به‌خوبی ارتباط برقرار کند.

بدین منظور او باید مخاطب خود و نیازها و  دغدغه‌هایش را به‌خوبی بشناسد.

این شناخت به او احساس مسئولیت بیشتری منتقل می‌کند تا بتواند درنهایت، مصداق ضرب‌المثل «هر آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند»، شود.

در این صورت است که می‌توان گفت او به موفقیت دست‌یافته است.

یک مثال خوب دراین‌باره در فضای وب فارسی، آقای شاهین کلانتری است.

ایشان در زمینه نوشتن، زیبایی و اهمیت آن و راه‌ها و روش‌های مرتبط با آن به تولید محتوا می‌پردازند.

محتواهای تولیدشده توسط ایشان همواره جزء اولین لینک‌های نمایش داده‌شده توسط گوگل درباره موضوع مذکور است.

بی‌شک سهم وسیعی از موفقیت وی به سبب درک درستی است که از مخاطبانش دارد.

ویژگی مهم دیگری که برای یک تولیدکننده محتوا می‌توان برشمرد، خلاقیت است.

این امر با توجه به اینکه بسیاری از محتواها، حاصل گردآوری و دسته‌بندی اطلاعات موجود هستند، اهمیتی دوچندان می‌یابد و درواقع در چنین شرایطی است که خلاقیت برگه برنده یک تولیدکننده محتوا خواهد شد.

علاوه بر این موارد، یک تولیدکننده محتوا باید بی‌اندازه سخت‌کوش باشد.

او باید به‌طور مداوم محتوا تولید کند، چراکه در فضای گسترده‌ی مجازی و در میان خیل رقبا، تنها زمانی می‌توان به نعمت بقا دست‌یافت که با فعالیت مستمر، خود را ذهن مخاطب حک کنیم.

تعهد و تمرکز در عملکرد نیز فاکتورهای دیگری هستند که در کنار سایر ویژگی‌ها می‌توانند سبب درخشش یک تولیدکننده محتوا شوند.

مهارت‌هایی که هر تولیدکننده محتوا باید از آن برخوردار باشد؟

1. نوشتن

قدرت نوشتن هسته اصلی مهارت‌های یک تولیدکننده محتوا است. بنابراین او باید پیش از هر چیز، بتواند خوب بنویسد.

اما خوب نوشتن به چه معناست؟

کسی می‌تواند خوب بنویسد که سه مهارت زیر را داشته باشد:

  1. از دامنه لغات وسیعی بهره‌مند باشد.
  2. با نحوه درست استفاده از علائم نگارشی آشنا باشد.
  3. بداند هر کلمه‌ای را باید در چه جایی و به چه منظوری استفاده کند.

برای کسب چنین مهارت‌هایی در وهله اول باید زیاد مطالعه کرد و البته کتاب‌های خوب خواند. در این راستا از مطالعه آثار شاهرخ مسکوب، محمد قائد و بیژن نجدی نباید غافل ماند.

ویژگی دیگری که درباره مطالعه باید به آن توجه کرد، نوع مطالعه است. یک تولیدکننده محتوا نباید مثل یک خواننده کتاب بخواند،  بلکه باید با دید یک نویسنده کتاب را از نظر بگذراند.

بدین معنی که در حین مطالعه به فعل‌ها، جملات و ساختار آن‌ها دقت کند تا در حین نوشتن و با آزمون‌وخطا، مهارت نویسندگی خود را ارتقاء بخشد.

 

یک تولیدکننده محتوا نباید مثل یک خواننده کتاب بخواند، او باید با دید یک نویسنده کتاب را از نظر بگذراند.

 

برای آشنایی بیشتر با علائم نگارشی نیز می‌توان به کتاب‌هایی مانند درست بنویسیم اثر رضا بابایی و یا دیگر کتاب‌های مرتبط با علم ویراستاری رجوع کرد.

2. تایپ ده انگشتی

تایپ ده انگشتی مهارت بسیار ارزشمندی است که هر تولیدکننده محتوا برای موفقیت خود به آن نیاز دارد.

