Take a fresh look at your lifestyle.

طلوع تا غروب یک ایده

از ایده تا موفقیت کسب و کار

از ایده تا موفقیت کسب و کار

چند ماهی سوالی ذهنم رو درگیر خودش کرده بود که:

  • چطور ممکنه بعضی از کسب و کارها با وجود شور و اشتیاق سوزانی که زمان شروع ایده هاشون دارن کم کم دلسرد میشن و اما بعدِ گذشت چند ماه نابود میشن و فقط 20 درصدشون هستن که طول عمر بیش از 3 سال دارن!؟

شاید شما هم کنجکاو باشین که با مدل فکری استارتاپ ها بیشتر آشنا بشین…

این روزها همه جا صحبت از ایده و استارتاپ هست.

از طریق یکی از دوستان به صورت کاملا اتفاقی با مجموعه ای آشنا شدم که برای معرفی استارتاپ های مختلف دورهمی تشکیل داده بودن.

فرصت خوبی بود بتونم از نزدیک با استارتاپ های مختلف و مدل های فکری شون آشنا بشم.

بنابراین تصمیم گرفتم در چند دورهمی استارتاپی دیگه هم شرکت کنم.

می خوام بعضی از تجربه های جالبی که از این دورهمی ها به دست آوردم رو با شما به اشتراک بذارم.

بعد از معرفی میزبان این دورهمی، نوبت به معرفی شرکت کننده ها رسید که از توانمندی ها، ایده ها و استارتاپ هایی که توی ذهن یا در دست اجرا داشتن صحبت می کردن.

در این معارفه ها افراد با توانایی، تخصص و پتانسیل های هم آشنا میشن.

باتوجه به توانمندی هایی که برای رسیدن به اهدافشون نیاز دارن از بقیه شرکت کننده ها دعوت به همکاری می کنن.

 با خودم فکر می کردم این ایده هایی که در موردشون صحبت شد، خیلی شبیه به ایده هایی هست که به ذهن من و بقیه هم شاید رسیده باشه!

teamwork

ایده ساده و جالب!

یکی از شرکت کننده ها در چهارراه ولیعصر مغازه فروش کفش چرم مخصوص آقایان داشت.

اما چند وقتی می شد که وضعیت کاسبیش کساد شده بود، حتی به سختی می تونست اجاره مغازه اش رو هم پرداخت کنه.

حالا بخاطر جرقه و راهکاری که برای فروش بیشتر به ذهنش رسیده بود توی این جمع حضور پیدا کرد که با تخصص دیگران هم آشنا بشه.

در این جمع با طراح سایت و شخصی که اپلیکیشن موبایل برای اندروید و  ios می ساخت و یک عکاسی که گرافیست هم بود آشنا شد.

این فرد می خواست فروش غیرحضوری از محصولاتش داشته باشه.

برای همه مون پیش اومده که وقتی می خواهیم کفشی رو بخریم،سایز پامون رو که به فروشنده می گیم و کفشی که با همون سایز برامون میاره گاهی به پامون کوچیک یا بزرگتره.

اون شخص با در نظر گرفتن همین موضوع می خواست از طریق سایت و اپلیکیشن شروع به فروش محصولاتش به صورت غیرحضوری کنه.

تصمیم داشت اگر مشتری سایز پاش مثلا 42 هست، سایز 41 و 43 همون کفش رو هم براش ارسال کنه، که مشتری بتونه بهترین انتخاب رو از بین این 3 سایز داشته باشه.شکست کسب و کار

به نظرتون صرفا داشتن همچین تیمی کافی بود برای راه اندازی این استارتاپ!؟

قطعا که جواب منفیه. پس تبلیغات، روش های شناخت محصول به بازار، هزینه های ارسال پیک و جنس های مرجوعیش و… چی می شد؟!

ایده توی ذهن خیلی ها شکل می گیره، اما…

موقع اجرا باید خیلی دقت کنیم مخصوصا اگر قبلا کسی این ایده ها رو عملی نکرده باشه.

طبق تحقیقی که توی دانشگاه هاروارد انجام شده:

به این نتیجه رسیدن کسب و کارهایی که بدون هیچ تجربه ای کارشون رو شروع کردن 75 درصدشون شکست خوردن!!  

