Take a fresh look at your lifestyle.

هوش رقابتی و غلبه بر رقیبان در کسب و کار‌های مختلف

هوش رقابتی و غلبه بر رقیبان در کسب و کار‌های مختلفReviewed by باقری on Aug 30Rating: 5.0

بخشی از هوش مالی به هوش رقابتی می‌پردازد. هوش رقابتی به شما کمک خواهد کرد که بر رقیبانتان در کسب و کاری که دارید غلبه کنید. در دنیای کسب و کار اگر کمی به اطرافتان توجه کنید به راحتی رقبای مختلفی را خواهید دید. شما باید بتوانید در بین رقبای ریز و درشت سهمی از بازار را به دست بیاورید تا کسب و کارتان تداوم داشته باشد. در این مطلب به هوش رقابتی که قسمتی از هوش مالی است، می‌پردازیم.

اهمیت رقابت در دنیای کسب و کار

 

هوش رقابتی و غلبه بر رقیبان در کسب و کار‌های مختلف1

 

امروزه دنیای کسب و کار‌ها به شدت رقابتی است. هر کسب و کاری که بخواهد در این دنیا دوام داشته باشد و رشد کند باید در این رقابت موفق بوده و سهمی از بازار را به دست بیاورد. کسب و کار‌های بسیاری به دلیل عدم توانایی حضور موفق در این رقابت خیلی زود از بین رفته‌اند. هوش مالی برای موفقیت در زندگی مالی افراد است و به همین دلیل است که بخشی از آن به هوش رقابتی می‌پردازد چرا که با افزایش هوش رقابتی شانس یک کسب و کار برای موفقیت بسیار افزایش خواهد یافت.

آیا وجود رقابت در دنیایی کسب و کار‌ها سودمند است

رقابت در کسب و کار چالش بر‌انگیز است اما در عین حال فواید بزرگی برای کسب و کار شما نیز خواهد داشت. وجود رقابت شما را مجبور خواهد کرد که خلاقیت و نوآوری بیشتری داشته باشید. استاندارد‌ها و کیفیت محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید را بالا ببرید. رقابت مانند نیروی محرکی است که باعث خواهد شد شما کسب و کارتان را گسترش دهید. به طور کلی رقابت به شما انگیزه خواهد داد که بیشتر و هوشمندانه‌تر تلاش کنید.

به دنبال بازار‌های بکر باشید

در کسب و کاری که شما دارید یک سری بازار هدف وجود دارد که رقبایتان هم بر روی این بازار دست گذاشته‌اند. در چنین بازار‌هایی شما همیشه باید رقبایتان را تحمل کنید اما اگر هوش رقباتی خود را افزایش دهید بازار‌های بکر و دست نخورده‌ای را پیدا خواهید کرد که به راحتی می‌توانید آن‌ها را تسخیر کنید. در چنین بززار‌هایی حداقل تا مدتی مجبور نخواهید بود برای فروش و به دست آوردن این بازار با دیگران رقابت کنید.

با مشاهده تعداد رقبا نا امید نشوید

 

هوش رقابتی و غلبه بر رقیبان در کسب و کار‌های مختلف3

 

اگر کسب و کاری راه‌اندازی کردید و دیدید که رقبای زیادی دارید، لازم نیست که نا امید بشوید. اگر شما به تقویت هوش مالی و هوش رقباتی خود توجه داشته باشید شانس بسیار خوبی برای پیروزی در این میدان رقابت خواهید داشت. با دید مثبت به موضوع نگاه کنید. وجود تعداد زیادی رقیب در یک کسب و کار و بازار نشان دهنده قدرت آن کسب و کار است. جذابیت و قدرت آن کسب و کار یکی از دلایل مهمی است که افراد زیادی را به فعالیت در آن کسب و کار تشویق کرده است.