میزان اهمیت این مهارت، به‌ویژه در حین نوشتن پیش‌نویس اولیه مقاله آشکار می‌شود، یعنی زمانی که در صورت عدم بهره‌مندی از این مهارت، دست شما به گرد پای ذهنتان هم نمی‌رسد و بدین ترتیب بسیاری از جملات ناب از دست شما لیز می‌خورند و در اعماق ذهن گم می‌شوند.

علاوه بر این، اگر در تایپ کردن سرعت بالایی نداشته باشید، خیلی زود خسته می‌شوید.  بدون تردید این خستگی جسمی بر کیفیت کار شما تأثیر خواهد داشت.

و البته نکته آخر اینکه در دنیای پرسرعت امروز و به‌خصوص در فضای کاری یک تولیدکننده محتوای دیجیتال، هم گامی با این سرعت، سبب پیشی گرفتن از رقبا خواهد شد.

برای آموختن این مهارت می‌توانید به دل همین فضا پناه ببرید. سایت‌هایی چون تایپکده و یوتایپ از بهترین عرصه‌های آموزشی تایپ ده انگشتی هستند.

3. آشنایی با موتورهای جستجو و نحوه درست سؤال کردن از آن‌ها

موتورهای جستجو و در رأس آن‌ها گوگل، مهم‌ترین ابزار برای یک تولیدکننده محتوا به شمار می‌روند.

زیرا بخش گسترده‌ای از اطلاعات موردنیاز برای تولید یک محتوای خوب و به‌روز، در دل فضای وسیع و بدون مرز اینترنت قرار دارد و تنها کانال ارتباطی با آن‌ها نیز همین موتورهای جستجو و نحوه‌ استفاده درست از این آن‌ها است.

به‌این‌ترتیب اگر در سایر مهارت‌های موردنیاز یک تولیدکننده محتوا ضعیف باشید، اما فقط در این مهارت خبره باشید، می‌توانید گلیم خود را حداقل برای مدتی، از آب بیرون بکشید.

4. زبان انگلیسی

با توجه به اینکه بخش بزرگی از محتواهای تولید شده در فضای وب فارسی عموماً از جنس ترجمه و متأسفانه بعضاً کپی ( البته از جنس غیراصولی) آن است، آشنایی با زبان انگلیسی می‌تواند تولیدکننده محتوا را یک‌قدم جلوتر از سایر رقبایش قرار دهد.

دانستن این مهارت علاوه بر اینکه شما را با جدیدترین اطلاعات جهان در حوزه کاریتان آشنا می‌سازد، به شما در ایده‌یابی برای نوشتن مقالات بعدی‌تان نیز کمک شایان توجهی خواهد کرد.

5. آشنایی با سئو

آشنایی با سئو یا بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو، یکی دیگر از مهارت‌های لازم برای تولیدکنندگان محتوا است، زیرا پیروی از قوانین آن باعث می‌شود، مقاله و محتوای تولیدشده در رتبه‌بندی گوگل جایگاه خوبی کسب کند و بدین ترتیب به هدف نهایی خود یعنی دیده شدن دست یابد.

به‌صورت خیلی ساده می‌توان گفت که گوگل و سایر موتورهای جستجو به محتوای تازه و به‌روز بسیار توجه می‌کنند. بنابراین به‌راحتی می‌توان با عدم ارائه مطالب کپی و تکراری در این راستا قدم‌های خوبی برداشت.

6. آشنایی با فتوشاپ

در کنار آگهی‌های استخدامی تولید محتوا معمولاً گزینه تسلط بر فتوشاپ نیز دیده می‌شود. این مهارت برای یک تولیدکننده محتوا بیشتر در جهت تولید تصاویر و عکس نوشته‌های مرتبط با متن به کار می‌رود.

بنابراین آشنایی مقدماتی با این عرصه می‌تواند حداقل در ابتدای راه برای یک تولیدکننده محتوا کافی باشد.

به نظر می‌رسد که ضرورت انجام این کار توسط شخص تولیدکننده محتوا، بیشتر از آن روی است که هیچ‌کس به‌اندازه نویسنده محتوا بر متن او تسلط ندارد و قاعدتاً بهترین انتخاب‌ها جهت هم‌نشینی متن و تصویر از سوی او انجام خواهد شد.

