Take a fresh look at your lifestyle.

کسب و کارت را متحول کن

خلاقیت در کسب و کار

خلاقیت عبارت است از طی کردن راهی تازه یا پیمودن یک راه طی شده قبلی به شکلی نوین.

با رعایت چند نکته ساده شما فضایی مناسب برای ذهن خود اماده خواهید کرد تا خلاقیت و نوآوری و نهایتا انقلابی در کسب و کار خود ایجاد کنید.

 

متنوع باشید

ضرب المثلی وجود دارد که می‌گویند چند سر بهتر از یک سر است . تیم‌هایی با ویژگی‌های شخصیتی متنوع از افراد تنها بیشتر  می‌توانند خلاق‌تر باشند، به این خاطر که چند مغز به طور طبیعی ایده‌های بیشتری نسبت به یک مغز تولید می‌کنند. البته میزان زیاد ایده اشتباهاتی هم در پی دارد که میتواند باعث آسیب شود. برای خلاقیت بیشتر، افراد تیم‌ شما باید افرادی با مهارت‌ها، استعدا‌ها و زمینه‌های مختلف باشند البته با ارزش‌ها و انگیزه‌های یکسان.

 

استراحت کنید.

کار کردن سخت و مداوم بر سر یک مسئله احتمال دستیابی به موفقیت را نسبت به زمانی که تلاش مداوم شما همراه با وقفه‌هایی برای استراحت کاهش می دهد. تحقیقات نشان داده افرادی که قدم می‌زنند با ایده‌های بیشتر و بهتری نسبت به زمانی که ثابت هستند مواجه می‌شوند. و مراقبه را از یاد نبرید. تمرین تمرکز حواس به طور منظم ارتباط مستقیمی با افزایش خلاقیت دارد.

 

فشار زمان را کاهش دهید.

اگرچه نیاز ، مادر اختراع است ولی به این معنا نخواهد بود که مردم فقط در شرایط بحرانی خلاق شوند. در واقع، ضرب‌العجل‌ها باعث کاهش خلاقیت افراد می‌شوند. اما ممکن است مواقعی مجبور به خلاق بودن باشید، وقتی به صورت ۱۱ ساعته کار میکنید ، اگر زمانی از آن را در یک محیط آرام باشید ، تحت فشار نیستید و در بهترین حالت خلاق خود خواهید بود.

 

شکست را در آغوش بگیرید

یکی از بهترین فرهنگ‌های سازمانی برای رشد خلاقیت فعالیت به نوعی است که در آن مشکلی در مواجه شدن با شکست نباشد. به عبارت دیگر، افراد خلاق وقتی با بازخورد های ناخواسته و جدید مواجه می‌شوند باید احساس امنیت کنند.

 

به دنبال الگوهای شناخته شده در موضوعات نامرتبط باشید :

بخاطر عادت های آموخته شده و روتین معمولاً ایده های جدید نیز به طور پیش فرض مشابه ایده های قدیمی خواهند بود. کسانی که تفکر خلاقانه ای دارند با ترکیب کردن چیزهایی که مشابه نیستند به نتایج بسیار خوبی دست می یابند.

 

سکوت؛ خلاقیت بی‌سروصدا صحبت می‌کند و به تمرکز احتیاج دارد

بسیار مهم است که بخشی از زمان خود را روزانه به فکر کردن در یک محیط آرام اختصاص دهید تا بتوانید صداها، بوها و دیگر حس‌ها را کامل تجربه کنید. انجام همزمان چند کار و سروصدا زیاد، دشمنان خلاقیت هستند. تا زمانی که روی چند چیز تمرکز کنید، از خلاقیت خبری نخواهد بود.

 

رؤیاپردازی؛ خلاقیت به تخیل و تفکر آزاد احتیاج دارد

تا به حال تحقیقات زیادی در مورد رابطه‌ی بین رؤیاپردازی و خلاقیت انجام شده است. این نشان می‌دهد که رؤیاها با تصاویر منحصر به فرد و غیر قابل قضاوت بودنشان، مدلی از تفکر آزاد و خلاقیت هستند.

