Take a fresh look at your lifestyle.

بازاریابی شبکه های اجتماعی؛ شاخه دار شوید

بازاریابی شبکه های اجتماعی؛ شاخه دار شویدReviewed by محمد محمدی on Feb 15Rating:

مقدمه

بازاریابی شبکه های اجتماعی؟ مگه داریم؟! از شبکه های اجتماعی پول دربیاریم؟! آخه کسب و کار خودمونو چجوری معرفی کنیم؟ اولین چیزی که از شبکه های اجتماعی به ذهنمان می رسد.

 افراد، وارد سایتی می شوند که در آن پروفایل دارند و توسط آن، با افراد دیگر ارتباط برقرار می کنند. البته الان بیشتر مردم گوشی هوشمند دارند و شبکه های اجتماعی وارد گوشی ها شده اند.

اینکه چه ارتباطی بین کسب و کار ها و شبکه های اجتماعی می تواند برقرار باشد که منجر به افزایش فروش، ارتقای برند، استفاده از خدمات ما شود، چیزی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. برای دانستن اینکه چگونه از طریق بازاریابی شبکه های اجتماعی با مشتری ارتباط موثر بهتری برقرار کنیم، به ادامه این مقاله توجه کنید کنید.

 

تاریخچه شبکه های اجتماعی

ایده شبکه های اجتماعی، اولین بار در سال 1960 مطرح شد، ولی اولین شبکه اجتماعی در سال 1997 و با نام sixdegrees.com راه اندازی شد. این شبکه به کاربران اجازه می داد تا پروفایلی بسازند و در آن لیستی از دوستان خود را اضافه کنند.

البته این شبکه اجتماعی بعد از گذشت 3 سال از بین رفت. نوع شبکه های اجتماعی آن زمان، بسیار متفاوت از الان بود. انفجار شروع این شبکه ها در سال 2002 آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد.

 

انواع شبکه های اجتماعی

1. سرگرمی

پایه این نوع از شبکه ها بر اساس ارتباط افراد با هم می باشد ولی از آن می توان به نفع کسب و کار هم استفاده کرد.

2. تخصصی

شبکه های اجتماعی تخصصی، در گذشته وجود نداشته اند ولی در دهه گذشته، تعداد این شبکه ها رو به افزایش رفته است. این شبکه ها بصورت تخصصی روی یک موضوع فعالیت می کنند. ازجمله : Tablescape که تخصصی روی غذا کار می کند و توسط گوگل بوجود آمده است.

 

مزایای استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی

1. میانگین استفاده افراد از شبکه های اجتماعی در سال 2016، روزانه 1 ساعت و 49 دقیقه بوده است که این آمار نسبت به سال 2012، سیزده دقیقه رشد داشته است.

2. افراد زیر 30 سال و با درآمد متوسط و متوسط رو به پایین، بیشترین زمان را در این شبکه های می گذرانند.

3. به دلیل استفاده افراد از گوشی هوشمند و اینترنت همراه، این شبکه ها در خارج از خانه نیز، در دسترس افراد هستند.

4. نود و دو (92) در صد از افراد بالای 16 سال هستند، حداقل در یکی از شبکه های اجتماعی پروفایل دارند.

5. چهل (40) درصد افراد از شبکه های اجتماعی برای ارتباط با دوستان و پُر کردن وقت خود استفاده می کنند.

6. روند استفاده از شبکه های اجتماعی در ایران رو به رشد است.

7. مشخص شدن عملکرد رقبا با توجه به فعالیت آن ها در شبکه های اجتماعی.

8. با استفاده از شبکه های اجتماعی می توان بصورت رایگان، تبلیغات کرد.

9. سرعت انتشار محتواها در شبکه های اجتماعی بسیار بالاست.

10. استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی باعث می شود تا در وقت و هزینه ما صرفه جویی شود.

 

این مطلب برای تو سودمنده، حتما بخونش :
کتاب توقف در سرتاسر مسیر ممنوع

معایب بازاریابی شبکه های اجتماعی

1. کم شدن روابط حضوری

2. افزایش کلاهبرداری

 

در بازاریابی شبکه های اجتماعی به چه نکاتی توجه کنیم تا به نفع کسب و کارمان باشد؟

استفاده از این موارد به ما کمک می کند تا بتوانیم مخاطب را نه تنها جذب، بلکه او را وفادار نگه داریم و بتوانیم تمام تمرکز حواس خود را روی او بگذاریم. به این موارد توجه کنید. با این کار برند خود را قوی تر می کنیم و به سود بیشتر می رسیم.

1. خوب گوش کردن

راز اول، خوب گوش کردن و کم حرف زدن است. به پروفایل کاربران خود، سر بزنید. ببینید آن ها به چه محتواهایی علاقه مندند. یک جمع بندی کلی از آن داشته باشید و بر اساس آن، محتواهایی تولید کنید که آن ها دوست دارند. محتواهایی تولید کنید که مشکلی را از آن ها برطرف کند و در زندگیشان به کار آید.

2. هدفمند عمل کنید

از اول تکلیف خود را روشن کنید. می خواهید در چه زمینه ای فعالیت کنید؟ از همه چیزدانی و هیچ چیزدانی به جایی نمی رسید. اگر می خواهید در بازاریابی شبکه های اجتماعی موفق باشید باید و باید فقط در یک زمینه فعالیت کنید. با این کار می توانید بصورت تخصصی فقط روی محتواهایی که مخاطب به آن علاقه مند است فعالیت کنید . این راحت تر از فعالیت در چند زمینه مختلف است.

