Take a fresh look at your lifestyle.

مدل کسب و کار یا طرح کسب و کار چیست؟

اصطلاح مدل کسب و کار (Business Model) در ادبیات مدیریت یک اصطلاح نسبتاً جدید محسوب می‌شود. به عنوان یک مقایسه‌ی ساده، به این نکته توجه کنید که بحث طرح کسب و کار (Business Plan) دقیقاً با همین نام، در حدود دو قرن قدمت دارد. در حالی که قدمت اصطلاح مدل کسب و کار به زحمت به دو دهه می‌رسد.

ما در درس جداگانه‌ای به طرح کسب و کار پرداخته‌ایم و قصد نداریم آن توضیحات را تکرار کنیم. اما اگر در حد چند جمله به بحث طرح کسب و کار اشاره کنیم، جایگاه و نقش و تعریف مدل کسب و کار را بهتر درک خواهید کرد.

تفاوت طرح کسب و کار و مدل کسب و کار
آنچه ما امروز به عنوان طرح تجاری (یا طرح کسب و کار یا بیزینس پلن) می‌شناسیم، پس از انقلاب صنعتی و در اثر تقاضا (در واقع: فشارِ) بانک‌ها به وجود آمد.

بانک‌ها به عنوان نهادهایی که می‌توانستند سرمایه‌ی مورد نیاز کسب و کارها و صنایع را (در قالب وام یا مشارکت) در اختیار آن‌ها قرار دهند، انتظار داشتند مدیران یا مالکان کسب و کارها، اسناد و گزارش‌ها و مستنداتی ارائه دهند که اثبات کند فعالیت آن‌ها سودآور است و بازگشت سرمایه‌ی مناسب خواهد داشت.

این اسناد، ابتدا در حد برآورد جریان مالی و نیازهای مواد اولیه و حقوق مورد نیاز برای کارگران بود، اما به تدریج کامل‌تر شد و به شکل طرح تجاری یا طرح کسب و کار یا Business Plan که امروز می‌شناسیم، درآمد.

بخش عمده‌ای از آنچه ما در قرن نوزدهم و بیستم به عنوان صنعت مشاهده می‌کنیم، به تولید کالا مربوط است. حتی عرضه‌ی خدمات هم شکلی بسیار مکانیکی داشت.

 

مد کسب و کار

 

مدل توضیح یا نمایش ساده از یک واقعیت یا فرآیند پیچیده است و کسب و کار کلیه فعالیت های یک بنگاه به منظور تولید و فروش کالاها و خدمات می باشد. در مسیر رشد و توسعه بنگاهها، در بسیاری مواقع، مدیریت بنگاه عمدتاً درگیر رفع مشکلات کسب و کار خود وتصمیم گیری در مورد فعالیت های اجرایی بنگاه می باشد، در حالی که در کنار اقدامات اجرایی، توجه به برنامه ریزی مسیر رشد وموفقیت بنگاه و بکارگیری نهایت تجربه و هوشمندی در طرح ریزی الگوی کسب وکار بسیار حیاتی و ضروری است.

موفقیت در یک کسب و کار در اثر عوامل مختلفی بدست می آید که یکی از مهمترین و محوری ترین آنها طراحی و اجرای یک مدل بهینه کسب و کار در ابتدای کار شرکت است. این مدل که بیانگر الگوی تجاری کردن نوآوری ها و ایده های تجاری نوآورانه است، در واقع مشخص کننده محدوده سودآوری حاصل از نوآوری خواهد بود.

لذا مدل کسب و کار، فرآیند ارتباط دادن فضای نوآوری و تکنولوژی با فضای اقتصادی و کسب و کار است که مطابق شکل زیر، می توانکارکرد این مدل را نشان داد:

در واقع مدل­هایِ کسب و کارِ شرکت‌ها یکی از عوامل اصلی در میزان موفقیت عملکرد آنها است. این مدل‌ها که در واقع چارچوبی برای کسب درآمد هستند، به سه پرسش کلیدی در مورد شرکت‌ها پاسخ می‌دهند: کدام فعالیت­ها، چگونه و چه وقت باید انجام شوند؟

پاسخ صحیح به این پرسش­ها منجر به عملکرد مناسب شرکت‌ها و ارائه مزایای مطلوب به مشتریان شده و در نهایت سود را برای شرکت به ارمغان می‌­آورد.

