Take a fresh look at your lifestyle.

انتقاد پذیری در مدیریت

انتقاد پذیری در مدیریتReviewed by صابر خلیلی on Oct 30Rating:
مدت زمان تخمینی برای مطالعه این مقاله 4 دقیقه می باشد

مقدمه

از مهمترین هزینه ها برای یک مدیر انتقاد پذیری در مدیریت می باشد. زیرا اگر این کار به درستی صورت نپذیرد نتایج زیان باری برای وی خواهد داشت. در مسابقات رایج دو و میدانی دقت کنید توجه همه افراد به دوندهایی جلب می شود که جلو تر از بقیه درحال دویدن هستند. هیچ کس به بازنده ها و دنباله رو ها توجهی ندارد. بنابراین اگر می خواهید یک مدیر موفق باشید باید پیشرو باشید و وقتی که شما به یک مدیر پیشرو تبدیل می شوید زیر ذره بین قرار گرفته و سیل انتقادات به سمت شما جاری می شود. بسیاری از مدیران می خواهند که پیشرو باشند اما مورد انتقاد قرار نگیرند که این امکان پذیر نیست.

با انتقاد چگونه برخورد کنیم

داستان معروفی است از یک آرایشگر و فروشنده که خیلی جالبه . فروشنده برای اصلاح موی سر خود به پیش آرایشگر رفته بود.

فروشنده به آرایشگر که اهل ایتالیا بود گفت که سه هفته بعد قراره برای تجارت به ایتالیا برم، آرایشگر ازش پرسید با چه شرکت هواپیمایی قراره سفر کنی ، فروشنده اسم شرکت رو گفت، و آرایشگر گفت که اون شرکت اصلا بدرد نمی خوره،

آرایشگر گفت محل اقامتت کجاست؟؟؟ فروشنده هتل مد نظرشم گفت و آرایشگر گفت که سرویس دهی آن هتل اصلا به درد نمیخوره.
آرایشگر گفت قراره کیو ببینی؟؟؟ فروشنده گفت قراره با پاپ ملاقات کنم و آرایشگر گفت که پاپ فقط افراد بزرگ را ملاقات می کند و وقتی برای تو نخواهد داشت.
سه هفته بعد فروشنده به آن آرایشگاه برگشت و آرایشگر به طعنه از وی پرسید که آیا پاپ را ملاقات کردی؟؟؟ فروشنده گفت آری .
آرایشگر پرسید خب چطور بود؟

فروشنده با اعتماد به نفس زیاد گفت پروازم عالی بود ، هتل محل اقامتم خیلی خوب بود ، ولی هنگامی که دست پاپ را بوسیدم ایشان به من گفت که موهای سرت را کدام آرایشگر احمقی به این بدی زده است
به این کار فروشنده با پنبه سربریدن می گویند، همه مردم با انتقاد یکسان برخورد نمی کنند، صرف نظر از اینکه شما از چه روشی به کار می برید. یک مدیر موفق باید بهترین روش برای برخورد با انتقاد را اتخاذ کند.
روش های برخورد یکسان نیست باید بدانیم که با برخورد با انتقاد باید چگونه رفتار کنیم .

انتقاد پذیری در مدیریت
برای رفتار مناسب باید یک سری اصول 4 گانه را در خود تقویت کنیم.

•    شناخت خود

بسیاری از مدیران به دلیل اینکه شناختی از خود ندارند هنگامی که در معرض اظهار نظر منفی قرار می گیرند آن را به خود گرفته و واکنش نشان می دهند.

اما اگر خود را بشناسید بسیاری از انتقادات را به خود نگرفته و به راحتی از کنار آن عبور خواهید کرد.
به زبان ارسطو گوییم: انتقاد چیزی است که با حرف نزدن، اهمیت ندادن و اقدامی نکردن به راحتی قابل اجتناب است.

•    خود را تغییر دهید

اگر انتقاد در مورد من صحیح و دقیق است باید بتوانم به درک آن پرداخته و در برطرف کردن آن اقدام کنم. در ابتدای انتقاد فرد خشمگین و ناراحت می شود اما ویژگی مدیریت این است که با آن با آرامش برخورد کرده و خود را آرام کند، باید بتواند تشخیص بدهد که انتقاد سازنده است یا مخرب.
برای تشخیص نوع انتقاد سه سوال مطرح می شود

o    چه کسی از من انتقاد کرد؟؟
o    انتقاد چگونه صورت گرفت؟؟؟
o    چرا انتقاد صورت گرفت؟؟؟؟

با بررسی این سه فاکتور می توانیم انتقاد سازنده را از مخرب تشخیص داده و اقدامات لازم را انجام دهیم.

