چالش های مدیریت کیفیت

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (1 votes, average: 5٫00 out of 5)
person صابر خلیلی access_time آبان ۱۹, ۱۳۹۵ comment بدون دیدگاه

مدت زمان تخمینی برای مطالعه ی این مقاله ۶ دقیقه می باشد

مقدمه

انجام تمامی امور مربوط به بهبود کیفی کسب و کار در یک سازمان از جمله مفاهیم مدیریت کیفیت می باشد.
طبق نظریه دانشمندان، مدیریت کیفیت فرآیندی است که مدیریت با مشارکت کارکنان و فروشندگان به بهبود کیفیت می پردازد.
مدیریت کیفیت یعنی نظارت بر ساخت و تولید محصولات به منظور تولید کالایی که با خواسته مشتری مطابقت داشته باشد. این نظارت از ورود مواد اولیه به سازمان تا تحویل آن به عنوان فرآورده با مشتری صورت می پذیرد.

 

دیدگاه های گوناگون مدیریت کیفیت

•    مطابقت با نیازمندی ها

مطابقت با نیازمندی ها یعنی توسعه محصول با توجه به نیاز مشتریان

•    جذب مشتری

جذب مشتری یعنی جذابیتی در کالا ایجاد نماییم که موجب جذب حداکثری مشتری گردد

•    قابلیت نگهداری

افزایش طول عمر محصول با توجه به جا به جایی هایی که از تولید محصول تا مصرف محصول صورت می پذیرد

•    افزایش اعتماد

محصول باید به گونه ای باشد که اعتماد افراد را به خود جلب کرده و مشتری برای خرید محصول دغدغه فکری نداشته باشد

•    تحویل به موقع

نیاز مشتریان باید در سریعترین زمان ممکن تامین شود، تلاش برای به حداقل رساندن زمان سفارش تا تحویل کالا به مشتری صورت گیرد

•    بی نقص بودن

کالا باید به گونه ای طراحی شود که تمام نقاط ضعف آن برطرف شده باشد

 

پیش زمینه ایجاد مدیریت کیفیت

•    تامین نیاز مشتریان

 

نیاز مشتریان روز به روز در حال تغییر است و سازمان باید توانایی تامین نیاز مشتریان را داشته باشد

•    بهبود بخش های مختلف سازمان

 

برای افزایش بهره وری سازمان باید بخش های مختلف سازمان بررسی شود و نقایص آن برطرف گردد. زیرا هر واحدی تولیدی برای آنکه بخواهد در عرصه رقابت باقی بماند می بایست خود را به تکنولوژی های روز مجهز کرده باشد

•    افزایش روحیه و کارایی کارکنان

 

تولید با کیفیت و نیل به اهداف سازمان موجب می شود کارکنان از کاری که انجام می دهند رضایت داشته و این رضایت به طور مستقیم در کارایی آنان تاثیر می گذارد

•    افزایش سود سازمان

 

هر سازمانی برای آنکه بتواند به سود دهی بیشتری برسد و سهم بیشتری از بازار را در اختیار داشته باشد. می بایست به کالای با کیفیت همسو با نیاز مشتریان تولید نماید.

•    پیش بینی بحران و حل مسائل مربوط به آن

 

بحران و چالش های آن به زودی گریبان هر سازمانی را خواهد گرفت. بنابراین مدیریت کیفیت می کوشد تا با تولید کالای با کیفیت مشکلات کیفی کالا را برطرف کرده و برخورد با بحران آسان تر صورت پذیرد

 

•    افزایش سهم بازار

هر سازمانی که در سر دارد سهم بیشتری از بازار را در اختیار داشته باشد، در صدد این است کالایی را تولید نماید که مطابق با نیاز مشتریان باشد. افزایش حداکثری رضایت مشتریان از یک کالا سهم بیشتری برای آن کالا در بازار را رقم خواهد زد.

وظایف مدیریت کیفیت

•    برنامه ریزی کیفیت

 

برنامه ریزی روشی است برای انجام اقدامات لازم برای اطمینان از اینکه کالای تولیدی مورد رضایت مشتری باشد. در برنامه ریزی کیفیت علاوه بر شیوه کنترل و تولید محصول روند کیفی تولید محصول نیز برنامه ریزی می شود.

افزایش کیفی محصول به صورت اهداف کوتاه مدت و قابل دسترسی تبدیل گردیده و برای نیل به این اهداف برنامه ریزی می شود.

•    کنترل کیفیت

 

کنترل کیفیت یعنی طراحی، تولید و ارائه خدمات به محصولات با کیفیت جهت افزایش رضایت مشتریان
بنابراین اولین قدم در کنترل کیفیت بررسی نیاز مشتریان می باشد. کنترل کیفیت وظیفه کنترل محصول برای تولید با کیفیت را برعهده دارد. این کنترل از ورود مواد اولیه آغاز می شود و تا اینکه به دست مصرف کننده برسد ادامه می یابد. کنترل کیفیت علاوه بر بهبود کیفیت موجب افزایش بهروه وری سازمان نیز می گردد.

