Take a fresh look at your lifestyle.

تصمیم گیری در مدیریت

0 784
تصمیم گیری در مدیریتReviewed by صابر خلیلی on Oct 31Rating:
مدت زمان تخمینی برای مطالعه این مقاله 4 دقیقه می باشد

مقدمه

  با توجه به شرایط امروزی بازار ، تصمیم گیری در مدیریت به یک اصل اساسی تبدیل شده است.در این مقاله ما کلیاتی را در ارتباط با تصمیم گیری در مدیریت توضیح می دهیم. به نظر هریس سایمون تصمیم گیری جوهره اصلی مدیریت را تشکیل می دهد. حتی بسیاری از دانشمندان بزرگ جهان نیز تصمیم گیری را مترادف با مدیریت می دانند. این تصمیمات است که آینده یک سازمان را رقم می زند و تصمیمات به طور مستقیم در بقا یا ناکامی سازمان نقش آفرینی می کنند.
تصمیم گیری در مدیریت به بیان ساده به معنی فرآیند انتخاب یک سری عملیات برای حل مشکلات یا پیش بینی آینده. اگر مدیریت را مسئول برنامه ریزی و راهنمایی جهت رسیدن نیل به اهداف سازمان و اشخاص بدانیم در این صورت خواهیم دید که مدیریت نقش اساسی را در رساندن افراد به اهدافشان را ایفا خواهد کرد.

 

انواع تصمیم گیری در سطح سازمان

•    تصمیم گیری فردی

در اینگونه تصمیم گیری مدیر نقش کدخدا را ایفا می کند و همه ابعاد تصیمیم گیری محدود به ایده ایشان می باشد. این نوع تصمیم گیری امروزه دیگر به کار نمی آید و منسوخ شده اما گاهی نیز نیاز می شود که مدیر تصمیم قاطع خویش را اعلام کند و بقیه کارکنان موظف به اجرای فرامین وی می باشند

•    تصمیم گیری گروهی

این نوع تصمیم گیری که به آن تصمیم گیری مشارکتی نیز می گویند. مدیران ارشد سازمان دور یکدیگر می نشینند و برای یک موضوع خاص به مشارکت و تصمیم گیری می پردازند. اینکار روحیه تیمی سازمان را بالا برده و با بیان ایده های نو از افراد مختلف راه حل های بیشتری را شامل شده و بهترین نوع تصمیم گیری می باشد.

همچنین تصمیمات می توانند برپایه برنامه ریزی شده و برنامه ریزی نشده نیز باشند

•    تصمیمات برنامه ریزی شده

که با توجه به خط مشی سازمان و برنامه های زمانبندی شده صورت می گیرد و کاری عادی و روزمره سازمان می باشد.

•    تصمیمات برنامه ریزی نشده

اینگونه تصمیمات در شرایط بحرانی و در مواقع خاص اتفاق می افتد. وقتی یک اتفاق غیر منتظره در سازمان به وقوع می پیوندد و مدیران ناچارند در یک جلسه اضطراری و از قبل تعیین نشده شرکت کرده و بهترین تصمیم را برای حل بحران اتخاذ نمایند. در این نوع تصمیم گیری مدیریت زمان و مدیریت ریسک از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا می بایست در کوتاهترین زمان ممکن دست به کارهای خارق العاده ای بزنیم.

در سازمان های بزرگ که در عرصه جهانی فعالیت دارند و دنیای رقابتی آنان حول محور جهان می گردد، با توجه به سلسله مراتب دقیق و منسجم سطوح مختلفی را برای تصمیم گیری تعریف کرده اند.

تصمیم گیری در مدیریت

سطوح مختلف تصمیم گیری

•    تصمیمات استراتژیک

این گونه تصمیمات مربوط به امور دراز مدت می باشد و اهداف کلی سازمان را مشخص می کنند. مدیران عالی سازمان این تصمیمات را اتخاذ می نمایند

•    تصمیمات کنترلی مدیریت

این تصمیمات توسط مدیران میانی سازمان اتخاذ می شود. اطلاعات مربوط به این تصمیمات معمولا با معیارهایی از قبیل بودجه سازمان و استانداردهای سازمان دریافت می شود. این تصمیمات معمولا کوتاه مدت می باشند.

•    تصمیمات عملیاتی

این تصمیمات معمولا به راحتی فرموله شده و سیستم های کامپیوتری نیز در پیشبرد این تصمیمات کار را برای ما راحتتر می کنند.

 

منابع دخیل در تصمیم گیری

•    اطلاعات

در برخی مواقع کلیه اطلاعات موجود در مورد مسئله در اختیار ما قرار دارد. و در برخی موارد به دلیل تجزیه و تحلیل نادرست اطلاعات دقیقی در دسترس ما نیست. هرچه اطلاعات کمتر باشد تصمیم گیری سخت تر خواهد بود

تصمیم گیری با توجه به منابع اطلاعاتی

o    در شرایط اطمینان

که تمامی اطلاعات در دسترس می باشد کلیه متغیرهای موجود ثابت فرض می شوند، در این گونه تصمیم گیری تصمیم گیرنده نتیجه تصمیم را می داند

 

o    در شرایط عدم اطمینان

مشکل موجود این است که یک سری عوامل موجود می باشد که غیر قابل کنترل ما می باشند، و همچنین می تواند اطلاعاتی از مسئله در اختیار ما قرار داده نشده باشد.

o    تصمیم گیری در تعارض

که در این روش از استراتژی رقبا برای تصمیم گیری در شرایطی که متغیرها غیر قابل کنترل هستند استفاده می کنیم

•    شرایط گنگ

معمولا برخی اوقات در تصمیم گیری ها با شرایطی مواجه می شویم که برای ما نامعلومی فراوانی دارند.مثل رفتار بازار در ارائه محصول جدید

•    منابع

منابع نقشی مهم در تصمیم گیری های ما ایجاد می کنند. گاهی اوقات اطلاعات به اندازه کافی داریم و شرایط نامعلومی هم وجود ندارد ولی به دلیل نبود منابع ما با مشکل مواجه خواهیم شد

•    عوامل روانی

عواملی همچون ترس از شکست، اضطراب ،اعتماد به نفس و… تاثیر مستقیمی بر روی تصمیمات ما می گذارند

نتیجه گیری

مهمترین اصل مدیریت تصمیم گیری می باشد، که باید با دقت بالایی انجام شود برای گرفتن هر تصمیمی باید ابتدا هدف از تصمیمی که قرار است گرفته شود مشخص گردد. تصمیم گیری اصولی دارد که در مقالات بعدی به آن اشاره خواهیم کرد

چنانچه موفق به اتمام مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

 

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری
نویسنده: ماهان تیموری – صابر خلیلی

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، مدیریت برند

 

برای دانلود PDF مقاله روی لینک زیر کلیک نمایید

 

با عرض پوزش تصویر فایل دانلود درست بارگذاری نشده است

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
هدیه شما، فایل صوتی مصاحبه با آنتنی رابینز
میلیونر خودساخته ای که رازهاش رو با شما به اشتراک میزاره
telegram
ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.