Take a fresh look at your lifestyle.

کارلوس گوسن، زندگینامه

کارلوس گوسن، زندگینامهReviewed by حسین تیموری on Apr 22Rating: 5.0

 

کارلوس گوسن کیست؟

کارلوس گوسن (Carlos Ghosn)، از جمله معدود مغزهای متفکری است که با قدرت اندیشه بالای خود توانسته در یک زمان هدایت دوکمپانی بزرگ را برعهده گیرد و در هر دو به‌ عنوان یک پدیده باور نکردنی ظاهر شود. مدیریت کمپانی «نیسان موتورز» ژاپن، «رنو» فرانسه و همچنین عضویت در هیئت مدیره امپراتوری «سونی» و شرکت «Alcoa»، تمامی این‌ها شرایطی است که برای هر فرد ممکن است با تمام توان و تجربه و دانشی که داشته باشد محال و باور نکردنی باشد. نکته جالب اینجاست که گوسن علاوه بر این‌ ها در کشور ژاپن به عنوان یک فرد مؤثر و دست اندر کار حرفه‌ای در لوازم خانگی نیز شهرت دارد!

 

تحقیق ،آموزش و شناخت بازار

کارلوس گوسن نمونه کامل مدیری است که با آشنایی کامل از فرهنگ های مختلف، بازارهای چند ملیتی را شناسایی کرده و با استفاده از خرد و دانش بالای خود نبض هر یک از این بازارها را در اختیار خود گرفته است. مدیری که خود متولد آمریکای جنوبی است، کار رسمی خود را در اروپا آغاز کرده و اوج شهرتش را در آسیا تجربه نموده و حال هر هفته بین سه قاره آسیا، اروپا و آمریکا در حال سفر است تا مبادا از تجربیات دیگران عقب بماند.

دادن جانی دوباره به کمپانی تقریبا ور شکسته «نیسان» که حال به عنوان کمپانی شماره دو خودرو سازی ژاپن مجددا به عرصه رقابت بازگشته است، سبب شد تا نام گوسن به‌عنوان یک اسطوره در اذهان مردم ژاپن باقی بماند. هنگامی که او در سال 1999 سکان هدایت این کمپانی را در دست گرفت، به همه هواداران این شرکت قول داد که در عرض دو سال مجددا آن را به روزهای پرشکوه اولیه‌اش بازگرداند و اگر موفق به انجام دادن این کار نگردد، بلافاصله پس از این مدت از سمت خود استعفا خواهد کرد و همگان دیدند که بعد از مدت دو سال نه تنها نیازی به استعفای او نبود بلکه برای موفقیت او جشن‌های بزرگی برپا شد.

 

تحصیلات کارلوس گوسن 

اینکه ملیت او کجایی است مسئله‌ای نیست که به راحتی بتوان به آن پرداخت. کارلوس گوسن در نهم مارس 1954 در برزیل متولد شد. پدر و مادرش اصلیتی لبنانی داشتند و او نیز با شناسنامه فرانسوی در بیروت بزرگ شد. در سال 1974 از دانشگاه پلی‌ تکنیک پاریس فارغ‌ التحصیل شد و در سال 1978 از یکی دیگر از دانشگاه های این شهر مدرک مهندسی گرفت و بلافاصله در یک کمپانی فرانسوی ساخت لاستیک با نام «میشلین» مشغول به‌کار شد و در سال 1981 به سمت مدیریت یکی از شعبه‌های شرکت در پاریس درآمد.

 

هوش مالی

هوش سرشار او در کار عبور از پله‌های ترقی را بسیار آسان گردانیده بود. به سبب توانایی‌ها و نظریات فوق‌العاده‌اش به سرعت مورد توجه مدیران «میشلین» قرار گرفت و در فاصله سال‌های 1984 و 1985 به‌عنوان مسئول بخش تحقیق و توسعه کمپانی به خدمت گرفته شد. پس از آن در سال 1986 به عنوان مسئول هماهنگی شعبات کمپانی در آمریکای جنوبی به زادگاهش بازگشت و در برزیل مشغول به‌کار شد. برای مدت چهار سال در آنجا ماند و بازار «میشلین» را در آمریکای جنوبی قوت بخشید و بر همین اساس مدیران شرکت تصمیم گرفتند تا در اختیار گرفتن بازار آمریکای شمالی گوسن را به آنجا بفرستند.