 

•    تضمین کیفیت

 

به کلیه فعالیت های نظام مند و برنامه ریزی شده که برای تولید یک محصول با کیفیت از نظر مشتری به کار گرفته می شود، اطلاق می گردد.
تضمین کیفیت لزوما تولید محصول با کیفیت را ضمانت نمی کند ولی در جهت تولید آن در تلاش است. در تضمین کیفیت هدف تشخیص نیست بلکه پیشگیری از تولید کالای بی کیفیت می باشد.
دو اصل اساسی در تضمین کیفیت مناسب برای هدف و کاهش خطای کاری می باشد.
یعنی محصول باید با نیاز مشتریان مطابقت حداکثری داشته باشد و از آزمون و خطلا در تولید کالای مورد رضایت مشتری استفاده نشود. همه جنبه های تولید کالای با کیفیت ارزیابی شود و در همان مرحله اول رضایت مشتری را جلب کند و نیاز کمتری به توسعه کالا گردد.

 

•    بهبود کیفیت

 

مجموعه اقداماتی که بهبود مداوم و هدفمند کالا را به همراه دارد اطلاق می شود. واحد بهبود کیفیت به ارزیابی عملکرد فعالیت سازمان پرداخته و برنامه های لازم برای بهبود مستمر و اثربخش آن را طراحی می کند.

 

اهداف مدیریت کیفیت

•    حفظ کیفیت محصول و بهبود روز افزون کیفیت

هر سازمانی برای اینکه بتواند در چرخه رقابت باقی بماند باید کیفیت محصول خود را حفظ کرده و به بهبود روز افزون آن اهمیت دهد.

•    طراحی و انتخاب فناوری مورد نیاز برای تولید کالای با کیفیت

برای تولید محصولات با کیفیت باید فناوری لازم برای آن در نظر گرفته شود، و در صورت لزوم این ابزار برای سازمان تهییه گردد

•    ایجاد و بهره وری و ارزش افزوده بیشتر

همه سازمان ها به دنبال پیشرفت و افزایش سود بیشتر می باشند و اولین نگاه برای بهبود کیفیت سود بیشتر می باشد.

•    تلاش برای جلب رضایت کامل مصرف کنندگان

مشتری مداری و جلب رضایت مشتریان موجب بازار بهتر و در نتیجه سود بیشتر می باشد باید در نظر داشته باشیم که مشتریان بقا سازمان را رقم می زنند

•    آموزش به کارکنان جهت کاهش خطا و جلوگیری از ضایعات

افزایش کیفیت بدون آموزش به کارکنان میسر نمی شود. برگزاری دوره های آموزشی به کارکنان علاوه بر افزایش کارایی کارکنان به بهبود کیفیت و کاهش ضایعات شرکت می انجامد

•    رساندن محصولات به استانداردهای بالاتر

هر سازمانی در تلاش است محصولات خود را به استاندارهای روز جهانی نزدیکتر کند تا بتواند چه در عرصه ملی و چه در عرصه بین المللی فعالیت داشته باشد.

 

 چالش های مدیریت کیفیت

اصول مدیریت کیفیت

•    تمرکز بر مصرف کننده

هر سازمانی به مشتریان خود نیاز دارد و باید نیازهای حال و آینده آنان را فراهم نماید، و برای برطرف کردن نیازهای آنان برنامه ریزی و تلاش نماید.
تمرکز روی نیاز مشتری علاوه بر برطرف کردن به موقع نیاز مشتری و انعطاف پذیری بیشتر سازمان موجب افزایش سود سهام و سهم بیشتر بازار می گردد.
مدیریت بازاریابی به طور مستمر گزارشات را دریافت کرده و استراتژی های لازم برای پاسخ گویی به نیاز مشتریان را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد.

•    برنامه ریزی

برنامه ریزی موجب می شود تا فعالیت های سازمان به صورت فرآیندی کنترل گردد. که این کار موجب بهبود عملکرد فعالیت ها و در نتیجه کاهش هزینه خواهد شد.
برنامه ریزی های دقیق مدیریت زمان را برای سازمان تسهیل کرده و پاسخگویی به نیاز مشتریان و اهداف سازمان محقق می گردد.
با برنامه ریزی تمامی فعالیت ها بر طبق برنامه پیش رفته و از سردرگمی و تداخل کاری جلوگیری می شود.

•    مشارکتی سازمانی

مشارکت بخش های مختلف سازمان با هم موجب افزایش انگیزه، کارایی، شور و شوق بیشتر و از همه مهمتر افزایش خلاقیت و نوآوری در بین کارکنان می گردد.
در مشارکت سازمانی کارکنان اهمیت و نقش خود را درک می کنند، مسئولیت پذیر می گردند، کارکنان دانش و تجربیات خود را به اشتراک گذاشته و در نتیجه راندمان کاری سازمان افزایش می یابد.

•    تصمیم گیری عینی

تصمیمات موثر سازمان بر اساس گزارشات گرفته شده و تجزیه و تحلیل دقیق داده ها امکان پذیر می باشد. بنابراین باید گزارشات مرتب تجزیه و تحلیل گردند و سوابق گذشته بازنگری شود تا بتوانیم به تصمیمات دقیق تری دست یابیم.

