Take a fresh look at your lifestyle.

بازاریابی چریکی ، مشتری را شگفت زده کنید

0 175
بازاریابی چریکی ، مشتری را شگفت زده کنیدReviewed by محمد محمدی on Feb 7Rating:

مقدمه

بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی، نوعی بازاریابی غیر معمول و سنت شکنانه می باشد. بازاریابی چریکی مختص کسب و کارهای  کوچک و تازه وارد می باشد. در این روش بازاریابی به کسب و کارها کمک می شود تا با بودجه محدودی که دارند بتوانند به بهترین نتیجه برسند. این نوع از بازاریابی بگونه ای است که مخاطب را بدون آن که خودش بداند تحت تاثیر قرار می دهد. می توان آن را بازاریابی زیرپوستی نامگذاری کرد. مشتری ناخودآگاه چنان تحت تاثیر قرار می گیرد که انگار اتفاقی نیفتاده است ولی اتفاق افتاده، فقط مخاطب متوجه آن نشده است.

در بازاریابی چریکی از روش های خیلی متفاوت برای جذب مشتری استفاده می شود. ایده های خلاقانه در بازاریابی چریکی، کمک بزرگی به عملکرد یک کسب و کار می کند. اولین بار، جی کنراد لوینسون در کتابی به نام بازاریابی چریکی در سال 1982، این موضوع را عنوان کرد.

 

بازاریابی چریکی چگونه عمل می کند؟

بازاریابی چریکی بصورت کاملا زیرکانه و با توجه به ویژگی های روانشناختی، نوع دیدگاه و عملکرد افراد، منافع، بازار هدف و استفاده از تکنولوژی های روز، به اهداف خود نزدیک می شود.

 

مراحل بازاریابی چریکی

1. تحقیقات بازار را در برنامه خود قرار دهید و هر چند وقت یکبار خود را نسبت به بازار بروز کنید. این کار باعث می شود تا از آخرین تحولات بازار و رقبا خبر داشته باشید.

2. محصول یا خدمات، رسانه های تبلیغاتی، مخاطبین هدف و احتمالی، رقبا، تکنولوژی، بازار هدف را باید بشناسید.

3. مزیت رقابتی ایجاد یا پیدا کنید؛ خود را ارزیابی کنید. از دیگران در مورد خود پرس و جو کنید. لازم به ذکر است که مزیت رقابتی چیزی است که شما دارید و بقیه ندارند، یا شما بهتر از بقیه دارید.

4. روش های خلاقانه ای را برای تاثیر گذاری بر مخاطب، با تمام حفظ و رعایت همه جوانب در نظر بگیرید. با مشتری ارتباط موثر برقرار کنید.

 

کار های لازم در بازاریابی چریکی

1. اجرای برنامه ریزی را در وقت های مشخص شده انجام دهید.

2. کار هایی که اثربخشی ندارند را به طور کلی حذف کنید. ایده های خلاقانه را به جای آن ها قرار دهید.

 

بازاریابی چریکی

 

اصول بازاریابی چریکی

بخش اول اصول بازاریابی چریکی

1. یک بازاریاب چریکی باید از خود خلاقیت نشان دهد. باید از روش های غیر معمول و غیر منتظرانه و خارج از چارچوب استفاده کند. یک بازاریاب چریکی باید از تمام توان و ارتباطات خود استفاده کند و دنبال روش های جدیدی برای تبلیغات باشد. قطعا روش های تبلیغاتی مبتکرانه ای وجود دارند که از روش های دیگر ارزانتر می باشند. ازجمله : تبلیغات با روزنامه، تبلیغات بر روی اتوبوس، تبلیغات مترو، تبلیغات رادیویی، تبلیغات بیلبورد، تبلیغات تلویزیونی و…

2. بازاریابی چریکی باید بصورت اختصاصی برای کسب و کار های کوچک و نوپا باشد. مبنای بازاریابی چریکی این می باشد که با بودجه موجود بتواند بهترین نتیجه را گرفت.

3. بازاریابی چریکی باید بر اساس روانشناسی افراد صورت گیرد. این نوع بازاریابی پا را فراتر گذاشته و از حالت کلیشه ای بازاریابی، خود را جدا کرده است.

4. پایه بازاریابی چریکی، خلاقیت و ابتکار می باشد پس باید به جای پول خرج کردن زیاد، بتواند با استفاده از زمان، انرژی و تخیل، آن را جبران و در نهایت به نتیجه رسید.

5. بهبود کسب و کار فقط بر اساس میزان سود در نظر گرفته می شود. در بازاریابی چریکی، مبنا این می باشد که سودآوری بیشتر شود. این موضوع می تواند از طریق افزایش فروش یا کاهش هزینه ها باشد.