 

توسعه ی کار و کسب و کار جدید

دیگر برای آنها نام گوسن همانند نام سردار لشکری می‌آمد که او را به هر ماموریتی می‌فرستادند، از پیروزی و کشورگشایی او مطمئن بودند. هر زمان خطری برای بازار یک منطقه احساس می‌شد، فورا گوسن در جلسات مطرح می‌گردید و بلافاصله از توان او برای رهایی استفاده می‌کردند.

این‌گونه بود که در سال 1990، کارلوس گوسن به‌عنوان مسئول نمایندگی‌های کمپانی «میشلین» وارد آمریکای شمالی شد و فعالیت خود را آغاز نمود. ورود او به این منطقه به منزله نوسازی ساختار تمامی شعبه های حاضر در آنجا بود. با یک خانه‌ تکانی گسترده در اوایل دهه 1990 چنان قدرتی به حضور کمپانی در منطقه بخشید که مدیران آن تصمیم به خرید کمپانی لاستیک سازی «UniroyalGoodrich» گرفتند و از این وضعیت به مراتب خرسند به نظر می‌رسیدند.

 

شهرت پور آوازه گوسن

با پیچیدن آوازه شهرت و توانایی مهندس گوسن در سراسر جهان و میان کمپانی‌های بزرگ و صنعتی، هر یک در تلاش برای بکارگیری او برآمدند و پیشنهاداتی را مطرح می‌نمودند. از میان تمامی تقاضاها از شرکت‌های دور و نزدیک، گوسن پیشنهاد کمپانی رنوی فرانسه را پذیرفت و در اکتبر سال 96 با این کمپانی وارد قرار داد شد. در دسامبر آن سال گوسن با سمت مدیریت این کمپانی در«Mercosur» مشغول به‌ کار شد. در این سمت او مسئولیت بخش‌های مهندسی، توسعه، ساخت، تحقیقات پیشرفته، عملیات قدرت و همچنین خرید محصولات در این منطقه را برعهده داشت.

 

مدیریت کسب و کار

با ورود او به بازار خودرو، کم‌کم استعدادهای ویژه او در این صنعت نمایان گشت . سیاست‌های اقتصادی او چنان مورد رضایت مدیران کمپانی در آمده بود که از او در جلسات مختلف به‌ عنوان یک سیاستمدار حرفه‌ای نام می‌بردند. در مدت زمان اندکی با کاهش هزینه‌های اضافی و همچنین تعطیل کردن تعدادی از شعبه های کم سود این شرکت در مکان‌های مختلف، سبب کسب سود دهی فراوان برای کمپانی گردید و از آن پس او را «Le Cost Killer» – قیمت شکن می‌نامیدند.

 

اعتماد به خود و جسارت

در اواخر دهه 1990 کمپانی نیسان ژاپن به پایان عمر خودش نزدیک شده بود. سهامداران این شرکت اقدام به فروش سهام خود کرده بودند و هر یک قصد فرار از این وضعیت بحرانی و خطرناک را داشتند. در همین زمان شرکت «رنو» با خرید 37 درصد از سهام این کمپانی به نجات آن برخاسته بود.

در مارس 1999 کمپانی فرانسوی «رنو» رسما این میزان سهام را خریداری کرد و اعلام کرد که قصد دارد جلوی ورشکستگی کامل نیسان را بگیرد. مدیران این کمپانی بسیار آسوده و با زبانی بسیار ساده سخن از رهایی نیسان از خطر سقوط می‌دادند و با اعتماد به نفسی بالا اعلام می‌کردند که کمپانی آنها توان انجام این عملیات نجات را دارد و با مدیریت ریسک توانست کسب درآمد کند و به ثروت برسد. البته آنها حق داشتند، چرا که از نیروی متخصصی بهره می‌جستند که همواره در لحظات بحرانی نجاتبخش خواهد بود و در کارنامه خود پیروزی ارزنده‌ای را ثبت کرده است.

