Take a fresh look at your lifestyle.

درِگوشی از تبلیغات کلیکی

مقدمه

تبلیغات کلیکی یکی از انواع تبلیغات در فضای اینترنتی می باشد. تقریبا از همان ابتدا که اینترنت در ایران گسترش پیدا کرد تبلیغات کلیکی نیز جای خود را در اینترنت باز کرد. این تبلیغات را بیشتر در وبلاگ هایی مثل بلاگفا می دیدیم که در بالا و سمت چپ صفحه، بنر خود را نشان می دادند.

هر چه دامنه ارتباطات در اینترنت به عناوین مختلف بیشتر شد، تبلیغات کلیکی هم به انواع مختلف دیده شد. قصد داریم تا تمام نکات اساسی و مهم را در مورد تبلیغات کلیکی برای شما بیان کنیم. تبلیغات کلیکی اگر به درستی انجام شود می تواند در کسب و کار ما بهبود ایجاد کند و ترافیک سایت ما را بالا ببرد. شما در این مقاله یاد خواهید گرفت که چطور با تبلیغات کلیکی بر روی مخاطب خود اثر بگذارید و با او ارتباط موثر برقرار کنید. این ارتباط موثر در بازاریابی و فروش بسیار مهم می باشد.

 

تبلیغات کلیکی چیست؟

تبلیغات کلیکی یا PPC از کلمات Pey Per Click به معنی پرداخت به ازای هر کلیک می باشد. این یک روش برای تبلیغات در صفحه های اینترنتی می باشد. تبلیغات کلیکی را با نام CPC نیز می شناسند. CPC مخفف Cost Per Click می باشد. کاربری که وارد صفحه ای شده است با کلیک بر روی تبلیغات آن، وارد صفحه ای می شود که شما می خواهید، و این برای شما هزینه دارد. هزینه هر کلیک بستگی به صاحب وبسایت دارد. البته بهتر است موارد مختلفی برای آن در نظر گرفته شود. از جمله این موارد :

1. تعداد بازدیدکنندگان سایت

2. زمینه فعالیت سایت

3. کیفیت محتواها

4. بخش های مختلف سایت

هزینه کلی تبلیغات کلیکی = قیمت هر کلیک (توافق با صاحب سایت) * تعداد کلیکی درخواستی

 

مزایای تبلیغات کلیکی

1. هزینه کردن برای تبلیغات با توجه به بودجه

2. تا کلیک نشود از شارژ ما کم نمی شود

3. دارا بودن پنل مدیریت برای کنترل

4. دارای فیلتر مکانی و زمانی

 

معایب تبلیغات کلیکی

1. هزینه بالا نسبت به بازدهی

رقیب قوی این سیستم تبلیغات کلیکی، گوگل ادوردز می باشد. در گوگل ادوردز شما به اندازه کافی دیده می شوید و زمانی که بر روی تبلیغات شما کلیک شود از شارژ شما کم می شود. ولی در این سیستم کلیکی شما همیشه دیده نمی شوید. شما بسته به پولی که داده اید نشان داده می شوید و تا از طریق بنر، وارد صفحه شما نشوند، شما دیده نمی شوید. در این سیستم، شما برای دیده شدن هزینه می کنید نه برای گرفتن مشتری.

2. وجود کلیک های جعلی

بزرگترین مشکل تبلیغات کلیکی، کلیک های جعلی است. کلیک های جعلی یعنی اینکه یک نرم افزار به جای انسان، شروع به کلیک کردن بر روی تبلیغات شما کند. شما در این زمینه تخصص ندارید و نمی دانید کسانی که بر روی تبلیغات شما کلیک کرده اند انسان هستند یا نرم افزار؛ به دردسرش هم نمی ارزد. پس بازخورد خوبی نمی گیرید چون اطلاعات مبهمی در دست دارید که نمی توانید به آن ها اعتماد کنید.

3. منسوخ شدن

اینقدر سیستم های تبلیغاتی جدید آمده است که تبلیغات کلیکی، دیگر مثل قبل رواج ندارد. در آینده نزدیک قطعا از دور خارج می شوند.

 

تبلیغات کلیکی

 

4. سریع تمام کردن بودجه تبلیغاتی

کلیک های زده شده بر روی تبلیغات شما بی هدف می باشد بنابراین بودجه تبلیغاتی شما به سرعت تمام می شود. انگار که پول خود را دور ریخته باشید.

