زمان را به سلطه خود درآورید

زمان را به سلطه خود در بیاور

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (2 votes, average: 5٫00 out of 5)
person میترا سادات ابطحی access_time تیر ۲۰, ۱۳۹۶ comment ۲ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه این مقاله حدود 5 دقیقه میباشد.

آیا تا به حال فکر کرده اید که چطور ممکن است بعضی از افراد زمان کافی برای انجام هر کاری را داشته باشند، در حالی که دیگران هرگز کاری را به پایان نمی رسانند؟ دلیل آن تنها به این خاطر است که بعضی از افراد مهارت مدیریت زمان را در خود تقویت کرده و کارها را طبق برنامه ریزی انجام می دهند. در صورتی که بقیه افراد تنها عبارت مدیریت زمان را شنیده اند و برای فراگیری و تقویت آن زحمتی نمی کشند.

مدیریت زمان در عنوان مفهوم دشواری نیست اما در عمل به شدت سخت است. برای اولویت بندی ها و سامان دهی شخصی، به اختصاص زمان کمتری احتیاج است. متوجه خواهید شد که با کمی تغییرات جزئی، برنامه ریزی روزانه، هفتگی و حتی ماهانه هم ممکن می شود. در ادامه با تیم آموزشی ماهان تیموری همراه باشید. 

 

روش های کلیدی مدیریت زمان:

 

درک تفاوت بین فوری و مهم

 

درک تفاوت بین فوری و مهم

 

کارهای ‘فوری’ نیازمند توجه فوری شما هستند، اما اینکه آیا شما واقعاً به آن ها توجه می کنید یا خیر شاید مهم نباشد. کارهای ‘مهم’ بسیار اهمیت دارند و رسیدگی نکردن شما ممکن است عواقب جدی برایتان یا دیگران داشته باشد. 

برای مثال:

  • پاسخ دادن به تماس تلفنی ضروری است. اگر این کار را انجام ندهید، تماس گیرنده زنگ می زند و شما نخواهید دانست که او چرا تماس گرفته است. شاید هم تماس تلفنی تبلیغاتی مربوط به شرکت بیمه باشد که اهمیتی ندارد.
  • به طور منظم مراجعه به دندانپزشک مهم است. اگر این کار را نکنید، ممکن است دچار بیماری های لثه یا مشکلات دیگر شوید. اما فوری نیست و اگر به مدت طولانی آن را به تأخیر بیاندازید، ممکن است به دندان درد دچار شوید.
  • رفتن به دنبال فرزندان خود در مدرسه هم ضروری و هم مهم است. اگر شما در زمان مناسب به آنجا نرسید، آنها در زمین بازی یا کلاس درس منتظر می مانند و نگران شما می شوند.

 تمایز بین کارهای فوری و مهم، کلید اصلی اولویت بندی زمان و حجم کار شما است، چه در محل کار و چه در منزل. همچنین به یاد داشته باشید که شما و سلامت شما بسیار مهم است. فقط به این دلیل که شما مقدار زیادی کار برای انجام دادن دارید اما به این معنا نیست که انجام مقداری تمرینات ورزشی، رفتن به یک پیاده روی ۱۰ دقیقه ای و یا اختصاص زمان برای تغذیه سالم مهم نیست. شما نباید سلامت جسمی و روحی خود را به نفع فعالیت های فوریتان نادیده بگیرید.

 

 

از قبل آماده باشید:

 

از قبل آماده باشید

 

 

در ابتدا برنامه ریزی کاری خود را از قبل آماده کنید. بهترین تمرین برای شما این است که قبل از پایان روز کاری که همچنان در محل کار خود هستید برای روز بعدی برنامه ریزی کنید. وقتی در مورد روز خود از شب قبل برنامه ریزی زمان بندی شده داشته باشید، ضمیر ناخودآگاه شما زمانی که در خواب فرو رفته اید بر روی هدف ها و برنامه ریزی های شما کار می کند. 

اغلب زمانی که از خواب بیدار می شوید برای انجام کارهای خود، ایده های مختلفی به ذهنتان می رسد. داشتن خوابی راحت، یکی از اصلی ترین فواید برنامه ریزی برای کارها از یک روز قبل است. یکی از دلایل بی خوابی این است که ذهن شما دائماٌ در تلاش است تا برنامه ریزی های روزتان را فراموش نکند و در نتیجه شما نمی توانید به راحتی بخوابید.

وقتی تمام کارهای خود را در لیست نوشته باشید ذهن شما خالی شده و به خوابی آرام فرو می روید. این کار باعث می شود که کارایی شما برای روز بعد افزایش یابد. 

