زمان را به سلطه خود درآورید

زمان را به سلطه خود در بیاور

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (No Ratings Yet)
person میترا سادات ابطحی access_time تیر ۲۰, ۱۳۹۶ remove_red_eye 64 مشاهده comment ۱ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه این مقاله حدود 5 دقیقه میباشد.

آیا تا به حال فکر کرده اید که چطور ممکن است بعضی از افراد زمان کافی برای انجام هر کاری که داشته باشند، در حالی که دیگران هرگز کاری را به پایان نمی رسانند؟ دلیل آن تنها به این خاطر است که بعضی از افراد مهارت مدیریت زمان را در خود تقویت کرده و کارها را طبق برنامه ریزی انجام میدهند.=، در صورتی که بقیه افراد تنها عبارت مدیریت زمان را شنیده اند و برای فراگیری و تقویت آن زحمتی نمی کشند.

مدیریت زمان در عنوان مفهوم دشواری نیست، اما در عمل به شدت سخت است. برای اولویت بندی ها و سامان دهی شخصی، به اختصاص کمی زمان احتیاج است. متوجه خواهید شد که با کمی تغییرات جزئی، برنامه ریزی روزانه، هفتگی و حتی ماهانه هم ممکن می شود. در ادامه با تیم آموزشی ماهان تیموری همراه باشید. 

 

روش های کلیدی مدیریت زمان:

 

درک تفاوت بین فوری و مهم

 

درک تفاوت بین فوری و مهم

 

کارهای  ‘فوری’ نیازمند توجه فوری شما هستند، اما اینکه آیا شما واقعاً به آنها توجه می کنید یا خیر شاید مهم نباشد. کارهای ‘مهم’ بسیار اهمیت دارند و رسیدگی نکردن شما ممکن است عواقب جدی برای شما یا دیگران داشته باشد. 

برای مثال:

  • پاسخ دادن به تماس تلفنی ضروری است. اگر این کار را انجام ندهید، تماس گیرنده زنگ می زند و شما نخواهید دانست که او چرا تماس گرفته است. شاید هم تماس تلفنی تبلیغاتی مربوط به شرکت بیمه باشد. که اهمیتی ندارد.
  • به طور منظم مراجعه به دندانپزشک مهم است. اگر این کار را نکنید، ممکن است دچار بیماری های لثه یا مشکلات دیگر شوید. اما فوری نیست. اما اگر به مدت طولانی آن را به تأخیر بیاندازید، ممکن است به دندان درد دچار شوید
  • رفتن به دنبال فرزندان خود در مدرسه هم ضروری و هم مهم است. اگر شما در زمان مناسب به آنجا نرسید، آنها در زمین بازی یا کلاس درس منتظر می مانند و نگران شما می شوند.

این تمایز بین کارهای فوری و مهم، کلید اصلی اولویت بندی زمان و حجم کار شما است، چه در محل کار و چه در منزل. همچنین به یاد داشته باشید که شما و سلامت شما بسیار مهم هستید. فقط به این دلیل که شما مقدار زیادی کار برای انجام دادن دارید، به این معنا نیست که انجام کمی تمرینات ورزشی، رفتن به یک پیاده روی ۱۰ دقیقه ای و یا اختصاص زمان برای تغذیه سالم مهم نیست. شما نباید سلامت جسمی و روحی خود را به نفع فعالیت های فوریتان نادیده بگیرید.

 

 

از قبل آماده باشید:

 

از قبل آماده باشید

 

 

در ابتدا برنامه ریزی کاری خود را از قبل آماده کنید. بهترین تمرین برای شما این است که قبل از پایان روز کاری که همچنان در محل کار خود هستید برای روز بعدی برنامه ریزی کنید. وقتی در مورد روز خود از شب قبل برنامه ریزی زمان بندی شده داشته باشید، ضمیر ناخودآگاه شما زمانی که در خواب فرو رفته اید بر روی هدف ها و برنامه ریزی های شما کار می کند. 

اغلب زمانی که از خواب بیدار می شوید برای انجام کارهای خود، ایده های مختلفی به ذهنتان می رسد. داشتن خوابی راحت، یکی از اصلی ترین فواید برنامه ریزی برای کارها از یک روز قبل است.. یکی از دلایل بی خوابی این است که ذهن شما دائماٌ در تلاش است تا برنامه ریزی های روزتان را فراموش نکند و در نتیجه شما نمی توانید به راحتی بخوابید.

وقتی تمام کارهای خود را در لیست نوشته باشید ذهن شما خالی شده و به خوابی آرام فرو می روید. این کار باعث می شود که کارایی شما برای روز بعد افزایش یابد. 

