Take a fresh look at your lifestyle.

فرآیند حل مسئله در مدیریت بحران

فرآیند حل مسئله در مدیریت بحرانReviewed by صابر خلیلی on Oct 26Rating:
مدت زمان تخمینی برای مطالعه این مقاله 4 دقیقه و 30 ثانیه می باشد

مقدمه

در این مقاله به موضوع فرآیند حل مسئله در مدیریت بحران می پردازیم بیان می کنیم که مدیریت بحران در برخورد با مشکلات به چه نحوی باید برخورد کند. این نکته بسیار ضروری می باشد که برای حل مشکل به وجود آمده در سازمان ابتدا باید ما مشکلات را ریشه یابی کنیم، به صورت گذرا از مسائل عبور نکنیم.
بنابراین ما در این مقاله به یک فرآیند 5 مرحله ای در خصوص فرآیند حل مسئله در مدیریت بحران می پردازیم که به مدیریت بحران در حل مسائل کمک شایانی می کند

 

مرحله اول

در اولین مرحله از حل مسئله در مدیریت بحران مشکل را مشخص می کنیم .
برای این کار از یک سری سوالات اولیه استفاده می کنیم که به ما در ریشه یابی مشکل کمک شایانی می کند
1.    پاسخ به مشکلاتی که ما را بر مشکل متمرکز می کند
2.    سهام داران چه کسانی هستند
3.    اهداف چیست
4.    شما از چه فرآیند حل مسئله ای استفاده می کنید
5.    ارزیابی تلاش ها و اقدامات پیشین
6.    درس هایی که از آخرین تلاش ها در حل مسائل کردیم
7.    درس هایی که از مشکلات مشابه گرفتیم
8.    آیا ما تلاش هایی مشابه در گذشته داشته ایم
9.    به چه نتایجی رسیده ایم
10.    چه کسانی دخیل بوده اند
اینها از جمله سوالاتی بودند که باید به آنها پاسخ دقیقی ارائه داد

 

مرحله دوم

دومین مرحله از حل مسئله در مدیریت بحران پیدا کردن تمام مواردی است که می توانند به مشکل دامن بزنند. در این مرحله یک نقشه دقیق بر پایه مشکلات تهیه می کنیم

این کار با بررسی قسمت های مختلف سازمان انجام می پذیرد

•    سیستم ها
•    تکنولوژی
•    استخدام
•    فرآیندها
•    آموزش

ما در این مرحله موضوع بزرگ را به مسائل کوچکتر تقسیم می کنیم تا بتوانیم برای حل آن را کار ارائه دهیم. با ریز کردن مشکل به مسائل کوچکتر می توانیم موضوع هسته ای را شناسایی کرده و بقیه فرآیند را دنبال کنیم .برای پایه گذاری نقشه منطق باید توجه داشته باشیم که مسئله به اجزای منطقی خرد کنیم، به گونه ای که معنا و مفهوم داشته باشد

 

 

مرحله سوم

سومین مرحله از حل مسئله در مدیریت بحران آزمون فشار است ، آزمون فشار برای مطمئن شدن از کیفیت نقشه منطق پیشنهادی ما می باشد
آزمون فشار مشخص می کند

•    آیا شاخه های نقشه ما از یکدیگر متمایز هستند
•    آیا شاخه ها کامل هستند
•    همچنین باید درنظر داشته باشیم که هیچ عاملی از قلم نیافتاده است و همه مسائل را مورد بررسی قرار داده ایم

به عنوان مثال اگر شرکت ما در سود دهی مشکل دارد برای بررسی سود دو عامل درآمد و هزینه نقش دارند،

در مورد درآمد ما به دو عامل اصلی درآمد یعنی حجم فروش و قیمت فروش خود می پردازیم که کاملا از هم متمایز هستند، نه اینکه به مسئله فروش در آلمان و اروپا را مورد بررسی قرار دهیم که از هم متمایز نیست.
همچنین این شاخه ها کامل نیست زیرا یک عنوان کلی می باشد و هنوز باید ریز تر گردند.
نقشه منطق نکاتی در مورد راه حل ها به ما داده است می خواهیم در این مرحله راه حل های احتمالی را بررسی کنیم،

برای بررسی راه حل ها از قانون 20/80 استفاده می کنیم. قانون 20/80 به ما می گوید که باید 80 درصد از زمان خود را سرف 20 درصد از موضوعاتی کنیم که منجر به پاسخ می شود.
با این کار ما به ایده هایی برای حل مسائل دست پیدا خواهیم کرد. اما هنوز نمی توانیم به عنوان راه حل اصلی آن ها را بپذیریم .

