Take a fresh look at your lifestyle.

خود فریبی در مسائل مالی و زندگی

خود فریبی در مسائل مالی و زندگیReviewed by محمدرضا نادرلو و فروزان فلاحت پیشه on Sep 8Rating: 5.0خود فریبی در مسائل مالی و زندگی

خود فریبی در مسائل مالی و زندگی

دروغ گفتن به خود است و وقتی اتفاق می افتد که ما به جای یک دلیل واقعی یک دلیل دیگر را که در کوتاه مدت کمتر آسیب زاست برای رفتار خود در نظر می گیریم. این پدیده که در طولانی مدت ما را به سمت نابودی می کشاند به صورت ناهشیار اتفاق می افتد یعنی ما بدون اینکه آگاه باشیم به خودمان دروغ می گوییم.

 

با توجه به این مسئله چطور می توانیم بفهمیم که برای مثال همین حالا در مورد یک مسئله ای با خودمان صادق هستیم یا خیر؟

 بهترین راه برای تشخیص اینکه آیا داریم به خودمان دروغ می گوییم یا نه خود مشاهده گری است. این به آن معناست که بدون قضاوت، تمام توجه مان را به خودمان معطوف کنیم و با پرسیدن سوالاتی از خود، انگیزه ها و علل درونی رفتارهایمان را شناسایی کنیم.

ما نمی توانیم با دیگران صادق باشیم مگر اینکه در وهله اول با خودمان صادق باشیم. لازمه صداقت داشتن با خود این است که هر روز به هیجانات، افکار و رفتارهای خود بیندیشیم و شجاعانه با برخی واقعیتهای تلخ در مورد خود مواجه شویم و بخواهیم تا بدانیم که واقعاً کیستیم. فقط در این صورت است که می توانیم به خودمان فرصت تغییر بدهیم.

 

خودفریبی: نویسندگان : موسسه آربینجر، ترجمه: زاهد شیخ الاسلامی

بسیاری از موارد ما خود را می فریبیم و فراتر از انجام رفتارها و مهارتها ذهنیت و جهانبینی است که ما از طریق آن با خانواده، همکاران و کسب و کارمان رابطه برقرار می کنیم.

درنهایت ما می فهمیم که ما نسبت به برخی از افراد داخل کوزه ایم و نسبت به برخی دیگر داخل کوزه نیستیم پس بهتر است که نسبت به همه تعاملات و آدمها از داخل کوزه بیرون بیاییم و بتوانیم این وضعیت را نگهداری کنیم.

برخی از نکات بیان شده در مورد خود فریبی

اقدام به کاری بر خلاف انچه حسم به من می گوید که باید برای دیگران انجام بدهم را به حس خود پشت کردن می گوییم.
وقتی به حس خود پشت می کنیم شروع می کنیم به دیدن دنیا به گونه ای که به حس خود پشت کردن را موجه جلوه دهد.

وقتی من دنیا را در شرایط توجیه کردن خودم نگاه می کنم تصویر من از واقعیت مخدوش می شود.
بنابراین وقتی به حس خود پشت می کنم وارد کوزه می شوم.
در طول زمان بعضی کوزه ها بخشی از هویت من می شوند و من آنها را با خود حمل می کنم.
وقتی در کوزه هستم دیگران را هم وادار می کنم به درون کوزه بروند.
در داخل کوزه ما بد رفتاری متقابل را می طلبیم و توجه متقابل را به دست می آوریم و ما با هم تبانی می کنیم که به یکدیگر برای ماندن در کوزه بهانه دهیم.
در بیرون از کوزه تمرکز بر نتایج سازمان است.
در داخل کوزه تمرکز بر توجیه است این دلیل آن است که کوزه مانع رسیدن به نتایج می شود.
در داخل کوزه ارزشی که برای نتایج قایلند بیشتر برای استمرار شهرت خودشان است. و در واقع فکر می کنند که نتایج به دست امده از سوی دیگران به اندازه نتایج خود آنها اهمیت دارد.
با تغییر رفتارهایمان تنها نخواهیم توانست از کوزه خود فریبی خارج شویم .
تئوری شلنگ: اگر مثل شلنگ انعطاف پذیر باشی مثل چوب خشک نمی شکنی.

راهکارهای برای مقابله با انکار و یا خودفریبی

۱. دانش و آگاهی : ارتقاء دانش و آگاهی و مطالعه کردن و در این مسیر باید دست از سکون کشیدن و راهی بودن بقول سایه ( آبی که برآسود زمینش بخورد زود           دریا شود آن رود که پیوسته روان است )

۲. معنوی زندگی کردن: یعنی اینکه زندگیم دارای معنا باشد و باری به هرجهت نباشد .  وجود و جهان و هستی را فکر نکنم که بی معناست. در زندگی باید مقید بود به ارزش ها که خطوط قرمز و حد و مرزها را بیان میکنند . معنوی زندگی کردن یعنی اینکه هر چیز را فقط از روی ظاهر بررسی نکنم بلکه ضمن توجه به ظاهر به کنه و پیامهای نهفته آن نیز توجه کنم . معنوی زندگی کردن یعنی مسائل را از همه ی ابعاد ببینیم.