 

بازی؛ خلاقیت از لذت و خوشی به دست می‌آید

زمانی که دائم عجله داشته باشید نمی‌توانید از انجام کاری لذت ببرید. زمانی را به جستجو در میان ایده‌های جدید اختصاص دهید و در مورد کارهایی که دوست دارید با افراد خلاق صحبت کنید. اگر از رسیدگی به کارهای مالی کسب‌و‌کار خود لذت نمی‌برید، از یک شخص علاقه‌‌مند دعوت به همکاری کنید و خودتان به رسیدگی اموری بپردازید که از انجام دادنشان لذت می‌برید.

 

Yatin Patel می گوید: کارآفرین موفق شدن در دنیای امروز، بدون خلاقیت ممکن نیست!

Yatin Patel معتقد است که طوفان ذهنی، تفکر خارج از جعبه، قطعه بندی و تفکر خلاقانه جزو مواردی هستند که به طور روزانه و مرتب باید در کسب و کار شما کشف شده و به کار گرفته شوند.

 

بودجه تبلیغات

چقدر به عنوان صاحب کسب و کار به ابزار کسب و کار خودت فکر کردی و حاضر شدی آنها را بهبود بدی؟

با تعداد زیادی از صاحبان کسب و کار که صحبت می کنیم می بینیم که سالیان زیادی هست در یک صنف خاصی مشغول به کار هستند ولی هنوز در صنف خودشان رشد زیادی نداشته اند.افراد معمولا در شروع کسب و کارشان رشد زیادی دارند چون مدلهای مختلف تبلیغاتی  را تست می کنند و از این بابت هیچ نگرانی ندارند چون چیز زیادی برای از دست دادن ندارند ولی بعد از رشد اولیه در کسب و کارشان معمولا دیگر کار زیادی انجام نمی دهند و این علت های متفاوتی می تواند داشته باشد.

 

یکی از دلایلی که برای این کار وجود دارد این است که افراد وارد قسمت امن زندگی خودشان می شوند و نگران از این هستند که سرمایه به دست آمده خودشان را از دست بدهند یا اینکه فکر می کنند دیگر نیازی به تبلیغات یا شبکه سازی ندارند. در صورتیکه با رشد کسب و کار، شما باید بیشتر به فکر توسعه و بهبود کسب و کارتان باشید چون همان قدر که بزرگ شده اید احتمال شکست خوردنتان هم بیشتر می شود.

 

افراد زیادی را می بینیم که در شروع کسب و کارشان نشاط زیادی داشته اند و هر روز به دنبال راهی برای رشد کسب و کارشان بودند ولی در حال حاضر خیلی وقت است که کار خاصی انجام نمی دهند.

 

بعضی از کارها همیشگی است. مثلا تبلیغات جز جدانشدنی کسب و کار است و هیچ وقت قابل حذف نیست.

اشتباه دیگر این است که افراد میزان تبلیغات را بر اساس میزان فروش در نظر می گیرند. یعنی میزان تبلیغات را وابسته به میزان فروش می بینند که این مدل اشتباهی است. ما ابتدا باید تبلیغ کنیم سپس فروش داشته باشیم ولی بعضی افراد می گویند مثلا ۱۰ درصد از میزان فروش خودم را به عنوان هزینه تبلیغات کنار می گذارم که این مدل اشتباهی است.

 

تبلیغات باعث فروش می شود و ما برای اینکه میزان فروش را در یک حداقلی حفظ کنیم باید مقداری از درصد فروش را هم به عنوان بودجه تبلیغات کنار بگذاریم.

عملا ۱ راهکار برای بودجه تبلیغات در نظر می گیریم و به این صورت می باشد:

  1.   بودجه اولیه ای برای تبلیغات به صورت جداگانه داشته باشیم.
  2. بودجه ای را بر اساس میزان فروش در نظر بگیریم.