•    ارتباط با تامین کننده

سازمان و تامین کننده مواد اولیه مکمل یکدیگر می باشند. بنابراین ارتباط قوی این دو موجب می شود تا در برابر تغییرات سریع بازار انعطاف پذیری نشان داده و هم تامین کننده و هم سازمان به سود آوری برسند.

•    استمرار بهبود کیفیت

اهداف سازمان باید به روشنی مشخص گردد و بهبود کیفیت کالا در جهت اهداف سازمان قرار گیرد. مدیریت سازمان باید به طور مستمر گزارشات را دریافت کرده و مانع انحراف فعالیت سازمان از اهداف گردد.

 

 

نتیجه گیری

مدیران سازمان باید به دنبال بهبود کیفیت روز افزون کالای خود باشند. برای این کار کلیه عوامل سازمان باید از خلاقیت و انعطاف پذیری بالایی برخوردار باشند. کسب و کار موفق نیاز به خلاقیت و نوآوری دارد که خلاقیت موجب افزایش ارزش محصول و بهبود کیفیت آن می گردد. بنابراین باید جوی در سازمان ایجاد شود که همه برای بهبود کیفیت در همه سطوح سازمان در تلاش باشند.

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

 

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در بهبود هرچه بیشتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری
نویسنده: ماهان تیموری – صابر خلیلی

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، آموزش مدیریت سایت

 

برای دانلود PDF مقاله روی لینک کلیک نمایید

 

با عرض پوزش تصویر فایل دانلود درست بارگذاری نشده است

هنوز دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است. اولین نفری باشید که دیدگاهی میگذارد
ارسال دیدگاه
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram
آبان ۲, ۱۳۹۶
ساعت ۱:۱۰ ق.ظ

نیازهای روحی افراد شما را میلیونر خواهد کرد

آبان ۱, ۱۳۹۶
ساعت ۴:۵۸ ب.ظ

۱۰ نکته درباره ی پول که باید به کودکانمان بیاموزیم

مهر ۳۰, ۱۳۹۶
ساعت ۹:۱۲ ب.ظ

از نیاز امنیتی افراد چگونه میتوان پول ساخت؟

ساعت ۱:۵۹ ب.ظ

با هوش مالی سریع تر برانید

ساعت ۱:۱۵ ق.ظ

چگونه از نیاز فیزیولوژیک افراد درآمدزایی کنیم؟

مهر ۲۹, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۲۱ ب.ظ

۱۰ نکته طلایی راجع به پول که همه باید بدانند

ساعت ۱۱:۰۹ ق.ظ

علم بهتر است یا ثروت؟

مهر ۲۶, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۳۹ ق.ظ

۲۰ شغل به عنوان شغل دوم و بهترین ها برای افزایش درآمد

ساعت ۱:۰۵ ق.ظ

موانعی که بر سر راه پیشرفت شما قرار دارد را میشناسید؟

مهر ۲۵, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۴۰ ق.ظ

اشتباه نکن، راه پولدار شدن اینجاست

ساعت ۱۰:۴۶ ق.ظ

درآمدم ۵ برابر شده

ساعت ۷:۰۵ ق.ظ

درآمدم بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون شده

ساعت ۷:۰۲ ق.ظ

توی ۲ ماه درآمدم ۲۰ میلیون بیشتر شده (یه سوپرمن میشم)

ساعت ۷:۰۰ ق.ظ

درآمدم ۱۰ میلیون شده(کار خدا بود که با شما آشنا شدم)

مهر ۲۴, ۱۳۹۶
ساعت ۱:۴۲ ب.ظ

درآمدم ۲ برابر شده

ساعت ۱۱:۴۶ ق.ظ

اصول هفتگانه موفقیت استیو جابز

ساعت ۱:۰۶ ق.ظ

در چه جایگاهی از هرم هوش مالی قرار دارید؟

مهر ۲۳, ۱۳۹۶
ساعت ۶:۳۱ ب.ظ

افراد ثروتمند چگونه فکر و رفتار می کنند

ساعت ۱:۱۱ ب.ظ

تا ۳ سال دیگه درآمدم ۱۰۰ برابر میشه

ساعت ۱۱:۲۳ ق.ظ

راز ۱۰۰ میلیون اولی که به دست آوردم

ساعت ۱:۰۲ ق.ظ

باورها چراغ راه شما به سوی موفقیت است

مهر ۲۲, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۱۸ ق.ظ

ثروت ترامپ از کجاست؟

مهر ۱۹, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۱۵ ق.ظ

۸ گام مرموز تا رسیدن به موفقیت در کسب و کار

مهر ۱۸, ۱۳۹۶
ساعت ۳:۳۰ ب.ظ

تو یه ماه به درآمد ۲ میلیونی رسیدم

ساعت ۱۲:۱۸ ب.ظ

۳۰ میلیون به درآمدم اضافه شده