استراتژی در مدیریت

استراتژی در مدیریت عامل اصلی حذف رقیبان

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (No Ratings Yet)
person صابر خلیلی access_time دی ۶, ۱۳۹۵ remove_red_eye 99 مشاهده comment بدون دیدگاه

مدت زمان تخمینی برای مطالعه این مقاله ۵ دقیقه می باشد

مقدمه

در این مقاله استراتژی در مدیریت سازمان را مورد بررسی قرار می دهیم. و سطوح مختلف استراتژی در مدیریت را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در ادامه یکی از سطوح مختلف استراتژی در مدیریت سازمان را شرح می دهیم، این سطح از استراژی هدف ما نمی باشد بنابراین به طور گذرا به آن نگاهی خواهیم انداخت. در مقالات بعدی خود سطوح دیگر استراتژی در مدیریت را توضیح میدهیم.

بررسی نقش استراتژی در مدیریت

نکته ای که در ابتدا باید به آن پرداخته شود این است که استراتژی چیست؟ چرا در کسب و کار برخی رقیبان بی کیفیت تر فروش بالاتر و برند شناخته شده تری دارند؟؟؟ وجه تمایز آنان چیست؟؟ مدام با خود فکر می کنیم که آنان نه تخصصی دارند و نه کاریزما و جذابیتی و هیچ اطلاعاتی ندارند اما چرا فروش بالاتری دارند.؟؟؟؟ به خود می گوییم که مشتریان آنان آدم های بی کیفیتی هستند و از فهم بالایی برخوردار نیستند، زیرا در غیر این صورت کالای ما را خریداری می کردند، اما سخت در اشتباهیم. تنها تفاوت ما در نداشتن استراتژی در مدیریت می باشد. باید ابتدا درک کنیم که استراتژی به چه معنی می باشد تا بتوانیم نسبت به آن رفتار درستی در خود ایجاد کنیم.

تعریف استراتژی

استراتژی به معنی راهبرد می باشد ولی در عمل این کلمه در جنگ جهانی دوم به وجود آمد و به معنی چیدن نیروهای خودی به نحوی که نسبت به نیروهای دشمن در برتری باشند. نقش استراتژی را به طور ملموس می توان در بازی فوتبال مشاهده کرد. همیشه لزومی ندارد که تیمی که از مهره های بهتری استفاده می کند و یا مربی شناخته شده تری دارد برنده میدان باشد. در واقع تیمی برنده می شود که استراتژی بهتری داشته باشد و بازیکنان را در جای درست قرار داده باشد. بنابراین بیشترین نقش را مربی ایفا می کند، آنهم مربی کارا تر نه شناخته شده تر. اگر استراتژی وجود نداشته باشد همیشه قوی ها برنده می شدند.

دنیای کسب و کار نیز مثل جنگ می مونه و هدف همه شرکت ها یه چیز می باشد و آن بدست آوردن ذهن مشتری می باشد. در دنیای کسب ثروت لزوما افرادی برنده نمی شوند که محصول و خدمات بهتری ارائه می دهند، بلکه شرکت هایی برنده هستند که بتوانند ذهن مشتری را بیشتر در اختیار داشته باشند. کوکاکولا یک شرکت موفق در این زمینه می باشد. کتاب تمایز یا نابودی نوشته جک تراوت که در سال های اخیر ۱۵۰ شرکت و کارخانه نوشابه هایی با کیفیت تر از کوکاکولا در همه زمینه ها از جمله مضر بودن و خوشمزگی تولید کردند اما حتی نتوانستند، رقابت که هیچ حتی به این شرکت نزدیک شوند. این به استراتژی کوکاکولا روی ذهن مشتریان که ما بهترین محصول را داریم برمی گردد.