مدل کسب و کار

 

اوستروالدر و پیگنیور (۲۰۰۲) در تعریف خود بیان می کنند مدل کسب و کار، توصیفی است از ارزشی که یک شرکت به یک یا چند بخش از مشتریان ارائه می‌دهد. طرحی است از شرکت و شبکه همکاران آن برای ایجاد، بازاریابی و تحویل ارزش و سرمایه‌های ارتباطی به منظور ایجاد جریاناتی که منجر به کسب درآمدهای مثبت (سود) و باثبات می‌شوند.

مدل کسب و کار به بیان ساده عبارت از متدی است که شرکت در فعالیت های تجاری در پیش گرفته و با کسب درآمد، ثبات خود را حفظ می‌نماید. در این مدل با توجه به منابع در دسترس و نیاز مشتری، پیشنهادی برای عرضه ارزش مورد نظر مشتری ارائه شده و منافع و درآمد را نصیب شرکت می‌سازد.

به طور کلی، مدل کسب و کار ابزاری است برای تامین منافع مشتری و منافع بنگاه و کسب درآمد.

اما مدل کسب وکار برای ما چه کاربردی دارد؟

در صورتی که شما در مرحله شروع کسب و کارتان هستید و یا حتی مقداری فروش نیز داشته‌­اید. خلق یک مدل کسب و کار در این مرحله به شما کمک می کند تا تصویری کلی از کسب و کار خود داشته باشید و بتوانید مسیر استراتژیک خود را برای رشد بیشتر در آینده، ترسیم کنید.

همچنین ممکن است که شما جزء افرادی باشید که کسب و کاری چندین ساله دارید و احساس می کنید که امور، روندی ثابت و غیر قابل تغییر به خود گرفته‌­اند. خلق مدل کسب و کار در این مرحله به شما کمک می­کند که از کارهای یکنواخت روزانه به سمت کشف روش‌­های جدیدتر فروش و یا ایجاد محصولات جدیدتر برای افزایش درآمد خود پیش بروید.

اهداف یک مدل کسب و کار

● توصیف ابزارها(means)

● روشهایی(methods) است که یک بنگاه بکار می گیردتا به سودی(revenue) که در طرح و نقشه بنگاه است برسد.

به طور کلی مدل کسب و کار تشریح می کند که یک بنگاه تجاری چگونه؟

مشتری خود را انتخاب کند.
محصولات و تفاوت های قابل ارائه را معرفی کند.
برای مشتری منافع ایجاد کند.
مشتری را پیدا و حفظ کند.
وارد بازار شود (راهبردهای تبلیغی و راهبردهای توزیع)
اهداف آینده را معرفی نماید.
منابع سازمان را هماهنگ سازد.
سود به دست آورد.

 

 

طرح کسب و کار یا همان بیزینس پلن چیست؟

 

شاید برای شما سوال باشد که آیا افرادی که کسب و کار دارند هم باید این مرحله را بگذرانند، اگر به دنبال رشد کسب و کار خود هستید بهتر است یک طرح کسب و کار جدید برای خود تنظیم کنید و دوباره برای بیزینس خود هدف گذاری کرده و چشم انداز بلندی نسبت به آن داشته باشید.

 

طرح کسب و کار را از کجا شروع کنیم؟

طرح کسب و کار را از کجا شروع کنیم؟

 

الف) شرح توصیفی:

قبل از اینکه بیزینس پلن را طراحی کنید تصمیم بگیرید که چه نوع کسب و کاری را راه اندازی خواهید کرد، آیا کار شما تولیدی است یا خدماتی؟

بیزینس پلن در تعیین هدف به شما کمک می کند. دیدگاه شما باید بسیار وسیع باشد. جواب اين سوال را بدهيد که ميخواهيد صاحب چه کسب و کاري شده و به کجا برسيد؟

هدف و ماموريت خود را از راه اندازی کسب و کار به دقت بيان کرده و از جملاتي استفاده نماييد که تعهد و وفاداري شما را به اصول حرفه‌اي مورد نظرتان نشان دهد. 

