Take a fresh look at your lifestyle.

نکاتی درباره تقویت حافظه (اینفوگرافیک)

نکاتی درباره تقویت حافظه (اینفوگرافیک)Reviewed by میترا سادات ابطحی on Jul 25Rating:

همه ما با یک حافظه فوق العاده عالی متولد نشده ایم، اما این بدان معنا نیست که نمی توانیم آن را بهبود بخشیم. روش های ساده ای برای تقویت حافظه به صورت روزانه وجود دارد. برای بهبود حافظه خود نیازی نیست که بیش از حد به خود سختی دهید، کتاب ها را چند بار بخوانید و ذهنتان را خسته کنید. 

سوال این است که چگونه می توانیم به صورت اصولی حافظه خود را تقویت کرده و از این طریق در کسب و کار و زندگی شخصی خودمان موفقیت های بیشتری خلق کنیم؟ پاسخ بسیار ساده است. برای شروع، سعی کنید به صورت ذهنی تصاویر را به کلمات مهم اختصاص دهید. مغز ما تصاویر را خیلی راحت تر از کلمات به یاد می آورد. بنابراین با پیوند دادن کلمات با تصاویر، به احتمال زیاد آنها را راحت تر به یاد خواهیم آورد.

به طور متوسط افراد، 80 درصد از اطلاعات جدید را ظرف چند روز فراموش می کنند. با در نظر داشتن آن، اطلاعات جدید را روز بعد از آنکه اولین بار آن را فرا گرفتید، بازبینی کنید. یک مانع عمده برای تقویت حافظه عملکرد چنگانه یا همان (Multitasking) است. به منظور حفظ موضوعی، باید تمام توجه خود را بر روی آن متمرکز کنید. انواع ترفندها و روش ها برای کمک به تقویت حافظه وجود دارد، از ایجاد یک ارتباط عاطفی با موضوع مورد نظر گرفته تا یادداشت برداری از آن.

 

تقویت حافظه با ورزش:

 

تقویت حافظه با ورزش

 

برای تقویت حافظه خود ورزش کنید، به خصوص دویدن به افزایش عملکرد حافظه شما کمک می کند. دانشمندان آزمایشی را بر روی موش های آزمایشگاهی انجام دادند، نتایج آزمایش نشان داد که دویدن باعث تولید بیشتر پروتئین و ویتامین B  که باعث رشد نرون ها یا همان اعصاب در بدن هستند، می شوند. اما اگر بخواهید چیز خاصی را به خاطر بسپارید، به عنوان مثال زمان جلسات کاری، برخی تحقیقات نشان می دهند که مسائلی همچون به یاد آوردن زمان جلسات، با مطالعه و با یک فاصله چند ساعته بعد از آن، ورزش کردن می تواند مؤثر باشد. 

 

تقویت حافظه با مصرف گردو:

 

تقویت حافظه با مصرف گردو

 

گردو به خصوص برای تقویت حافظه شما بسیار مفید است. پس بهتر است گرو را در اکثر وعده های غذایی خود جای دهید. در سال 2011 مؤسسه مبارزه با آلزایمر بر روی این ماده غذایی بسیار مفید، آزمایشات و تحقیقاتی انجام داد، یافته های آنها نشان می دهد که آنتی اکسیدان موجود در گردو  به کاهش سرعت ابتلا به الزایمر و فراموشی کمک می کند. 

ماهی نیز غذای بسیار عالی برای تقویت حافظه به حساب می آید. ماهی هایی مانند ماهی قزل آلا دارای اسیدهای چرب امگا 3 هستند که می توانند سلول های مغز شما را سالم نگه دارند.

 

تقویت حافظه با مصرف کافئین:

 

تقویت حافظه با مصرف کافئین

 

افرادی که همیشه به دنبال راهی برای توجیه مصرف کافئین خود هستند، افزایش حافظه می تواند برای آنان دلیل خوبی باشد،  مطالعات نشان می دهد که کافئین تقویت حافظه (فرایند رمزگذاری یا ذخیره سازی) را ممکن می سازد. 

با مصرف متعادل کافئین نه تنها قادر به یاد آوردی اسامی همکاران خود خواهید بود، بلکه مصرف کنندگان کافئین به طور متعادل خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، بیماری های عصبی و دیابت نوع 2 را در خود پایین می آورند.