Business failure

تعطیلی کسب و کار!

یکی از شرکت کننده ها در مورد ایده ای که تا حدودی عملیش کرده بود صحبت می کرد اما…

بعد از مدتی پشیمون شده بود و کسب و کارش رو تعطیل کرده بود.

این شخص اپلیکیشنی راه اندازی کرده بود

که این امکان رو به ما می داد وقتی تصمیم می گیریم گل بخریم بتونیم خودمون نوع گل و مدل تزیین دسته گل مون رو انتخاب کنیم!

بدون اینکه نیاز به حضور ما باشه به آدرسمون ارسال میشد.

با این روش سعی کرده بود نیاز به خرید گل رو برامون به راحت ترین شکل ممکن برطرف کنه.

این ایده از سمت جامعه مورد استقبال قرار گرفته بود.

اما بعدِ چند ماهی که از شروع کسب و کارش گذشته بود متوجه مشکلاتی در مسیر شده بود، که باعث شد حاشیه سودش به مرور پایین بیاد.

مشکلاتی مثل: طول عمر کم گل ها، مشکل نگهداری در محل مناسب، پژمرده شدن و خراب شدن گل ها در زمان ارسال برای مشتری و …

زمانی که می خواستن سفارشای گل مشتری هارو براشون ارسال کنن گاهی گل ها خراب و یا  پژمرده می شدن و … .

این استارتاپ خوش ذوق سعی کرده بود از زمان شروع به کارش خیلی از مسئله ها و مشکل های پیش رو در مسیر رو حل کنه.

اما بعد از چند ماهی متوجه شد سودی که از این استارتاپ براش میمونه خیلی رضایت بخش نیست

تصمیم گرفت برای به دست آوردن سود بیشتر، کار خودش رو تعطیل کنه و حوزه فعالیتش رو تغییر بده.

تعطيلی کسب و کار مواردی مثل بازنشستگی، بيماری، فرصت های جذاب تر شغلی و فروش سود آورتر و… رو شامل میشه.

اما معمولا به اشتباه برای همه ی این حالت ها واژه ی “شكست” به كار میره.

در نگاه اول به نظر میاد این کسب و کار شکست خورده و یا ورشکست شده !

درصورتی که باید از واژه ی تعطیلی برای این کسب و کاراستفاده کنیم. تمايل به استفاده از این دو کلمه بـجای هم زیاد ديده می شه!

 

شکست کسب و کار!

یک شخص دیگه ای در جمع دورهمی بود که کار واسطه ای انجام می داد و فکر می کرد می تونه بازار و راه مناسبی رو برای فروش بسته های خاویارش که بسته های 560 هزار تومان بود پیدا کنه.

بنابراین تعدادی زیاد از این بسته ها رو خریداری کرده بود.

یکی از بازارهایی که برای فروش این محصول پیدا کرده بود برای درمان انواع بیماری های سرطان بود.

با بیمارستان ها و پزشکان متخصص و داروخانه ها، برای بستن قرارداد صحبت کرده بود. اما خب تا روند اداری این قرارداد ها طی بشه چند وقتی زمان می برد. این شخص در زمان خرید این خاویارها به تاریخ انقضای آن ها توجه نکرده بود.

فقط تونست با زمان کمی که در اختیار داشت تعداد کمی از این خاویارهارو بفروشه و با حسرتی که همه وجودش رو فراگرفته بود گفت:

این یک ماه مثل یه چشم به هم زدن گذشت…شکست کسب و کار

زمانی که از خداحافظی یک کسب و کار از بازار صحبت می کنیم با دقت بیشتری لفظ تعطیلی یا ورشکستگی رو براش به کار بریم

 

وقتی داره کسب و کارمون شکست می خوره…

از شنیدن صحبت کسانی که مرحله شکست رو در کسب و کارشون تجربه کره بودن و یا نزدیک به این مرحله بودن متوجه شدم…

معمولا افراد به اشتباه زمانی که دارن به سمت ورشکستگی پیش میرن  …

برای خروج از این شرایط تلاش و سرعت شون رو توی اقدام هاشون بیشتر می کنن. متاسفانه این اقدام اکثرا جواب عکس میده و به ضررشون تموم می شه .شکست کسب و کار

دقیقا مثل آدمی که داره در باتلاق فرو میره و از ترس غرق شدن بیشتر دست و پا میزنه …

و این کار باعث میشه که خیلی زود غرق بشه.

