Take a fresh look at your lifestyle.

استفاده از هوش رقابتی در بازار کسب و کار

استفاده از هوش رقابتی در بازار کسب و کارReviewed by باقری on Sep 14Rating: 5.0

داشتن هوش رقابتی در راه اندازی کسب و کار و همچنین پیشبرد اهداف بسیار حائز اهمیت است، در صورت دارا بودن این ویژگی شما می توانید به عنوان رقیب سرسخت رقبای خود شناخته شوید.

بازار رقابتی شلوغ

 

استفاده از هوش رقابتی در بازار کسب و کار1

بسیاری از کسب و کارها به یک بازار رقابتی شلوغ تبدیل شده اند، این اغلب می تواند دلهره آور باشد و یا حتی مقابله با ترس از شکست در مدیران دیده شود.
در حقیقت، وارد شدن به یک کسب و کار ناشناخته بدون هیچ زمینه ای، بسیار دلهره آور است.

[btnForPushNotification]
داشتن رقبا در بازار کسب و کار شاید در ابتدا آزار دهنده به نظر برسد، اما کسی که از هوش رقابتی بالایی برخوردار باشد، با اعتماد به نفس مسیر را طی خواهد کرد و نه تنها از روبرو شدن با رقیبان تجاری واهمه ای ندارد بلکه در فکر استراتژی هایی برای رقابت با آنها است.
برای شناختن نقاط قوت کسب و کار خود، باید رقابت و موقعیت خود را درک کنید، کسانی که با شما رقابت می کنند چه کسانی هستند؟ آیا آنها به طور مستقیم محصولات و خدمات رقابتی را عرضه می کنند؟ نقاط قوت و ضعف آنها در چیست؟ چگونه آنها در بازار قرار دارند؟

 

تجزیه و تحلیل رقابتی شما

 

استفاده از هوش رقابتی در بازار کسب و کار56

 

تجزیه و تحلیل رقابتی خوب با توجه به صنعت شما و برنامه بازاریابی و وضعیت خاص شما متفاوت است، تجزیه و تحلیل جامع رقابتی دارای برخی از موضوعات مشترک است.

با توضیح ماهیت کلی رقابت در نوع کسب و کارتان شروع کنید و ببینید مشتریان کدام ارائه دهنده خدمات را ترجیح می دهد، این ویژگی های مدیری با هوش رقابتی بالا و توامندی است.
مشتریان چه تصمیم می گیرند؟ قیمت محصولات برای آنها بیشتر اهمیت دارد یا حسن شهرت شرکت، یا نام تجاری مهم است؟

به عنوان مثال، رقابت در کسب و کار رستوران ممکن است به شهرت در یک بخش از بازار و در محل قرار گیری رستوران و پارکینگ در دیگری بستگی داشته باشد؛ برای ارائه دهندگان خدمات اینترنت ، سیگنال های شلوغ برای مشتریان dial-up ممکن است مهم باشد؛ تصمیم خرید برای یک خودرو ممکن است براساس سبک، یا سرعت یا شهرت گرفته شود؛ برای خرید لباس، ممکن است مناسب بودن قیمت، کیفیت و جنس پارچه لباس، خوش دوخت بودن، مناسب فصل بودن، برند معروف در نظر گرفته شود.

برای بسیاری از شیوه های خدمات حرفه ای، ماهیت رقابت بستگی به تبلیغات دهانی و مردمی دارد زیرا تبلیغات دیگر به طور کامل پذیرفته نمی شود و بنابراین نمی تواند زیاد تاثیرگذار باشد، آیا رقابت قیمت بین حسابداران، پزشکان و وکلا نیز وجود دارد؟

[btnForPushNotification]
مردم چگونه آژانس های مسافرتی را برای تعطیلات انتخاب ی کنند و یا تشریفات را برای مراسم عروسی انتخاب می کنند؟ چرا یک کامپیوتر Dell را به جای یکی از محصولات H-P انتخاب می کنند؟ بسیاری چرای دیگر؟ این نوع اطلاعات برای درک طبیعت رقابت ارزشمند است.