 

این مطلب برای تو سودمنده، حتما بخونش :
خط کشیدن دور بی پولی در 80 روز

تقویت حافظه با خواب: 

 

تقویت حافظه با خواب

 

محققان دانشگاه کالیفرنیا ریورساید کشف کردند که سیستم عصبی اتونومیک که فعالیت هایی نظیر تنفس، ضربان قلب و هضم را کنترل می کند، در حین خواب باعث تقویت حافظه می شود. 

بنابراین خواب می تواند به حافظه کوتاه مدت شما کمک کند تا تبدیل به حافظه بلند مدت شود. این مطالعه همچنین نشان داد که چرت کوتاه در اواسط روز به شما کمک می کند تا به راحتی فکر کنید و به افکار خود انعطاف دهید. 

 

تقویت حافظه با یادداشت برداری:

 

تقویت حافظه با یادداشت برداری

 

همیشه از کودکی تا به امروز به ما گفته اند که اگر میخواهی چیزی را فراموش نکنی حتماً آن را یادداشت کن و این کاری است که از ابتدا به ذهن همه ما می رسد که برای جلوگیری از فراموش کردن موضوعی مهم آن را یادداشت کنیم.

بهتر است به جای یادداشت آن ها در لپتاپ یا رایانه، آن ها را بر روی تکه ای کاغذ بنویسید. مطالعات نشان می دهد که یادداشت های دست نوشته به شما کمک می کند که موارد را بهتر یاد بگیرید، چون نوشته ها توجه تمام و کمال شما را به خود جلب می کنند و قدرت تمرکز شما را بالا می برند. برای اطلاع از میزان تمرکز لطفاً در تست حافظه و تند خوانی موجود در وب سایت ماهان تیموری شرکت کنید.

 

تقویت حافظه با غذا خوردن به موقع:

 

تقویت حافظه با غذا خوردن به موقع

 

عادت غذا خوردن دیر وقت خود را ترک کنید. تحقیقات انجام شده توسط UCLA نشان می دهد که خوردن غذا در اواخر شب ممکن است بر عملکرد حافظه، به ویژه توانایی شما برای یادآوری، تمرکز و یادگیری، تاثیر منفی بگذارد. 

این تحقیق که بر روی یک سری از موشهای آزمایشگاهی انجام شد، نشان می دهد موش هایی که طبق برنامه و سر وقت غذا می خورند نسبت به موش هایی که غذا خوردنشان طبق برنامه ریزی منظم نبود، تستهای حافظه را بهتر پشت سر می گذاشتند.

 

تقویت حافظه با خنده:

 

تقویت حافظه با خنده

 

این ضرب المثل قدیمی را همه ما شنیده ایم و درست بودن آن به همه ما اثبات شده است که ” خنده بر هر درد بی درمان دواست “. در اینجا بحث ما تقویت حافظه است. آزمایش های انجام شده در این زمینه نشان داد که به خصوص برای افراد مسن، خنده می تواند حافظه کوتاه مدت را بهبود بخشد.

در این آزمایش از نیمی از شرکت کنندگان خواسته شده بود تا یک ویدیو خنده دار را قبل از گرفتن تست حافظه کوتاه مدت تماشا کنند و از بقیه خواسته بودند که ساکت در گوشه ای بنشینند. نتایج نشان داد که خنده در کم شدن استرس نقش بسزایی دارد به عملکرد حافظه نیز کمک می کند.

 

این مطلب برای تو سودمنده، حتما بخونش :
نکات مهم در تقویت حافظه

تقویت حافظه با یوگا یا مدیتیشن:

 

تقویت حافظه با یوگا یا مدیتیشن

 

یوگا و مدیتیشن جزو ورزش هایی است که برای همه سنین توصیه شده و بیشتر جهت جذب انرژی مثبت، آرامش گرفتن و بالا رفتن قدرت تمرکز انجام می شوند. مجله بیماری آلزایمر، کشف کرد که انجام یوگا و یا مدیتیشن حداقل یک بار در هفته به عملکرد مغز کمک می کند و همچنین از ابتلا به آلزایمر نیز جلوگیری می نماید.

یوگا همچنین می تواند شما را شاد و پر انرژی کند، جریان خون را افزایش دهد، اعتماد به نفس را بالا ببرد و به شما کمک کند تمرکز  بیشتر و دقیق تری داشته باشید. کارآفرینان موفق مانند جسیکا دیلولرو هرین، مدیر عامل و سهامدار شرکت استلا & دات، می گوید که روزهای خود را با یوگا شروع می کنند و حتی گاهی در پایان روز هم این فعالیت ورزشی را انجام می دهد. 

