Take a fresh look at your lifestyle.

اصول قرارداد که جلوی ضرر شما را میگیرد

اصول قرارداد که جلوی ضرر شما را میگیردReviewed by حسین تیموری on Apr 17Rating: 5.0
 
اصول قرارداد را می شناسید؟ آیا با قوانین بستن قرارداد آشنایی کامل دارید؟ آیا می دانید که این موضوع ارتباط مستقیم با هوش مالی دارد؟ اگر شما از اصول و قوانین مهم قرداد مطلع نباشید، احتمال این وجود دارد که بدون اطلاعات کافی آن را امضا کنید و شکست بزرگی را متحمل شوید.

متآسفانه خیلی از دوستان نمی دانند که بهتر است قبل از خرید هر جنسی از گوشی موبایل تا منزل مسکونی قرارداد بنویسید که در شرایط قانونی بتوانید آن را ارائه دهید. همیشه قبل از امضای یک قرارداد آن را کامل و دقیق مطالعه کنید. 

 

 

ذکر نام خدا در شروع قرارداد:

اولین و بهترین نکته ای که می توان درباره عقد قرارداد متذکر شد این است که این کار را همیشه با نام خداوند شورع کنید. این کار جنبه قانونی ندارد اما می تواند در خیر و برکت کار بسیار تأثیرگذار باشد.

 

درج توصیفی عنوان قرارداد:

برای مثال شما قصد نوشتن یا مبایعه نامه یا همان قرارداد هستید، مثلاً قرارداد اجاره در قسمت بالا قبل از شروع باید برای مثال کلمه «اجاره نامه» را ذکر کنید و عنوان توصیفی چیست؟ برای مثال باید ذکر کنید این قرارداد درباره چه چیزی نوشته می شود. برای مثال؛ اجاره ملک تجاری، واحد مسکونی و …

 

ذکر صیغه عقد:

صیغه عقد چیست؟ در عقد قرارداد حتماً باید ذکر کنید که هدف دو طرف از بستن آن چیست؟ قصد دو نفر از این توافق را باید ذکر کنید. برای مثال بنویسید؛ فروش، اجاره یا رعن. 

 

ذکر عنوان طرفین قرارداد:

نکته مهم بعدی این است که شما عناوین طرفین را ذکر کنید مانند خریدار و فروشنده یا موجر و مستاجر. مدارک شناسایی طرفین به صورت کامل در متن قرارداد ذکر شود. اگر با شرکتی قرارداد می بندید حتماً اساس نامه آن را به طور کامل مطالعه کنید و از آخرین تغییرات روزنامه رسمی آن مطلع باشید. 

 

اضافه کردن ماده یا بند:

بعد از ذکر مواردی که گفته شد می توانید هر توضیحات اضافی را که دو طرف به توافق می رسند را به عنوان ماده یا همان بند به متن اصلی اضافه کنید. مثلاً شرایط خاصی که دو طرف برای هم تعیین می کنند را می توانید در بندها یا ماده های مجزا به طور کامل ذکر شود. 

 

موضوع قرارداد:

در این قسمت شما باید موضوع قرارداد خود را به طور کامل توضیح دهید و جزئیات را دقیق ذکر کنید. 

 

ذکر سمت حقوقی متعاملین:

اگر شما به صورت مستقیم با فرد مورد نظر خود قرارداد می بندید که هیچ، اما اگر فرد دیگری مثل وکیل، قیم یا ولی در پای قرارداد حاضر شد، یکی از اصول قرارداد این است که شما سمت حقوقی او را ذکر کنید. 

  • اصلتاً: خود فرد که با او قصد دارید قرارداد ببندید.
  • قیومتاً: قیم طرف قرارداد
  • وکالتاً: وکیل او 
  • ولایتاً: ولی فرد مثل پدر یا پدربزرگ

 

ذکر مبلغ قرارداد:

یکی از مهمترین اصول قرارداد که در بسیاری از شرایط نادیده گرفته می شود ذکر مبلغ قرارداد است. این مبلغ باید به عدد و به حروف و کاملاً دقیق نوشته شود. آیا می دانید ثمن چیست؟ خیلی از افراد از این کلمه حقوقی اطلاعی ندارند. ثمن یعنی قیمت و مبلغ. اگر در قرارداد شما مبلغ ذکر نشود، علناً آن قرارداد باطل است. اگر در قبال قرارداد خود از طرف مقابل چک دریافت می کنید، حتماً سریال چک را ذکر کنید.

 

تعیین شیوه پرداخت:

تعیین شیوه پرداخت یکی از اصلی ترین اصول قرارداد است که باید حتماً ذکر شود. برای مثال شما می خواهید اتومبیل خود را بفروشید، حتماً در قرارداد ذکر کنید که خریدار چگونه می خواهد هزینه را پرداخت کند؛ برای مثال طرف مقابل مقداری را نقد و مقداری را به صورت چک تسویه می کند(با ذکر شماره سریال چک) و روش پرداخت را توضیح دهید که بعدها مشکلات حقوقی پیش نیاید. 