۳. خود شناسی: یعنی استفاده از روشی علمی و عملی که می تواند مرا با شناخت از چیستی خودم و نقاط مثبت و منفی خودم آشنا کند.

۴. روشن بینی: یعنی مسائل را در گرد و غبار و یا در تاریکی و یا در شرایط های تیره و تار بررسی نکردن . یعنی هرچیز را در فضای روشن دیدن و آنرا از همه زوایا و بدون حب و بغض و مرض بررسی کردن یعنی هر مسئله ای را با صداقت و از بالا نگاه کردن.

۵. تهذیب نفس: یعنی تربیت کردن نفس یعنی هنر نه گفتن را ابتدا از نفس خود شروع کنیم.

۶. دعا کردن: یعنی ارتباط قلبی برقرار کردن بطور مرتب با کسی که بعنوان خدا در وجودت آنرا احساس میکنی و از او درخواست کمک میکنی.

۷. مراقبه کردن: منظور از مراقبه اینجا یعنی متمرکز بودن به ارزشها ی معنوی بدست آمده و مهارتهایی که در زندگی بدست آورده ای مراقبت کن. یعنی ارزش های که بدست آورده ای نگذار ازدستت برود از آنها مراقبت کن.

۸. اقرار: یعنی اینکه به اشتباهات روزانه خود اقرار کردن . اقرار نقطه مقابل خود فریبی و انکار می باشد . اقرار به اشتباه باعث می شود که ما فروتن شویم . فروتنی سر سلسله تمام کمال های انسان است.

                                                      
خداوندا :
ما را در مقابله با اهریمن وجودمان تنها مگذار

یکی از اصول پذیرفته شده و پایه در فروشندگی این است که اعتقاد و باور به محصول یا خدمتی که می فروشید ضروری است. البته منطق همیشه این گونه حکم می کند که شما باید به محصولی که می فروشید ایمان داشته باشید. اگر این گونه نیست فروش تبدیل به فرآیندی سراسر و آکنده از دغل بازی های غیر اخلاقی می شود که در آن، شما مشتریان را متقاعد می کنید تا تصمیمی بگیرند که قطعاً در آینده نسبت به آن پشیمان خواهند شد.

زیگ زیگلار: مشهورترین فروشنده و مربی فروش در عصر حاضر، مسئله ی اعتقاد و باور به محصول را با گفتن این جمله، یک گام به جلوبرد:
(( اگر باور دارید که محصول یا خدمتی که می فروشید می تواند یک نیاز واقعی در مشتری را برطرف نماید، فروش چنین محصول یا خدمتی، یک وظیفه و تعهد اخلاقی برای شماست))

باور و ایمان به محصول معجزه می کند؟

مطالعات علمی محکم و جامعی در پس اهمیت اعتقاد به محصولی که می فروشید وجود دارد. یک مطالعه ی جدید نشان می دهد که وقتی به آنچه می فروشیم ایمان و باور داریم. خود به خود در نظر مشتری، متقاعد کننده تر خواهیم بود. اما در واقع وقتی پای نفع مالی در میان باشد ما به نوعی، خودمان را فریب داده و گول می زنیم.

دانشمند امریکایی به نام (( ویلیام ون.هیپل))، استاد دانشگاه (( کوئینزلند)) می گوید:

((نکته ی جالب این است که به نظر می رسد به طور شهودی این موضوع را درک می کنیم که اگر بتوانیم ابتدا چیزی را باور کنیم یا به خودمان بقبولانیم ، به طور مؤثرتری می توانیم دیگران را نیز به همان باور برسانیم. بنابراین ما اطلاعات را به شیوع ای مغرضانه و یکطرفه تحلیل می کنیم و با آن، ابتدا خودمان را و سپس دیگران را نیز متقاعد می کنیم…))
اما در رابطه با فروش وقتی پای انگیزه های مالی و کارمزد هم در میان است. میزان این ((خود فریبی)) در بین نمایندگان و فروشندگان به شکلی تصاعدی افزایش می یابد و این امر به نوبه ی خود باعث افزایش میزان متقاعدکنندگی نماینده یا فروشنده ی بیمه می شود!

خودفریبی در مقابل باور صادقانه

بدون شک توانایی در فریب دادن خود، به روشنی توضیح می دهد که چگونه برخی از فروشندگان حتی با این که محصولات بسیار بدی را به مشتریان خود قالب می کنند، اما در کوتاه مدت، این قدر موفق و البته تا حدودی هم بی وجدان به نظر می رسند! دلیل این است که آن ها تمامی شواهدی که گویای بد بودن محصولشان است را نادیده گرفته و به جای آن ؛ همواره به دنبال یافتن و نشان دادن شواهدی دال بر خوب بودن محصول خود هستند.