 

ب) شرح بازار هدف و مشتری بالقوه:

بازار هدف خود را شرح دهید. مشتريان شما چه کساني هستند؟ چرا باید در يک بازار رقابتي محصول شما را بخرند؟ ويژگي منحصر به فرد محصول شما چيست؟ اهداف شما بايد دقيق، قابل اندازه گيري و در دوره‌هاي کوتاه مدت و ميان مدت بيان شود.

 

ج) برنامه‌ ریزی

به روشهاي خود برای دستيابي به هدف کسب و کار خود اشاره کنيد. برنامه‌ها، کارهایی هستند که بايد انجام شود تا به اهداف خود برسید.

متناسب با هر هدف، بايد يک برنامه ریزی داشته باشید. برنامه‌ها بايد عملگرا باشند و وظايف مشخصي رابيان نمايند، زمان انتهايي براي انجام داشته باشند و اينکه چه کسي، کجا، چگونه و با چه هزينه اي اين کارها را انجام خواهند داد مشخص نمايند.

در برنامه ريزي هميشه زمان بندي و جدول هزينه‌هاي هر پروژه را بايد از قبل آماده کرد.

 

د) قيمت گذاري

در این مرحله استراتژي خود را جهت تعيين قيمت محصولات یا خدمات خود اعلام کنید. به هزينه‌هاي عمده‌اي که توليد محصول و خدمات رسانی از طریق محصول شما را تحت تاثير قرار مي‌دهد، به صورت کامل اشاره کنيد. 

براي تعيين روش قيمت گذاري بايد به سوالات زير پاسخ دهيد:

آيا بازار هدف شما به قيمت گذاری حساس است؟ آيا قيمت، نشان دهنده ارزش محصول یا خدمات شماست؟ آيا شما مبناي منطقی براي تخفيفات خود در فروش مداوم، خرده فروشي، توزيع، حجم فروش و . . . داريد؟

حاشيه سود شما بايد بر مبناي استراتژي قيمت گذاري محاسبه شود. برای اطلاع کامل از استراتژی های قیمت گذاری در نوشتن طرح کسب و کار یا همان بیزینس پلن، دوره کامل هوش مالی استاد ماهان تیموری را تهیه فرمایید. 

 

منابع انسانی:

منابع انسانی

کارآفرين در تهيه طرح کسب و کار بايد نسبت به تهيه رزومه خود و افرادي که با وي قصد همکاری و وهمراهی دارند، اقدام کند.

اين بخش از طرح کسب و کار از اهميت ويژه‌اي برخوردار است؛ زيرا ظرفيت و توانايي کارآفرين را در مراحل ايجاد و توسعه کسب و کار بيان مي‌کند.

در این قسمت به سوالات زیر پاسخ دهید:

کسب و کار شما به چند نفر پرسنل نياز دارد؟ مهارت و تحصيلات پرسنل بايد در چه سطحي باشد؟ چه نوع روابط سازماني بايد بين آن ها برقرار باشد؟ هزينه­ هاي پرسنلي چقدر است؟

 

تجهيزات مورد نياز:

تجهيزات مورد نياز

 

در صورتي که از تجهيزات تخصصي (مانند کامپيوتر) در دفتر خود استفاده مي‌کنيد بايد مشخصات دقيق آن ها با کليه جزييات و همچنين بودجه مورد نياز جهت تهيه آن ها را نيز در جدولي جداگانه ذکر نماييد. ذکر کنید که که چه تجهیزاتی برای راه اندازی و رشد کسب و کار خود احتیاج دارید؟

 

سازمان (حقوقي) کسب و کار

سازمان(حقوقي) کسب و کار

 

چارچوب حقوقي که براي کسب و کار خود برگزيده‌ايد و دلايل انتخاب آن را بيان کنید. طبق تبصره ماده ۱۴۷ قانون مالياتها، موسسه عبارت است از هر شخص حقيقي و يا حقوقي که داراي دفاتر قانوني باشد.

