Take a fresh look at your lifestyle.

برند خود را بسازید

برند خود را بسازیدReviewed by حسین تیموری on Apr 25Rating: 5.0

یک نام تجاری چیست ؟

یک نام تجاری را در نظر بگیرید. هر نام تجاری.اپل، کوکاکولا بی ام و و … مهم نیست . کا طرفداران خیلی زیادی از اپل در ایرانیم بنابراین با آن خواهیم بود .
به نظر شما نام تجاری اپل چیست ؟ این کامپیوتر ها و گوشی هایی هست که ما نمیتوانیم بدون آن زندگی کنیم ؟ خیر .این محصولات تولید شده توسط شرکت اپل است .این ها همه بازاریابی و تبلیغات است .درسته که بازاریابی و تبلیغات خیلی خوبه اما هنوز این نام تجاری اپل نیست .
به نظر می رسد نام تجاری اپل هیچ چیز در معنای واقعی کلمه نیست. شما نمیتونید اونو نگه دارید یا حتی اونو لمسش کنید. اما این به این معنا نیست که این تنها چیزی است که اپل مالک آن است. برای درک این که چرا یک برند به قدری ارزشمند است که بهتر است آن را به سه سوال ساده تقسیم کنید:

  • یک نام تجاری چیست؟
  • چگونه کار می‌کند؟
  • و چرا ارزش هر چیزی را دارد؟

 

برند چیست؟

برند روشی است که در آن یک شرکت، سازمان و یا فردی توسط افرادی که قراره آن را تجربه کنند درک می‌شود.
چون غیر مادی است، یک برند به راحتی به این صورت تعریف نمی‌شود. احتمالا موافق خواهید بود که اساسی‌ترین ویژگی مشخص یک ماهی، جایی است که زندگی می‌کند. ماهی‌ها در آب زندگی می‌کنند. این چیزی است که ماهی را ماهی می‌سازد. همان معیار بنیادی برای برندها اعمال می‌شود. پاسخ به این سوال “نام تجاری چیست؟” نام تجاری با جایی شروع می‌شود که یک برند در آن زندگی می‌کند. پس برندها در کجا زندگی می‌کنند؟ برندها در ذهن مردم زندگی می‌کنند. آن‌ها در ذهن هر کسی که آن‌ها را تجربه می‌کنند زندگی می‌کنند: کارمندان، سرمایه گذاران، رسانه‌ها و شاید مهم‌تر از همه، مصرف کنندگان.
به بیان ساده، برندها ادراک هستند.

“ashley neumeier”

مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران شرکت “branding”، در این باره می‌گوید: “برند کل میزان درک یک سازمان خاص است”.

 

عناصر یک برند

به عنوان ادراک، برندها شامل تعداد زیادی از عناصر مختلف هستند. عناصر بنیادین یک برند شامل 1 قطب‌نما، 2 فرهنگ شرکت، 3 نام و شعار،4 هویت، 5 صدا و پیام، 6 وب سایت و معماری برند می‌شوند.

 

۱. قطب‌نما :

قطب نمای برند خلاصه‌ای از مهم‌ترین حقایق در مورد برند شما است. یک قطب نمای برند جهتی را نشان می‌دهد که برند شما هدایت می‌شود. قطب نمای برند از پنج بخش تشکیل شده‌است: هدف، چشم‌انداز، ماموریت، ارزش‌ها و اهداف استراتژیک.

 

۲. فرهنگ شرکت:

فرهنگ شرکت روح هدف جمعی و الهام‌بخشی است که برند شما را هدایت می‌کند. این فقط سخنرانی رهبری آتشین در مناطق معمولی است. قوی‌ترین فرهنگ شرکت براساس ارزش‌های اصلی برند، آن اصولی است که تعریف می‌کند که دلیل ارتباط برند شما با دنیا چیست و چرا این ارتباط وجود دارد؟ فرهنگ یکی از شرکت های بزرگ دنیا بنام راک سالید این است که در عالی ترین حالت: تمامی کارمندان از پایین ترین رتبه تا بالاترین رتبه فرهنگ این برند رو بدانند، برای آنها باعث هیجان شود و مثل سفیران این برند در اجتماع حضور یابند.

۳. نام و شعار برند:

نام و شعار یک برند، نزدیک ترین عنوان به ماهیت حقیقی آن برند میباشد. آن‌ها باید پر از معنا باشند – یا ذاتا و یا در نتیجه روایت تصویری از برند باشند. بسیاری از آن‌ها به ایجاد یک نام تجاری و شعار تبدیل می‌شوند. در تحقیق بازار عمق، طوفان فکری، پالایش، آزمایش – این فرآیند به گونه‌ای طراحی شده‌است که اطمینان حاصل شود که این نه تنها معنی‌دار باشند بلکه احساس مالکیت کنند . ماهیت پیچیده خلق نام‌ ها گواهی بر اهمیت آن‌ها است. یک نام قوی، گزاره ارزش منحصر به فرد برند را منتقل می‌کند، آن را از رقابت متمایز می‌کند و تاثیر زیادی بر افرادی می‌گذارد که آن را تجربه می‌کنند.

۴. هویت نام تجاری:

هویت برند شما بیش از یک نماد آن است. یک هویت موثر شامل تمام ویژگی‌های تعیین‌کننده نام تجاری شما خواهد بود، از جمله شخصیت، وعده، و هدف. هویت برند شما تمبر آن در جهان است.

۵. صدای مارک و پیام رسانی:

صدا و پیام برند برای تعامل یک برند با جهان حیاتی است. آن‌ها برند شما را با انتقال هدف، وعده و شخصیت متمایز می‌کنند. صدا و پیام برند شما را انسانی می‌کند و آن را به مشتریان تان قابل‌شناسایی می‌کند. در هر مورد که صدای مارک شما شنیده می‌شود، چه از طریق بخش بازاریابی، خطوط تبلیغاتی، یا نسخه‌های وب سایت، مشتریان شما باید بتوانند آن را فورا تشخیص دهند – مانند یک دوست قدیمی در طرف دیگر تلفن.

۶. وب سایت مارک و معماری برند:

وب سایت شما کامل ترین و متمرکز ترین نشان تجاری شما است. این روزها وب سایت ها محدود به تجربه دسک تاپ نیستند. آنها با ما، در دستگاه های تلفن همراه ما، تاهر گوشه ای از جهان سفر می کنند. وب سایت ها همچنان یکی از روش های تاثیر گذار و مقرون به صرفه برای ارائه یک تجربه نام تجاری جامع برای مخاطبان مورد نظر شما هستند.
معماری برند سیستم هماهنگ نام‌ها، رنگ‌ها، نمادها و زبان بصری است که برند یا برندها را تعریف می‌کند. معماری برند عالی به شدت عمدی و شهودی است و بر روی تحقیقات در زمینه تجربه مشتری بنا نهاده شده‌است. سیستم‌های معماری برند معمولا به صورت یکپارچه و یا متنوع طبقه‌بندی می‌شوند.

 

محمدجواد

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.