7. تسلط بر یکی از سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS)

آشنایی با سیستم‌های مدیریت محتوا به‌عنوان بستری که محتوا در آن تولید و عرضه می‌شود، به تولیدکننده محتوا فرصت استفاده درست و کامل از تمامی قابلیت‌های آن را خواهد داد و این امر بی‌شک در کیفیت کار او بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

بنابراین پیشنهاد می‌شود تولیدکنندگان محتوا برای داشتن استقلال و کیفیت کاری بالاتر، یادگیری این مهارت را در برنامه خود جای دهند.

لازم به ذکر است که این سیستم‌های مدیریتی انواع مختلفی دارند و مهم‌ترین آن‌ها به‌خصوص در فضای وب فارسی، وردپرس است.

وردپرس به نسبت سایر سیستم‌های مدیریت محتوا از رابط‌های کاربری ساده‌تری برخوردار است و همین ویژگی، یادگیری آن را آسان‌تر کرده است.

برای کسب این مهارت می‌توان به ویدئوهای آموزشی موجود در فضای وب ازجمله نمونه تولیدشده در سایت لیندا رجوع کرد.

8. آشنایی با گوگل آنالیتیکس

باوجودی که آشنایی با نحوه استفاده از سرویس گوگل آنالیتیکس از مهارت‌های ضروری برای یک تولیدکننده محتوا محسوب نمی‌شود، اما درصورتی‌که یک تولیدکننده محتوا علاقه‌مند به ارزیابی محتوای خود باشد تا بداند که چه نوع محتوا و چه رویکردی موردپسند مخاطبش قرارگرفته،  آشنایی با این سرویس بهترین و معتبرترین دید را به او خواهد داد.

لازم به ذکر است موارد ذکرشده بیشتر در تولید محتوای متنی اهمیت دارند. اما به‌طور خلاصه می‌توان گفت که برای تولید محتوای ویدئویی و صوتی به مهارت‌های زیر نیز نیاز است:

*  آشنایی با مراحل ساخت و تدوین فیلم جهت تولید محتوای ویدئویی

* آشنایی با نحوه ضبط و ویرایش صدا جهت تولید محتوای صوتی

در ساده‌ترین حالت تولید محتوای صوتی و برای شروع، می‌توانید با تهیه یک ویس ریکوردر صدای خود را ضبط کنید و با نرم‌افزارهایی مانند Adobe Adution  صدای خود را ویرایش کنید.

 

چگونه محتوا تولید کنیم؟

در ادامه با گام‌های لازم برای تولید محتوای مناسب آَشنا خواهیم شد.

1.شناسایی کلمات کلیدی

اولین و مهم‌ترین مرحله در تولید محتوا به‌خصوص در نوع متنی آن،  شناسایی و گردآوری کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار موردنظر است.

در این راستا و باوجود نرم‌افزارهای متعددی که برای این کار تولیدشده‌اند، به نظر می‌رسد استفاده از گوگل بهترین گزینه باشد.

گوگل به‌عنوان برترین موتور جستجوی موجود از سویی به سبب ارتباط با اطلاعات روز دنیا و از سویی دیگر به‌عنوان اولین ابزاری که مشتری با آن تعامل دارد، می‌تواند در انتخاب کلمات کلیدی درست، کمک شایانی به تولیدکنندگان محتوا بکند.

اما درنهایت تولیدکننده محتوا باید به ایده و طرح ذهنی و همچنین اطلاعات شخصی خود به‌عنوان کسی که قرار است این ساختمان را بسازد، رجوع کند.

کلمات کلیدی مصالحی هستند که اگر درست و به‌جا استفاده نشوند، ساختمان موردنظر همواره در خطر تخریب خواهد بود و هیچ‌کس برای بازدید واحدهای آن مراجعه نخواهد کرد.

2. مطالعه و تحلیل محتوای تولیدشده از سوی رقبا

با عنایت به افزایش توجه به تولید محتوا در سال‌های اخیر، در هر حوزه و درباره هر موضوعی که در نظر داشته باشید، بعید است محتوایی از سوی رقبا تولید نشده باشد.