در صورتي که تصميم به ثبت يک شرکت داريد بايد نوع آن شرکت را مشخص نماييد( شرکت با مسئوليت محدود – شرکت سهامي- شرکت تعاوني – شرکت تضامني – شرکت مختلط و . . . ). در صورتي که شرکت سهامي‌ باشد ذکر ميزان سهام، ارزش هر سهم، چکيده سوابق سهامداران ، مديران ، سيستم مديريت اطلاعات و مجوزهاي مورد نياز نيز لازم است. جهت دریافت اطلاعات کامل تر در این باره بهتر است دوره کامل هوش مالی استاد ماهان تیموری را تهیه کنید.

 

 
این مطلب برای تو سودمنده، حتما بخونش :
 
بیزینس پلن
 

موقعيت ومحل استقرار

موقعيت ومحل استقرار

معيارهاي انتخاب محل استقرار کسب و کار خود را به دقت بيان کنيد. دسترسي به خريداران، تامين کنندگان، توزيع کنندگان، سرعت حمل و نقل کالا به بازار، هزينه مربوط به تهيه مکان (رهن، اجاره و يا خريد) از جمله مواردي است که مي‌تو‌اند مورد اشاره قرار گيرد. برآورد هزينه تهيه مکان به صورت درصدي از فروش پيش بيني شده ساليانه مي‌تو‌اند به ارزش اين بخش از طرح کسب و کار بيفزايد.

 

 طرح توليد (طرح عملياتي):

 طرح توليد (طرح عملياتي):

در صورتي که کسب و کار مورد نظر توليدي (توليد کالا و خدمات) ‌باشد: اين بخش از طرح کسب و کار ضروري است. 

شرح کامل فرآيند توليد- کارخانه و ماشين آلات- تجهيزات توليدي – تأسيسات – مواد خام – وسائل نقليه – نيروي انساني مورد نياز توليدي -تأمين کنندگان و سرمايه مورد نياز در اين بخش ذکر می شود. در صورتي که کسب و کار بر خدمات متمرکز شده باشد، اين بخش را طرح عملياتي گويند.

 

طرح بازاريابي:

طرح بازاريابي

بررسي بازار و طرح بازاريابي، سر فصل حايز اهميتي در تهيه طرح کسب و کار است. هدف اين بخش مذاکره و متقاعد سازی سرمايه‌گذاران و وام‌ دهندگان است.

در اين بخش از طرح کسب و کار نحوه رقابت در بازار – استراتژي کلي بازاريابي و فروش – جلب مشتري – طرح هاي تبليغي و ترويجي به همراه بودجه مورد نياز جهت آن ها – فرآيند خريد و کنترل موجودي، نحوه ورود و خروج کالا و در حقيقت کليه امور مرتبط با قيمت گذاري ، توزيع ، تبليغات ، پيش‌بيني توليد و کنترل ها به طور دقیق توضیح داده می شود. توضیحات دقیق تر و کامل تر این قسمت را می توانید با تهیه دوره هوش مالی بدست بیاورید.

 

طرح مالی:

طرح مالی:

برنامه ريزي مالي بخش مهمي‌ از طرح کسب و کار شماست. اين بخش از بیزینس پلن مورد توجه سرمايه گذاران بالقوه و قرض‌دهندگان مي‌باشد.

استفاده از تحليل نقطه سر به سر در توجيه اقتصادي فعاليت، روش تأمين سرمايه، برنامه جهت اخذ وام و استفاده از هرگونه تسهيلات مالي و بانکي ، کنترل هاي درون سازماني شامل نحوه کنترل گردش نقدينگي، فروش، ورود و خروج کالا ،حق امضاي چک و قراردادها و روش پيشگيري از فساد مالي در مؤسسه نيز در اين بخش مطرح ميگردد.

