استراتژی عملیاتی

استراتژی عملیاتی مهمترین بخش سیستم سازی سازمان

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (No Ratings Yet)
person صابر خلیلی access_time دی ۷, ۱۳۹۵ remove_red_eye 87 مشاهده comment بدون دیدگاه

مدت زمان تخمینی برای مطالعه این مقاله ۵ دقیقه می باشد

مقدمه

استراتژی عملیاتی دومین سطح از استراتژی در مدیریت می باشد که می خواهیم راجب آن صحبت کنیم. استراتژی عملیاتی به فرآیند های درون سازمانی ما بر می گردد. ما در مقاله استراتژی در مدیریت یکی از سطوح استراتژی یعنی استراتژی سازمانی را مورد بررسی قرار دادیم. حال به تشریح سطح دیگر استراتژی یعنی استراتژی عملیاتی می پردازیم.

فرازی بر استراتژی سازمانی

استراتژی سازمانی بیان داشت که برای اینکه بتوانیم تشخیص دهیم که سازمان در جهت درستی در حال حرکت است و یا اینکه نیاز به تغییر عملکرد دارد این استراتژی به کمک ما می آید. این استراتژی که برگزاری جلسات آن سالی یکبار می باشد، برای تعیین هدف و جهت سازمان ضروری می باشد. چرا که با توجه به تجربه ای که از شرکت های بزرگ دنیا بدست آمده می تواند به طور کلی باعث حذف ما از دنیای کسب و کار گردد.

بررسی استراتژی عملیاتی

یکی دیگر از سطوح استراتژی در مدیریت سازمان، استراتژی عملیاتی می باشد که به کارهای درون سازمانی ما مربوط می شود. یعنی پیاده کردن استراتژی هایی در درون سازمان ما که باعث می شود فرآیند تولید محصول تا رسیدن به دست مشتری تسهیل گردد. همانطور که گفته شد جلسات این استراتژی به صورت روزانه می باشد و نیازی نیست که تمامی اعضا در آن حضور داشته باشند. باید هر روز فکر کنیم که چگونه می توانیم راهکارهایی را ارائه دهیم که فعالیت شرکت به نحو بهتری انجام شود. برای این امر به نقش تمامی کارکنان در سازمان باید توجه ویژه ای شود. زیرا آنان به طور فیزیکی در بخش های مختلف سازمان حضور داشته و می توانند ایده های نو مطرح کنند که نه تنها باعث افزایش راندمان کاری بلکه کسب درآمد سازمان ما را نیز متحول می کند. این استراتژی از ۵ بعد قابل بررسی می باشد.

کاهش هزینه ها
کاهش زمان تولید
کاهش نیروی انسانی
کاهش اشتباهات
افزایش کیفیت

استراتژی عملیاتی
اولین گام، کاهش هزینه ها

گام اول و مهم استراتژی عملیاتی کاهش هزینه هاست. باید هرروز زمانی را به این امر اختصاص دهیم که چطور می شود به میزانی حتی اندک هزینه های تولید را کاهش دهیم. حتی اگر تولیدی نیستید چطور می توان هزینه های اولیه را کاهش داد. به عنوان مثال اگر یک شرکت تولید هستید و با تامین کننده های مختلف در ارتباط هستید.

اولین گام شما برای کاهش هزینه ها می تواند بررسی تامین کنندگان مختلف  و می باشد. زیرا اگر تامین کننده ای احساس کند که شما از بازار اطلاعی ندارید و فقط از او خرید می کنید می تواند از این عدم آگاهی شما سوء استفاده کند. برای مشاغل دیگر نیز اگر به طور مثال از اینترنت استفاده می کنید می توانید اپراتور ارائه دهنده اینترنت خود را عوض کنید. مدام به دنبال این باشید که کدام اپراتور خدمات بهتری ارائه می دهد. با خود تکرار نکنید که چندین سال از این اپراتور استفاده کرده ایم به کار خود ادامه دهیم.

کاهش زمان تولید

باید تا می توانیم راهکارهایی را ارائه دهیم که موجب کاهش زمان تولید محصولات ما شود. باید به آن مدام فکر کنیم که چطور می توانیم با مدیریت زمان و یا ارائه راهکارهایی تولید محصول را افزایش داده و بتوانیم در زمان کمتر محصولات بیشتری را به مخاطبان بیشتر ارائه دهیم.

کاهش نیروی انسانی

شاید مهمترین بخش استراتژی عملیاتی کاهش نیروی انسانی باشد. جلساتی را تشکیل می دهیم که ببینیم که چطور می توانیم از دخالت نیروی انسانی در کارها کم کنیم. این کار می تواند با سیستم سازی انجام شود، یا برون سپاری کارها شاید واگذاری کارها موجب می شود که ما از هزینه های اضافی برای شرکت خود جلوگیری کنیم و یا با استفاده از تجهیزات به روز می توانیم بسیاری از فرآیندها را به صورت اتوماتیک انجام دهیم.

