پرزنت

پرزنت دیگران دغدغه اصلی بازاریابان

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (No Ratings Yet)
person صابر خلیلی access_time دی ۱۷, ۱۳۹۵ remove_red_eye 164 مشاهده comment بدون دیدگاه

مدت زمان تخمینی برای مطالعه این مقاله ۴ دقیقه می باشد

مقدمه

به راستی پرزنت کردن چیست؟ همه کسانی که با بازاریابی و فروش سروکار مستقیم یا غیر مستقیم دارند همیشه (به ویژه در ده سال اخیر) بارها و بارها با واژه پرزنت کردن روبرو شده اند. همانطور که پیش از این گفته شد ۹۷% از فروش ها مبتنی بر احساس هستند (مطمئنم که الان خواننده های همیشگی این مطالب این جمله را با خود تکرا کرده اند: وای بازهم این ۹۷%، مثل اینکه هیچ تعبیر دیگری از فروش ندارد که مدام این مطلب را تکرار می کند! اما این درک بزرگترین کشف یک فروشنده است و من تلاش می کنم تا ان را در اموزش هایم نهادینه کنم.) و این احساس ها می تواند پایه و مبنای ارائه های ما را بسازند. اگر ما بتوانیم به درستی خود را پرزنت کنیم کسب و کار خود را متحول خواهیم کرد.

جدی ترین دغدغه های پرزنت دیگران

 اما به راستی پرزنت کردن چیست؟ نوع ارائه شما از کالا یا خدمات تان؟ نوع ارائه شما از کالا یا خدمات تان به نحوی که احساسات خریدار را بر انگیزید؟ تعریف درست از تمام مشخصات کالایتان؟ این که چگونه کار میکند؟ پس میتوان خریدار را بمب باران اطلاعاتی کرد و اطلاعات را در یک سری واژه ها پیچید و مثل اوار بر سر خریدار منتقل کرد؟

ایا نباید اطلاعات را مرحله به مرحله به خریدار منتقل کرد و از درک ان ها اطمینان حاصل کرد؟ خود ما بارها تجربیاتی را داریم که به صورت بازاریابی تلفنی و حضوری به این روش پرزنت شده ایم، پرسش بنیادی اینست: چند درصد از ان بمب باران اطلاعاتی را درک کرده ایم؟ و چند بار به دلیل ناکافی بودن اطلاعات مان در این پرزنت ها (بله درست است در میان بمب باران اطلاعاتی ما اطلاعات کافی و مفیدی را کسب نکرده ایم!!!) از خرید کالا از ان فروشنده خودداری کرده ایم؟ شاید مشکل همین جاست ما اطلاعات مورد نیازمان را جستجو می کنیم نه تمام اطلاعات را!

چگونه میتوتم دریافت خریدار چه اطلاعاتی از کالا یاخدمات ما میخواهد؟

شما چگونه کالا یا خدمات تان را ارائه میدهید؟

ایا همه اطلاعات منتقل شده توسط شما به درد کاربران یا خریداران تان می خورد؟

اصول اولیه پرزنت کردن

در این مبحث تلاش می کنیم به صورت طبقه بندی شده به اصول پرزنت بپردازیم:

۱-چک خب که چی

(So what question)

پشت هر جمله از ارائه ما باید این پرسش قرار بگیرد و در هر مرحله ای باید پاسخ قانع کننده و کاملی برای ان داشته باشیم. خریدار حق دارد در هر بخش از پرزنت ما این پرسش را از ما بپرسد و ما وظیفه داریم (بله درست است : وظیفه داریم!) پاسخگوی این پرسش باشیم. مثلا در  نظر بگیرید که من می خواهم یک خودرو به شما بفروشم، زمانی که از مشخصات رنگ ان صحبت میکنم و می گویم این خودرو از تکنولوژی رنگ دو پوششه برخوردار است،مشتری میتواند از من بپرسد خب که چی؟