مثال شخصی که خاویار داشت رو خاطرتون هست؟

کاش بجای اینکه زمانش رو برای منتظر جواب امروز و فردا برای نهایی کردن قراردادهاش می موند …

تمرکزش رو روی بازارهای زود بازده میذاشت

و برای خروج از این شرایطش راه حل مناسب تری پیدا می کرد!

پس اگر نزدیک به مرحله ورشکستگی بودیم، باید بپذیریم که توان مزیت رقابتی در بازار و بین رقبا رو داریم از دست می دیم

 

باید مثل یک تیم فوتبال که توی بازی عقبه عمل کنیم

بین دو نیمه، روی بازیابی و ریکاوریمون تمرکز کنیم و با قدرت بیشتری مجددا وارد بازی بشیم و به بازی ادامه بدیم.

کسب و کارهایی که دچار این بحران هستن برای خروج از این شرایط باید مواردی که شانس برد براشون داره رو شناسایی و تمرکزشون رو بزارن روی نقاط قوتشون !

تعدادی تمرکزشون رو گذاشته بودن روی بازار محدودتر برای فعالیت، مدل فروششون رو جذابتر کرده بودن

و یا بعضی ها در ازای خرید پیشنهادهای خوبی به مشتری هاشون داده بودن و …

که این کارها باعث شده از این بحران نجات و دوباره رشد کنند.

think

نکاتی که در شروع هر کسب و کاری باید رعایت کنیم:

  • زمان مناسب برای ورودمون به بازار رو انتخاب کنیم

زمانی که می خوایم به سراغ انتخاب و شروع یک کسب و کار بریم باید اول یک نیاز مشترک در جامعه رو پیدا کنیم.

بتونیم متناسب با اون نیاز محصول یا خدمتی به بازار ارئه بدیم.

شاید الان این سوال براتون پیش بیاد که خب حالا ما چطوری می تونیم زمان مناسب ورود به بازار رو تشخیص بدیم؟

زمانی که تصمیم داریم فعالیتی رو توی بازار شروع کنیم قبلش حتما این 2 سوال رو از خودمون بپرسیم:

  1. آیا الان میزان تقاضا در بازار برای محصول یا خدمتمون زیاده؟
  2. آیا درامدی که از این بیزینس قراره برامون حاصل بشه می تونه چرخ کسب و کار و زندگی ما رو بچرخونه؟
  3.  

به جای این که از ایده های توی ذهنمون به سراغ راه اندازی یک کسب و کار بریم

باید بدانیم بازار به چه محصولی نیاز داره و بعد با توجه به نیازها ایده هامون رو خلق کنیم و یک کسب و کار رو  راه اندازی کنیم.

business model

  • یک بیزنس مدل رو برای کسب و کارمون طراحی کنیم

احساس مشترک کمال گرایی در همه ی ما وجود داره و می خوایم خیلی سریع پیشرفت کنیم و رقیب هامون رو پشت سر بذاریم.

اما سریع موفق شدن بدون برنامه ریزی امکان نداره!!! موفقیت کسب وکار

باید بدونیم چه جایگاهی رو می خوایم بین همکارها یا رقبامون داشته باشیم.

اما برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت مون باید یک برنامه و مدل دقیقی رو برای کسب و کارمون طراحی کنیم.

و با توجه به اون به فعالیت ادامه بدیم.موفقیت کسب وکار

حقیقت اینِ که توی فضای رقابتی الان باید استراتژی منطقی داشته باشیم که ما رو از سایر رقبا متمایز کنه و باعث بشه خیلی سریعتر رشد کنیم.

همه کسب و کارهای موفق یک بوم مدل رو برای کسب و کارشون طراحی می کنن

که بتونن در مسیر محکم تر حرکت کنند. بوم مدل کسب و کار ابزار ساده و قدرتمندی هست که کسب و کار مارو از 9 بخش مختلف مورد بررسی قرار میده. 