استراتژی در مدیریت
سطوح مختلف استراتژی در مدیریت

استراتژی عملیاتی (functional)

به مجموعه فعالیت هایی است که در داخل شرکت انجام می شود، برمی گردد. اینها فعالیت هایی است که برای مشتریان از اهمیت چندانی برخوردار نمی باشد، اما برای سازمان ما تاثیر زیادی دارد. اینکار می تواند سیستم سازی باشد، ما در مقاله بعدی به توضیح این بخش به طور مفصل خواهیم پرداخت. معمولا زمان برگزاری جلسات برای این استراتژی بهتر است هر روز باشد. فکر کنیم که کدوم فرآیند شرکت را می توان بهتر انجام داد.

استراتژی کسب و کار (business)

این استراتژی به طور مستقیم با مشتریان سر و کار دارد، و هرکاری است که نشان می دهد ما نسبت به رقبا برتری داریم و این امر باید در ذهن مشتریان ما نهادینه شود. برای اینکار باید یک نقشه کلی داشته باشیم. این مبحث را در مقاله بعدی به آن خواهیم پرداخت. این استراتژی معمولا هفته ای یک بار بین اعضای سازمان با همان شرایطی که در مقاله برگزاری جلسات سازمان گفته شد، انجام می شود و این موضوع را بررسی می کنیم که چه کاری باعث می شود که بتوانیم محصولات خود را در ذهن مشتریان حک کنیم و مشتریان ما را بهتر از رقیبان ببینند.

استراتژی سازمانی (corporate)

در این بخش بررسی می کنیم که آیا سازمان ما به خوبی عمل می کند یا خیر. آیا اهداف را دنبال می کند. آیا می توانیم به نیازهای روز پاسخ دهیم.؟؟ آیا کالایی که تولید می کنیم مورد نیاز مشتریان می باشد.؟؟؟ در این سطح از استراتژی بررسی می کنیم که آیا شرکت به درستی در حال پیشروی می باشد یا باید به طور کلی اهداف خود را تغییر داده و بازار هدف خود را نیز تغییر دهد، به گونه ای که کسب درآمد سازمان با مشکل مواجه نشده و شرکت رو به ورشکستگی نرود.

مثال هایی از استراتژی سازمانی

در این زمینه چند مثال را برای شما مطرح خواهم کرد تا بتوانید به خوبی این مطلب را درک کنید. شرکت نوکیا در آغاز فعالیت خود پوتین تولید می کرده است. پس از چندی تغییر زمینه داده و وارد کسب و کار کاغذ می شود. و در انتها وارد کسب و کار الکترونیک و موبایل شده است، اما در سال های اخیر که کسب و کار برنامه نویسی اندروید رونق پیدا کرده استراتژی خوبی را برای خود انتخاب نکرده و گامی به سوی ورشکستگی برداشته است.

مثال بعدی که برای شما میزنم کارخانه spring field می باشد. این شرکت حدود ۱۲۰ سال قبل بزرگترین شرکت تولید کالسکه در کل جهان بوده است و شهرتی همچون شهرت استیو جابز امروزی برای خود داشته است. اما همزمان با تولید ماشین توسط هنری فورد این شرکت به آن توجهی نداشته و استراتژی سازمان خود که تولید کالسکه بود را تغییر نداد که سرانجام به محو شدن و نابودی کشیده شد. این شرکت هنگامی که چنین تهدیدی را در مقابل خود دید و رقابت با چنین شرکتی برای او مشکل بود می بایست استراتژی خود را تغییر داده و دیگر به کار تولید کالسکه ادامه نمی داد. می تونست توو حوزه های دیگر حمل و نقل فعالیت خود را ادامه می داد، تا به فراموشی سپرده نشود. در واقع هدف از برگزاری استراتژی سازمانی تعیین جهت حرکت سازمان می باشد، به نحوی که سازمان و سهامداران متضرر نشوند.

نتیجه گیری

بررسی سطوح مختلف استراتژی در مدیریت سازمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مدیریت سازمان باید با استراتژی های مختلف آشنایی داشته و برای افزایش و برندسازی سازمان خود به کار گیرد. هرچه توو این زمینه موفق تر باشد. نتایج بهتری را دریافت خواهد کرد.

