Take a fresh look at your lifestyle.

استراتژی کسب و کار

استراتژی کسب و کارReviewed by حسین تیموری on Apr 24Rating: 5.0
 
در این مقاله به استراتژی کسب و کار می پردازیم. استراتژی کسب و کار سومین سطح از استراتژی در مدیریت می باشد. این استراتژی برای مدیریت بازاریابی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مقاله ما بررسی می کنیم که چطور برخی از شرکت ها با اینکه کالای مرغوب تری نسبت به ما ندارند اما فروش بیشتری دارند و در کسب درآمد موفق تر می باشند.

 

بررسی استراتژی کسب و کار

همانطور که می دانید مهمترین وظیفه مدیریت پیدا کردن اهرم ها و استراتژی ها می باشد. همانطور که گفتیم استراتژی یعنی کاری کنیم که ما در ذهن مشتری برتر دیده بشیم. اگر شرکتی کسب و کار موفق تری دارد این فقط به استراتژی های بهتری که استفاده می کند بر می گردد.

باید بگردیم و بفهمیم که ما چه کارهایی می توانیم انجام دهیم که در ذهن مشتری برتر و بهتر از رقیبان دیده شویم. ابتدا ببینید که رقیبان مستقیم و غیر مستقیم شما چه کسانی هستند، همه رقیبان خود را بشناسید. رقیبان موفق تر یا فروش بیشتری دارند و یا برند آنان معروف تر است. حال رقیبان غیر مستقیم خود را با دقت بشناسید.

بیان مثالی برای شناسایی رقیبان

مثلا برای فیلم فروشی ها رقیبان مستقیم سینماها و سایر فیلم فروشی ها و رقیبان غیر مستقیم، کل صنعت سرگرمی می تواند باشد.

مثالی دیگر اینکه رقیب شرکت های بیمه ای شرکت های بیمه ای دیگر، بانک ها و حتی سکه و دلار می تواند باشد. فرد به جای بیمه کردن خود سرمایه خود را برای خرید سکه و دلار اختصاص می دهد. اصلا به این موضوع فکر نکنید که این چه ربطی دارد. زیرا مخاطبان شما دقیقا به آن چیزی که شما فکر می کنید، فکر نخواهند کرد.

بسیاری از مدیران سازمان ها به این می اندیشند که مشتریان شرکت های دیگر افراد بی سوادی هستند و ما روی مرغوبیت کالای خود تمرکز می کنیم و بالاخره مشتریان خواهند فهمید که ما بهتر هستیم. توجه داشته باشید، تا زمانی که مشتریان به این موضوع پی ببرند شما ورشکست خواهید شد، بدانید اگر معیار خرید محصولات مرغوبیت کالا بود تا الان باید 99 درصد شرکت های دنیا جمع می شدند و فقط تعداد کمی از شرکت ها باقی می ماندند. انتخاب استراتژی خوب و مناسب با بازار رقابت با بهترین ها را برای ما رقم خواهد زد.

 

این مطلب برای تو سودمنده، حتما بخونش :
انقلاب در کسب و کارها انقلاب توانمندیهاست.

استراتژی کسب و کارراهنمای استراتژی کسب و کار

پیدا کردن رقیبان

برای اینکه شما بتوانید به عنوان مدیریت سازمان استراتژی کسب و کار مناسبی را طراحی کنید در گام اول باید 5 رقیب مستقیم و 5 رقیب غیر مستقیم و 5 تکنولوژی یا شی که رقیبان شما محسوب می شود را شناسایی کنید. مثلا برای یک شرکت بیمه ای، سکه و دلار رقیب شرکت های بیمه ای، بانک ها رقیبان غیر مستقیم و شرکت های بیمه ای دیگر رقیبان مستقیم می باشد. اگر شما نتوانید برای شرکت خود 5 رقیب پیدا کنید، هرگز نخواهید توانست استراتژی مناسب را برای سازمان خود طراحی کنید.

دیدبانی رقبا

در گام بعدی شما باید رقیبان خود را دیدبانی کنید. دیدبانی به بیان ساده یعنی پرسیدن این سوال که چرا مردم از رقیبان ما خرید می کنند؟؟ باید محصولات رقبای خود را اگر لازم باشد خریداری کرده و وجه تمایز این محصولات را با محصولات خود بسنجید، ببینید که این محصولات چه مزیتی نسبت به محصولات شما دارد. نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده تا بتوانید به خوبی استراتژی های لازم را پیاده سازی کنید. راه دیگری که برای پیدا کردن ضعف ها به شما کمک می کند این است که می توانید به شرکت های رقیب خود زنگ زده و قیمت محصولات آنان را بپرسید،  بگویید که یه شرکت دیگری هم چنین محصولی را می فروشد، با این کار رقیب از دید خود ضعف های شما را بازگو خواهد کرد و شما به ضعف های خود پی خواهید برد.