بنابراین در گام دوم باید با استفاده از کلمات کلیدی انتخاب‌شده به جستجو درباره این آثار پرداخت.

این کار دارای چند مزیت است

  1. با رقبای خود در عرصه مرتبط با کلمه کلیدی انتخاب‌شده و اقدامات آن‌ها آشنا خواهید شد.
  2. نقاط ضعف آن‌ها در موضوع موردنظر را خواهید شناخت. بدین ترتیب می‌توانید بر روی این نقاط ضعف سرمایه‌گذاری کنید.
  3. خواندن محتوای رقبا به شما در روند انتخاب عنوان و تهیه متن اصلی، دید خوبی می‌دهد.
  4. از صرف وقت و انرژی بر روی مطالب تکراری جلوگیری خواهد شد.
  5. نوشتن یک عنوان خوب

عنوان، اولین و مهم‌ترین برخورد مخاطب با محتوای تولیدشده است. درصورتی‌که این بخش جذابیت و کشش لازم را داشته باشد، به هدف اصلی یعنی کلیک بر روی آن و درنهایت دیده شدن توسط مخاطب نزدیک خواهیم شد.

از سویی دیگر یکی از فاکتورهای مهم جهت بهینه‌سازی محتوا توسط موتورهای جستجو و در رأس آن‌ها گوگل، این است که تیتر یا عنوان به‌نوعی بیانگر محتوای متن اصلی تولیدشده باشد.

در این راستا علاوه بر توجه به تیترهای تولیدشده توسط رقبا می‌توان از پیشنهادهای گوگل که پس از جستجوی کلمه کلیدی در پایین صفحه، فهرست می‌شوند، نیز استفاده کرد.

همچنین می‌توان از راهکارهای تدوین‌شده در جهت نوشتن تیتر جذاب مانند استفاده از اعداد و یا چگونگی کاربرد کلمات پرسشی که در قالب لیست‌هایی بلندبالا در فضای وب موجود است، استفاده کرد.

اما درنهایت این خلاقیت است که حرف آخر را در نوشتن یک عنوان خوب و مناسب می‌زند.

4. نوشتن متن اصلی

در نوشتن متن اصلی بیش و پیش از هر چیز، مطالعات کامل و جامع و آشنایی با محتوای تولیدشده توسط رقبا که در گام دوم شرح داده شد، به تولیدکننده محتوا کمک خواهد کرد.

علاوه بر این حین نوشتن متن اصلی با توجه به نوع مخاطب موردنظر، باید از زبان مناسب استفاده کرد، اما به‌طورکلی اگر بخواهید گستره مخاطبان شما گسترده‌تر شود، بهتر است از زبانی ساده و بدون تکلف بهره ببرید.

سعی کنید در نوشتار خود استفاده از داستان را  نیز در نظر بگیرید، زیرا قصه در تفهیم مطالب و به خاطر سپاری آن‌ها نقش کلیدی را بازی می‌کند.

استفاده از قیاس، استعاره و تشبیه نیز علاوه بر زیباتر کردن متن، در ماندگاری محتوا در ذهن مخاطب از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

5. انتخاب تصویر مناسب

تصویر مناسب، مطالعه متن را برای مخاطب لذت‌بخش‌تر می‌کند و مانع از خسته شدن او در زمان مطالعه خواهد شد.

اهمیت این مورد به‌خصوص هنگامی‌که مخاطب برای بار اول به‌سرعت متن را از نظر می‌گذراند مشخص می‌شود؛ استفاده از تصاویر درست و مناسب تمایل بیشتری در او برای ماندن و خواندن ایجاد می‌کند.

میزان این اهمیت در انتخاب تصویر شاخص دو برابر می‌شود، چراکه این تصویر در کنار عنوان اولین چیزهایی هستند که مخاطب با آن‌ها مواجه می‌شود.

تصویر شاخص و عنوان، اولین چیزهایی هستند که مخاطب با آن‌ها مواجه می‌شود. بنابراین میزان کشش و جذابیت آن‌ها در دیده شدن مطلب تأثیر بسزایی دارد.

