دستورالعمل ارزیابی تامین کنندگان

بهترین راه برای تهیه دستورالعمل ارزیابی تامین کنندگان

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (No Ratings Yet)
person صابر خلیلی access_time دی ۲۱, ۱۳۹۵ remove_red_eye 147 مشاهده comment ۱ دیدگاه

مدت زمان تخمینی برای مطالعه این مقاله ۴ دقیقه می باشد

مقدمه

دستورالعمل ارزیابی تامین کنندگان به بررسی صلاحیت تامین کنندگان می پردازد. دستورالعمل ارزیابی تامین کنندگان موجب می شود که ما از یک سری پارامترهای کلی برای تمامی تامین کنندگان خود استفاده کرده و بهترین تامین کننده را برای سازمان خود انتخاب نماییم. همانطور که می دانیم اگر دستورالعمل سازمان موجود نباشد ذهن فرار انسان تمامی اطلاعات را نمی تواند به ما یادآوری کرده و ممکن است یک سری معیارها برای تامین کنندگان به فراموشی سپرده شود و ما در انتخاب تامین کننده دچار اشتباه شویم.

همچنین انتخاب نامناسب تامین کننده موجب می شود که مواد اولیه بی کیفیت در اختیار سازمان قرار گرفته و سازمان نتواند محصولات خود را با کیفیت مناسب به بازار عرضه کند و کسب و کار ما با مشکل جدی مواجه خواهد شد. لازم به ذکر است که شما می بایست با توجه به کالای خود و همچنین با توجه به کالایی که تولید می کنید تامین کنندگان را انتخاب نمایید. ما در اینجا تنها مثالی از دستوالعمل ارزیابی تامین کنندگان را آورده ایم تا به کمک آن بتوانید دستورالعمل های سازمان خود را تدین کنید.

دستورالعمل ارزیابی تامین کنندگان

دستورالعمل ارزیابی تامین کنندگان
بررسی هدف

هدف از این دستورالعمل ارزیابی تامین کنندگان مناسب برای سازمان ما می باشد تا بتوانند مواد اولیه با کیفیت را در اختیار سازمان قرار دهند

دامنه کاربرد

دامنه کاربرد این دستورالعمل واحد تدارکات دفتر مرکزی سازمان و واحدهای تدارکات کلیه شعب سازمان را در بر می گیرد.

مسئولیت ها

مسئولیت نظارت بر کار تدارکات معاونت خدمات و پشتیبانی شرکت می باشد
مسئولیت اجرا نیز با واحد تدارکات دفتر مرکزی و واحد تدارکات شعب سازمان می باشد

روش اجرا

در دفتر مرکزی سازمان و در کلیه شعب سازمان واحد تدارکات به منظور تامین کننده مواد اولیه سازمان به مدت یکسال اقدام به ارزیابی تامین کنندگان مختلف می نماید. در ابتدا لیستی از تامین کنندگان توسط مسئولین ذی ربط تهیه می شود که اسامی تمامی تامین کنندگان در آن آورده شده است

ردیف نام شرکت آدرس تلفن امتیاز کسب شده
۱        
۲        
۳        

به عنوان مثال از جدول بالا می توانیم استفاده کنیم.
سپس مطابق با جدول زیر با توجه به آیتم های موجود در این جدول به تامین کنندگان امتیاز تعلق می گیرد و تامین کنندگان را مورد ارزیابی قرار می دهیم. این امتیازات از ۱ تا ۴ می باشد. پس از دادن امتیاز به هر یک از پارمترها، امتیاز موجود را در ضریب وزنی آن پارامتر ضرب می کنیم تا امتیاز معادل آن بدست آید. ضریب وزنی اهمیت آن پارامتر را برای سازمان ما که تامین کنندگان می بایست داشته باشند نشان می دهد. حداکثر امتیاز برای هر تامین کننده ۲۰۸  و حداقل امتیاز مجاز برای اینکه تامین کننده ای در لیست ما قرار بگیرد امتیاز ۱۴۵ می باشد.

امتیاز تامین کنندگان عالی=۴ خوب=۳ متوسط=۲ بد=۱

تذکر 

تامین کننده باید از پارامتر کیفیت کالا حداقل امتیاز ۳ را کسب کند تا بتواند مورد پذیرش سازمان ما باشد.

ردیف عامل ارزیابی ضریب وزنی امتیاز به تامین کننده امتیاز معادل
۱ کیفیت کالا ۱۰ ۴ ۴۰
۲ استاندارد کالا ۹ ۴ ۳۶
۳ دسترسی به تامین کننده ۸ ۴ ۳۲
۴ زمان تحویل کالا ۷ ۴ ۲۸
۵ خدمات پس از فروش ۶ ۴ ۲۴
۶ مسئولیت پذیری ۵ ۴ ۲۰
۷ نحوه ارتباط با مشتری ۴ ۴ ۱۶
۸ شهرت و اعتبار ۳ ۴ ۱۲
    جمع کل امتیاز = ۲۰۸

پس اگر تامین کننده با توجه به معیارهای فوق امتیازی بیش از ۱۴۵ را دریافت کند مجاز تلقی شده و در غیر این صورت غیر مجاز بوده و وی از لیست تامین کنندگان سازمان حذف خواهد شد.
نکته دیگری که به آن اشاره می کنیم این است که لیست تامین کنندگان در پایان هر سال به روز رسانی شده و تامین کنندگان جدید نیز به آن اضافه می شوند. هیچ تامین کننده ای همیشه به صورت بهترین باقی نمی ماند مگر اینکه از پارامترهای بالا امتیاز لازم را کسب کند. در پایان هر سال کلیه تامین کنندگان مجددا مورد ارزیابی و امتیاز دهی قرار می گیرند. و تامین کننده مورد نظر انتخاب می شود.