پرسش از مشتریان

از مشتریان خوب خود این سوال را بپرسید که چرا از شما خرید می کنند؟ اینکار اطلاعات فوق العاده ای را در اختیار شما قرار خواهد داد. شاید تصور شما این باشد که محصول با کیفیتی ارائه می دهید، اما متوجه خواهید شد که بسیاری از مشتریان تنها به خاطر نزدیکی به شما از شما خرید کرده و کاری به کیفیت محصول شما ندارند.

می توانید این سوال را از مشتریان خود بپرسید که به جز از ما از چه کسان دیگری خرید می کنند؟؟ شما به آنان خواهید گفت که این سوال به این دلیل می باشد که ما می خواهیم ببینیم که چه تغییراتی باید در محصولات خود ایجاد کنیم تا بتوانیم رضایت مشتریان را جلب کنیم. کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که از مشتریان بخواهید نقاط ضعف محصولات شما را به شما بگویند و برای اینکار جایزه ای برای بهترین نقطه ضعف تعیین کنید. با اینکار شما اساسی ترین نقاط ضعف کالای خود را می شناسید.

بررسی فرآیند فروش

ببینید که فرآیند فروش شما چگونه است. آیا این فرآیند طولانی است و فرد برای خرید کالای شما باید زمان زیادی را تلف کرده و مدام از این صفحه به آن صفحه در اینترنت برود. تا می توانید فرآیند خرید کالای خود را کوتاه کرده و بستری را ایجاد کنید تا محصولات شما با سرعت و به راحتی به دست مشتریان برسد. هرچه فرآیند خرید ساده تر باشد مشتریان اشتیاق بیشتری پیدا کرده تا از شما خرید کنند.

مهمترین نکته ای که در انتخاب استراتژی کسب و کار باید به آن توجه ویژه ای داشت شناسایی و دیدبانی رقیبان می باشد. شما باید مدام رقیبان خود را زیر نظر داشته باشید و فرآیند تولید و فروش آنان را با دقت بررسی کنید. شما باید مدام ببینید که افراد موفق تر از شما چه کاری انجام می دهند.

این مطلب برای تو سودمنده، حتما بخونش :
تبلیغات موبایلی ، با مشتری حرف بزنید

همچنین باید با خلق ایده هایی نو بتوانید ذهن مشتریان را در اختیار بگیرید، در کسب و کار خود پیشرو باشید. توجه داشته باشید شرکت های پیشرو در بدست آوردن ثروت شانس بیشتری خواهند داشت. همچنین باید ذهنیت خود را در رابطه با اینکه من کالای بهتری دارم پس فروش بیشتری خواهم داشت و مردم روزی این را خواهند فهمید کنار گذاشته و به دنبال راهی باشید که بتوانید ذهن مشتریان خود را بدست آورید. شما زمانی می توانید کالای خود را بفروشید که مخاطبان شما بخواهند که آن محصول را از شما خریداری کنند.

 

از این مطلب خوشت اومد پس لایکش کن

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. حسن فکری کاربر می‌گوید

    خیلی خوب بود

    0
  2. محمد صادق ذوقی کاربر می‌گوید

    ممنون عالی بود. کاملا توجیه کننده و روشن بووووود.

    0
کد تخفیف ۱۰٪
تو بهترینی
کد تخفیف ۲۰٪
نزدیک بودا
کد تخفیف ۳۰٪
یکبار دیگه تلاش کن
کد تخفیف ۴۰٪
خوش شانس نبودی
کد تخفیف ۵۰٪
تو عالی هستی
شانس خودِت رو برای برنده شدن یک فرصت امتحان کن!
برای استفاده از این فرصت لطفاً ایمیل و تلفن همراه خودت رو وارد کن.
قوانین بازی :
  • هر کاربر ۳ بار فرصت دارد.
  • کسی که تقلب می‌کند، شناسایی می‌شود.
ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
هدیه شما، فایل صوتی مصاحبه با آنتنی رابینز
میلیونر خودساخته ای که رازهاش رو با شما به اشتراک میزاره
telegram
ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.