 

زمان بندی کنید:

 

زمان بندی کنید

 

تا به حال برای اکثر شما پیش آمده که برای کارهایتان زمان بندی درستی نداشتید و نه تنها در انجام آنها کارآمد نبودید بلکه در زمان مناسب هم آن را به پایان نرساندید؟ آیا بنظر شما در اینجا مشکل از کجاست؟ آیاز زمان بندی مشکل داشته ؟ یا ایراد از برنامه ریزی شماست؟

باید بگویم که اولین مورد که در انجام امورات باعث میشه کار پیش روی خوبی داشته باشد، زمان بندی آن است. زمان بندی درست استرس را از شما دور کرده و در درون شما انرژی آزاد می کند. که می توانید ایده های خلاقانه را در وجود خود تقویت کنید و از آن درآمدزایی کنید.

استفاده از مهارت های زمان بندی رای امورات روزانه، هفتگی و ماهانه به شما حس کنترل، و تسلط بر زمان را منتقل کرده و در طول روز کارایی شما را به شدت افزایش می دهد. اعتما به نفس را در شما بالا می برد.

 

روز خود را زودتر آغاز کنید:

 

روز خود را زودتر آغاز کنید

 

برای افزایش کارای، روز خود را زودتر آغاز کنید. هر چه زمان بیشتری را صرف کنید برای نشستن، فکر و برنامه ریزی کردن، زندگی شما منظم تر خواهد شد. زمانی که صبح زود بیدار می شوید می توانید برای کل روز خود برنامه ریزی زمانی دقیق چیده و به شدت خلاقانه عمل کنید. 

در بیوگرافی زنان و مردان موفق دنیا خواهید دید که همه آنها در یک مورد وجه اشتراک داشتند، آنها مهارت سازمان دهی خود را تقویت کردند و عادت داشتند سر یک ساعت مشخص بخوابند و صبح زود بیدار شوند.  ساعت بیداری تعدادی از این افراد بین ۵ تا ۵:۳۰ صبح است. آنها زمان کافی برای فکر و برنامه ریزی دارند. در نتیجه، انها نسبت به افرادی که تا آخرین لحظه می خوابند کارایی بیشتری دارند.

 

 بهره وری اول وقت خود را افزایش دهید:

 

 بهره وری اول وقت خود را افزایش دهید

 

زندگی خود را طوری سازماندهی کنید که کارهای خلاقانه شما در « اول وقت»  انجام شود. اول وقت با توجه به زمان بدن شما مربوط به وقتی است که  شما آگاهی و هوشیاری بیشتری دارید.

برای اکثر مردم اول وقت به معنای صبح است.با این حال، برای بعضی از افراد اول وقت یعنی، شب. گاهی اوقات یک نویسنده، هنرمند شاید متوجه شود که اول وقت برای او ساعات اولیه صبح است. آگاهی نسبت به اول وقت هر شخص باید برای او اهمیت بسیار بالایی داشته باشد تا بتواند برای مهمترین پروژه های خود را برای افزایش بهره وری در همان زمان برنامه ریزی کند. 

زمانی که مشغول به انجام مهمترین امورات کاری خود هستید باید بسیار آگاه و خلاق باشید. چه زمان هایی از روز چنین حسی را نسبت به خود داردی؟

شما همچنین باید از اول وقت خارجی هم مطلع باشید. اول وقت خارجی یعنی زمان هایی که مشتری های شما به راحتی در دسترس هستند. هر فردی باید به این موارد فکر کند و زمان دقیقی را با توجه به تجربیات و تحقیقات خود انتخاب کند و بعد براساس همان زمان بندی ها معاملات و کسب و کار خود را انجام دهد.

 

نکات مهم در بهبود مدیریت زمان:

 

بهبود مهارت های مدیریت زمان مانند انتخاب کفش و یا یک شلوار جین است – شما ممکن است مجبور شوید قبل از انتخاب جنس مورد نظر خود چند بار انها را امتحان کنید. مدیریت زمان هم چنین است شاید شما مجبور شوید برای تعیین زمان بندی های مناسب چند بار زمان های مختلف را امتحان کنید تا به زمان مورد نظر و پسند خود برسید. در این مورد لازم است که بر روی تکنیک های زمان بندی هم تسلط داشته باشید و با دقت از آنها پیروی کنید.

در قسمت بعدی به یک سری از نکات مهم درباره موضوع مدیریت زمان اشاره خواهیم کرد که رعایت آنها به شما کمک بسیار بزرگی خواهد کرد. و در مقالات دیگر می توانید موانع بر سر راه مدیریت زمان را بررسی کرده و به آنها توجه ویژه ای داشته باشید.

