۱۲ نکته کلیدی برای تبدیل شدن به یک فروشنده‌ موفق

در: آموزش بازاریابی | در تاریخ: ۲۹ مهر ۹۵
مدت زمان تخمینی برای مطالعه این مقاله ۳ دقیقه و ۳۰ ثانیه می باشد

مقدمه

فروشنده موفق با کمترین زمان بیشترین بازده را دارد. در این مقاله برخی از ساده‌ترین و مهم‌ترین نکاتی که یک فروشنده‌ موفق باید بداند را به طور مختصر توضیح خواهیم داد.

در بحث فروش، مانند هر مبحث و زمینه‌ی دیگری، قواعد و اصولی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توان میزان فروش را بالا برده، فروش موفق داشت و به طور کلی در کسب و کار خود پیشرفت کرد.

نکات کلیدی برای تبدیل شدن به یک فروشنده موفق

شنونده باشید:

فروشنده‌های معمولی، خیلی حرف می‌زنند، ولی یک فروشنده‌ی خوب، تلاش می‌کند تا سوال‌های خوبی بپرسد. بیشتر به حرف مشتری گوش دهید (با وجود اینکه چندین بار این حرف‌ها را شنیده‌اید) و سوال کردن را فراموش نکنید. باید بتوانید با مخاطب ارتباط موثر برقرار کنید. این یک هنر مذاکره است. زود قیمت ندهید و اجازه بدهید مشتری محصول شما را قبول کند.

به جای مشتری فکر کنید:

همیشه به جای اینکه از خود بپرسید «چطور این محصول را بفروشم؟»، بپرسید «چرا مشتری این محصول را می‌خرد؟»
دلایلی مانند دوستی با فروشنده، قیمت منصفانه (نه لزوما ارزان)، تفاوت این محصول با محصولات مشابه و…
به یاد داشته باشید که مشتری دوست ندارد محصولی را به او بفروشید، ولی خرید کردن را دوست دارد. پس کاری کنید که مشتری خودش محصول را بخرد.

آماده باشید و از قبل بدانید چه می‌خواهید بگویید:

شما باید بتوانید در زمانی کوتاه، مهم‌ترین توضیحات خود درباره‌ی محصول را ارایه دهید. حرف‌های بیهوده و توضیحات طولانی، تنها کار شما را سخت می‌کند! همچنین سوال‌های احتمالی خریدار را از قبل حدس بزنید و برای آن‌ها پاسخی آماده داشته باشید.

طرفتان را بشناسید:

اگر مشتری شما، شرکت‌ها و افراد سرشناس هستند، قبل از فروش آن‌ها را بشناسید. می‌توانید از اینترنت، بروشورها، کارمندانشان، رقبایشان و… کمک بگیرید.
نکته: همین کارها را برای خود نیز انجام بدهید. کاری کنید که اگر خریدار، نام شما را در اینترنت جستجو کرد، به معامله با شما ترغیب بشود.

مشتری را علاقه‌مند کنید:

در بیشتر موارد، مشتری دوست دارد محصولات و خدمات شما را بشناسند. ولی این دوست داشتن کافی نیست.
می‌توانید با نمایش ویژگی‌های محصول یا خدمات خود، و همچنین توضیح اینکه محصول چگونه می‌تواند به مشتری کمک کند، او را به خرید محصول علاقه‌مند کنید.

ظاهر خوبی داشته باشید:

ظاهر شما تاثیر زیادی در یک مذاکره به جای می‌گذارد. افراد (به ویژه در نخستین برخورد) از ظاهرتان درباره‌ی شما تصمیم‌گیری می‌کنند، پس تلاش کنید همواره جذاب باشید.

از خودتان تعریف نکنید:

تعریف از خود، ممکن است باعث خودخواه جلوه کردن شما بشود. ولی در نقطه‌ی مقابل این قضیه، تعریف دیگران از شما قوی‌ترین شیوه‌ی فروش است! کاری کنید که مشتری‌هایتان شما را به دیگران معرفی کنند.