3. کیفیت برتر از کمیت

درست است که هر چه تعداد کاربران شما بیشتر باشد اعتبار صفحه شما بالاتر می رود ولی در نهایت باید برای شما سودآوری داشته باشد. اعتبار با چه کاربرانی؟ کسانی که بودنشان بهتر از نبودنشان است؟ شما به کاربران فعال احتیاج دارید پس سعی نکنید به هر قیمتی، فقط تعداد آن ها را اضافه کنید.

4. صبور باشید

برای رسیدن به نتیجه مطلوب صبور باشید. تلاش مستمر شما قطعا به نتیجه خواهد رسید.

5. قانون اهرم

وقتی شما محتوای با کیفیت تولید کرده باشید و این قابلیت را قرار دهید که کاربران بتوانند آن را با دیگران به اشتراک بگذارند، این به شما کمک می کند تا محتوای شما مثل ویروس عمل کرده و در شبکه های اجتماعی دیگر منتشر شود. ورودی های شما افزایش پیدا می کنند و این برای شما در نقش اهرم عمل خواهد کرد.

 

بازاریابی شبکه های اجتماعی

 

6. از پتانسیل افراد استفاده کنید

قطعا کسانی هستند که در زمینه فعالیت شما مفید می باشند. از آن ها دعوت به همکاری کنید. استعداد و پتانسیل آن ها را بکار گیرید. در قسمت هایی که تخصص لازم را ندارید از این افراد استفاده کنید. قطعا هر کدام از آن ها دارای ارتباطات مفیدی می باشند، می توانید از آن کمک بگیرید.

7. استقبال از ارتباط

در بازاریابی شبکه های اجتماعی، از ارتباطات جدید استقبال کنید. از موقعیت هایی که برای برقراری ارتباطات مفید، مهیا می شود استفاده نمایید.

8. در دسترس باشید

در مواردی پیش آمده که مدیر یک پروفایل، در یک بازه زمانی، تولید محتوا کرده و یکباره غیبش زده است. این کار باعث می شود که اعتماد اعضا نسبت به شما به عنوان یک مسئول کم شود. حتی باعث رفتن آن ها از لیست اعضای کاربران می شود. همیشه در دسترس باشید و به تولید محتوای با کیفیت ادامه دهید.

9. قانون تعادل

وقتی از کاربران توقع دارید که محتواهای شما را به اشتراک بگذارند، پس خود نیز این کار را انجام دهید. این کار را در قسمتی از برنامه ریزی خود قرار دهید.

10. همکاری

با دیگرانی که در زمینه فعالیت شما همکار هستند یا نزدیک به کسب و کار شما فعالیت می کنند، در ارتباط باشید و با هم مشارکت و همکاری داشته کنید. می توانید به هم لینک دهید یا تبلیغات یکدیگر را قبول کنید.

11. پذیرش انتقادات

وقتی کسی از شما انتقاد کرد، ناراحت نباشید. آن را به یک فرصت تبدیل کنید. کاربران تیزهوش هستند. آن ها را دست کم نگیرید. برطرف کردن همین ایرادات کوچک است که کار شما را بهتر می کند.

 

این مطلب برای تو سودمنده، حتما بخونش :
با هوش مالی در شبکه‌های اجتماعی کسب و کار خود را متحول کنید

اشتباهات رایج در بازاریابی شبکه های اجتماعی

1. شبیه بودن محتواها در همه شبکه های اجتماعی شما

2. محتوای زیاد تولید کردن

3. قرار دادن محتوا در زمان های نامناسب

4. نداشتن هشتگ برای محتواها

5. استفاده نکردن از عکس برای محتواها

6. بروز نبودن اطلاعات

7. نداشتن عکس مناسب برای پروفایل

8. نداشتن توضیحات مناسب برای پروفایل

 

نتیجه گیری

1. بازاریابی شبکه های اجتماعی به دلیل اضافه شدن کاربران آن دارای اهمیت بسیاری می باشد. بنابراین در انجام آن، حساسیت لازم را داشته باشید.

2. در حال حاضر هر کسب و کاری باید دارای شبکه های اجتماعی باشد ولی از بقیه رسانه ها غافل نشوید. ازجمله :

تبلیغات در مجلات، کارت ویزیت حرفه ای، تبلیغات با همایش، قرعه کشی و اهدای جوایز، بازاریابی با تلفن، بازاریابی چریکی، پوستر تبلیغاتی، بنر تبلیغاتی، کاتالوگ تبلیغاتی، تبلیغات بر روی اتوبوس، تبلیغات مترو و…

 

چنانچه در مدت زمان تخمینی موفق به اتمام این مقاله نشده اید می توانید به سایت تست تندخوانی مراجعه کنید

تیم آموزشی ماهان تیموری

نویسنده : محمد محمدی-ماهان تیموری

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، تبلیغات اینترنتی

نظرات شما نسبت به مقاله  “بازاریابی شبکه های اجتماعی ، شاخه دار شوید برای تیم آموزشی ماهان تیموری ارزشمند و سازنده می باشد.

دانلود PDF

 

download

 

از این مطلب خوشت اومد پس لایکش کن

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کد تخفیف ۱۰٪
تو بهترینی
کد تخفیف ۲۰٪
نزدیک بودا
کد تخفیف ۳۰٪
یکبار دیگه تلاش کن
کد تخفیف ۴۰٪
خوش شانس نبودی
کد تخفیف ۵۰٪
تو عالی هستی
شانس خودِت رو برای برنده شدن یک فرصت امتحان کن!
برای استفاده از این فرصت لطفاً ایمیل و تلفن همراه خودت رو وارد کن.
قوانین بازی :
  • هر کاربر ۳ بار فرصت دارد.
  • کسی که تقلب می‌کند، شناسایی می‌شود.
ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
هدیه شما، فایل صوتی مصاحبه با آنتنی رابینز
میلیونر خودساخته ای که رازهاش رو با شما به اشتراک میزاره
telegram
ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.