6. قسمتی از بازاریابی چریکی، روابط مفید بیشتر می باشد. در هر ماه سعی کنیم به تعداد این روابط مفید اضافه کنیم. یاد بگیریم که چگونه در هر جایی با هر کسی ارتباط برقرار کنیم.

 

بخش دوم اصول بازاریابی چریکی

7. تعداد مشتریانی که در حال حاضر داریم را حفظ و میزان معامله با آن ها را بیشتر کنیم.

8. با کسب و کار های دیگر به جای رقابت، همکاری و مشارکت داشته باشیم.

9. روش های مختلف را با هم ترکیب و به روشی جدید و مبتکرانه تبدیل کنیم.

10. همیشه از تکنولوژی های روز دنیا برای بهتر تاثیر گذاشتن استفاده کنیم.

11. اطلاعات لازم و شفاف از مخاطبان هدف خود داشته باشیم.

12. بر قسمتی از بازار که برای فعالیت خود در نظر گرفته ایم، تمرکز داشته باشیم. تمرکز حواس خود را به یک هدف بدهیم.

 

ازجمله تکنیک های بازاریابی چریکی

1. اقدامات کلامی

 2. دسترسی به مشتریان از طریق کارهای روزانه

 3. تبلیغات اینترنتی

4. نظرسنجی

 5. نامه های اختصاصی

6. بازاریابی تلفنی

 7. جلسه های اختصاصی

 8. آگهی های دسته بندی شده

 9. ارسال مستقیم پستی

10. استفاده از تبلیغات محیطی ولی به شیوه ای خلاقانه

 

رازهای بازاریابی چریکی بصورت مختصر

1. تعهد

 2. سرمایه گذاری

 3. مقاومت

 4. مطابقت

 5. محتوا

6 .ترکیب و آمیزه

 7. اطمینان

 8. صبوری

 9. شگفتی

 10. آسودگی

11. رضایت

 12. همکاری

 13. فروش های مستمر

 14. وابستگی

 15. تجهیزات لازم

16 .امتحان

 17. ارزیابی

 18. آگاهی بیشتر

 19. تقویت خود

 20. اجرا (مهم ترین راز)

 

روانشناسی در بازاریابی چریکی

در بازاریابی چریکی، ما بر روی ضمیر ناخودآگاه افراد، از طریق تکرار اثر می گذاریم. معمولا خرید زمانی اتفاق میفتد که افراد احساسی شوند. احساسی شدن در خرید، در افراد مختلف به دلیل راست مغزی و چپ مغزی متفاوت می باشد. افراد چپ مغز را با اعداد و افراد راست مغز را با تصاویر، می توان احساسی کرد. باید مستقیما بر روی ضمیر ناخود آگاه افراد، بازاریابی چریکی را اجرا کنیم. مخاطب تا نتواند حس بعد از خرید را لمس کند، خرید نمی کند.

 

نتیجه گیری

1. بازاریابی چریکی راه مناسبی برای کسب و کار هایی می باشد که تازه به بازار وارد شدند.

2. بازاریابی چریکی بر روی ضمیر ناخود آگاه تاثیر می گذارد بنابراین می تواند جایگاه برند را در ذهن مخاطب بالا ببرد.

3. بازاریابی چریکی در عین خلاقانه و تاثیر گذار بودن به تنهایی نمی تواند موثر واقع شود. حتما از روش های بازاریابی دیگر نیز استفاده کنید. ازجمله : بازاریابی پیامکی، تراکت طلایی، فاکس مارکتینگ، بازاریابی تلفنی، بازاریابی شبکه ای و بازاریابی الکترونیکی و…

 

چنانچه در مدت زمان تخمینی موفق به اتمام این مقاله نشده اید می توانید به سایت تست تندخوانی مراجعه کنید

تیم آموزشی ماهان تیموری

نویسنده : محمد محمدی-ماهان تیموری

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، تبلیغات اینترنتی

نظرات شما نسبت به مقاله “بازاریابی چریکی، مشتری را شگفت زده کنید” برای تیم آموزشی ماهان تیموری ارزشمند و سازنده می باشد.

 

دانلود PDF

 

download

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کد تخفیف ۱۰٪
تو بهترینی
کد تخفیف ۲۰٪
نزدیک بودا
کد تخفیف ۳۰٪
یکبار دیگه تلاش کن
کد تخفیف ۴۰٪
خوش شانس نبودی
کد تخفیف ۵۰٪
تو عالی هستی
شانس خودِت رو برای برنده شدن یک فرصت امتحان کن!
برای استفاده از این فرصت لطفاً ایمیل و تلفن همراه خودت رو وارد کن.
قوانین بازی :
  • هر کاربر ۳ بار فرصت دارد.
  • کسی که تقلب می‌کند، شناسایی می‌شود.
ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
هدیه شما، فایل صوتی مصاحبه با آنتنی رابینز
میلیونر خودساخته ای که رازهاش رو با شما به اشتراک میزاره
telegram
ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.