5. ناتوانی در تحلیل اینگونه سایت ها

معمولا سایت هایی که اینگونه تبلیغات را نمایش می دهند، بخوبی نمی توانند آن ها را تحلیل کنند. بنابراین اطلاعات دقیقی نمی توانند به ما بدهند.

6. نداشتن رتبه در موتور های جستجو

معمولا سایت هایی که تبلیغات کلیکی قبول می کنند دارای رتبه نمی باشند و دلیل آن این می باشد که این سایت ها از نظر موتورهای جستجو دارای اعتبار نیستند.

 

روش های انجام تبلیغات کلیکی

به نظر، تبلیغات کلیکی، کاری ساده می باشد ولی به این سادگی ها هم نیست. روش های اجرای تبلیغات کلیکی با هم متفاوت می باشد و این می تواند به شرایط بستگی داشته باشد. این روش ها به شرح زیر است :

1. تبلیغات کلیکی بر حسب نرخ ثابت Flat Rate PPC

در این روش تبلیغات کلیکی، آن سایتی که شما تبلیغی را به آن می دهید، یک نرخ ثابت را برای هر کلیک در نظر می گیرد. هر چقدر درخواست کلیک کردن بالاتر باشد، میزان قیمت کل هم بالاتر می رود. اگر سایت مورد نظر تخصصی باشد قیمت هر کلیک، در حالت عادی بیشتر است زیرا مخاطب هدف دقیق تری در آن سایت وجود دارد. آن سایت روی زمینه ای بصورت تخصصی کار می کند پس افرادی که به آن سایت سر می زنند افرادی با علاقه مندی های یکسان اند و در این حالت کسی که محصول یا خدماتی دارد که مورد پسند آنان می باشد، به مشتری شدن آن ها نزدیک تر است. پس بهای آن سنگین تر می شود. این روش تبلیغات کلیکی مثل قبل جواب نمی دهد پس آن را به شما توصیه نمی کنم.

2. تبلیغات کلیکی مناقصه ای Bid-based PPC

اغلب شرکت های بزرگ از این روش استفاده می کنند. مثل گوگل. در مقاله تبلیغات با گوگل در مورد اینکه تبلیغات در آن چگونه است توضیح دادیم. در این سیستم کلیکی مناقصه ای بر خلاف مورد قبل، قیمت بر اساس کلیک، مبلغ مشخصی ندارد. هر کس بنابر بودجه خود، برای کلیک بر تبلیغات خود، مبلغ معینی را در نظر می گیرد و بسته به میزان مبلغش، دیده می شود. هر چه مبلغ آن بیشتر باشد بیشتر احتمال دیده شدن آن وجود دارد. این دیده شدن تا زمانی که اکانت (شارژ) کاربری تمام شود ادامه دارد. آگهی ها می توانند با فیلتر زمان و مکان نیز باشند.

 

نتیجه گیری

1. تبلیغات کلیکی روشی در تبلیغات است که در گذشته جوابگو بود اما در حال حاضر و با آمدن تکنولوژی های برتر، بازدهی خود را از دست داده است.

2. تبلیغات کلیکی با توجه به بازدهی پایین، مناسب نمی باشد. بهتر است از دیگر روش های تبلیغات استفاده کنید. از جمله :

بازاریابی پیامکی، تراکت طلایی، فاکس مارکتینگ، بازاریابی با ایمیل، تبلیغات با روزنامه، بنر تبلیغاتی، بازاریابی با پادکست

تبلیغات در مجلات، تبلیغات در سینما، تابلوهای دیجیتالی تبلیغاتی و…

3. پولی را که می خواهید بابت این سیستم تبلیغاتی هزینه کنید می توانید برای تبلیغات در سایت های دیگر در نظر بگیرید.

 

چنانچه در مدت زمان تخمینی موفق به اتمام این مقاله نشده اید می توانید به سایت تست تندخوانی مراجعه کنید.

تیم آموزشی ماهان تیموری

نویسنده : محمد محمدی-ماهان تیموری

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، تبلیغات اینترنتی

نظرات شما نسبت به مقاله “درِگوشی از تبلیغات کلیکی برای تیم آموزشی ماهان تیموری ارزشمند و سازنده می باشد.

 

دانلود PDF

 

download

 

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر ۱
  1. طاهر عرفانی
    طاهر عرفانی کاربر می‌گوید

    بسیار عالی بود. لذت بردم

ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
هدیه شما، فایل صوتی مصاحبه با آنتنی رابینز
میلیونر خودساخته ای که رازهاش رو با شما به اشتراک میزاره
telegram
ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.