(معمولا مشتری ها انقدر رک و بی پرده پرسش خود را مطرح نمیکنند ولی ما همیشه باید بدترین حالت را در نظر بگیریم، حتی اگر مشتری خب که چی خود را در میان یک جعبه کادویی قرمز رنگ و زیبا پنهان کرده باشد ولی در نهایت مضمون پرسش او همین پرسش است و ما باید پاسخ قانع کننده ای داشته باشیم! و بتوانیم به درستی به متقاعد کردن دیگران بپردازیم) و این جاست که من باید اطلاعات و اگاهی کاملی را داشته باشم از ویژگیهای رنگ های دو پوششه، البته با این پیش فرض که مشتری اگاهی کاملی از این ویژگی دارد و تنها هدف او سنجیدن سطح اگاهی من از کالایی است که مشغول پرزنت ان هستم.

این نوع نگرش به پرزنت دیگران به شما کمک میکند که به  شعور واگاهی خریداران تان احترام بگذارید و همیشه به بهترین نحو پاسخ گو باشید.

پرزنت

نکته:

اگر در حین پرزنت خریدار در بخشی از ارائه خب که چی ای را مطرح کرد که من به راستی پاسخ ان را نمیدانم، با پیش فرض اینکه خود او پاسخ را به صورت کامل میداند،من چه کاری باید انجام دهم تا مشتری من به من و ارائه من بی اعتماد نشود؟

پاسخ ساده است : نمی دانم! این واژه ای است که جادو میکند و درستی تمام پرزنت شما را تایید میکند،هر چند که شایسته نیست که اگاهی کاملی از کالا یا خدمات خود نداشته باشیم ولی اشکالی ندارد ، به خاطر داشته باشید «همه چیز را همگان دانند و همگان، هنوز زاده نشده اند» در  این هنگام زمان بگیرید از مشتری و قول بدهید در کوتاه ترین زمان به او پاسخ خواهید داد، اگر مشتری شما حضوری است به سرعت به نزد همکاران خود بروید و از انها بپرسید و پس از اطمینان از درستی مطلب ان را ارائه بدهید ولی اگر مشتری شما تلفنی است،مکالمه را با عذرخواهی قطع کنید و پس از یافتن پاسخ درست در نخستین زمان ممکن به او زنگ بزنید و پاسخ گو باشید.

(هرگز نباید به این اندیشه اطمینان کرد که مرور زمان پرسش را از ذهن مشتری تلفنی پاک میکند،حتی اگر اوهم فراموش کند ما باید تمام زوایای ارائه خود را به روشنی بشناسیم) نکته مهم دیگر این است که برخی فروشنده ها در این موقعیت فکر می کنند با عوض کردن موضوع صحبت ان پرسش را از ذهن خریدار یا طرف مذاکره خود، پاک می کنند ولی حقیقت با این موضوع در تضاد است؛ او فراموش نمی کند تنها به این نتیجه می رسد که شما پاسخ این خب که چی را نمی دانید و شروع می کند به کنکاش بیشتر پرزنت شما و اعتماد خود را به شما از دست می دهد هرچند که در ظاهر او فراموش کرده!

تمرین:همین حالا پرزنت خودرا به روی کاغذ بیاوریم، اما این بار متفاوت تر از همیشه

،ودر پایان هر بخش از چک خب که چی بهره بگیریم، می بینیم هنوز زوایای پنهانی در ارائه داریم که پاسخ قانع کننده ای برای ان سراغ نداریم

نتیجه گیری

در مقاله بعدی که اصول دیگر پرزنت کردن توضیح خواهیم داد، شما می توانید با مطالعه این بخش مقالات به درک صحیحی از پرزنت کردن دست یابید و کسب درآمد خود را بهبود بخشید هرچه شما بهتر بتوانید افراد را پرزنت کنید ثروت بیشتری را روانه خود خواهید کرد.