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری
نویسنده: ماهان تیموری – صابر خلیلی

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، استخدام کارکنان

برای دانلود PDF مقاله روی لینک زیر کلیک نمایید

 

با عرض پوزش تصویر فایل دانلود درست بارگذاری نشده است

 

هنوز دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است. اولین نفری باشید که دیدگاهی میگذارد
ارسال دیدگاه

2 + 17 =

ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram
اسفند ۲۹, ۱۳۹۵
ساعت ۸:۱۷ ب.ظ

عیدی تیم آموزشی ماهان تیموری برای سال۹۶ تو دوست خوبم

اسفند ۲۸, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۲۱ ب.ظ

رابطه هوش مالی با عید

ساعت ۱۰:۵۲ ب.ظ

همه چیز درباره آمیخته بازاریابی

اسفند ۲۷, ۱۳۹۵
ساعت ۸:۵۷ ب.ظ

ایده های طلایی برای هر کسب و کاری لازم است

اسفند ۲۶, ۱۳۹۵
ساعت ۶:۱۶ ب.ظ

تبلیغات دفاتر بیمه ، تبلیغات موثر چیست؟

اسفند ۲۵, ۱۳۹۵
ساعت ۴:۲۷ ب.ظ

۱۰ ایده ناب برای روانشناسی در مذاکره

اسفند ۲۲, ۱۳۹۵
ساعت ۶:۲۹ ب.ظ

مثل بقیه کار را رها نکن

اسفند ۲۰, ۱۳۹۵
ساعت ۸:۵۲ ب.ظ

ایده های عالی فقط برای شما

اسفند ۱۹, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۴۹ ب.ظ

ایده خوب برای کسب و کار خوب

اسفند ۱۸, ۱۳۹۵
ساعت ۱۰:۲۳ ب.ظ

۹ قانون مهم برای تبلیغات موفق

اسفند ۱۷, ۱۳۹۵
ساعت ۸:۴۹ ب.ظ

ایده تبلیغاتی را از کجا بیاوریم؟

اسفند ۱۶, ۱۳۹۵
ساعت ۴:۲۸ ب.ظ

۴ مرحله برای نوشتن متن تبلیغاتی

اسفند ۱۵, ۱۳۹۵
ساعت ۱۰:۳۶ ب.ظ

۴ روش برای تبلیغات محصولی مشابه در بازار

ساعت ۷:۴۹ ق.ظ

دروغی به نام باور ؟

اسفند ۱۴, ۱۳۹۵
ساعت ۱۰:۴۰ ب.ظ

چگونه یک عنوان فوق العاده بنویسیم؟

ساعت ۹:۵۵ ق.ظ

کلیپ آموزشی هوش مالی

اسفند ۱۳, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۳۵ ب.ظ

۱۰ ایده خلاقانه برای فکرهای عاقلانه

اسفند ۱۲, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۴۱ ب.ظ

تبلیغات با نمایشگاه ، با غرفه پول پارو کنید

اسفند ۱۱, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۴۰ ب.ظ

تبلیغات در هواپیما ، پرواز را تجربه کنید

اسفند ۱۰, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۲۰ ب.ظ

تبلیغات داخل اتوبوس ، دکوری حساس

اسفند ۹, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۴۸ ب.ظ

تبلیغات در ایستگاه اتوبوس ، پیش به سوی مقصد

اسفند ۸, ۱۳۹۵
ساعت ۱۰:۳۷ ب.ظ

تبلیغات تاکسی ، تبلیغاتی متحرک

ساعت ۱۰:۴۲ ق.ظ

کسب و کار تولید لیوان کاغذی

اسفند ۷, ۱۳۹۵
ساعت ۱۰:۴۰ ب.ظ

ویدیو وال ها ، یک دیوار تبلیغاتی

اسفند ۶, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۴۰ ب.ظ

ایده هایی ناب برای شروع به کار