 

زمان بندی کنید:

 

زمان بندی کنید

 

تا به حال برای اکثر شما پیش آمده که برای کارهایتان زمان بندی درستی نداشتید و نه تنها در انجام آنها کارآمد نبودید بلکه در زمان مناسب هم آن را به پایان نرساندید؟ بنظر شما در اینجا مشکل از کجاست؟ آیا در زمان بندی مشکل دارید ؟ یا ایراد از برنامه ریزی شماست؟

باید بگویم که اولین مورد که در انجام امورات باعث می شود کار پیش روی خوبی داشته باشد، زمان بندی آن است. زمان بندی درست استرس را از شما دور کرده و در درون شما انرژی آزاد می کند. می توانید ایده های خلاقانه را در وجود خود تقویت کنید و از آن درآمدزایی نمایید.

استفاده از مهارت های زمان بندی برای امورات روزانه، هفتگی و ماهانه به شما حس کنترل، و تسلط بر زمان را منتقل کرده و در طول روز کارایی شما را به شدت افزایش می دهدو  اعتما به نفس را در شما بالا می برد.

 

روز خود را زودتر آغاز کنید:

 

روز خود را زودتر آغاز کنید

 

برای افزایش کارایی، روز خود را زودتر آغاز کنید. هر چه زمان بیشتری را برای نشستن، فکر و برنامه ریزی کردن صرف کنید زندگی شما منظم تر خواهد شد. زمانی که صبح زود بیدار می شوید می توانید برای کل روز خود برنامه ریزی زمانی دقیق چیده و به شدت خلاقانه عمل کنید. 

در بیوگرافی زنان و مردان موفق دنیا خواهید دید که همه آنها در یک مورد وجه اشتراک داشتند، آنها مهارت سازمان دهی خود را تقویت کردند و عادت داشتند سر یک ساعت مشخص بخوابند و صبح زود بیدار شوند.  ساعت بیداری تعدادی از این افراد بین ۵ تا ۵:۳۰ صبح است. آنها زمان کافی برای فکر و برنامه ریزی دارند. در نتیجه، نسبت به افرادی که تا آخرین لحظه می خوابند کارایی بیشتری دارند.

 

 بهره وری اول وقت خود را افزایش دهید:

 

 بهره وری اول وقت خود را افزایش دهید

 

زندگی خود را طوری سازماندهی کنید که کارهای خلاقانه شما در « اول وقت»  انجام شود. اول وقت با توجه به زمان بدن شما مربوط به وقتی است که  شما آگاهی و هوشیاری بیشتری دارید.

برای اکثر مردم اول وقت به معنای صبح است. با این حال، برای بعضی از افراد اول وقت یعنی، شب. گاهی اوقات یک نویسنده، و هنرمند شاید متوجه شود که اول وقت برای او ساعات اولیه صبح است. آگاهی نسبت به اول وقت هر شخص باید برای او اهمیت بسیار بالایی داشته باشد تا بتواند برای مهمترین پروژه های خود و افزایش بهره وری در همان زمان برنامه ریزی کند. 

زمانی که مشغول به انجام مهمترین امورات کاری خود هستید باید بسیار آگاه و خلاق باشید. چه زمان هایی از روز چنین حسی را نسبت به خود داردی؟

شما همچنین باید از اول وقت خارجی هم مطلع باشید. اول وقت خارجی یعنی زمان هایی که مشتری های شما به راحتی در دسترس هستند. هر فردی باید به این موارد فکر کند و زمان دقیقی را با توجه به تجربیات و تحقیقات خود انتخاب کرده و بعد براساس همان زمان بندی ها معاملات و کسب و کار خود را انجام دهد.

 

نکات مهم در بهبود مدیریت زمان:

 

بهبود مهارت های مدیریت زمان مانند انتخاب کفش و یا یک شلوار جین است – شما ممکن است مجبور شوید قبل از انتخاب جنس مورد نظر خود چند بار آن ها را امتحان کنید. شاید شما مجبور شوید برای تعیین زمان بندی های مناسب چند بار زمان های مختلف را امتحان کنید تا به زمان مورد نظر و پسند خود برسید. در این مورد لازم است که بر روی تکنیک های زمان بندی هم تسلط داشته باشید و با دقت از آنها پیروی کنید.

در قسمت بعدی به یک سری از نکات مهم درباره موضوع مدیریت زمان اشاره خواهیم کرد که رعایت آن ها به شما کمک بسیار بزرگی خواهد کرد و در مقالات دیگر می توانید موانع بر سر راه مدیریت زمان را بررسی کرده و به آن ها توجه ویژه ای داشته باشید.

