Take a fresh look at your lifestyle.

اندازه بازار هدفی که انتخاب کرده اید چقدر است ؟

اندازه بازار هدفی که انتخاب کرده اید چقدر است ؟Reviewed by حسین تیموری on Jan 31Rating: 5.0

یکی از اساسی ترین و اولین کارهایی که برای به راه انداختن یک کسب و کار اینترنتی باید انجام بدهید ، این است که بازار هدفتان را انتخاب بکنید . بازار هدف یا همان Targat Market به معنی گروه خاصی از مشتری های بالقوه است که یک کسب و کار یا محصولات و خدمات ارائه شده توسط آن، ویژه آن افراد راه اندازی شده است یا اگر بخواهیم به زبان ساده تر بگوییم ، به گروهی از افراد گفته می شود که به احتمال خیلی بالایی می آیند و محصولات شما را می خرند و یا این که از خدمات شما استفاده می کنند .

یکی از راه هایی که برای انتخاب بازار هدف مناسب بر حسب نوع کسب و کار اینترنتی ای که دارید وجود دارد ، این است که ساعت های زیادی را صرف جستجو کردن در گوگل بکنید اما امروزه با پیشرفت راهکارهای تکنولوژی ، از روش های بهتر و آسان تری هم می توانید استفاده بکنید .

منظور از ” بازار هدف ” چیست ؟

 

اندازه بازار هدفی که انتخاب کرده اید چقدر است ؟2

 



معمولا وقتی که صحبت از انتخاب بازار هدف به میان می آید ، اغلب افرادی که گرداننده سایت ها یا وب مستر ها و یا وبلاگ ها هستند ، فکر می کنند که فقط کافیست که یک موضوع مناسب برای سایتشان پیدا بکنند و کلمات کلیدی ای که در نتایج جستجو توسط گوگل وجود دارد را در آن بیاورند و از این طریق سایتشان بالا بیاید و از این طریق ، ترافیک و یا همان بازیدکنندگان سایتشان را بیشتر بکنند و در نتیجه ، رتبه الکسای بالاتری بدست بیاورند و از این طریق ، پول خوبی به جیب بزنند .

اما امروزه می بینیم که یک سری سایت هستند که علی رغم تعداد بالای بازدیدکنندگانی که دارند ، نمی دانند که باید با آن ها چه کار بکنند و از این طریق به درآمد برسند و در نتیجه با این کارها فقط وقت خودشان را هدر می دهند . علت اصلی این مسئله هم این است که نه بازار هدف مناسبی را انتخاب کرده اند و نه این که اندازه بازار هدفشان با هدفی که دنبال می کنند ، متناسب نیست .آن ها فراموش کرده اند که هدفشان از کاری که می کنند ، این نیست که فقط یک وبلاگ یا یک سایت را راه اندازی بکنند بلکه هدفشان این است که یک کسب و کار اینترنتی و یک تجارت آنلاین را راه بیاندازند . این سایت یا وبلاگی که شما دارید ، هدف نهایی تان نیست بلکه فقط یک وسیله است تا بتواند شما را به آن تجارتی که قرار است درآمد بالایی را با خودش برایتان به ارمغان بیاورد ، برساند .
 


مهمترین ویژگی ای که یک بازار مناسب دارد ، چیست؟

حتما شما هم تا به حال بارها این عبارت به گوشتان خورده که فلان بازار ، داغ است . اگر بخواهیم برایتان مثالی از این بازارهای داغ بزنیم ، می توانیم به بازار کاهش وزن و رسیدن به اندام ایده آل و بازار افزایش درآمد اشاره بکنیم .


از کجا بفهمیم که اندازه بازار هدفمان مناسب است و خیلی بزرگ و یا خیلی کوچک نیست ؟

 

اندازه بازار هدفی که انتخاب کرده اید چقدر است ؟3

 

اگر ذهنتان دائما برای این که بازار هدف مناسبی را انتخاب بکنید مشغول شده است و دائما به دنبال این هستید که تعداد جستجوهای ماهانه برای عبارات کلیدی متون سایتتان را بالاتر ببرید ، حتما تا به حال این سوال برایتان پیش آمده است که بدانید آیا اندازه بازار هدفتان متناسب با نتیجه ای که از آن می خواهید بگیرید هست یا نه ؟
 اگر برای انتخاب بازار هدف مناسب برای سایت خود دائما به فکر تعداد جستجوی ماهانه برای کلمه یا عبارت کلیدی مورد نظر تان باشید، با مشکل گسترده یا محدود بودن بازار و موضوع سایت خود مواجه خواهید شد. در حالیکه باید بازار هدف مورد نظر خود را در نظر گرفته و ببینید افراد در این بازار به دنبال راه حل برای چه چیزی هستند؟

