Take a fresh look at your lifestyle.

دولت ها چه نقشی در بازاریابی بین الملل دارند؟؟

دولت ها چه نقشی در بازاریابی بین الملل دارند؟؟Reviewed by صابر خلیلی on Jan 15Rating:
مدت زمان تخمینی برای مطالعه این مقاله 5 دقیقه می باشد

مقدمه

در این مقاله دیگر عوامل موثر در بازاریابی بین الملل را مورد بررسی قرار می دهیم. بازاریابی بین المللی معمولا از سوی دولت ها با یک سری فیلتر ها مواجه می شود که ما در این مقاله به بررسی این فیلتر ها و همچنین نقاط قوت و ضعف آن خواهیم پرداخت.

در مقاله قبلی بازاریابی بین المللی را بررسی کردیم، به چه دلایلی کشورها به بازاریابی بین الملل روی می آورند و هنگامی که شرکتی می خواهد بازاریابی بین المللی را شروع کند، باید چه قابلیت هایی داشته باشد و از چه چیزهایی باخبر باشد، تا در کسب و کار خود با مشکل مواجه نشود.

بررسی های کلی برای بازاریابی بین المللی

نقش فرهنگ

آشنایی با فرهنگ افراد مهمترین نقش در بازاریابی بین الملل می باشد زیرا اگر کالایی که تولید می کنیم با فرهنگ مردم در مغایرت باشد می تواند کسب درآمد ما را با مشکلات جدی مواجه کند و استراتژی هایی که انتخاب کرده ایم با شکست روبه رو شود، در نتیجه  خسارات جبران ناپذیری برای ما به همراه خواهد داشت.

رفتار مصرف کنندگان از مهمترین عواملی است که باید به آن توجه جدی شود. از جمله این موارد می توان به نمونه های زیر اشاره کرد.

توانایی خرید

می دانیم که ابزار خرید در همه جای دنیا پول است و هرچقدر که این پول در بین مردم باشد توانایی خرید آنان نیز بیشتر خواهد شد. از جمله راه هایی که می توان فهمید، مردم از قدرت خرید برخوردار هستند یا خیر ارزش نرخ تولید ناخالص داخلی و سرانه ی درآمد کشور می باشد.

البته این موارد میزان گردش پول در یک کشور و درآمدهای یک کشور را مورد بررسی قرار می دهد، هرچه تولید ناخالص داخلی یک کشور بیشتر باشد، این کشور از لحاظ اقتصادی پیشرفته تر است. اما اینکه این پول چقدر در اختیار مردم قرار دارد بسته به سیاست های دولت ها تعیین می شود. اما در اکثر موارد مشاهده شده، کشورهایی که از لحاظ اقتصادی پیشرفته هستند مردم آن ها توانایی خرید بالاتری دارند.

توجه به نیاز افراد

طبق گفته ی مازلو افراد دارای سلسله نیازهایی می باشند که برای ارضای آن در تلاش هستند. بنابراین مدیریت بازاریابی باید به درستی تشخیص دهد که افراد در چه سطحی از سلسله نیازهای خود قرار دارند و کالایی که ارائه می دهد متناسب با نیازهای آنان باشد. اگر ما کالایی را ایجاد کنیم که به تامین نیاز مصرف کنندگانمان نیانجامد، بازاریابی و فروش ما گام هایی به سمت ورشکستگی برخواهد داشت.

انگیزه خرید

فرهنگ، موقعیت اجتماعی و گروه ها انگیزه در افراد ایجاد می کنند و مسلم است که انگیزه خرید در جوامع و در فرهنگ های متفاوت با یکدیگر تفاوت های زیادی دارد. بنابراین ما باید کالایی را به افراد ارائه دهیم که افراد برای بدست آوردن آن انگیزه کافی داشته باشند و یا کالای ما با توجه به هم راستا بودن با معیارهای فرهنگی افراد بتواند انگیزه خرید در آنان ایجاد کند.

موارد گفته شده از جمله مواردی است که در بازاریابی بین الملل باید به آن توجه کرد اما حال می خواهیم بررسی کنیم که دولت ها برای بازاریابی بین الملل چه راهکارهایی را ارائه داده اند.

بازاریابی بین الملل

تشکل های اقتصادی برای بازاریابی بین الملل

تشکل های منطقه ای

در این نوع تشکل ها کشورها باهم توافق می کنند که در تولید یک سری صنایع اولیه که برای آنان مفید است وارد فعالیت مشترک شوند. در این صورت هر یک از کشورها بخشی از کار را برعهده گرفته و به میزان سرمایه ای که می گذارد از آن سهم می برد.

منطقه آزاد تجاری

با تشکیل منطقه آزاد تجاری کشورهای عضو وارد یک بازار بزرگ بدون محدودیت می شوند، که می توانند کالای خود را ارائه دهند. اساس این کار موجب می شود که محدودیت های تجاری و قوانین بین المللی صادرات کالا کاهش یافته و کشورها بتوانند به راحتی با یکدیگر مبادله کنند.