 

استراتژي ها و طرح‌هاي توسعه:

استراتژيها و طرح‌هاي توسعه:

این قسمت به چشم انداز رشد و توسعه در کسب و کار و نکات ضروری درباره آن اشاره دارد. چه عواملي با گذشت زمان سبب موفقيت یک فعاليت اقتصادي خواهد شد؟ به منابع مالي در دراز مدت، طرح هاي مديريتي و تدابير خاص خود در اين زمينه اشاره کنيد.

آيا مخاطراتي که باعث افت جريان نقدي ترازنامه و کاهش سودآوري طرح خواهد شد، آنقدر هست که کل شرکت به طور جدي با خطر مواجه شود؟ 

 

خلاصه مديريتي:

خلاصه مديريتي:

خلاصه مديريتي پس از اتمام طرح تجاري تهيه مي‌گردد و هدف از آن جلب توجه سرمايه‌گذاران بالقوه، وام‌دهندگان و مؤسسات اعتباري مي‌باشد.

ابتدا تهيه کننده طرح بايد به اختصار مفهوم فعاليت اقتصادي مورد نظر را توصيف کند و سپس رويه‌ها و رشد بالقوه را در اين صنعت متذکر شود.

سپس با اشاره به فرصت هاي موجود، روش بازاريابي خود را ذکر نمايد و به برخي از نتايج مهم مالي که ناشي از اعمال روش ذکر شده است اشاره کند. در حقيقت چکيده مطالب موجود در طرح کسب و کار در اين بخش آورده ميشود.

 

مدل کسب و کار

طرح کسب و کار 

اگر بخواهیم فهرستی از متداول‌ترین اصطلاحات حوزه‌ی کارآفرینی تنظیم کنیم، باید در کنار ایده و محصول و خلاقیت و ریسک، حتماً جایی را هم به Business Plan یا طرح کسب و کار (یا نام قدیمی‌تر آن: طرح تجاری) اختصاص دهیم.

بسیاری از واژه‌ها و اصطلاحات،‌ با تکرار فراوان، معمولاً معنا و کارکرد اصیل و واقعی خود را از دست می‌دهند.

واژه‌هایی که به صورت گسترده رواج پیدا می‌کنند، تقریباً با میانگین فهم و درک تمام کسانی که آن واژه را به کار می‌برند معنا خواهند شد.

طرح کسب و کار هم، تا حد زیادی به چنین وضعیتی گرفتار شده است.

در ادامه چند مورد از مهم‌ترین نکات مربوط به تنظیم طرح کسب و کار را با هم مرور می‌کنیم:

کاربرد طرح کسب و کار چیست؟

دو اشتباه رایج در تنظیم طرح کسب و کار

طرح کسب و کار، یک برنامه است

طرح تجاری برای چه کسی تنظیم می شود؟

در تنظیم طرح کسب و کار، ساختار را با محتوا اشتباه نگیرید

محتوای طرح کسب و کار چیست؟

ساختار یک نمونه طرح کسب و کار

کاربرد طرح کسب و کار چیست؟ (رایج‌ترین تصور)
امروزه، به طرح کسب و کار بیشتر به عنوان یک پروژه نگاه می‌کنند. گزارشی که باید در مدتی محدود و مشخص (معمولاً در حد چند هفته)‌ تنظیم شود و پس از آن، به سراغ سایر مراحلِ کارآفرینی برویم.

[ درس مرتبط: پروژه چیست؟ کار پروژه‌ای با کار عملیاتی چه تفاوتی دارد؟ ]

این دیدگاه، از زمانی رایج شد که بانک‌ها و سرمایه گذاران حقیقی یاد گرفتند که برای مشارکت در سرمایه گذاری، از کارآفرینان طرح کسب و کار بخواهند.