نتیجه گیری

با ایجاد چنین دستورالعملی ما می توانیم بهترین تامین کننده را برای کالای خود داشته باشیم. تامین کننده خوب موجب می شود که ما جهت تامین کالای مورد نیاز خود دغدغه ذهنی نداشته باشیم و بتوانیم تمام تمرکز ذهن خود را روی کارهای اصلی مدیریت یعنی خلق ایده های نو و پیدا کردن اهرم ها متمرکز کنیم. ما باید تا می توانیم خود را از کارهای اضافی دور کرده تا بتوانیم بهترین تصمیمات را برای کسب و کار خود داشته باشیم تا بتوانیم برند خود را به بهترین شکل ممکن معرفی کنیم

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری
نویسنده: ماهان تیموری – صابر خلیلی

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، استراتژی در مدیریت

برای دانلود PDF مقاله روی لینک زیر کلیک نمایید

 

با عرض پوزش تصویر فایل دانلود درست بارگذاری نشده است

 

  1. تشکر از مطالب مفید شما

تا کنون 1 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است.
ارسال دیدگاه

شانزده − 3 =

ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram
اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۲۰ ق.ظ

چرا پول درآوردن در ایران راحت است؟؟؟

ساعت ۷:۴۳ ق.ظ

چرا پول در آوردن در ایران راحت است؟

اردیبهشت ۶, ۱۳۹۶
ساعت ۹:۳۲ ق.ظ

هرم هوش مالی

اردیبهشت ۲, ۱۳۹۶
ساعت ۸:۲۲ ب.ظ

ناهشیاری مالی اعتیاد خطرناک بسیاری از افراد

فروردین ۳۰, ۱۳۹۶
ساعت ۱۲:۱۰ ب.ظ

یک راز درمورد هوش مالی و چند نکته دیگر

فروردین ۲۷, ۱۳۹۶
ساعت ۱۲:۱۸ ب.ظ

کسب و کار حوله یکبار مصرف

فروردین ۲۴, ۱۳۹۶
ساعت ۳:۳۲ ب.ظ

چرا همیشه یه جای کار میلنگه ؟؟؟

فروردین ۲۱, ۱۳۹۶
ساعت ۳:۳۴ ب.ظ

نکات طلایی برای داشتن زندگی هدفمند

فروردین ۲۰, ۱۳۹۶
ساعت ۳:۴۳ ب.ظ

آشنایی با انواع هدف

فروردین ۱۹, ۱۳۹۶
ساعت ۵:۱۹ ب.ظ

منظور و هدف از زندگی شما چیست؟

فروردین ۱۶, ۱۳۹۶
ساعت ۵:۲۱ ب.ظ

توصیه های عیدانه استاد تیموری برای برنامه ریزی اهداف

فروردین ۱۲, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۲۱ ق.ظ

بهترین نکات برای تقویت استعداد

فروردین ۱۱, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۵۶ ب.ظ

ایده های غیرمعمول ، انقلابی در آفرینش

فروردین ۱۰, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۱۴ ق.ظ

هدف |بی هدفی قاتل انسانهاست!

فروردین ۷, ۱۳۹۶
ساعت ۱:۵۳ ب.ظ

۶ گام اساسی در مذاکرات کسب و کار

فروردین ۶, ۱۳۹۶
ساعت ۴:۰۹ ب.ظ

مقدمه ای بر آموزش بازاریابی

فروردین ۵, ۱۳۹۶
ساعت ۵:۳۲ ب.ظ

ایده های انقلابی برای کسب و کار شما در سال جدید

اسفند ۲۹, ۱۳۹۵
ساعت ۸:۱۷ ب.ظ

عیدی تیم آموزشی ماهان تیموری برای سال۹۶ تو دوست خوبم

اسفند ۲۸, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۲۱ ب.ظ

رابطه هوش مالی با عید

ساعت ۱۰:۵۲ ب.ظ

همه چیز درباره آمیخته بازاریابی

اسفند ۲۷, ۱۳۹۵
ساعت ۸:۵۷ ب.ظ

ایده های طلایی برای هر کسب و کاری لازم است

اسفند ۲۶, ۱۳۹۵
ساعت ۶:۱۶ ب.ظ

تبلیغات دفاتر بیمه ، تبلیغات موثر چیست؟

اسفند ۲۵, ۱۳۹۵
ساعت ۴:۲۷ ب.ظ

۱۰ ایده ناب برای روانشناسی در مذاکره

اسفند ۲۲, ۱۳۹۵
ساعت ۶:۲۹ ب.ظ

مثل بقیه کار را رها نکن

اسفند ۲۰, ۱۳۹۵
ساعت ۸:۵۲ ب.ظ

ایده های عالی فقط برای شما