Take a fresh look at your lifestyle.

چگونگی برندینگ در ایران

4 744
چگونگی برندینگ در ایرانReviewed by حسین تیموری on Mar 4Rating: 5.0

 

میخواهیم به چگونگی برندینگ در ایران بپردازیم و نمونه هایی از برند های موفق ایران را مورد بررسی قرار دهیم. برندینگ در ایران نیز مانند سایر کشورها می باشد قوانین برندینگ در سراسر دنیا یکی است و هدف از برند با توجه به تعریف آن متمایز کردن محصولات با رقبا است ایران در چند دهه اخیر رشد چشمگیری در زمینه تجارت و ثبت برندهای بسیار خوب و موفق داشته است و کارآفرینان سعی دارند به بهترین نحو برند خود را بروز نگه دارند. این علم دستخوش کتاب ها، آموزشها و مطالعه زیاد است. برندسازی مهمترین اصل مدیریت بازاریابی می باشد. بنابراین باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد.

 

چالش های برندینگ در ایران

اگر دقت کنید بسیاری از کارآفرین های موفق ایران با استفاده از برندینگ موفق کسب و کار خود را گسترش داده اند. ساخت برند در ایران بسیار پیشرفت کرده و مورد توجه عموم قرار گرفته است و خوش بختانه خیلی ها امروزه میتوانند تعریف مناسبی از آن ارائه دهند. هر گاه اسم برندی می آید ذهن انسان به صورت ناخودآگاه دنبال تصویری از برند مورد نظر میگردد. تصویری که او را به این نام تجاری نزدیکتر کند. هر فرد میتواند نسبت به نیاز خود تعریفی از برند داشته باشد، میتوان گفت برند کلید ارتباط موثر مشتری با فروشنده است.

شما از طریق اشکال یا نام ها میتوانید لوگوی برندتان را طراحی کنید. این کار موثرترین روش به خاطر آوردن برند شما توسط مشتری است. لوگوها و اشکال بیشتر از نام ها در خاطر می مانند، در زمان های گذشته هم انسان از حکاکی اشکال روی دیوار های سنگی و اشیا فلزی برای تبلیغ آیین خود استفاده میکردند;و بعد ها نیز این فرهنگ وسیع تر شد و در بسیاری از کشورها از شکل حیوانات برای لوگو استفاده میکردند و عقیده داشتند که نشان دادن برند خود با استفاده از عکس و نقاشی حیوان بر روی حافظه مشتری تاثیر زیادی دارد، مهمترین دوره رشد اقتصاد و برندینگ در ایران به سال 1340 تا 1350 برمیگردد. البته قبل از آن هم محصولات پر فروش و مطرح مثل کبریت توکلی که در سال 1297 در تبریز تاسیس شد ;نشان داد که برندینگ میتواند روی فروش و ماندگاری هر محصولی تاثیر گذار باشد.

 

تصویر چگونگی برندینگ در ایران با مشکل مواجه است

 

در این لوگو از نقاشی اسب برای برند توکلی استفاده شده است و نشان میدهد ایران هم جز اولین کشورهای موفق در برندینگ بوده است چرا که هنوز هم این برند کبریت در ذهن خیلی از افراد مانده است. در میان برندهای قدیمی و مطرح ایران میتوان به کفش ملی هم اشاره کرد;این لوگو نیز از نقاشی یک فیل استفاده شده است و در سال 1336 توسط محمد رحیم ایروانی تاسیس شد.