 

مقایسه محصولات یا خدمات شما با توجه به عوامل رقابتی

 

استفاده از هوش رقابتی در بازار کسب و کار4

 

 

رقابت چگونه شما را در مقابل دیگران قرار می دهد؟ مثلا:

به عنوان یک آژانس مسافرتی، آژانس شما ممکن است با استراتژی های هوش رقابتی، فروش بلیط هواپیمایی را بهتر از دیگران ارائه دهد، یا شاید آژانس مسافرتی شما در کنار یک دانشگاه بزرگ قرار گرفته و به حمل و نقل آسان تر دانشجویی کمک می کند، در مقابل آن آژانس های مسافرتی دیگر ممکن است خدمات بهتری را ارائه دهند و یا ارتباط بهتری با مشتری برقرار کنند.
کسب و کار طراحی گرافیک شما ممکن است با قیمت بالایی خدمات را ارائه دهد اما برای ابداع طرح های خلاقانه شناخته شده باشد.

ارزیابی کسب و کار رقبای اصلی

 

هر یک از رقبای اصلی خود را از لحاظ عوامل مشابه بررسی کنید، این ممکن است شامل میزان شهرت آنها در ارائه خدمات، سهم بازار آنها، کیفیت محصولات آنها، رشد آنها، سرمایه و منابع موجود، استراتژی بازاریابی، بازار هدف، و یا هر چیز دیگری که در نظر شما مهم است، باشد.

[btnForPushNotification]
اطمینان حاصل کنید که نقاط قوت و ضعف هر رقیب را به طور خاص شرح دهید، میزان هوش رقابتی آنها را بسنجید و آنها را با خود مقایسه کنید، خدمات، قیمت گذاری، اعتبار، مدیریت، موقعیت مالی، شهرت برند، توسعه کسب و کار، فن آوری یا سایر عوامل که به نظر شما مهم هستند، را در نظر بگیرید، اینکه در چه بخش هایی از بازار کار می کنند؟ به نظر می رسد استراتژی آنها چیست؟ چقدر آنها بر تجارت شما تأثیر می گذارند، و چه تهدید و فرصت هایی را برای کسب و کار شما ایجاد می کنند؟

 

پیدا کردن اطلاعات در مورد رقبا

 

استفاده از هوش رقابتی در بازار کسب و کار5

شما می توانید اطلاعات شگفت انگیز در مورد بازار کسب و کار خود را در اینترنت پیدا کنید، البته پیدا کردن رقبا به صورت مرتب شده سخت است و هم چنین ممکن است دانستن برخی اطلاعات راجع به آنها استرس زا باشد.
دسترسی شما به اطلاعات رقابتی متفاوت خواهد بود، بسته به اینکه در چه نوع کسب و کاری فعالیت دارید؛ رقبای عمومی ممکن است مقدار قابل توجهی از اطلاعات موجود را داشته باشند، زیرا گزارشگری مالی به صورت منظم، مورد نیاز هر بازار سهام جدی در جهان است، هر جا که کسب و کار شما برای تجارت عمومی فهرست شده باشد، باید گزارشاتی را ارائه دهید.

اطلاعات رقابتی ممکن است در شرایطی باشد که رقبا شما خصوصی هستند، با برخورداری از هوش رقابتی شما ممکن است بخواهید نقش یک مشتری بالقوه را بازی کنید و اطلاعات این گونه به دست آورید.
انجمن های صنعت، نشریات صنعتی، پوشش رسانه ای، اطلاعات از جامعه مالی و مواد بازاریابی و وب سایت های آنها می توانند منابع خوبی برای شناسایی این عوامل و “میزان” عملکرد و موقعیت هر رقیب باشند.

نتیجه گیری

برای رسیدن به قله موفقیت در کسب و کار نیاز به رویارویی با رقیبان خود دارید، اگر میخواهید در برابر آنها قدعلم کنید باید با استفاده از هوش رقابتی، رقبای خود را بشناسید و از نقاط ضعف و قوت آنها برای پیروزی خود بهره بگیرید، سعی کنید به شیوه ای متفاوت و مورد نیاز مشتریان خدمات یا محصولات را ارائه دهید، همواره اعتماد به نفس داشته باشید و از هیچ تلاشی برای پیروزی فروگذار نکنید.

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
هدیه شما، فایل صوتی مصاحبه با آنتنی رابینز
میلیونر خودساخته ای که رازهاش رو با شما به اشتراک میزاره
telegram
ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.