به این ترتیب، طرح کسب و کار، برای بسیاری از کارآفرینان به یک طرح توجیهی برای دریافت سرمایه تبدیل شد.

دو اشتباه جدی در تنظیم طرح کسب و کار
وقتی به طرح کسب و کار، به عنوان طرحی برای توجیه سرمایه گذار نگاه کنیم، عملاً دو نتیجه‌ی ناگزیر هم با آن همراه خواهد شد:

تنظیم طرح کسب و کار، به پروژه‌ای کوتاه مدت تبدیل می‌شود
باید زودتر طرح را تنظیم کنیم تا به سرمایه گذار حقیقی یا حقوقی بدهیم و او قانع شود سرمایه مورد نیاز را در اختیار ما قرار دهد تا ما بتوانیم به سراغِ اصل کار برویم.

در این نگاه، تنظیم طرح تجاری یا طرح کسب و کار، یک اتفاق فرعی ناگزیر است که باید سریع‌تر از آن عبور کنیم.

طرح کسب و کار، به یک برنامه‌ی صوری تبدیل می‌شود
وقتی می‌خواهیم سرمایه جذب کنیم، باید سرمایه گذار را قانع کنیم که طرح ما، بهترین گزینه در میان گزینه‌های اوست. بنابراین، احتمالاً ترغیب می‌شویم که اعداد و ارقام و برآورد‌ها را بسیار خوش‌بینانه – یا حتی دروغین – تنظیم کنیم تا مطمئن شویم جذاب‌ترین گزینه روی میز او خواهیم بود.

قسمت تلخ ماجرا این است که احتمالاً تمام افرادی که طرح کسب و کار تنظیم کرده‌اند، منطق مشابهی داشته‌اند و الان روی میز سرمایه گذار، مجموعه‌ای از طرح های تجاری دروغ و اغراق شده قرار دارد.

طرح کسب و کار، یک برنامه است
کافی است نگاهی دقیق‌تر به عبارت Business Plan بیاندازید. اصطلاح Planning و برنامه ریزی برای ما ناآشنا نیست.

طرح کسب و کار، یک برنامه است، درست مانند هر برنامه‌ی دیگری که در زندگی تنظیم می‌کنیم.

همه‌ی آنچه در مورد برنامه و برنامه ریزی گفته می‌شود در مورد طرح کسب و کار یا همان طرح تجاری هم مصداق دارد:

همه کمابیش می‌دانند که برنامه ریزی خوب و مفید است. اما افراد کمی واقعاً اقدام به برنامه ریزی می‌کنند. در مورد طرح کسب و کار هم، تقریباً همه بر مفید بودنش اذعان دارند، اما کمتر کسی به سراغ آن می‌رود.

عده‌ای که در برنامه ریزی تنبل هستند یا تجربه‌ی ناموفقی داشته‌اند، همواره تاکید می‌کنند که این کارها بی‌خاصیت است و بهتر است زودتر دست به عمل بزنیم. در مورد طرح تجاری یا طرح کسب و کار هم، دقیقاً چنین نقدی را می‌شنوید.

گاهی اوقات، صرفاً برنامه ریزی می‌کنیم، تا وجدان آسوده‌تری داشته باشیم. برایمان تعهد به برنامه مهم نیست. فقط می‌خواهیم بگوییم: برنامه ریزی هم کردیم و نشد. طرح کسب و کار هم، برای برخی از کارآفرینان چنین کاربردی دارد.

گاهی اوقات، صرفاً می‌گوییم برنامه ریزی کرده‌ایم تا دل دیگران (خانواده، همکاران، دوستان)‌ را به دست بیاوریم. طرح کسب و کار هم، گاه صرفاً برای به دست آوردن دل سرمایه گذاران یا شرکا تنظیم می‌شود.