 

یک لیست تهیه کنید:

 

یک لیست تهیه کنید

 

چیزی که در مورد لیست ها بسیار اهمیت دارد این است که شما واقعاً باید از آنها استفاده کنید. ممکن است بخواهید به نرم افزارهای یادآوری بر روی تلفن هوشمند و رایانه خود مراجعه کنید. لیست ها واقعا کارساز هستند، تنها اگر از آنها استفاده کنید. یکی از مهمترین موارد این است که مطمئن شوید لیست شما شامل موارد انجام شدنی هستند. 

عدم تسلط شما بر زمان، مدیریت فردی شما را زیر سؤال می برد. هیچ کس نمی خواهد لیست کارش دارای ۳۰ مورد باشد که در آخر روز برای انجام همه آن ها وقت کافی نداشته باشد و در انتها ۱۰ مورد آن را انجام نداده باشد. اهداف خود و دیگران را اولویت بندی کنید و  بر طبق آن برنامه ریزی کنید. شما حتی می توانید سه عدد لیست تهیه کنید – شخصی، خانه و کار.

 

مهلت تعیین کنید:

 

مهلت تعیین کنید

 

تعیین مهلت یا همان زمان لازم برای انجام کار هیچ فایده ای ندارد اگر همیشه تلاش کافی برای انجام آن را نداشته باشید و همیشه کار را به عقب بیاندازید. برای کارهای خود مهلت تعیین کنید و به همان بازه زمانی پایبند باشید. مهلت خود را چند روز قبل از زمانی قرار دهید که کار واقعاً باید تمام شده باشد.

در این صورت می توانید تمرکز حواس داشته و از زمان اضافه برای انجام کارهای خود استفاده کنید. شاید در طول این زمان مشکلاتی برای شما پیش آمده باشد، که با وجود زمان اضافه رسیدگی به آن ها بسیار راحت تر خواهد بود.

 

چند کار را باهم انجام ندهید:

 

چند کار را باهم انجام ندهید

 

افرادی که به طور همزمان مشغول انجام چند کار می شوند یا به عبارتی مولتی تسک (Multitask) هستند، به تصور خودشان کار بیشتری را انجام می دهند. در صورتی که این روش همیشه هم برای همه کارها مناسب و کارساز نیست و ممکن است دقت شما را پایین بیاورد. اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، ذهن ما زمانی بهتر کار می کند که ما واقعاً قادر به داشتن تمرکز حواس بر روی یک چیز هستیم.

با این روش در بسیاری از موارد ما هم زمان را از دست دادیم و هم دقت کافی در انجام کار را نداشته و در اکثر موارد مجبور هستیم که کارها را مجدداً انجام دهیم و همین باعث می شود تا زمان را دو برابر از دست بدهیم.

 

مسئولیت ها را واگذار کنید:

 

مسئولیت ها را واگذار کنید

 

برای افرادی که دوست دارند همیشه کنترل اوضاع در دستشان باشد، اندیشیدن به این موضوع به احتمال زیاد باعث ایجاد اضطراب می شود. اینکه چقدر عملکرد و مدیریت زمان خوبی داریم مهم نیست، ما در خیلی از موارد نمیتوانیم همه کارها را به تنهایی انجام دهیم. گاهی اوقات بیش از ظرفیت توانایی ها خودمان مسئولیت قبول می کنیم.

واگذاری برخی از مسئولیت ها به افراد شایسته نه تنها  نشانه ضعف نیست، بلکه نشانه ای از هوش بالای شماست. افراد صالح و قابل اطمینان را پیدا کنید و برخی از مسئولیت ها را با آن ها به اشتراک بگذارید؛ این به شما این امکان را می دهد که کمتر تنش داشته و سازنده تر عمل کنید، ایده های خلاقانه خود را اجرا کنید و ثروت برای خود خلق کنید.

 

از زمان بیکاری خود استفاده کنید:

 

از زمان بیکاری خود استفاده کنید

 

این نکته نیاز به تعادل دارد. استفاده از تمام وقت بیکاری برای برنامه ریزی و تعیین اولویت ها بسیار بد است و می تواند منجر به افزایش استرس و فرسودگی شغلی شود. با این حال، اگر در ترافیک صبح در مسیر رفتن به سرکار خود قرار گرفته اید، برای اولویت بندی زمان انجام کارهایتان در روز و شب برنامه ریزی کنید و به درستی مدیریت زمان را اجرا کنید. 

اگر در مطب دکتر منتظر هستید، ممکن است زمان مناسبی باشد برای نوشتن لیست مواد غذایی که باید خریداری کنید. اگر فرصت هایی مثل این موردها را داشتید، از آن نهایت بهره را ببرید. اما همچنین به یاد داشته باشید که از این وقت های بیکاری برای آرامش هم در صورت نیاز استفاده کنید.