 

یک لیست تهیه کنید:

 

یک لیست تهیه کنید

 

چیزی که در مورد لیست ها بسیار اهمیت دارد این است که شما واقعاً باید از آنها استفاده کنید. ممکن است بخواهید به نرم افزارهای یادآوری بر روی تلفن هوشمند و رایانه خود مراجعه کنید. لیست ها واقعا کارساز هستند، تنها اگر از آنها استفاده کنید. یکی از مهمترین موارد این است که مطمئن شوید لیست شما شامل موارد انجام شدنی هستند. 

عدم تسلط شما بر زمان، مدیریت فردی شما را زیر سؤال می برد. هیچ کس نمی خواهد لیست کارش ۳۰ مورد داشته باشد که در آخر روز برای انجام همه آنها وقت کافی نداشته باشد و در انتها ۱۰ مورد آن را انجام نداده باشد. اهداف خود و دیگران را اولویت بندی کنید و  بر طبق آن برنامه ریزی کنید. شما حتی می توانید سه عدد لیست تهیه کنید – شخصی، خانه و کار.

 

مهلت تعیین کنید:

 

مهلت تعیین کنید

 

تعیین مهلت یا همان زمان لازم برای انجام کار هیچ فایده ای ندارد اگر همیشه تلاش کافی برای انجام آن را نداشته باشید و همیشه کار را به عقب بیاندازید.  رای کارهای خود مهلت تعیین کنید و به همان بازه زمانی پایبند باشید. مهلت خود را چند روز قبل از زمانی قرار دهید که کار واقعاً باید تمام شده باشد.

در این صورت می توانید تمرکز حواس داشته و از زمان اضافه برای انجام کارهای خود استفاده کنید. شاید در طول این زمان مشکلاتی برای شما پیش امده باشد، که با وجود زمان اضافه رسیدگی به آنها بسیار راحت تر خواهد بود.

 

چند کار را باهم انجام ندهید:

 

چند کار را باهم انجام ندهید

 

افرادی که به طور همزمان مشغول انجام چند کار می شوند یا به عبارتی مولتی تسک (Multitask) هستند، به تصور خودشان کار بیشتری را انجام میدهند. در صورتی که این روش همیشه هم برای همه کارها مناسب و کارساز نیست و ممکن است دقت شما را پایین بیاورد. اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، ذهن ما زمانی بهتر کار می کند که ما واقعاً قادر به داشتن تمرکز حواس بر روی یک چیز هستیم.

با این روش در بسیاری از موارد ما هم زمان را از دست دادیم و هم اینکه دقت کافی در انجام کار را نداشته و در اکثر موارد مجبور هستیم که کارها را مجدداً انجام دهیم و همین باعث میشود زمان را دو برابر از دست بدهیم.

 

مسئولیت ها را واگذار کنید:

 

مسئولیت ها را واگذار کنید

 

برای افرادی که دوست دارند همیشه کنترل اوضاع در دست آنها باشد، اندیشیدن به این موضوع به احتمال زیاد باعث ایجاد اضطراب می شود. اینکه چقدر عملکرد و مدیریت زمان خوبی داریم مهم نیست، ما در خیلی از موارد نمیتوانیم همه کارها را به تنهایی انجام دهیم. گاهی اوقات بیش از ظرفیت توانایی ها خودمان مسئولیت قبول می کنیم.

واگذاری برخی از مسئولیتها به افراد شایسته نه تنها  نشانه ضعف نیست، بلکه نشانه ای از هوش بالای شماست. افراد صالح و قابل اطمینان را پیدا کنید و به برخی از مسئولیت ها را با آنها به اشتراک بگذارید. این به شما این امکان را می دهد که کمتر تنش داشته و سازنده تر عمل کنید، ایده های خلاقانه خود را اجرا کنید و ثروت برای خود خلق کنید.

 

از زمان بیکاری خود استفاده کنید:

 

از زمان بیکاری خود استفاده کنید

 

این نکته نیاز به تعادل دارد. استفاده از تمام وقت بیکاری برای برنامه ریزی و تعیین اولویت ها بسیار بد است، و می تواند منجر به افزایش استرس و فرسودگی شغلی شود. با این حال، اگر در ترافیک صبح در مسیر رفتن به سرکار خود قرار گرفته اید، برای اولویت بندی زمان انجام کارهایتان در روز و شب برنامه ریزی کنید و به درستی مدیریت زمان را اجرا کنید. 

اگر در مطب دکتر منتظر هستید، ممکن است زمان مناسبی باشد برای نوشتن لیست مواد غذایی که باید خریداری کنید. اگر فرصت هایی مثل این موردها را داشتید، از آن نهایت بهره را ببرید. اما همچنین به یاد داشته باشید که از این وقت های بیکاری برای آرامش هم در صورت نیاز استفاده کنید.