 

خصوصیات مشترک در بازار هدف

 

اندازه بازار هدفی که انتخاب کرده اید چقدر است ؟4

 

فرض کنید که سایتی با موضوع تناسب اندام دارید و همان طور که می دانید ، این موضوع بسیار گسترده ای است و نمی تواند که یک بازار هدف محدود و مشخص داشته باشد چون افراد مختلف با مشکلات متنوعی که دارند ، در آن قرار می گیرند . شاید کسی افزایش وزن داشته باشد و تناسب وزن برای او به معنای کم کردن وزن باشد و شاید هم فردی کمبود وزن داشته باشد و تناسب وزن برای او ، به معنای افزایش وزن باشد و شاید هم فردی وزن و قد متناسبی داشته باشد و تنها نیازی که دارد ، این است که این وزن و هیکل فعلی اش را حفظ بکند . پس می توانیم بگوییم که چنین سایتی ، هدف مشخصی برای افرادی با خصوصیات مشترک در بازار هدف ندارد . در نتیجه میتوانیم بگوییم که این بازار ، خیلی گسترده است و اگر می خواهیم در رقابت با سایر سایت ها به موفقیت برسیم ، لازم است که تلاش بی وقفه ای داشته باشیم .

بنابراین بهترین کار این است که این موضوع گسترده را به یک سری موضوعات کوچک تر که زیر مجموعه آن هستند ، تقسیم بکنیم ؛ مثلا بهتر است چنین موضوعی را به زیر مجموعه های آن تقسیم کنید و به عنوان مثال سایتی را تنها با هدف کاهش وزن راه بیاندازید که فقط مخصوص افرادی باشد که تنها به دنبال این هستند که برای رسیدن به تناسب اندام ، وزنشان را کاهش دهند . به این طریق ، از یک بازار بزرگ و گسترده که مربوط به تناسب اندام بود ، به بازار کوچکتری که مربوط به کاهش وزن است ، می رسید . به این ترتیب باز هم می توانید بخش هدفمند تری از بازار را تحت پوشش خودتان قرار دهید . مثلا می توانید بیایید و سایتی را برای خانم های باردار طراحی کنید که می خواهند بعد از زایمانشان با استفاده از کاهش وزن ، به تناسب اندام برسند . این طوری بازار هدفتان حسابی محدود و مشخص می شود .

روش تعیین حجم بازار هدف چیست ؟

 

برای این کار ، لازم است که پنج مرحله زیر را با دقت در نظر بگیرید :

 

قدم اول : مشتری های هدف خودتان را تعیین کنید

 

 

اندازه بازار هدفی که انتخاب کرده اید چقدر است ؟6

در هر کسب‌وکاری که دارید ، قبل از هر چیزی لازم است که خریداران هدف خودتان را به روشنی تعیین نمایید . مشتری های هدف در یک کسب‌وکار ، افراد یا شرکت‌هایی هستند که این کسب‌وکار از طریق ارائه دادن یک محصول خاص و یا خدماتی ویژه ، مشکل معینی از آن‌ها را بر طرف می کند . در واقع می توانیم بگوییم که تعیین مشتری های هدف ، اولین قدم در طراحی کسب‌وکار است ‌.
در پایان این مرحله ، شما باید بتوانید مشخصات مشتری و یا گروهی از مشتریان که دارید را به دست آورید و در واقع ، می توانیم بگوییم که کسب و کار شما برای این طراحی شده است که یک مشکل معینی از این گروه هدف را بر طرف کند .لازم است که تعداد دقیق این مشتری ها را به دست بیاورید تا فعالیت های خودتان را بر اساس این حجم ، طراحی کنید و بر حسب آن برنامه ریزی بکنید.
 

قدم دوم : تعداد مشتریان هدف خودتان را تخمین بزنید



در این مرحله شما باید بتوانید تعداد افراد یا شرکت‌هایی را که در بازار موجود هستند و با مشخصاتی که شما در نظر گرفته اید مطابقت دارد را تخمین بزنید . برای این کار، شما می‌توانید از منابع دست اول ، یعنی اندازه‌گیری مستقیم با استفاده از نمونه‌گیری و تکنیک‌های آماری و یا منابع دست دوم ، یعنی مراجعه به اندازه‌گیری‌های انجام شده توسط سایر مراجع معتبر نظیر بانک جهانی ، مرکز آمار ، بانک‌ مرکزی ، وزارت‌خانه‌های دولتی و امثال آن استفاده بکنید .