«تبلیغ کردن آگاهی می‌آورد. شهادت دیگران، مشتری می‌آورد.» – جان پَترسون

فروشنده موفق

مشتری را بخندانید:

خنده همیشه و همه‌جا جواب می‌دهد! اگر بتوانید بر لب مشتری خود لبخند آورده و او را بخندانید، شما به عنوان فروشنده موفق می‌توانید فضایی صمیمانه ایجاد کرده، اطمینان مشتری و احتمال فروش نهایی را بالا ببرید. البته دقت کنید که شوخی‌های بی مورد یا جک‌های بی‌مزه، باعث ناراحت شدن و از دست رفتن مشتری خواهند شد.
می‌توانید چیزی مودبانه و ترجیحا درباره‌ی خودتان پیدا کنید و مطمین باشید که توهینی به مشتری نخواهد شد.

دعوت کنید:

یک تکنیک ساده برای فروش، دعوت مشتری به خرید است. برای نمونه، به مشتری بگویید: «اگر خوشت آمده، چرا امتحانش نمی‌کنی؟»
یک فروشنده‌ موفق و خوب، هیچ فروشی را بدون دعوت از مشتری رها نمی‌کند.

اجازه بگیرید:

مشتری دوست دارد از او اجازه بگیرید.یک فروشنده موفق باید به جای مجبور کردن مشتری، به او شرایط انتخاب بدهد. برای نمونه بگویید: «اجازه انجام شدن این کار را می‌دهید؟»

به‌ روز باشید:

مشتری‌های امروزی، پیچیده‌تر از گذشته هستند. شما به عنوان یک فروشنده‌ موفق، باید اطلاعات و دانش خود در زمینه‌ ی فروش را مدام بالا ببرید. روش‌های قدیمی را کنار گذاشته و روش‌های امروزی را بررسی کنید. روزانه زمانی را برای خواندن مقالات و کتاب‌های مرتبط صرف کنید.

قانون ۸۰/۲۰:

یکی از قوانین مهم در فروش، قانون ۸۰/۲۰ (هشتاد/بیست) است. مطابق این قانون، حدود ۸۰ درصد از محصولات را ۲۰ درصد از مشتریان خریداری می‌کنند. برای اینکه یک فروشنده موفق باشید باید این مشتریان را بشناسید، برای آن‌ها وقت و انرژی بیشتری مصرف کرده و ارتباط بیشتری با آن‌ها داشته باشید.

نتیجه گیری

در پایان کار، به یاد داشته باشید: فروشنده‌ای که زمان زیادی برای شناخت نیازهای منحصر به فرد مشتری صرف کند، یک فروشنده‌ موفق است و می‌تواند بالاترین سطح اعتماد و ارتباط با مشتری را برقرار کند. مشتریان زمانی از شما خرید می کنند که بدانند این یک معامله برد – برد است بنابراین با اعتماد به نفس بالا به خرید کالای شما اقدام خواهند کرد.

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

 

این مطلب را حتما بخوانید :  کجلد کرک کریستیانسن

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری
نویسنده: ماهان تیموری – صابر خلیلی

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، مدیریت برند

با عرض پوزش تصویر به درستی بارگذاری نشد

 

فقط اعضای سایت میتوانند لینک های دانلود را مشاهده کنند. اگر قبلا عضو شده اید برای ورود اینجا کلیک کنید اگر هنوز ثبت نام نکرده اید برای عضویت سریع اینجا کلیک کنید

 

شما میتوانید این مقاله را در شبکه های اجتماعی زیر به اشتراک بذارید:

دیدگاه ها

هنوز هیچکس برای این نوشته دیدگاه نگذاشته است. اولین نفری باشید که دیدگاه میگذارید.
هنوز دیدگاهی نوشته نشده است. شما اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*

ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram