سیستم ارزیابی عملکرد

نکاتی برای سیستم ارزیابی عملکرد که فقط در اینجا خواهید یافت

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (No Ratings Yet)
person صابر خلیلی access_time آذر ۱۰, ۱۳۹۵ remove_red_eye 1,215 مشاهده comment بدون دیدگاه

مدت زمان تخمینی برای مطالعه ی این مقاله ۵ دقیقه می باشد

مقدمه

سیستم ارزیابی عملکرد مهمترین بخش برای سیستم سازی می باشد. سیستم ارزیابی عملکرد موجب می شود که همه کارهای روی روال انجام گردد، درصد خطاها کاهش یابد و ما بتوانیم کارها را به صورت بهینه انجام دهیم. همچین درصدی نیز در افزایش ظرفیت کاری کارکنان موثر خواهد بود. در مقالات پیشین سیستم سازی اصول کلی سیستم سازی و اینکه سیستم سازی در افراد چگونه صورت می پذیرد را توضیح دادیم.

پله پله تا سیستم سازی

برای سیستم سازی ابتدا باید خود مدیریت شرکت این تغییر و تحول را در خود ایجاد کند که بتواند دیدگاه سیستمی داشته باشد. باید این هدف را داشته باشد که خود را از یک کارمند به یک ماشین پول ساز تبدیل کند. برای اینکار باید تحولاتی را در خود ایجاد کند. همانا اولین و بزرگترین مانع برای سیستم سازی خود فرد می باشد و تا آن را نپذیرد نخواهد توانست سیستم کسب و کار خود را متحول کند. پس از آن سیستم سازی در افراد شروع می شود. منابع انسانی مهمترین عامل برای سیستم سازی می باشد. هر تغییری با واکنش همراه خواهد بود. باید بدانیم که کارکنان همچون ما فکر نمی کنند و حتی آن را به ضرر خود خواهند دانست پس طبیعی است که با آن مخالفت کنند. وظیفه مدیر است که بتواند با آن به طور منطقی برخورد کرده و از قبل در جلسات مختلف سازمان را برای تغییرات بزرگ آماده کرده باشد. باید بدانید تغییرات بزرگ به صورت یک شبه انجام نمی پذیرد و نیازمند زمان می باشد. اینکار شاید ماه ها و سال ها به طول بیانجامد ولی آنچه مهم است ثمره اینکار ما خواهد بود که در دراز مدت خود را به نمایش خواهد گذاشت. خواهید دید که دیگر بدون نیاز حضور شما بدون انجام کارهای سخت روال کارها به خوبی پیش خواهد رفت و نقدینگی شما افزایش خواهد یافت. و در اینجاست که شما فرصت کافی برای فکر کردن و خلق ایده های نو را بدست خواهید آورد و شرکت شما به یک ماشین پول ساز تبدیل شده و ثروت شما روز به روز افزایش خواهد یافت.
اهمیت سیستم ارزیابی عملکرد
وقتی ما می خواهیم سیستم سازی را شروع کنیم باید برای آن سیستم ارزیابی دقیقی داشته باشیم، زیرا همانطور که می دانیم کارها بدون ارزیابی هیچ ارزشی نخواهد داشت. وقتی ما نتوانیم کارهای انجام شده در سازمان خود را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم و معیاری برای سنجش این مورد وجود نداشته باشد که فعالیت هایی که درحال انجام می باشد و یا تغییراتی که انجام داده ایم مضر بوده اند یا موثر در واقع از سیستم سازی بسیار دور شده ایم. سیستم ارزیابی عملکرد مهم ترین نقش را در یک سازمان ایفا می کند. همانطور که می دانید از مهمترین وظایف مدیر، مدیریت زمان و طراحی استراتژی های لازم بوده است بنابراین مدیر سازمان باید به بررسی دقیق گزارشات می پردازد تا بتواند سازمان را به خوبی مدیریت زمان کرده و استراتژی های لازم را برای ادامه کارها اتخاذ کند.