ادامه این مقاله را در مقالات بعدی دنبال کنید

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری
نویسنده: ماهان تیموری – صابر خلیلی

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، انگیزش در سازمان

برای دانلود PDF مقاله روی لینک زیر کلیک نمایید

 

با عرض پوزش تصویر فایل دانلود درست بارگذاری نشده است

هنوز دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است. اولین نفری باشید که دیدگاهی میگذارد
ارسال دیدگاه

4 × 4 =

ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram
اردیبهشت ۶, ۱۳۹۶
ساعت ۹:۳۲ ق.ظ

هرم هوش مالی

اردیبهشت ۲, ۱۳۹۶
ساعت ۸:۲۲ ب.ظ

ناهشیاری مالی اعتیاد خطرناک بسیاری از افراد

فروردین ۳۰, ۱۳۹۶
ساعت ۱۲:۱۰ ب.ظ

یک راز درمورد هوش مالی و چند نکته دیگر

فروردین ۲۷, ۱۳۹۶
ساعت ۱۲:۱۸ ب.ظ

کسب و کار حوله یکبار مصرف

فروردین ۲۴, ۱۳۹۶
ساعت ۳:۳۲ ب.ظ

چرا همیشه یه جای کار میلنگه ؟؟؟

فروردین ۲۱, ۱۳۹۶
ساعت ۳:۳۴ ب.ظ

نکات طلایی برای داشتن زندگی هدفمند

فروردین ۲۰, ۱۳۹۶
ساعت ۳:۴۳ ب.ظ

آشنایی با انواع هدف

فروردین ۱۹, ۱۳۹۶
ساعت ۵:۱۹ ب.ظ

منظور و هدف از زندگی شما چیست؟

فروردین ۱۶, ۱۳۹۶
ساعت ۵:۲۱ ب.ظ

توصیه های عیدانه استاد تیموری برای برنامه ریزی اهداف

فروردین ۱۲, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۲۱ ق.ظ

بهترین نکات برای تقویت استعداد

فروردین ۱۱, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۵۶ ب.ظ

ایده های غیرمعمول ، انقلابی در آفرینش

فروردین ۱۰, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۱۴ ق.ظ

هدف |بی هدفی قاتل انسانهاست!

فروردین ۷, ۱۳۹۶
ساعت ۱:۵۳ ب.ظ

۶ گام اساسی در مذاکرات کسب و کار

فروردین ۶, ۱۳۹۶
ساعت ۴:۰۹ ب.ظ

مقدمه ای بر آموزش بازاریابی

فروردین ۵, ۱۳۹۶
ساعت ۵:۳۲ ب.ظ

ایده های انقلابی برای کسب و کار شما در سال جدید

اسفند ۲۹, ۱۳۹۵
ساعت ۸:۱۷ ب.ظ

عیدی تیم آموزشی ماهان تیموری برای سال۹۶ تو دوست خوبم

اسفند ۲۸, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۲۱ ب.ظ

رابطه هوش مالی با عید

ساعت ۱۰:۵۲ ب.ظ

همه چیز درباره آمیخته بازاریابی

اسفند ۲۷, ۱۳۹۵
ساعت ۸:۵۷ ب.ظ

ایده های طلایی برای هر کسب و کاری لازم است

اسفند ۲۶, ۱۳۹۵
ساعت ۶:۱۶ ب.ظ

تبلیغات دفاتر بیمه ، تبلیغات موثر چیست؟

اسفند ۲۵, ۱۳۹۵
ساعت ۴:۲۷ ب.ظ

۱۰ ایده ناب برای روانشناسی در مذاکره

اسفند ۲۲, ۱۳۹۵
ساعت ۶:۲۹ ب.ظ

مثل بقیه کار را رها نکن

اسفند ۲۰, ۱۳۹۵
ساعت ۸:۵۲ ب.ظ

ایده های عالی فقط برای شما

اسفند ۱۹, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۴۹ ب.ظ

ایده خوب برای کسب و کار خوب

اسفند ۱۸, ۱۳۹۵
ساعت ۱۰:۲۳ ب.ظ

۹ قانون مهم برای تبلیغات موفق