این دسته از فروشندگان همچنان که چنین باورهایی را در خودشان درونی تر می کنند در این سو درگیری های یک طرفه، قوی و قوی تر می شوند و پس از مدتی، این دسته از فروشندگان، دیگر قادر به دیدن، فهمیدن و درک کردن شواهد و استدلال هایی که مخالف دیدگاه و نتیجه گیری دلخواه آن ها باشد نخواهد بود، گویی که چشمشان کور و گوششان کر شده باشد!

یکی از موارد مهمی که خودمان را فریب میدهیم درحوزه دریافت وام از بانکها و … است. حالت کلی به اینصورت است که وام را دریافت می کنیم و بر میزان بازگشت پول و یا میزان اقساط پرداختی توجه خاصی نداریم. دراین حالت اتفاقی که معمولا رخ می دهد این است که میزان سود کسب و کارمان یا میزان فروش محصولاتمان را بیشتر از حد واقعی آن می بینیم و دراین حالت دچار ضرر می شویم. میخواهم برای شما یک مثال بزنم تا این مطلب برای شما به طور کامل جا بیفتد.

مثلا فردی وامی به مبلغ ۵۰ میلیون تومان از بانک دریافت می کند و سود وام ۲۰٪ است و ماهیانه مبلغ ۲ میلیون تومان اقساط این وام می باشد. در حالت اول صاحب کسب وکار با توجه به تخمین اولیه به این نتیجه رسیده است که میزان فروش محصولات خودش ۶ میلیون تومان در ماه می باشد و ۲۰٪ از این مبلغ(۳ میلیون تومان) سود نهایی می باشد. و نهایتا ۲ میلیون به اقساط بانک پرداخت می کند و همچنین ۱ میلیون تومان را هم خودش به عنوان سود برداشت می کند.

ولی در این مدل چند اشتباه اساسی وجود دارد و آن اشتباهات به قرار زیر است:

در این مدل ما میزان سود خود پول را حساب نکردیم. یعنی اینکه اگراین ۵۰ میلیون پول را در بانک قرار می دادیم چقدر سود داشت و آیا ما این میزان سود را به دست آورده ایم؟

اگر دستگاه و ماشین آلات دارید باید هزینه خرابی دستگاه ها و فرسودگی آنها را حساب کنیم. این موردی هست که تعداد زیادی از صاحبان کسب و کار آن را در نظر نمی گیرند.

اگر خودمان در کسب و کار فعالیت می کنیم و شبیه یک نیروی انسانی فعالیت انجام می دهیم باید برای خودمان حقوق در نظر بگیریم. چون شما قراره صاحب کسب و کار شوید پس نیاز هست که این عدد را هم در نظر بگیرید.(البته در شروع کسب و کار معمولا مجبور هستید خیلی از کارها را خودتان انجام دهید.

 

ولی این عدد را در حساب وکتابتان داشته باشید تا بتوانید واقع بینانه کسب و کارتان را ببینید. خیلی از افراد کارمند کسب و کار خودشان هستند، به این معنی که آنها عملا از کسب و کارشان به اندازه درآمد یک کارگر یا کارمند ساده (گاهی اوقات از این درآمد هم کمتر) به دست میاورند. پس لازم است که میزان حقوق دریافتی خودتان را حتما مشخص کنید.
مالیات بر درآمد و ارزش افزوده را درکسب و کارتان ببینید.

 

مثلا ممکن است به عنوان صاحب کسب و کار میزان مالیات پرداختی در انتهای سال را در میزان هزینه های موجود به حساب نیاوریم و یا کمترازمیزان واقع حساب کنیم و این باعث بشه درآخر سال با مالیاتی برای پرداخت مواجه شویم که هیچ برنامه ای برای پرداخت آن نداریم.

در اینجا ما چند مثال خودفریبی درمسائل مالی یا سهل انگاری در این موارد را با یکدیگر آوردیم. ولی باید این نکته را بدانیم که خود فریبی موارد بسیار متعددی را شامل می شود که چون آگاهی نسبت به خودمان سخت و پیچیده است به همین علت نمیتوانیم به راحتی این موارد را تشخیص دهیم.

 

یکی از بهترین کارها برای اینکه از این دام خارج شویم این است که با خومان با صداقت کامل برخورد کنیم. برای جلوگیری ازخود فریبی درزمینه مالی یکی از بهترین کارها این است که یک دفترچه یادداشت بردارید و تمام هزینه هایی را که فکر می کنید درکسب و کارتان خرج می شود و شما آن را در حسابهای خودتان نیاورده اید بنویسید.برای این کاراز چند نفر صاحب کسبوکار هزینه های ثابت و متغیرشان را بپرسید و در این قسمت با خودتان سخت صادق باشید چون در غیر اینصورت احتمال دارد شکست را تجربه کنید.

 

نویسندگان : محمدرضا نادرلو و فروزان فلاحت پیشه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
هدیه شما، فایل صوتی مصاحبه با آنتنی رابینز
میلیونر خودساخته ای که رازهاش رو با شما به اشتراک میزاره
telegram
ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.