6. استفاده از برچسب مناسب

برچسب مناسب به مخاطب و گوگل این پیام را می‌دهد که این محتوا با محتواهای دیگری در ارتباط است و به‌این‌ترتیب باعث می‌شود صفحات و نوشته‌های دیگر شما هم خوانده شوند.

7. کاربرد فونت مناسب

فونت یکی دیگر از موارد کلیدی در میزان تمایل مخاطب به مطالعه محتوای شما است.  فونت ریز و نامناسب می‌تواند باعث عدم استقبال مخاطب از یک محتوای مفید و فوق‌العاده شود.

چند نکته که یک تولیدکننده محتوا نباید فراموش کند

  1. تولید محتوا یک فرآیند همراه با سعی و خطا است که برای بهبود آن باید سخت‌کوش و جدی بود. هیچ‌گاه انتظار نداشته باشید اولین محتوای تولیدی‌تان بهترین کار شما باشد.
  2. محتوا مانند فرزندی خردسال است که همواره نیاز به صرف وقت دارد. باید از او مراقبت کنید و روزبه‌روز برای بهبود شرایطش تلاش کنید، تا بتوانید بزرگ‌سالی‌اش را با آسودگی به تماشا بنشینید.

 

سخن آخر

  • تولید محتوا از مشاغل ایده‌آال در دنیای امروز به شمار می‌رود و با توجه به فضای تازه‌نفس و بکر محتوای ایران، اهتمام در آن بی‌شک نتایج درخشانی برای فرد به دنبال خواهد داشت.
  • سرمایه اصلی یک تولیدکننده محتوا خود اوست بنابراین هیچ‌گاه با شکست و ضرر مالی روبرو نخواهد شد.
  • با توجه به نقش کلیدی تولیدکنندگان محتوا در موفقیت کسب‌وکار در عصر کنونی، این افراد از درآمد بالایی برخوردارند، البته این امر به شرطی تحقق می‌یابد که فرد از هوش محتوایی برخوردار باشد. (هوش محتوایی درواقع همان مهارت‌هایی است که پیش‌تر به آن اشاره شد.)

  • انعطاف‌پذیری بالای ساعات کاری، یکی دیگر از مزایای این شغل است. شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه‌روز، به تولید محتوا بپردازید.
  • علاوه بر این، شغل تولید محتوا فاقد محدودیت‌های مکانی رایج در بسیاری از مشاغل است. در اصل تولید محتوا به‌طور ذاتی با دورکاری عجین شده است.
  • یک تولیدکننده محتوا از آزادی عمل بالایی برخوردار است، او می‌تواند به‌طور هم‌زمان با کسب‌وکارهای مختلف همکاری کند.
  • همچنین تولید محتوا به نسبت بسیاری از مشاغل اینترنتی از دردسر کمتری برخوردار است.

برای مثال یک تولیدکننده محتوا با دغدغه‌ها و مشکلات مربوط به برگشت خوردن محصول سفارش داده‌شده و یا ارتباط با سیستم پستی که در کسب‌وکارهای مرتبط با فروش محصولات فیزیکی رایج است، روبرو نیست.

 

  • و شاید مهم‌تر از همه این باشد که در صورت تسلط به تولید محتوا قادر خواهید بود یک کسب‌وکار ارزش‌آفرین و پول‌ساز را رهبری کنید.

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کد تخفیف ۱۰٪
تو بهترینی
کد تخفیف ۲۰٪
نزدیک بودا
کد تخفیف ۳۰٪
یکبار دیگه تلاش کن
کد تخفیف ۴۰٪
خوش شانس نبودی
کد تخفیف ۵۰٪
تو عالی هستی
شانس خودِت رو برای برنده شدن یک فرصت امتحان کن!
برای استفاده از این فرصت لطفاً ایمیل و تلفن همراه خودت رو وارد کن.
قوانین بازی :
  • هر کاربر ۳ بار فرصت دارد.
  • کسی که تقلب می‌کند، شناسایی می‌شود.
ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
هدیه شما، فایل صوتی مصاحبه با آنتنی رابینز
میلیونر خودساخته ای که رازهاش رو با شما به اشتراک میزاره
telegram
ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.