ابزارت کجاست؟

خیلی اوقات می بینیم یک کسب و کار با توجه به اینکه چندین سال است که فعالیت می کند ولی همچنان در یک نقطه مانده است و رشد خاصی نسبت به سال های قبل خودش ندارد.یکی از دلایل این است که صاحب کسب و کار به مرحله ی روزمرگی در کسب و کار می رسد و در این مرحله رشد متوقف می شود. شما به عنوان صاحب کسب و کار باید برنامه ای به صورت ماهیانه و 3 ماهه و یک ساله داشته باشید تا بتوانید هر روز رشد کسب و کارتان را دقیق آنالیز کنید.بعضی از کارهایی که می توانید انجام دهید این است که:

  1. به صورت روزانه با 3 نفر از کسانی که می توانید با آنها همکاری داشته باشید تماس بگیرید و کسب و کار خودتان را معرفی کنید و در صورت امکان با یکدیگر تبادل مشتری داشته باشید.
  2. روزانه با 5 نفر که امکان خرید محصولات شما را به صورت عمده دارند تماس بگیرید و محصولات خودتان را به آنها معرفی کنید.
  3.   روزانه با 10 نفر از مشتریان سابق خودتان تماس بگیرید و خودتان را دوباره به آنها معرفی کنید.

و خیلی از کارهایی که به نظر خیلی ساده می آید می تواند تاثیر زیادی در میان مدت یا طولانی مدت بر روی کسب و کارتان داشته باشد.

دنبال بازاریابی چریکی باشید.بازاریابی چریکی یکی از مدل های بازاریابی است که در آن هزینه تبلیغات کم می باشد و از مدل نامتعارف برای بازاریابی و فروش استفاده می شود.

 

بازاریابی چریکی هر تماس کوچکی است که شرکت  شما با هرکسی در جهان بیرونی دارد. هر تماس کوچک، یعنی فرصت های زیاد بازاریابی  و این به مفهوم سرمایه گذاری مقادیر زیادی پول نیست!

در تعریف بازاریابی چریکی به تماس کوچک اشاره شده است که منظور در اینجا این است که چقدر می توانید سرنخ از مشتری هایتان به دست آورید و چقدر آنها را دنبال می کنید. خیلی اوقات صاحب کسب و کار تلفن دفترش زنگ می خورد و منشی یا اپراتور آن را پاسخ می دهد ولی اطلاعات مشتری در هیچ جایی ثبت نمی شود. اگر همین اطلاعات به ظاهر ساده در دفتر یا نرم افزار ارتباط با مشتری ثبت شود مطمئن باشید در زمانی دیگر می توانید همین مشتری هایی که در آن موقع از محصول و خدمات شما استفاده نکرده اند را به مشتری تبدیل کنید.

پس همین امروز یک نرم افزار ارتباط با مشتری تهیه کنید و تمام اطلاعات افرادی که با شما تماس می گیرند را در آن ثبت کنید و نگران هزینه نرم افزار نباشید چون در یک بازه زمانی خیلی کوتاه مدت این هزینه به شما بر می گردد.الیته دنبال نرم افزارهای پیچیده یا گران هم نباشد چون کار کزدن با آنها برای شما ممکن است سخت باشد.

 

حرفه‌‌ای‌های صنف شما کجا هستند؟

در هر صنفی که باشید احتمالا افرادی را می بینید که در کسب و کار شما حرفه‌ای محسوب می شوند و آنها معمولا جز پردرآمدترین این حرفه هستند. یکی از کارهایی را که می توانید انجام بدهید این است که  ببینید این افراد بیشتر در کجا هستند و با چه شرکت ها و افرادی ارتباط دارند و خودتان را وارد این ارتباطات کنید و سراغ این بروید که بتوانید ارتباطات خوبی در آنجا به دست آورید.

 

معمولا همایش های تخصصی و نمایشگاه‌های تخصصی محل خوبی برای شبکه سازی انسانی می باشد که می‌توانید از این ارتباطات انسانی به بهترین شکل استفاده کنید.