برای پیروزی بر رقبا باید دیده شوید

برای آنکه بتوانید بر رقبای خود پیروز شوید لازم است که دیده شوید. لازم است که شما انواع روش‌های تبلیغاتی را بشناسید و مناسب با کسب وکارتان و بودجه ای که در اختیار دارید از روش‌های مختلف تبلیغات استفاده کنید. شما باید خودتان و کسب و کارتان را به خوبی به دیگران معرفی کنید. این موضوع بسیار مهم است چرا که یکی از مهمترین عوامل پیروزی شما بر رقیبان خواهد بود. نگران نباشید همه روش‌های تبلیغاتی گرانقیمت نیستند و روش‌های ارزان و بسیار موثری نیز وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

همیشه به دنبال ارتقای کیفییت باشید

 

هوش رقابتی و غلبه بر رقیبان در کسب و کار‌های مختلف2

اگر می‌خواهید در رقابت نفسگیر بین کسب و کار‌ها پیروز شوید همواره به دنبال افزایش کیفیت محصولات و خدمات خود باشید. ارتقای کیفیت را به عنوان یک رسالت برای کسب و کار خود انتخاب کنید. مطمعن باشید مخاطبان و مشتریان شما تلاش و صداقت شما را برای ارتقای کیفیت کارتان درک خواهند کرد و به دنیال ارتقای کیفیت سودآوری بیشتر نیز نصیب کسب و کار شما خواهد شد.

به دنبال مزییت رقابتی در کسب و کارتان باشید

برای پیروزی بر رقبا بهترین ابزار داشتن مزیت رقابتی در محصولات یا خدمات است. این مزیت رقباتی می‌تواند قیمت پاییین‌تر، بسته‌بندی زیبا‌تر، کیفیت بیشتر، خدمات پس از فروش بهتر و … باشد. برخی‌ها به اشتباه تصور می‌کنند که مزیت رقابتی تنها در قیمت کمتر خلاصه می‌شود اما واقعیت این است، آیتم‌های زیادی وجود دارند که شما در آن‌ها می‌توانید برای کسب و کارتان مزیت رقابتی ایجاد کرده و رقبای خودتان را جا بگذارید.

بیش از حد ارزان نفروشید

در قسمت قبل به مزیت رقابتی اشاره کردیم و گفتیم که قیمت کمتر یک مزیت رقابتی است. اما مراقب باشید در این تله گرفتار نشوید که محصولات و خدمات خود را بیش از حد ارزان ارائه دهید. اگر شما بیش از حد ارزان بفروشید کسب و کارتان سود کافی را به دست نخواهد آورد و به همین دلیل ممکن است پس از مدتی نتوانید به کارتان ادامه دهید. علاوه بر این محصول یا خدماتی که بیش از حد ارزان ارائه شود نزد مشتریان ارزشش واقعی اش را از دست خواهد داد. فراموش نکنید که ارزانی بیش از حد می‌تواند کسب و کارتان را نابود کند.

رقببایتان را تحت نظر داشته باشید

 

 

سعی کنید رقبای خودتان را تحت نظر داشته باشید. به کسب و کار‌های موفق در زمینه‌ای که فعالیت می‌کنید، توجه کنید. سعی کنید به نقاط قوت و ضعف کسب و کار‌های رقیب توجه کنید. شما باید نققاط قوتی که کسب ‌کار‌های رقیب دارند را در کسب و کارتان به وجود بیاورید و همچنین با برطرف کردن نقاط ضعف آن‌ها شانس رسیدن به موفقیت‌هایی بیشتر را برای خودتان ایجاد کنید. به عنوان مثال اگر بسته‌‌بندی محصولات رقبایی شما مناسب نیست، سعی کنید محصولات خود را در بسته‌بندی‌های زیبا و با کیفیت عرضه کنید.

نتیجه‌گیری

یک کسب و کار برای رسیدن به موفقیت باید بخشی از بازار را به دست بیاورد اما یک کسب و کار در این قسمت تنها نیست و وارد رقابت با کسب و کار‌های دیگر می‌شود. پیروزی در این رقابت تعیین کننده موفقیت و یا عدم موفقیت یک کسب و کار است. به همین دلیل است که هوش مالی به هوش رقابتی هم پرداخته است. هوش رقابتی عاملی است که یک کسب و کار بتواند بر رقبایش پیروز شده و سهم مناسبی از بازار را به دست بیاورد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.