 

تلاش های کارلوس گوسن

در ژوئن سال 1999 کارلوس گوسن برای نوسازی و نجات نیسان به ژاپن فرستاده شد. پس از یکسال تحقیق و بررسی در ژاپن، در ژوئن 2000 او رسما مدیریت کمپانی را بر عهده گرفت و متعهد شد که در عرض دو سال مجددا نیسان را به همان توانمندی باز خواهد گرداند. برای بسیاری این صحبت تنها یک بلوف و یا یک شعار تلقی می‌شد اما آنان که گوسن را می‌شناختند به خوبی به تحقق این مسئله واقف بودند.
مشابه عملکردش در «رنو» این‌ بار نیز او اقدام به حذف هزینه‌های اضافی نمود، تعطیلی بسیاری از شعبه های راکد، کاهش بسیاری از هزینه‌های داخلی و خرج و مخارج رسمی کمپانی، او را قادر ساخت تا با مدیریت جدی و توانمند خود، در آغاز هزاره سوم روزنه امید را نمایان سازد. در عرض مدت زمان کوتاهی گوسن به مشهورترین چهره در ژاپن تبدیل شد.

 

موفقیت شگفت انگیز

 

آنها که سن و سال بیشتری داشتند او را با افسانه‌های کهن ژاپنی مقایسه می‌کردند و توانایی او را خارج از توانایی انسان معمولی می‌دانستند، در اکتبر سال 2001 او اقدام به چاپ کتاب زندگی‌نامه‌اش نمود و در اولین ماه فروشش توانست 150 هزار نسخه از آن را به فروش رساند که به پرفروش‌ترین کتاب آسیا شهرت یافت.

در سال 2002، گوسن به‌عنوان معاون کمپانی بزرگ «رنو- نیسان» و همچنین عضو هیئت مدیره «رنو» درآمد و سرانجام اینکه در آوریل امسال 2005 او به سمت مدیر کمپانی «رنو» منصوب شد. بر اساس نظر سنجی‌های انجام شده در جراید تخصصی اتومبیل در سراسر دنیا، کارلوس گوسن به‌عنوان با نفوذترین فرد در صنعت خودروی دنیا در سال 2005 شناخته شده است

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. MAHSA کاربر می‌گوید

    سلام
    عالی بود
    ی ضرب المثل هست که میگن با یک دست نمیشه چندتا هندوانه برداشت.اقای کارلوس گوسن خلاف این ضرب المثل که یک باور محدود کننده هست رو نقض کرده.
    ازین که برای اموزش تلاش می کنید و همراهمان هستید سپاسگزارم

  2. محمد قلی زاده کاربر می‌گوید

    افرادی مثل گوسن در صنعت خودرو ، مانند نوابغی همچون مسی و رونالدو در فوتبال هستند … تلاش ، اموزش ، نبوغ و خلاقیت جوهره ی اصلی چنین افرادیست

کد تخفیف ۱۰٪
تو بهترینی
کد تخفیف ۲۰٪
نزدیک بودا
کد تخفیف ۳۰٪
یکبار دیگه تلاش کن
کد تخفیف ۴۰٪
خوش شانس نبودی
کد تخفیف ۵۰٪
تو عالی هستی
شانس خودِت رو برای برنده شدن یک فرصت امتحان کن!
برای استفاده از این فرصت لطفاً ایمیل و تلفن همراه خودت رو وارد کن.
قوانین بازی :
  • هر کاربر ۳ بار فرصت دارد.
  • کسی که تقلب می‌کند، شناسایی می‌شود.
ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
هدیه شما، فایل صوتی مصاحبه با آنتنی رابینز
میلیونر خودساخته ای که رازهاش رو با شما به اشتراک میزاره
telegram
ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.