 

البته نیازی نیست همیشه به دنبال نمایشگاه های تخصصی باشد چون خیلی اوقات در نمایشگا‌ههای عمومی می توان به نتایج عالی رسید. نمونه این کار را احتمالا در نمایشگاه کتاب دیده‌اید که افراد زیادی در این نمایشگاه‌ شرکت می کنند و محصولات خودشان را عرضه می‌کنند که البته محصولشان ربطی به کتاب و فرهنگ هم ندارد ولی فروش خیلی خوبی دارند.

 

نمایشگاه‌های خارج از شهر خودتان را فراموش نکنید. چون می توانید در شهرهای دیگر سراغ جذب نماینده فروش بروید و حتی خودتان نمایندگی فروش محصولات دیگر را در شهر خودتان به دست آورید. در کسب و کارتان باید فعال باشید تا بتوانید نتایج عالی کسب کنید.

 

هرچقدر فعالیت بیشتری داشته باشید و سراغ شبکه سازی منظمی بروید راحت‌تر می‌توانید به پیروزی‌های بزرگ برسید.رد پای حرفه‌ای‌های خودتان را دنبال کنید و سعی کنید همان کارها را انجام دهید تا به جایگاه آنها برسید.تقلید از روش صاحبان کسب‌و‌کار،یکی از روش‌های رسیدن به جایگاه آنها می‌باشد.

 

سعی کنید با بهترین های صنعت کسب و کارتان نشست داشته باشید و از آنها بخواهید تا شما را راهنمایی کنند تا بتوانید نتایج درخشانی دریافت کنید.مثلا می توانید آنها را به یک شام در رستوران دعوت کنید و سعی کنید تجربیات مناسب از آنها دریافت کنید.

 

مطمئن باشید تجربه‌ای که به دست می‌آورید خیلی بیشتر از هزینه‌ای است که می‌کنید.گاهی اوقات یک تجربه تا چند ده میلیون می‌تواند برای کسب‌و‌کار شما سودآوری داشته باشد.

 

گوشه بازار کجاست؟

در بازاریابی اصطلاحی داریم به عنوان گوشه بازار که در آن روی این موضوع کار می‌کنیم که یک قسمتی از بازار را انتخاب کنیم و تمام تمرکزمان بر روی همین قسمت از بازار باشد.این تمرکز هم می تواند بر روی خود محصول باشد که فقط یک محصول را به صورت خاص تولید کنیم و آن را در بازار گسترش دهیم و هم اینکه یک قسمتی از مخاطبان بازار را انتخاب کنیم.

 

مثلا در حوزه املاک فردی می‌تواند فقط بر روی خانه‌هایی کار کند که کمتر از ۶۰ متر باشد یا فردی فقط بر روی خانه هایی ویژه زوج هایی که تازه تشکیل خانواده داده‌اند کار کنند و از این طریق بتوانند یک بازار جداگانه‌ای خلق کنند.حتی برای جذب مشتریان در این بازار می‌توان با تالارهای عروسی هم همکاری داشت. و یا مثلا کسی که رستوران دارد می‌تواند غذا فقط برای کسانی که مشکل دیابت دارند غذا تهیه کند.

 

هرچقدر بازار محدودتری را انتخاب کنیم امکان تبلیغات در آن بازار بیشتر می‌شود و برندسازی در آن بازار راحتتر اتفاق می‌افتد. البته در اینجا باید به این نکته توجه داشته باشیم بازار انتخابی ما خیلی کوچک نباشد که نتوانیم آن بازار را رشد دهیم.

 

اگر بازار خیلی کوچک باشد امکان بزرگ شدن کسب و کار خیلی کم می‌شود.

البته سعی کنید در انتخاب کانال بازاریابی کسب و کارتان هم یه گوشه‌ی بازار را انتخاب کنید و در آن نقطه از کانال بازاریابی بیشترین تاثیر را بگذارید.

 

گردآوری و تنظیم: محمدرضا نادرلو

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
هدیه شما، فایل صوتی مصاحبه با آنتنی رابینز
میلیونر خودساخته ای که رازهاش رو با شما به اشتراک میزاره
telegram
ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.