 

تصویر چگونگی برندینگ در ایران با مشکل مواجه است

 

یکی دیگر از معروف ترین برندها در ایران برند خودرو پیکان بود; که به شکل یک ارابه باستانی و یک اسب که آن را می کشاند. این برند معروف هم در آرم خود  از حیوان استفاده و در سال 1346 شروع به تولید کرد. این شرکت خودرو سازی; بعد از 40 سال تولید این خودرو در نوع های مختلف(دولوکس،کارلوکس،استیشن،جوانان،وانت و تاکسی) آن را متوقف و خودروی سمند را جایگزین آن و با آرم کله اسب وارد بازار کرد. یکی دیگر از برندهای موفق ایرانی; برند داروگر است که با تمام مشکلاتش در سال 1307 به عنوان اولین تولید کننده محصولات بهداشتی در زمینه صابون کارخانه خود را در اصفهان بنا نمود. این برند اولین محصول خود را با نام صابون سوبلمه وارد بازار کرد و بهد از 13 سال یعنی سال 1320 کارخانه خود را به تهران انتقال داد;و در سال 1336 نام شرکت داروگر به ثبت رسید و فعالییت خود را در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی ادامه داد; این شرکت علاوه بر اولین تولید کننده صابون صنعتی ایران; تولید خود را در زمینه پودر ماشین لباسشویی نیز شروع  و پایه گذاراین محصول در ایران شد. شرکت داروگر همچنان به توصعه و تنوع محصولاتش افزود و برای اولین بار در ایران مایع ظرفشویی با نام ریکا و شامپو سربا نا م دارمو ;خمیردندان داروگر و صابون نخل را تولید کرد و نام خود را در لیست 10 شرکت برتر ایرانی ثبت کرد. لوگوی برند داروگر نیز از طبیعت گرفته شده است اما اینبار نخل.

تصویر چگونگی برندینگ در ایران با مشکل مواجه است

 

 

نتیجه گیری

شاید بتوان گفت که اولین برندینگ از طبیت گرفته شده است،برندینگ زبانی پیچیده از طبیعت و در عین حال ساده می باشد. اشکال قدیمی که توسط اجداد ما بر روی سنگها و غارها حک شده است نمایانگر نوع تفکر و بینش و تلفیق طبیت با نقاشی است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 نظر
  1. سارا کاربر می‌گوید

    سلام
    من تازه وارد این سایت شدم و میشه گفت اطلاعات چندانی درمورد برندینگ ندارم و قصد دارم تو زمینه برندینگ فعالیت کنم خوشحال میشم اطلاعات بیشتری بهم بدهین

    1. ماهان تیموری کاربر می‌گوید

      سلام سارای عزیز
      برای اطلاعات بیشتر از نحوه کار می تونید با دفتر تماس بگیرید دوستان من در این راستا حتما به شما کمک میکنند شاد باشید

  2. ادچی کاربر می‌گوید

    مقاله جالب و مفیدی بود
    یه موضوع رو برام ما روشن میکنید؟ آیا میشه برندینگ رو از طریق مسخره بودن آگهی تبلیغاتی انجام داد؟

    مثلا یک آگهی تلویزیونی از بس مسخره و غیر منطقی باشه در ذهن کاربران درج بشه و به سودش تموم بشه؟

  3. Reihane Naimi کاربر می‌گوید

    سلام خدمت استاد بزرگوار آقای تیموری
    ممنون از مطالب فوق العاده تون
    یک سوال:
    اگر یک محصول هنری رو با یک برند خاص ایجاد کنیم (بدون ثبت برند) و در اینستاگرام یا تلگرام تبلیغ کنیم چطور میتونیم از کپی برداری از محصول یا برند جلوگیری کنیم؟

کد تخفیف ۱۰٪
تو بهترینی
کد تخفیف ۲۰٪
نزدیک بودا
کد تخفیف ۳۰٪
یکبار دیگه تلاش کن
کد تخفیف ۴۰٪
خوش شانس نبودی
کد تخفیف ۵۰٪
تو عالی هستی
شانس خودِت رو برای برنده شدن یک فرصت امتحان کن!
برای استفاده از این فرصت لطفاً ایمیل و تلفن همراه خودت رو وارد کن.
قوانین بازی :
  • هر کاربر ۳ بار فرصت دارد.
  • کسی که تقلب می‌کند، شناسایی می‌شود.
ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
هدیه شما، فایل صوتی مصاحبه با آنتنی رابینز
میلیونر خودساخته ای که رازهاش رو با شما به اشتراک میزاره
telegram
ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.