•    پذیرش خود

در ابتدای کاری که می خواهید شروع کنید سیلی از انتقادات و امواج منفی به سمت شما سرازیر می شود، مدیر موفق می تواند با پذیرش خود و باورهای خود به راه خود ادامه دهد و همه حرفهای مخرب را نادیده بگیرد، و نگذارد که در وی تاثیری بگذارد. باید بدانیم که در پایان وقتی افراد به نتایج خوب کار ما پی ببرند خودشان شرمنده خواهند شد. اگر شما نگران آن هستید که دیگران راجب شما چی فکر می کنند، به این دلیل است که شما نسبت به طرز فکر دیگران اعتماد بیشتری دارید تا طرز فکر خودتان. اعتماد به نفس واقعی از دانستن و پذیرفتن نقاط قوت و ضعف سرچشمه می گیرد.

•    فراموشی خود

بسیاری از مدیران بزرگ می شوند بیشتر وقت خود را صرف این می کنند که دیگران در رابطه با آنان چطور فکر می کنند، اما آدم هایی که خود را می شناسند اصلا به این موضوع اهمیت نمی دهند. آنها تمام سعی خود را می کنند تا بر دیگران مسلط شوند. رسالت اهداف آنان را شناخته و آنان را به سمت اهدافشان هدایت می کنند. بنابراین خود را در بین منتقدین قرار می دهند، با هر نوع انتقادی روبرو می شوند، و اگر افرادی مانع این کار شدند به آنها اعتنایی ندارند.

نتیجه گیری

این 4 مرحله مهمترین اصل پذیرش انتقاد از دیگران است که می توان با آن برخورد نمود. فقط باید به این نکته توجه کنیم که نوع انتقاد را بشناسیم تا بتوانیم به آن پاسخ درستی دهیم. اگر مدیر انتقاد پذیر نباشد هرگز نمی تواند هنگام مدیریت ریسک و یا مدیریت زمان به درستی عمل نماید زیرا نظرات مخالف را نمی پذیرید و به مسائل تنها از دید خود نگاه کرده و اینها مانع تصمیم گیری درست می گردد.

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

 

این مطلب برای تو سودمنده، حتما بخونش :
تکنیک های تصمیم گیری در مدیریت

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری
نویسنده: ماهان تیموری – صابر خلیلی

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، آموزش مدیریت وب سایت

 

برای دانلود PDF مقاله روی لینک زیر کلیک نمایید

 

با عرض پوزش تصویر فایل دانلود درست بارگذاری نشده است

از این مطلب خوشت اومد پس لایکش کن

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 نظر
  1. شعباني کاربر می‌گوید

    ميشه دربار مثال با پنبه سر بريدن در سازمان بنويسيد

    0
    1. صابر خلیلی کاربر می‌گوید

      سلام شعبانی عزیز مثال در متن آمده ، ولی برای توضیحات بیشتر، با پنبه سر بریدن یعنی اینکه بدون اینکه با کسی دشمنی داشته باشی و بدون عصبانیت ، بلکه با خوشرویی بتونی به طرف مقابلت انتقاد کنی.مثل کار تاجری که از آرایشگرش به زیبایی انتقاد کرد بدون اینکه بخواد ناراحت بشه بلکه با رویی خوش.

      0
  2. حسن فکری کاربر می‌گوید

    عالی بود

    0
  3. حسن فکری کاربر می‌گوید

    عالی

    0
کد تخفیف ۱۰٪
تو بهترینی
کد تخفیف ۲۰٪
نزدیک بودا
کد تخفیف ۳۰٪
یکبار دیگه تلاش کن
کد تخفیف ۴۰٪
خوش شانس نبودی
کد تخفیف ۵۰٪
تو عالی هستی
شانس خودِت رو برای برنده شدن یک فرصت امتحان کن!
برای استفاده از این فرصت لطفاً ایمیل و تلفن همراه خودت رو وارد کن.
قوانین بازی :
  • هر کاربر ۳ بار فرصت دارد.
  • کسی که تقلب می‌کند، شناسایی می‌شود.
ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
هدیه شما، فایل صوتی مصاحبه با آنتنی رابینز
میلیونر خودساخته ای که رازهاش رو با شما به اشتراک میزاره
telegram
ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.