 

چطور بهترین مدل رو برای کسب و کارمون طراحی کنیم؟

  • مدل رو بر اساس منابع و امکاناتی که در دسترس داریم باید طراحی کنیم.
  • باید بتونیم با راهنمایی گرفتن از مدل در کسب و کارمون پيشرفت پروژه رو توی مراحل مختلف بررسی کنیم. در واقع معیار سنجشی باشه برای وضعیت موجودمون در برابر جایگاهی كه بايد باشیم.
  • مدلمون رو انقدر دقیق طراحی کنیم که زمان مذاكره با دیگران بتونیم مسلط در مورد برنامه ها و روش های رسیدن به هدفمون صحبت کنیم.

model-

دلایل موفقیت کسب و کارهای نوپا چیست؟موفقیت کسب وکار

بعد از تموم شدن دورهمی در طول مسیری که تا برگشتن به خونه داشتم به صحبت هایی که توی دورهمی شد فکر می کردم.

برای جمع بندی و طبقه بندی مطالبی که از تجربیات دیگران به دست آوردم، تصمیم گرفتم دلایل موفقیت کسب و کارهارو به دو بخش عمده ی داخلی و خارجی تقسیم شون کنم

چون این عوامل بر موفقیت کسب کارهامون تاثیر به سزایی میذاره.

عوامل داخلی

در بخش مدیریت باید:شکست کسب و کارشکست کسو کار

  • به هزینه ها درآمدها توجه داشته باشیم
  • افراد متخصص رو برای همکاری استخدام کنیم
  • وظایف مدیریتی و رهبری را به خوبی انجام دهیم
  • برای نیروهای انسانی انگیزه کافی در سیستم به وجود آوریم.
  • در هنگام استخدام و ترفیع شغلی به شایستگی افراد توجه کنیم.
  • از نظرات مشاوران متخصص درباره کسب و کارمان استفاده کنیم و آن ها را به کار بگیریم

شکست کسب و کارشکست کسب و کارشکست کسب و کارشکست کسب و کارشکست کسب و کارشکست کسب و کارشکست کسب و کار

در هنگام تاسیس باید:

  • برنامه ریزی مکتوب داشته باشیم
  • با شرکامون به توافق گروهی برسیم
  • شناخت دقیق از شرایط بازار داشته باشیم
  • ارزیابی واقعی از طرح هامون داشته باشیم
  • سرمایه نقدی کافی برای شروع داشته باشیم
  • زمان مناسب ورود به بازار را به خوبی انتخاب کنیم
  • محدوده فعالیت و اختیارات هر فرد رو مشخص کنیم
  • مکان مناسب رو با توجه به نوع فعالیتمون انتخاب کنیم
  • بيش از حد سرمايه گذاری در دارایی های ثابتمون انجام ندهیم

عوامل خارجی

  • به رفتار مصرف کننده ها توجه داشته باشیم
  • روی ابعاد کسب و کارمون کنترل کافی داشته باشیم
  • با قیمت مناسب مزیت رقابتیمون رو بین رقبا حفظ کنیم
  • از سرمايه های نقدی و غیر نقدی مون استفاده شخصی نکنیم
  • در بخش های بازاریابی، تبلیغ، جذب و فروش قوی وارد بازار بشیم
  • از قوانين دولتی که با فعاليت های تجاریمون سازگار نیستن مطلع باشیم
  • در همه وقت به تحولات بين المللی مثل تحريم، جنگ و… دقت داشته باشیم
  • مطمئن باشیم که منابع مالیمون از سمت سرمايه گذاران، بانك و… به موقع تامین میشه
  • برای حوادث غيرمنتظره بتونیم از قبل پیش بینی داشته باشیم مثل: آتش سوزی، زلزله و…
  • به مواردی که روی قیمت گذاری اثر میذارن توجه کنیم. (شرایط اقتصادی مردم در جامعه بر خرید محصول و خدمتمون رو در نظر داشته باشیم )

بهت پیشنهاد می کنم که مقاله ی جدید در حوزه ی برند و استراتژی برند رو از دست ندید !

شکست کسب و کار

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.