اما فعالیت در این تشکل برای کشورهایی که عضو نیستند بسیار مشکل بوده و شاید غیر ممکن باشد.

اتحادیه گمرکی

این اتحادیه از منطقه آزاد تجاری پیشرفته تر می باشد و اساس این است که کشورهای غیر عضو نیز می توانند با کاهش تعرفه های گمرکی، البته برای برخی از کشورها در این بازار به مبادله کالا و خدمات خود بپردازند.

بازار مشترک

ایجاد بازار مشترک تمامی حقوق گمرکی و محدودیت های تجاری را نه فقط در زمینه کالا و خدمات، بلکه در مورد استفاده از منابع انسانی و سرمایه گذاری تسهیل می کند. در واقع تمام محدودیت ها را بر می دارد. بازار مشترک که در اروپا اجرایی شد باعث شده که یک سرمایه گذار آلمانی بتواند در کشور هلند سرمایه گذاری کرده و اگر به نیروی کار احتیاج داشته باشد می تواند از افرادی با هر ملیتی برای کار خود استفاده کند.

فرصت ها و تهدیدهای تشکل های اقتصادی

این تشکل ها به همراه خود یک سری فرصت ها و تهدید ها خواهند داشت. از نظر فرصت ها می توان به این نکته اشاره کرد که دسترسی به یک بازار بزرگ بدون محدودیت موجب سودآوری و کسب ثروت  فراوانی برای برخی از شرکت ها خواهد شد.

در مورد تهدیدات باید گفت از آنجا که همه کشورها نمی توانند به این بازار دسترسی داشته باشند آنان نیز ممکن است تشکل هایی را تشکیل داده و قطب های اقتصادی در جهان ایجاد شود و دسترسی به منابع برای کشورها سخت شود. همچنین میتواند این تشکلات به ایجاد رقابت های ناسالم بیانجامد که هر کشور برای اینکه در منطقه سهم زیادی داشته باشد دست به هرکاری بزند.

وقتی که بازاریابی بین الملل مطرح می شود معمولا برای کشورهای میزبان علاوه بر فرصت هایی که ایجاد می شود تهدیداتی نیز با خود به همراه دارد که دولت ها برای مقابله با این تهدیدها راهکارهایی را در نظر گرفته اند.

راهکارهای دولت برای بازاریابی بین الملل

تعرفه

مالیاتی است که در مقابل کالای وارداتی به کشور گرفته می شود. این تعرفه به دلایل مختلفی اخذ می شود. از جمله اینکه باعث ایجاد درآمد عمومی برای کشور خواهد شد و همچنین به منظور حمایت از صنایع داخلی صورت می پذیرد. تعرفه ها موجب می شود که تولید کنندگان داخلی کالای خود را بتوانند راحتتر به بازار عرضه کنند.

سهمیه

سهمیه ها که بر دو نوع اختیاری و اجباری می باشد. در بین دو کشوری که باهم مبادله کالا یا خدمات دارند وضع شده و باعث می شود که کشورها تنها میزانی مشخص از کالایی را وارد کنند.اینکار نیز به منظور حمایت از صنایع داخلی کشور صورت می پذیرد.

تحریم

گاهی کالایی که تولید می شود به کلی با فرهنگ ما ناسازگار است و اثرات مخرب آن بسیار زیاد می باشد. بنابراین دولت محدودیتی برای جلوگیری از خرید و واردات کالای کشوری را در نظر می گیرد.

استاندارد

ورود کالا به یک کشور می تواند مشکلات امنیتی و بهداشتی برای کشور وارد کننده ایجاد نماید. بنابراین دولت با تعریف استاندارد هایی برای واردات کالا، کیفیتی مطلوب برای کالای وارد شده را مد نظر قرار می دهد.

نتیجه گیری

بازاریابی بین الملل عاملی است که می تواند باعث ایجاد کسب و کاری فوق العاده برای سازمان ما بشود، البته اگر راه های ورود و بقا در آن را به درستی بشناسیم و بتوانیم با اتخاذ استراتژی در بازاریابی خوب، آن را به درستی هدایت کنیم.

باید دید خود را در بازاریابی بین الملل باز کرده و با چشم جهانی به موضوعات بنگریم. اگر می خواهید برند خود را جهانی کنید همین حالا بیاندیشید.

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری
نویسنده: ماهان تیموری – صابر خلیلی

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، استراتژی در مدیریت

برای دانلود PDF مقاله روی لینک زیر کلیک نمایید

 

با عرض پوزش تصویر فایل دانلود درست بارگذاری نشده است

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
هدیه شما، فایل صوتی مصاحبه با آنتنی رابینز
میلیونر خودساخته ای که رازهاش رو با شما به اشتراک میزاره
telegram
ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.