 

این مطلب برای تو سودمنده، حتما بخونش :
نگرش کسب و کار موفق

 

مرحله چهارم

اولویت بندی ایده های نو با استفاده از ماتریس 2*2
این ماتریس که شامل دو سطر نحوه انجام آسان و سخت ایده  و دو ستون تاثیر زیاد یا کمی که برای سازمان دارد می پردازد

با عرض پوزش تصویر ماتریس به درستی بارگذاری نشده است

ما ایده های خود را با توجه به ماتریس در خانه های آن قرار می دهیم، مشخص است که خانه یک بیشترین اولویت و خانه چهار کمترین اولویت را برای ما به همراه می آورد. در حال حاضر ما بهترین ایده را شناسایی کرده و آماده ارائه آن هستیم. اما قبل از ارائه باید یک نگاهی از خارج گود به مسئله بیاندازیم ، یک نگاه از بالا به پایین، که آیا ایده انتخابی هنوز ایده برتر می باشد. آیا ما داریم مسئله درست را حل می کنیم. مدیریت بحران باید این شهامت را داشته باشد که مسئله انتخابی را با افراد خبره در میان بگذارد و از نقطه نظرات آنان نیز استفاده کند، زیرا ما معمولا در حل مسائل از دید خود به آنها نگاه می کنیم و سعی داریم مسائل را آنگونه که مطابق میل خودمان هست حل کنیم درحالی که استفاده از لنز های بیشتر نقاط بیشتری از دید را در اختیار ما قرار داده و نقاط کور و تاریک را کم خواهد کرد.

 

مرحله پنجم

دستیابی به یک پیشنهاد دقیق و واضح می باشد .هرچقدر هم که خوب مشکلات را ریشه یابی کرده باشید و راه حل پیشنهادی آن را به خوبی تشخیص داده باشید، اما اگر نتوانید آن را پیشنهاد دهید زحمات شما فایده ای ندارد.شما در این مرحله باید قدرت بیان بالایی داشته باشید. این مرحله سخت ترین مرحله برای مدیریت می باشد. در این مرحله به تدوین اظهارنامه می پردازیم. اظهارنامه بیان دقیق حقایق جهت متقاعد کردن طرف مقابل ما می باشد. وقتی که ما اظهارنامه را ارائه می دهیم با مقاومت روبرو می شویم، کلید جلب حمایت لازم برای ایده های خود داشتن مجموعه ای دقیق از حقایق می باشد، یعنی ما باید اظهارنامه خود را به درستی تدوین کرده باشیم

اقسام مقاومت

•    ماندن در شرایط کنونی

مدیران و سهام داران شرکت از تغییر حراس دارند و ترجیح می دهند شرایط کنونی خود را حفظ کنند. آنان تا آنجا که می توانند از هر تغییری جلوگیری می کنند، در اینجا باید ما بتوانیم آنها را از زیان ماندن و دست روی دست گذاشتن مطلع کنیم و بگوییم وقتی سازمان رقیب قدرت را در دست گرفت چه نتایج زیان باری برای آنان خواهد داشت

•    بیان اینکه نه ایده شما درست نیست و این پیشنهاد عملی نمی شود

برای اینکار ما باید مثالی عملی در شرکت های مشابه ارائه دهیم تا بتوانیم حضار را قانع کنیم

•    بیش از حد گران است

یک تحلیل می خواهیم تا مزایای این کاری را که شرکت قرار است در آن هزینه کند به آنها نشان دهد

•    مورد قبول مشتری نیست

فروش محصول در یک نمونه آزمایشی از مشتریان و استفاده از داده های بدست آمده میباشد.

نتیجه گیری

کلید جلب حمایت لازم برای ایده های خود داشتن مجموعه ای دقیق از حقایق می باشد، یعنی ما باید اظهارنامه خود را به درستی تدوین کرده باشیم  باید بدانیم که حقایق برای ما ایده های ناب را به وجود می آورد و ایده ها برای ما تبدیل به پیشنهاد می شود ،بنابراین باید تا می توانیم مشکل را به مسائل ریز تر تبدیل کرده تا بتوانیم به عمق هرچه بیشتر واقعیات دست یابیم.
مدیریت بحران باید در نظر داشته باشد که هیچگاه به صورت کلی به یک مشکل نگاه نکند. تا به صورت دقیق مسئله ای را حل نکرده به سراغ مراحل دیگر نرود. زیرا حقایق نادرست ایده های نادرست و در نتیجه پیشنهادات نادرست را برای ما به همراه خواهند آورد.

چنانچه موفق به اتمام مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

 

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری
نویسنده: ماهان تیموری – صابر خلیلی

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، مدیریت کسب و کار

 

برای دانلود PDF این مقاله روی لینک زیر کلیک نمایید

 

با عرض پوزش تصویر فایل دانلود درست بارگذاری نشده است

از این مطلب خوشت اومد پس لایکش کن

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. حسن فکری کاربر می‌گوید

    عالی بود مقاله

    0
  2. حسن فکری کاربر می‌گوید

    بسیار خوب با تشکر

    0
کد تخفیف ۱۰٪
تو بهترینی
کد تخفیف ۲۰٪
نزدیک بودا
کد تخفیف ۳۰٪
یکبار دیگه تلاش کن
کد تخفیف ۴۰٪
خوش شانس نبودی
کد تخفیف ۵۰٪
تو عالی هستی
شانس خودِت رو برای برنده شدن یک فرصت امتحان کن!
برای استفاده از این فرصت لطفاً ایمیل و تلفن همراه خودت رو وارد کن.
قوانین بازی :
  • هر کاربر ۳ بار فرصت دارد.
  • کسی که تقلب می‌کند، شناسایی می‌شود.
ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
هدیه شما، فایل صوتی مصاحبه با آنتنی رابینز
میلیونر خودساخته ای که رازهاش رو با شما به اشتراک میزاره
telegram
ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.