 

قدم سوم : نرخ نفوذ را تعیین نمایید

 

اندازه بازار هدفی که انتخاب کرده اید چقدر است ؟

 

نرخ نفوذ در هر کسب ‌و کاری ، به معنی میزان حیاتی بودن نیازی است که آن کسب ‌و کار برای رفع آن از مشتریان هدفش طراحی شده است . هر چقدر که محصولی که ارائه شده تست ، جنس حیاتی تر و با اهمیت تری باشد ، می گویند نرخ نفوذ ، بالاتر است و هرچقدر که محصول یا خدمت ارائه شده، اهمیت کمتری داشته باشد ، نرخ نفوذ آن پایین‌تر است .
به عنوان نمونه ، محصولات یا خدماتی از قبیل کامپیوتر ، نرم‌افزارهای حسابداری یا اینترنت در شرکت‌های جدیدی که امروزه تاسیس می شوند ، آن قدر مهم و ضروری هستند که نرخ نفوذی نزدیک به ۱۰۰ در صد را برای آن‌ها در نظر می گیرند .

و از طرف دیگر ، یک سری سیستم هایی از قبیل هوش تجاری یا BI در بسیاری از شرکت‌ها هنوز به خوبی جا نیفتاده است و برای رقابت کردن ، الزامی نیست و به خاطر همین میزان نرخ نفوذی که برای آن در نظر می گیرند ، بسیار کم است . البته می‌بایست به این نکته مهم توجه داشت که نرخ نفوذ پایین الزاما به معنای کسب‌وکار نامناسب نیست. بلکه در نظر گرفتن نرخ نفوذ با هدف واقعی‌سازی تخمین از حجم بازار در نظر گرفته می‌شود.

 

قدم چهارم : حجم بازار هدف خودتان را بر حسب مقدار و ارزش محصولات و خدمات ، محاسبه کنید

 

اندازه بازار هدفی که انتخاب کرده اید چقدر است ؟5

در این مرحله ، شما باید بر اساس فرمولی که از روی تعداد خریداران ، میزان نرخ نفوذ و متوسط سرانه خرید در یک دوره زمانی مشخص به دست آورده اید، بتوانید مقدار و ارزش بازار را در آن بازه زمانی ( که عموما سالیانه است ) را محاسبه بنمایید . به عنوان نمونه ، اگر دوره مصرف محصول شما به صورت فصلی باشد ، ضریب سالانه آن ، عدد ۴ خواهد بود و یا اگر دوره مصرف آن هر ۴ سال یک بار باشد ، ضریب سالانه آن ۰/۲۵ خواهد بود. برای این که ارزش ریالی را محاسبه بکنید ، باید حجم بازار تعدادی را ضرب در متوسط قیمت محصول یا خدمات خودتان بکنید .

 

قدم پنجم : انجام پایش و اصلاح



عددی که برای حجم بازار محاسبه کرده اید ، یک عدد تخمینی است و بنابراین می‌توانید آن ها را مجددا با نگاهی بدبینانه و یاخوشبینانه ، محاسبه کنید . همچنین می توانید برای محاسبه آن ، از فرمول‌های مختلف استفاده کنید و نتایجی را که از آن ها به دست می آورید را برای آزمودن  دقت این تخمین ‌ها ، با هم دیگر مقایسه کنید .

 

خب ، حالا می توانید به راحتی حجم بازار هدفی که انتخاب کرده اید را مشخص کنید .

این مطلب برای تو سودمنده، حتما بخونش :
اهمیت مدیریت ریسک در زندگی

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کد تخفیف ۱۰٪
تو بهترینی
کد تخفیف ۲۰٪
نزدیک بودا
کد تخفیف ۳۰٪
یکبار دیگه تلاش کن
کد تخفیف ۴۰٪
خوش شانس نبودی
کد تخفیف ۵۰٪
تو عالی هستی
شانس خودِت رو برای برنده شدن یک فرصت امتحان کن!
برای استفاده از این فرصت لطفاً ایمیل و تلفن همراه خودت رو وارد کن.
قوانین بازی :
  • هر کاربر ۳ بار فرصت دارد.
  • کسی که تقلب می‌کند، شناسایی می‌شود.
ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
هدیه شما، فایل صوتی مصاحبه با آنتنی رابینز
میلیونر خودساخته ای که رازهاش رو با شما به اشتراک میزاره
telegram
ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.