[ درس مرتبط: وضعیت شما در مهارت برنامه ریزی چطور است؟ ] [ درس مرتبط: چگونه برنامه ریزی کنیم که آن را دوست داشته باشیم؟ ]

طرح تجاری برای چه کسی تنظیم می‌شود؟
ما نمی‌خواهیم از دنیای واقعیت دور شویم و به شما بگوییم که حتماً باید واقع‌بینانه‌ترین طرح ممکن را به سرمایه گذار بدهید (اگر چه تبعات طرحی که بیش از حد با واقعیت فاصله داشته باشد هم، بسیار خطرناک است).

مدل کسب و کار

مدل کسب و کار

اصطلاح مدل کسب و کار (Business Model) و طرح کسب و کار در ادبیات مدیریت یک اصطلاح نسبتاً جدید محسوب می‌شود. به عنوان یک مقایسه‌ی ساده، به این نکته توجه کنید که بحث طرح کسب و کار (Business Plan) دقیقاً با همین نام، در حدود دو قرن قدمت دارد. در حالی که قدمت اصطلاح مدل کسب و کار به زحمت به دو دهه می‌رسد.

ما در درس جداگانه‌ای به طرح کسب و کار پرداخته‌ایم و قصد نداریم آن توضیحات را تکرار کنیم. اما اگر در حد چند جمله به بحث طرح کسب و کار اشاره کنیم، جایگاه و نقش و تعریف مدل کسب و کار را بهتر درک خواهید کرد.

تفاوت طرح کسب و کار و مدل کسب و کار
آنچه ما امروز به عنوان طرح تجاری (یا طرح کسب و کار یا بیزینس پلن) می‌شناسیم، پس از انقلاب صنعتی و در اثر تقاضا (در واقع: فشارِ) بانک‌ها به وجود آمد.

بانک‌ها به عنوان نهادهایی که می‌توانستند سرمایه‌ی مورد نیاز کسب و کارها و صنایع را (در قالب وام یا مشارکت) در اختیار آن‌ها قرار دهند، انتظار داشتند مدیران یا مالکان کسب و کارها، اسناد و گزارش‌ها و مستنداتی ارائه دهند که اثبات کند فعالیت آن‌ها سودآور است و بازگشت سرمایه‌ی مناسب خواهد داشت.

این اسناد، ابتدا در حد برآورد جریان مالی و نیازهای مواد اولیه و حقوق مورد نیاز برای کارگران بود، اما به تدریج کامل‌تر شد و به شکل طرح تجاری یا طرح کسب و کار یا Business Plan که امروز می‌شناسیم، درآمد.

 

نتیجه گیری:

 

در این مقاله به طور مختصر اما مفید اشاره ای داشتیم به طرح کسب و کار که برای هر بیزینس تهیه آن لازم و ضروری است. این طرح کامل و با جزئیات دقیق باید توسط صاحبان کسب و کار تهیه شده و در آینده برای اینکه کسب و کار خود را به افراد مختلف معرفی کنند، آن را ارائه دهند.

به این نکته توجه داشته باشید که موارد ذکر شده تماماً خلاصه ای از صحبت های استاد ماهان تیموری درباره آموزش نوشتن طرح کسب و کار می باشد و برای آموزش کامل و دقیق تر این موضوع بهتر است که دوره هوش مالی استاد ماهان تیموری را تهیه کرده و به دقت به تمام گفته های ایشان توجه کنید

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کد تخفیف ۱۰٪
تو بهترینی
کد تخفیف ۲۰٪
نزدیک بودا
کد تخفیف ۳۰٪
یکبار دیگه تلاش کن
کد تخفیف ۴۰٪
خوش شانس نبودی
کد تخفیف ۵۰٪
تو عالی هستی
شانس خودِت رو برای برنده شدن یک فرصت امتحان کن!
برای استفاده از این فرصت لطفاً ایمیل و تلفن همراه خودت رو وارد کن.
قوانین بازی :
  • هر کاربر ۳ بار فرصت دارد.
  • کسی که تقلب می‌کند، شناسایی می‌شود.
ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
هدیه شما، فایل صوتی مصاحبه با آنتنی رابینز
میلیونر خودساخته ای که رازهاش رو با شما به اشتراک میزاره
telegram
ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.