نحوه تصمیم گیری با سیستم ارزیابی عملکرد

مهمترین نقش سیستم ارزیابی عملکرد سازمان اتخاذ تصمیمات بر اساس گزارشات می باش.  تصمیمات هیچگاه به صورت غریزی صورت نمی گیرد، تصمیمات اتخاذ شده باید برنامه ریزی شده و دقیق باشد تا بتواند ما را به اهداف نزدیکتر کنند. تصمیم گیری های انجام شده توسط مدیریت باید بر اساس معیار ها صورت گیرد. یعنی ما باید برای تک تک فعالیت های انجام شده در سازمان معیارهایی را داشته باشیم. برای تعریف معیارها باید خیلی ریز بینانه عمل کنیم. کلی نگری در تعریف معیارها بسیار امری اشتباه می باشد. معیارهای ما باید قابل سنجش باشند تا بتوانیم تصمیمات درست را از آنها استخراج کنیم. مثلا معیارهایی که برای واحد بازاریابی در نظر می گیریم می تواند، تعداد تماس روزانه، تعداد فروش های روزانه، سیاست های خرید از سایت و… باشد. برای واحد فروش نیز به همین شکل، تعداد تماس ها، تعداد فروش ها، زمان مکالمه، استفاده از سیستم VOIP  که پیوسته گزارشات را در اختیار ما قرار می دهد. برای واحد تولید نیز، نوع چاپ، بسته بندی، تیراژ، خروجی کارگرها، کیفیت و … می باشد. نکته ای که برای معیارها باید درنظر بگیریم این است که معیارها باید به صورت داده های عددی باشند و مدیران بخش های مختلف سازمان ما روند انجام فعالیت ها را بررسی کرده و نمره گذاری کنند. با وجود معیارها ما نمی توانیم بر اساس احساسات خود تصمیم گیری کنیم، آمار دقیق در اختیار ما قرار دارد بنابراین می توانیم مهمترین تصمیات را اتخاذ کنیم.

سیستم ارزیابی عملکرد
ویژگی معیارها در سیستم ارزیابی عملکرد

معیارها در سیستم ارزیابی عملکرد سازمان ها بر اساس نوع و اهداف سازمان با یکدیگر متفاوت می باشند اما این معیارها تنها یک هدف را دنبال می کنند و آن بررسی عملکرد سازمان بر اساس اهداف تعیین شده می باشد. برای تعریف معیار ها باید یک سری نکات کلیدی را رعایت کنیم

معیارهای ما باید بر اساس نوع فعالیت سازمان باشد
سازمان باید دارای اهداف روشن و دقیقی باشد تا بتوان فعالیت آن را مورد ارزیابی قرار داد
داشتن معیارهایی برای اندازه گیری فعالیت ها براساس اهداف تعیین شده
تحلیل و بررسی فعالیت ها برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت

ویژگی های مشترک معیارها

خاص بودن

آیا اهداف شما خاص می باشد؟ یا الگویی از شرکت های دیگر می باشد. برای هر مورد یک سیستم ارزیابی عملکرد تعریف می شود

قابل اندازه گیری بودن

آیا می توان بر اساس این معیارها میزان پیشرفت به سمت اهداف را اندازه گیری کرد؟ معیارها باید به گونه ای مشخص شوند که قابل اندازه گیری باشند. این معیارها می تواند به صورت عددی، نموداری، و جداول رتبه بندی باشد.

میزان تحقق پذیری

آیا اهداف خود را به گونه ای تعیین کرده اید که در واقعیت بتوان به آن دست پیدا کرد؟ همانگونه که در مقاله کاربردی ترین اصول برای سیستم سازی به این نکته اشاره کرده ایم که برای اینکه به اهداف خود دست پیدا کنیم باید اهداف را چگونه تعیین کنیم که قابل دستیابی باشند.

در ارتباط بودن

باید ببینیم که اهدافی را که ما برای سازمان مشخص کرده ایم تا چه اندازه ای به سازمان ما مربوط می شود. معیارها تعیین می کنند که چگونه اهداف را مشخص کنیم که پرت از اهداف عالی سازمان نباشند

زمانسنجی

مدت زمان رسیدن به این اهداف چقدر می باشد؟ معیارها باید بتوانند به خوبی چارچوب زمانی برای رسیدن به اهداف را مورد ارزیابی قرار دهند.

نکته مهم این است که ما باید برای تک تک بخش های سازمان خود و برای ریزترین فعالیت ها معیارهایی تعیین کنیم. از دیگر معیارها معیارهای آگاهی از برند، که دید مخاطب را نسبت به برند ما مورد ارزیابی قرار می دهد. شاخص بازدید مجدد که مخصوص بازاریابان دیجیتال می باشد مشخص می کند که چند نفر به طور مجدد از وب سایت شما بازدید کرده اند. معیارهای مربوط به عملکرد مالی که کلا به مسائل مالی سازمان بر می گردد. برای تعیین معیارها بهتر است کتاب ساخت کسب و کارهای فوق العاده از برایان تریسی را مطالعه کنید.