 

تعریف و تعیین شروط و تعهدات:

در قرارداد تعهدات و شروط را به طور کامل ذکر کنید. برای مثال شما با یک پیمانکار ساختمان قرارداد می بندید در آن قرارداد باید ذکر کنید که ایشان در چه تاریخی باید ساختمان را آماده کند، چه تعهدی نسبت به کیفیت کار به شما می دهد، به چه شرطی دستمزد او کامل پرداخت می شود و موارد این چنینی را بیاورید. برای محکم کاری بیشتر شروط و تعهد قرار دهید.

 

چگونگی جبران خسارت:

از این بند یا ماده درباره زمان خیلی استفاده می شود. مثلاً اگر پروژه ای را در حال اجرا دارید، اگر در زمان مقرر انجام نشود چگونه خسارت باید جبران شود؟ چون اکثر خسارات مالی است ذکر کنید که مبلغ خسارت به چه صورت است و در چند مرحله پرداخت خواهد شد. 

 

تعیین مرجع حل اختلاف:

شما در قرارداد خود می توانید بنویسید که در صورت بروز اختلاف چه کسی یا چه سازمان یا اداره ای این اختلاف شما را از بین ببرد. توصیه می شود که در بند اول مذاکره را ذکر کنید یعنی دو طرف ابتدا با مذاکره مشکل را حل کنند یا یک داور را برای قضاوت تعیین کنید و بعد مراجع قضایی را بنویسید. 

 

تعیین نوع تضمین در صورت انجام تعهد:

در قرارداد خود ذکر کنید که شما یا طرف مقابل چگونه پایبندی خود را بندهای قرارداد تضمین می کند و آن را به صورت کامل توضیح دهید. برای مثال اگر پیمانکار ساختمان به تعهداتش عمل نکند چک ضمانت او را (با ذکر شماره سریال چک) تحویل مراجع قانونی خواهید داد و از او شکایت خواهید کرد.

 

بایگانی کردن قرارداد و اسناد:

یکی از اصول قرارداد بایگانی کردن آن است. متأسفانه این موضوع از دید خیلی از افراد بی اهمیت است، در صورتی که اصلاً چنین نیست. بهترین کار این است که یک بار گاوصندقی را برای خود تهیه کرده و تمام مدارک، اسناد و قراردادهای خود را در آن نگهداری کنید. 

 

تعیین کیفیت تحویل مورد قرارداد:

برای مثال شما یک منزل را خریداری کرده و زمانی را برای تحویل آن تعیین کرده اید. زمان تحویل به شما باید دقیقاً همانی که در قرارداد ذکر شده و با همان کیفیت باشد. در قرارداد شما باید کیفیت تحویل ذکر شود که باز هم این اصول قرارداد در بسیاری از موارد به دست فراموشی سپرده می شود.

 

تعیین وضعیت کنونی تصرف ملک:

این بند تنها مربوط به املاک و مستغلات است. در حال حاضر این ملک در تصرف چه کسی بوده است؟ ذکر کنید که اگر بعد از خرید ملک شخصی مدعی شد که این ملک را در حال حاضر به نام خود دارد قرارداد شما کاملاً فسخ خواهد شد. 

 

تعیین تکلیف خیارات:

خیارات قرارداد چیست؟ اختیاراتی است که به طرفین داده شده تا بتوانند در صورت لزوم قرارداد را فسخ کنند. شما موظف هستید که این اختیارات را مشخص کنید. انواع خیارات:

  • خیار مجلس: یعنی شما می توانید در همان مجلسی که قرارداد بسته شده همان زمان اعلام فسخ قرارداد کنید.
  • خیار تأخیر ثمن: یعنی ثمن یا همان هزینه و پول به موقع پرداخت نشده و شما قصد دارید قرارداد را فسخ کنید.
  • خیار روت تخلف: یعنی شما پی می برید که مورد قرارداد تخلفاتی دارد.
  • خیار حیوان: یعنی شما یک حیوان را خریداری کردید و برای اطمینان از سلامت آن باید چند روزی آن را در اختیار داشته باشید.
  • خیار عیب و ایراد: یعنی اگر مورد قرارداد ایراد یا عیبی داشت شما می توانید قرارداد را فسخ کنید.
  • خیار تدلیس و فریبکاری: یعنی در قرارداد طرف مقابل شما را فریب داده و دروغ گفته می توانید قرارداد را فسخ کنید. 
  • خیار شرط: می توانید شروط تعیین کنید و اگر طرف مقابل به شرایط تعیین شده پایبند نبود قرارداد را فسخ کنید.

 

خاتمه قرارداد: 

بعد از اینکه شما قرارداد را نوشتید این را هم ذکر کنید که مثلاً اگر بلاهای طبیعی مثل سیل، زلزله و غیره اتفاق افتاد، قرارداد خاتمه پیدا می کند و بهترین کلمه برای تعیین این حالت «انفساخ» است. 

 

 

اگر هنگام بستن قرارداد این اصول را رعایت کنید هرگز در آن ضرر نمی کنید. البته برای اطلاع بیشتر از تمامی اصول قرارداد که تأثیر مستقیم بر روی هوش مالی شما دارد باید از دوره هوش مالی استاد ماهان تیموری استفاده کنید. اطلاع نسبت به اصول قرارداد هم می تواند کسب و کار افراد را بالا بکشد و هم می تواند آنها را با شکست مواجه کند تنها بستگی به این دارد که چقدر به آن اهمیت می دهید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.