Take a fresh look at your lifestyle.

نشانه‌های انقباض بزرگ در كسب و كار

نشانه‌های انقباض بزرگ در كسب و كارReviewed by سید جواد سیدپور on Sep 2Rating: 5.0نشانه‌های انقباض بزرگ در كسب و كار

انقباض کسب و کار:

هفته گذشته يكی از مجری‌های تلويزيون فيلمی از خودش در فرودگاه بين المللی مهرآباد منتشر كرد كه نشان می‌داد در اوج سفرهای تابستانی و در بين دو عيد قربان و غدير سالن انتظار فرودگاه مهرآباد حتی به اندازه يك هواپيما هم مشتری ندارد او غمگینانه درخواست می‌كرد فكری به حال صنعت هوايی كشور بشود.

اگر بتوان این فیلم را جدی گرفت می‌تواند نشانه‌ای كوچک از اتفاقی بزرگتر باشد كه به زودی به روند قالب اقتصاد و بيزينس ايران تبديل خواهد شد. افزایش بی رویه قیمت بلیت هواپیما به کاهش شدید خرید و فروش منجر شده است.

سایرکسب و کارها نیز سرنوشتی مشابه خواهند داشت و دیر یا زود منقبض خواهند شد. با روندهای شکل گرفته در چند ماه گذشته انقباض تقاضا در بازارهای ايران قطعی است و هيچ نيرويی توان جلوگيری از آن را ندارد زيرا نيروی بازار در اين زمينه بسيار قدرتمند، موثر و مخرب است.

تكنيكاليست‌ها دربازارهای مالی معتقدند قيمت، بازتاب دهنده كليه پارامترهای موثر اجتماعی، سياسی و اقتصادی است و همه چيز در قيمت‌ها انعكاس يافته و می‌يابد. از اين نقطه نظر قيمت‌ها ميزبان همه تحولات آينده هستند.

لذا وقتی قیمت‌ها از نوسان‌های زیاد با بسامد بالا برخور دارند یک آینده پر ابهام به همراه نگرانی نسبت به کمبود را ترسیم می‌کنند و زمانی که فرکانس تغییر کوتاه و موج زمانی کمتر باشد، تولید و فروش با چالش جدی مواجه نمی‌شود اما بر قیمت تمام شده کالا اثر خواهد گذاشت.

[btnForPushNotification]

وقتی قیمت تحت تاثیر متغیرهای غیر اقتصادی شدید باشد «کف» و «سقف» خودش را از دست می‌دهد و صعود یا ریزش‌های شدید را تجربه خواهد کرد. از دست دادن این جایگاه یعنی حکومت عدم تعادل بر اقتصاد ملی.

تعادل اقتصاد و به تبع آن تعادل قیمت‌ها در بازار ایران به هم خورده است و همین مسئله به جابه‌جایی ارزش‌های بنیادی در بازار و تولید کالاها منجر شده است.

مثلا در تولید یک بطری آب معدنی کوچک که در حال حاضر قیمت مصرف کننده آن هزار تومان است هزینه پلاستیک و پلیمر مصرفی آن بیش از ۸۰ درصد هزینه تولید را در بر می گیرد که رقم و درصد بسیار زیادی است. به بیانی دیگر ۸۰ درصد هزینه‌ای که مصرف کننده بابت یک بطری آب کوچک نیم لیتری می دهد برای چیزی است که از آن استفاده نمی‌کند و این آگاهی دیر یا زود به مصرف کننده خواهد رسید و همین می تواند به تغییر الگوی مصرف آب‌های معدنی در کشور منجر بشود.

این تغییر الگو و جابه‌جایی ارزش در کل کسب و کارها قابل رویت و شناسایی است و از همین الان می‌توان آینده پر چالش رسته‌ها و صنوف مختلف را شناسایی و تحلیل کرد. قطعا شرایط به عقب باز نخواهد گشت اما آینده هم بدین شکل قابل دوام نیست.

پیدا کردن نقطه بهینه تعادل عرضه و تقاضا مستلزم حذف عده‌ای یا رشد تعداد دیگری خواهد بود. مهم است که یک «بیزینس من»، تاجر یا تولیدکننده کدام طرف این روند قرار می‌گیرد؛ کسانی که کاندیدای حذف‌اند یا اشخاصی که رشد خواهند کرد. تقریبا هیچ «بیزینس منی» برای شکست برنامه ریزی نمی‌کند اما آمارها می گویند ۸۰ درصد کسب وکارها نهایتا در همان پنج سال اول شکست می‌خورند و نابود می‌شوند.

توصیه ما این است که فعالین اقتصادی خودشان را برای رشد آماده کنند نه شکست و جزء ۲۰ درصد برنده بازارها در آینده باشند. برای چنین کاری باید اول از همه بتوانند «میکرو روندهای» حاکم بر بیزینس خودشان را تشخیص دهند و آنگاه آنرا با روندهای کلان کسب و کار ملی در ماتریس تحلیل قرار دهند تا بتوانند به کلید آینده دست یابند.

نویسنده : سید جواد سیدپور

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.