 

به خودتان پاداش دهید:

 

به خودتان پاداش دهید

 

هنگامی که کاری را انجام می دهید، از آن تجلیل به عمل آورید! اینکه چگونه تجلیل می کنید به شما مربوط است. این کار باعث تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس در شما می شود.

توصیه من این است که بعد از انجام کارهایی که برای آن بسیار زحمت می کشید، کاری را انجام دهید که واقعاً از آن لذت می برید. در انجام آن زیاده روی نکنید، تا برای شما عواقب بدی به همراه نداشته باشد. 

 

نتیجه گیری:

 

وقتی همه این مهارت ها را خود ایجاد و تقویت می کنید،  به طور کلی از استرس و فشار کاری که باید آنها را سر وقت انجام دهید رها می شوید. سازنده تر،  سریعتر شده و  و زمان بیشتری برای استراحت خواهید داشت. حالا بازهم میپرسید که چگونه زمان خود را مدیریت کنم ؟؟؟  فقط کافیست که به نکات بالا به خوبی عمل کنید.

  1. Atanaz1980@gmail.com گفته:

    سلام.تشکر خیلی عالی بود.به امید موفقیت بیشتر برای تمام افراد سایت ماهان عزیز.

تا کنون 1 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است.
ارسال دیدگاه
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram
تیر ۲۸, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۱۹ ق.ظ

موفقیت در مذاکره چگونه حاصل می شود؟

تیر ۲۷, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۰۱ ق.ظ

هوش مالی

تیر ۲۶, ۱۳۹۶
ساعت ۲:۳۳ ب.ظ

خرید دین راهکار برای تامین نقدینگی و نکات هوش مالی

تیر ۲۵, ۱۳۹۶
ساعت ۲:۴۲ ب.ظ

۱۳ مرحله طلایی رشد کسب و کار

تیر ۲۲, ۱۳۹۶
ساعت ۵:۱۶ ب.ظ

همکاری در فروش چگونه باعث کسب ثروت می شود؟

تیر ۲۰, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۵۳ ب.ظ

زمان را به سلطه خود در بیاور

تیر ۱۹, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۱۴ ب.ظ

۷ توصیه مالی برای جوانان ۳۰ ساله

تیر ۱۸, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۲۸ ق.ظ

کسب و کار جوراب بافی

تیر ۱۷, ۱۳۹۶
ساعت ۹:۲۰ ب.ظ

درباره شغل اول میلیاردرها چه می دانید؟

تیر ۱۵, ۱۳۹۶
ساعت ۳:۲۷ ب.ظ

پرورش اعتماد به نفس در جهان کسب و کار

تیر ۱۴, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۳۷ ق.ظ

تئوری عقابها (قسمت دوم)

تیر ۱۳, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۰۰ ب.ظ

تبلیغ چگونه با ذهن ما بازی میکند؟

تیر ۱۱, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۱۶ ب.ظ

۹ قدم به سمت شروع کسب و کار

تیر ۱۰, ۱۳۹۶
ساعت ۹:۰۴ ب.ظ

برقراری ارتباط مؤثر با دیگران

تیر ۸, ۱۳۹۶
ساعت ۹:۴۱ ب.ظ

ثروتمند نشدن ما چه دلایلی دارد؟

تیر ۷, ۱۳۹۶
ساعت ۸:۲۸ ب.ظ

کسب و کار و ازدواج

ساعت ۲:۰۱ ب.ظ

تئوری عقاب ها (قسمت اول)

تیر ۴, ۱۳۹۶
ساعت ۸:۳۱ ب.ظ

چگونه یک میلیاردر باشیم

تیر ۳, ۱۳۹۶
ساعت ۶:۲۷ ب.ظ

استرس شروع کسب و کار

تیر ۱, ۱۳۹۶
ساعت ۶:۳۰ ب.ظ

انضباط فردی

خرداد ۲۹, ۱۳۹۶
ساعت ۷:۴۳ ب.ظ

اشتباهات یک مدیر

خرداد ۲۶, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۵۱ ق.ظ

چرا ثروتمندان هرروز ثروتمندتر و فقیران هرروز فقیرتر میشوند(قسمت سوم)

خرداد ۲۴, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۴۴ ق.ظ

۵ راهکار طلایی در فرآیند هدف گذاری

خرداد ۲۳, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۰۸ ق.ظ

سوالات هوش مالی (ویژه شرکت کنندگان دوره)

ساعت ۱۰:۰۴ ق.ظ

چرا ثروتمندان هرروز ثروتمندتر و فقیران هرروز فقیرتر میشوند (قسمت دوم)