نتیجه گیری

مهمترین بخش سیستم ارزیابی عملکرد تعریف معیارها می باشد. بدون داشتن معیارهای دقیق فعالیت های شرکت مورد سنجش و ارزیابی قرار نخواهد گرفت و رشد سازمان و رسیدن به اهداف سازمان متوقف خواهد شد.

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری
نویسنده: ماهان تیموری – صابر خلیلی

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، مدیریت بازاریابی

برای دانلود PDF مقاله روی لینک زیر کلیک نمایید

 

با عرض پوزش تصویر فایل دانلود درست بارگذاری نشده است

هنوز دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است. اولین نفری باشید که دیدگاهی میگذارد
ارسال دیدگاه

17 − 1 =

ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram
اردیبهشت ۶, ۱۳۹۶
ساعت ۹:۳۲ ق.ظ

هرم هوش مالی

اردیبهشت ۲, ۱۳۹۶
ساعت ۸:۲۲ ب.ظ

ناهشیاری مالی اعتیاد خطرناک بسیاری از افراد

فروردین ۳۰, ۱۳۹۶
ساعت ۱۲:۱۰ ب.ظ

یک راز درمورد هوش مالی و چند نکته دیگر

فروردین ۲۷, ۱۳۹۶
ساعت ۱۲:۱۸ ب.ظ

کسب و کار حوله یکبار مصرف

فروردین ۲۴, ۱۳۹۶
ساعت ۳:۳۲ ب.ظ

چرا همیشه یه جای کار میلنگه ؟؟؟

فروردین ۲۱, ۱۳۹۶
ساعت ۳:۳۴ ب.ظ

نکات طلایی برای داشتن زندگی هدفمند

فروردین ۲۰, ۱۳۹۶
ساعت ۳:۴۳ ب.ظ

آشنایی با انواع هدف

فروردین ۱۹, ۱۳۹۶
ساعت ۵:۱۹ ب.ظ

منظور و هدف از زندگی شما چیست؟

فروردین ۱۶, ۱۳۹۶
ساعت ۵:۲۱ ب.ظ

توصیه های عیدانه استاد تیموری برای برنامه ریزی اهداف

فروردین ۱۲, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۲۱ ق.ظ

بهترین نکات برای تقویت استعداد

فروردین ۱۱, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۵۶ ب.ظ

ایده های غیرمعمول ، انقلابی در آفرینش

فروردین ۱۰, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۱۴ ق.ظ

هدف |بی هدفی قاتل انسانهاست!

فروردین ۷, ۱۳۹۶
ساعت ۱:۵۳ ب.ظ

۶ گام اساسی در مذاکرات کسب و کار

فروردین ۶, ۱۳۹۶
ساعت ۴:۰۹ ب.ظ

مقدمه ای بر آموزش بازاریابی

فروردین ۵, ۱۳۹۶
ساعت ۵:۳۲ ب.ظ

ایده های انقلابی برای کسب و کار شما در سال جدید

اسفند ۲۹, ۱۳۹۵
ساعت ۸:۱۷ ب.ظ

عیدی تیم آموزشی ماهان تیموری برای سال۹۶ تو دوست خوبم

اسفند ۲۸, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۲۱ ب.ظ

رابطه هوش مالی با عید

ساعت ۱۰:۵۲ ب.ظ

همه چیز درباره آمیخته بازاریابی

اسفند ۲۷, ۱۳۹۵
ساعت ۸:۵۷ ب.ظ

ایده های طلایی برای هر کسب و کاری لازم است

اسفند ۲۶, ۱۳۹۵
ساعت ۶:۱۶ ب.ظ

تبلیغات دفاتر بیمه ، تبلیغات موثر چیست؟

اسفند ۲۵, ۱۳۹۵
ساعت ۴:۲۷ ب.ظ

۱۰ ایده ناب برای روانشناسی در مذاکره

اسفند ۲۲, ۱۳۹۵
ساعت ۶:۲۹ ب.ظ

مثل بقیه کار را رها نکن

اسفند ۲۰, ۱۳۹۵
ساعت ۸:۵۲ ب.ظ

ایده های عالی فقط برای شما

اسفند ۱۹, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۴۹ ب.ظ

ایده خوب برای کسب و کار خوب

اسفند ۱۸, ۱۳۹۵
ساعت ۱۰:۲۳ ب.ظ

۹ قانون مهم برای تبلیغات موفق