 

تقویت حافظه با مشغله کاری:

 

 تقویت حافظه با مشغله کاری

 

محققان دریافته اند افرادی که زندگی پر مشغله دارند در واقع حافظه بهتر و قوی تری نیز دارند. این مطالعه همچنین نشان می دهد که پردازش ذهنی برای کسانی که مشغله کاری بیشتری دارند، سریعتر است. اگر عادلانه به این موضوع نگاه کنیم، در میابیم که مشغله زیاد از مغز محافظت می کند.  

 کسانی که حافظه بهتری دارند، و دقیق تر و همچنین باهوش تر هستند، انگیزه ذهنی قوی تری برای انجام فعالیت های اضافه دارند. در هر صورت، همه ما می خواهیم که جزو این دسته از افراد با انگیزه باشیم.

 

تقویت حافظه با تغییر رویه:

 

تقویت حافظه با تغییر رویه

 

انجام کارهای جدید یا تغییر روال معمول، می تواند به عملکرد فراخوانی شما کمک کند. داگلاس فیلدز، محقق ارشد علوم اعصاب در سازمان ملی بهداشت می گوید ” مغز ما دائما تصمیم می گیرد که چه چیزی مهم است تا به یاد بسپارد و چه چیزی را می تواند فراموش کند.” او در ادامه می گوید: “هنگامی که شما در موقعیت جدیدی قرار می گیرید، مغز شما فرض می کند که اطلاعات دریافت شده از طرف شما مهم بوده و به آن بسیار  توجه و دقت می کند. “

بنابراین حتی انتخاب یک مسیر جدید به سمت محل کار شما یا اجرای روش های جدید ورزشی می تواند به شما کمک کند که حتی قرار ملاقات برای صرف صبحانه ای که چند هفته پیش گذاشته بودید را نیز به راحتی به یاد بیاورید.

 

اینفوگرافیک تقویت حافظه:

 

در ادامه شما را دعوت می کنیم به مشاهده اینفوگرافیک تهیه شده توسط تیم آموزشی ماهان تیموری:

 

اینفوگرافیک تقویت حافظه

 

نتیجه گیری:

 

حالا که با روش‌های تقویت حافظه آشنا شدید، زمان آن رسیده است که دست به کار شوید. امیدواریم با مطالعه‌ی این مقاله تشویق شوید و سبک زندگی‌تان را بهبود ببخشید. تنها کافیست روشهایی را که یاد گرفتید به کار بگیرید تا خردمندانه تر از قبل زندگی کنید.

از این مطلب خوشت اومد پس لایکش کن

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظر
  1. علی ایلیایی فر کاربر می‌گوید

    نکات ذکرشده برای من فوق العاده بود.چون من ازدسته افرادی هستم که خیلی چیزهاروفراموش میکنم مخصوصا” اسم اشخاص رو. من وقتیکه اسم کسی روتوگوشیم سیو میکنم بعدش ادرسش یا شغلش یاشخصی که معرفش بوده رومیارم درغیراینصورت نمیتونم توشش هزارواندی کانتکت پیداش کنم

    0
    1. صابر خلیلی کاربر می‌گوید

      سلام دوست عزیز
      ممنونم از اینکه با نظرات خود به ما دلگرمی میدید که ما با توان و قدرت بیشتری به کارمون ادامه بدیم

      0
  2. علی ایلیایی فر کاربر می‌گوید

    سلام
    من در دیدگاه قبلی میخواستم هرپنج ستاره روتیک بزنم ولی فقط یکی تیک خورده درصورت امکان تصحیحش کنید.ممنون.

    0
کد تخفیف ۱۰٪
تو بهترینی
کد تخفیف ۲۰٪
نزدیک بودا
کد تخفیف ۳۰٪
یکبار دیگه تلاش کن
کد تخفیف ۴۰٪
خوش شانس نبودی
کد تخفیف ۵۰٪
تو عالی هستی
شانس خودِت رو برای برنده شدن یک فرصت امتحان کن!
برای استفاده از این فرصت لطفاً ایمیل و تلفن همراه خودت رو وارد کن.
قوانین بازی :
  • هر کاربر ۳ بار فرصت دارد.
  • کسی که تقلب می‌کند، شناسایی می‌شود.
ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
هدیه شما، فایل صوتی مصاحبه با آنتنی رابینز
میلیونر خودساخته ای که رازهاش رو با شما به اشتراک میزاره
telegram
ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.