 

به خودتان پاداش دهید:

 

به خودتان پاداش دهید

 

هنگامی که کاری را انجام می دهید، از آن تجلیل به عمل آورید! اینکه چگونه تجلیل می کنید به شما مربوط است. این کار باعث تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس در شما می شود.

توصیه من این است که بعد از انجام کارهایی که برای آن بسیار زحمت می کشید، کاری را انجام دهید که واقعاً از آن لذت می برید. در انجام آن زیاده روی نکنید، تا برای شما عواقب بدی به همراه نداشته باشد. 

 

نتیجه گیری:

 

وقتی همه این مهارت ها را خود ایجاد و تقویت می کنید،  به طور کلی از استرس و فشار کاری که باید آن ها را سر وقت انجام دهید رها می شوید. سازنده تر،  سریعتر شده و  و زمان بیشتری برای استراحت خواهید داشت. حالا بازهم می پرسید که چگونه زمان خود را مدیریت کنم ؟؟؟  فقط کافیست که به نکات بالا به خوبی عمل کنید.

  1. Atanaz1980@gmail.com گفت:

    سلام.تشکر خیلی عالی بود.به امید موفقیت بیشتر برای تمام افراد سایت ماهان عزیز.

  2. حسن فکری گفت:

    متشکرم عالی بود . همه این مقاله ها بسیار مفیده و به دوستانی که میان تو سایت توصیه میکنم بخونن. عالیه

مشاهده همه دیدگاه ها
تا کنون 2 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است.
ارسال دیدگاه
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram
آبان ۲۸, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۱۵ ق.ظ

بایدها و نباید های شراکت در کسب و کار

آبان ۲۷, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۴۱ ق.ظ

گرفتن سود بانکی، منفعت یا خطر

آبان ۲۵, ۱۳۹۶
ساعت ۵:۲۰ ب.ظ

مستند کارآفرین ۱۵ ساله

ساعت ۱۱:۳۸ ق.ظ

جنجال آموزش در مسیر کسب ثروت

ساعت ۱۲:۰۳ ق.ظ

تئوری بز و تبلیغات در پیشرفت کسب و کار

آبان ۲۴, ۱۳۹۶
ساعت ۷:۳۲ ب.ظ

کسب و کار فوتبالیست های موفق دنیا

آبان ۲۳, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۰۵ ق.ظ

غلبه شعار بر شعور

ساعت ۱:۰۰ ق.ظ

۵ راهکار افزایش درآمد برای هوشیاران مالی

ساعت ۱۲:۴۷ ق.ظ

۲۰ هنری که در دنیا بیشترین درآمدزایی را دارند

آبان ۲۲, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۰۷ ق.ظ

راهکارهای خودباوری ، فردایت را بساز

ساعت ۱۲:۰۳ ق.ظ

تکنیک های افزایش فروش را از استاد ماهان تیموری بیاموزید

آبان ۲۱, ۱۳۹۶
ساعت ۸:۵۱ ب.ظ

رازهای نهان وب سایت علی بابا در بازارهای جهانی

ساعت ۱۲:۳۵ ق.ظ

طرح کسب و کار یا همان بیزینس پلن را چگونه تهیه کنیم؟

آبان ۲۰, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۲۷ ق.ظ

روش های جدید تبلیغاتی شرکت گوگل

آبان ۱۸, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۲۰ ق.ظ

تاثیر آموزش‌های تیم ماهان تیموری بر موفقیت کسب و کار

آبان ۱۷, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۱۶ ق.ظ

کسب و کارهای زود بازده سال ۲۰۱۷

ساعت ۱:۰۰ ق.ظ

راه اندازی کسب و کار با توصیه های استاد ماهان تیموری

آبان ۱۶, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۰۰ ق.ظ

شگفت انگیزترین بانوان کار آفرین ایران و موفقیت های بزرگ آن ها در کسب و کار

ساعت ۱:۰۴ ق.ظ

درآمدزایی اگر جدی گرفته می شد…

آبان ۱۵, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۰۳ ق.ظ

کسب و کار خانه بازی مخصوص کودکان

آبان ۱۴, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۰۳ ب.ظ

۸ روش بازاریابی رایگان

ساعت ۱۱:۳۷ ق.ظ

آشغال های ذهنت رو دور بریز

ساعت ۱:۰۶ ق.ظ

کارمند چگونه کارآفرین می شود؟

آبان ۱۳, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۱۸ ق.ظ

آموزش در مسیر ثروت است یا ثروت در مسیر آموزش؟

آبان ۱۱, ۱۳۹۶
ساعت ۹:۴۲ ق.ظ

۱۸شغل پر درآمد جهان از نگاه اقتصاد دانان بزرگ