Take a fresh look at your lifestyle.

پنج مرحله فرآیند استخدام برای جذب بهترین کارکنان

 

اگر نگاه سیستمی داریم باید معیارهای خود را برای استخدام مشخص کرده و برای فرآیند استخدام دستورالعملی کلی طراحی کنیم. فرآیند استخدام شامل مراحلی کلی می باشد که آن را شرح خواهیم داد. همانطور که گفته شد استخدام مهمترین کاری است که یک سازمان انجام می دهد. برای سیستم سازی موفق و اینکه بتوانیم اهرم های قوی در دست داشته باشیم نیازمند کارکنان خلاق و باانگیزه هستیم. کارکنانی که بتوانند با ایده های خالاقانه خود روند رشد سازمان را تسریع کنند.

این کارکنان در اختیار ما قرار نمی گیرند مگر آنکه بتوانیم با دقت افراد مختلف را مورد بررسی قرار دهیم و این افراد را از بین آنان پیدا کنیم. و این تازه شروع کار است و باید ساختار سازمان خود را به گونه ای آماده کنیم تا بستر مناسب برای رشد این افراد را ایجاد کنیم. باید بتوانیم این افراد را نزد خود نگه داریم. استخدام بد افراد ناکارآمد و اهرم های ضعیف را در اختیار ما قرار می دهد. بنابراین ما در این مقاله به شرح فرآیند استخدام خواهیم پرداخت

 

 

فرآیند استخدام پنج مرحله ای

۱. واگذاری به منشی

شما به عنوان یک مدیر نباید وقت خود را برای سر و کله زدن با افراد مختلف بگذرانید. این کار مدیریت زمان را از شما خواهد گرفت و شما از انجام کارهای اصلی خود باز خواهید ماند. همانطور که می دانید مهمترین کار مدیر پیدا کردن اهرم ها می باشد بنابراین باید تا می توانید شما به کارهای اصلی مشغول باشید و تصمیمات نهایی را اخذ کنید. بهتر است پاسخگویی تلفنی به متقاضیان و همچنین بررسی روزمه را به منشی خود واگذار کنید این اولین مرحله از فرآیند استخدام می باشد. به منشی خود معیارهایی را ابلاغ کنید که در هنگامی که افرادی برای استخدام به آنان مراجعه می کنند در نظر داشته باشد، این معیارها می تواند مثل محل زندگی فرد، معیار سن، لحن صحبت کسی که زنگ می زند باشد. اینها معیارهای اولیه ای ایست که فرد باید داشته باشد.

۲. سوالات کتبی

پس از اینکه افراد شرایط اولیه را داشتند مرحله دوم از فرآیند استخدام حضور افراد در محل دفتر و گرفتن آزمون کتبی از آنان می باشد. شما از افراد می خواهید که در یک روز و یک ساعت به دفتر شرکت آمده، این کار از این جهت انجام می شود که ببینیم که فرد تا چه اندازه می تواند دقیق باشد. آیا سروقت حضور پیدا می کند یا اینکه انضباط شخصی نداشته و ورود و خروج سر ساعت برای وی بی معنی است. افرادی که به موقع می آیند از آنان آزمون کتبی گرفته می شود.

افرادی که دیر می رسند در همین مرحله حذف می گردند هرچند که ممکن است این افراد خیلی خوب باشند، باید بدانیم افرادی که اولین جلسه دیدار و حضور از شرکت را به این راحتی از دست می دهند خیلی راحت موقعیت های دیگر را نیز از دست خواهند داد. باید به همین میزان در فرآیند استخدام سختگیر و بی رحم باشید تا بتوانید بهترین افراد را انتخاب کنید

۳. مصاحبه شفاهی

پس از بررسی سوالات کتبی و تشخیص مهارت ها و خصوصیات اخلاقی افراد. امتیازی را برای آنان در نظر می گیریم. دلیل انجام مصاحبه شفاهی این است که میزان اعتماد به نفس افراد را بسنجیم و ببینیم که این افراد چقدر می توانند از خود دفاع کنند و همچنین صحت گفتار و رفتار آنان برای ما اثبات می شود. باید ببینیم که آیا مهارت ها و یا خصوصیات اخلاقی که نوشته اند عین واقعیت می باشد یا آنان از خود تعریف بیجا کرده اند.

بهتر است فرد مصاحبه گیرنده در این مرحله با زبان بدن آشنایی کامل داشته باشد تا بتواند در تشخیص این امر به درستی عمل کند. مثلا فرد می گوید که من 5 سال سابقه کاری بازاریابی دارم و بسیار راحت می توانم با بقیه ارتباط موثر برقرار کنم، از وی می پرسیم 3 خصوصیت اخلاقی خودت رو بگو و همینکه این سوال با او مطرح می شود رنگ صورتش می پرد و عرق می کند و معلوم می شود وی بازاریاب ضعیفی می باشد که حتی نمی تواند خودش را بازاریابی کند. برای این مصاحبه نیز امتیازاتی را در نظر می گیریم و به افراد بر اساس سوالات امتیازاتی می دهیم.

۴. مصاحبه دوم بهترین ها

پس از مصاحبه شفاهی اول یک فرد خود نیست بلکه افرادی مشخص می شوند که آن ویژگی هایی که ما مد نظر داریم را دارا می باشند، بنابراین در یک روز دیگر و در ساعتی دیگر از این برترین ها خواسته می شود که به دفتر شرکت بیایند تا از آنان مصاحبه دوم گرفته شود. ما از افراد می خواهیم که همزمان با هم به دفتر بیایند تا همدیگر را ملاقات کنند زیرا افراد وقتی در محیط رقابتی قرار می گیرند روحیه ی آنان عوض می شود. یک عده همان اعتماد به نفس خود را حفظ می کنند و عده ای دیگر به کلی از هم پاشیده و عصبانی می شوند اینکار برای تشخیص افرادی که می توانند کار گروهی کنند بسیار مهم و خوب است.

توجه داشته باشید که این افراد به صورت گروهی به دفتر دعوت می شوند ولی از آنان به صورت تک تک مصاحبه دوم گرفته می شود.

۵. نظر کارکنان

پس از اینکه افراد در مرحله دوم انتخاب شدند از آنان بخواهید که در محیط شرکت و در بین کارکنان دوری بزنند و با کارکنان مختلف صحبت کنند. در نگاه اول می بینیم که این فرد آیا می تواند با محیط کاری ما ارتباط بگیرد و در مهمترین بعد قضیه اینکه آیا کارکنان این فرد را تایید می کنند یا خیر؟ اگر تمامی افرادی که قرار است با وی کار کنند او را تایید کردند این فرد را انتخاب کنید زیرا در کارکنان قرار است که با او کار کنند و زمان خود را با او بگذرانند. آنان قراره باهم یک تیم را تشکیل دهند بنابراین اگر این افراد چنین فردی را نپذیرند کار تیمی بهم خورده و اگر این افراد مورد پذیرش همه باشند کسب و کار شما متحول خواهد شد.

بنابراین در فرآیند استخدام باید به همین میزان سختگیر باشیم و علاوه بر نظر شخصی خود نظرات تمامی کارکنان خود را نیز جویا باشیم و به تایید آنان اهمیت دهیم. این از دو جهت حائز اهمیت است اینکه می فهمیم که انتخاب ما از روی سلیقه شخصی نبوده و دیگر اینکه می توانیم یک اهرمی را به گروه اضافه کنیم که موجب کسب درآمد سازمان ما خواهد شد.

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر ۱
  1. حسن فکری کاربر می‌گوید

    مطالب و مقاله ها عالی هستن .ممنون