این مبحث در مقاله مربوط به تجهیزات سیستم سازی به آن اشاره شده است. برای مثالی ساده ما می توانیم از تلفن گویا به جای منشی استفاده کنیم. این مثالی ساده است که می تواند هم موجب کاهش هزینه های ما و هم موجب کاهش نیروی انسانی شود، زیرا همانطور که گفته شد حضور فرد در محل کار حداقل تا سه برابر حقوقی که دریافت می کند برای شرکت هزینه به بار خواهد آورد.

کاهش اشتباهات

کاهش اشتباهات از دیگر مواردی است که باید در استراتژی عملیاتی به آن توجه شود کاهش فرآیند های کاری موجب کاهش اشتباهات می گردد. ما باید به دنبال راهکارهایی باشیم که تا می توانیم مراحل تولید یک کالا و یا مراحل رسیدن محصول به دست مشتری را کاهش دهیم. کاهش این فرآیند ها موجب کاهش اشتباهات خواهد شد. زیرا فرآیندهای کاری زیاد پیچیدگی های زیادی را در محیط کار ایجاد می کند.

یکی دیگر از راهکارهای کاهش اشتباهات استفاده از دستورالعمل ها می باشد. در مقاله دستورالعمل سازمان به این امر پرداختیم که دستورالعمل ها موجب می شود که ما بتوانیم تمام کارها را مو به مو انجام داده و افراد در انجام کارها دچار سردرگمی نمی شوند. استفاده از دستورالعمل ها موجب می شود که افراد وظایف خود را به درستی بشناسند. وقتی اشخاص بدانید که دقیقا چه کاری را انجام می دهد، هم انگیزش کارکنان خود را افزایش داده ایم و هم باعث می شود به دلیل اشرافی که بر کار دارند دچار اشتباه نگردند.

افزایش کیفیت بدون افزایش زیاد هزینه ها

باید راهکارهایی را ارائه دهیم که موجب افزایش کیفیت محصولات ما شود. شاید لازم باشد که کنار محصولات خود هدیه هایی را ارائه دهیم. حتی افزایش خدمات به مشتریان موجب افزایش کیفیت کالای ما خواهد شد البته این افزایش خدمات می تواند در استراتژی کسب و کار نیز قرار گیرد. اما ما خدماتی را مطرح می کنیم که روی محصولات انجام می شود.

نتیجه گیری

ما باید هر روز به دنبال این باشیم که چطور می توانیم فرآیند تولید محصول و ارائه محصولات خود را در سازمان خود تسهیل کنیم تا بتوانیم هزینه های عملیاتی و زمان ارائه محصولات خود را به مشتریان کاهش دهیم و از این طریق ما می توانیم برند خود را مطرح کنیم. البته کارهای عملیاتی زیاد به چشم مشتریان نمی آید و ما اینکار را برای افزایش ارزش افزوده سازمان خود انجام می دهیم.

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری
نویسنده: ماهان تیموری – صابر خلیلی

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، سیستم ارزیابی عملکرد

برای دانلود PDF مقاله روی لینک زیر کلیک نمایید

 

با عرض پوزش تصویر فایل دانلود درست بارگذاری نشده است

 

هنوز دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است. اولین نفری باشید که دیدگاهی میگذارد
ارسال دیدگاه

10 + 4 =

ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram
اسفند ۲۹, ۱۳۹۵
ساعت ۸:۱۷ ب.ظ

عیدی تیم آموزشی ماهان تیموری برای سال۹۶ تو دوست خوبم

اسفند ۲۸, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۲۱ ب.ظ

رابطه هوش مالی با عید

ساعت ۱۰:۵۲ ب.ظ

همه چیز درباره آمیخته بازاریابی

اسفند ۲۷, ۱۳۹۵
ساعت ۸:۵۷ ب.ظ

ایده های طلایی برای هر کسب و کاری لازم است

اسفند ۲۶, ۱۳۹۵
ساعت ۶:۱۶ ب.ظ

تبلیغات دفاتر بیمه ، تبلیغات موثر چیست؟

اسفند ۲۵, ۱۳۹۵
ساعت ۴:۲۷ ب.ظ

۱۰ ایده ناب برای روانشناسی در مذاکره

اسفند ۲۲, ۱۳۹۵
ساعت ۶:۲۹ ب.ظ

مثل بقیه کار را رها نکن

اسفند ۲۰, ۱۳۹۵
ساعت ۸:۵۲ ب.ظ

ایده های عالی فقط برای شما

اسفند ۱۹, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۴۹ ب.ظ

ایده خوب برای کسب و کار خوب

اسفند ۱۸, ۱۳۹۵
ساعت ۱۰:۲۳ ب.ظ

۹ قانون مهم برای تبلیغات موفق

اسفند ۱۷, ۱۳۹۵
ساعت ۸:۴۹ ب.ظ

ایده تبلیغاتی را از کجا بیاوریم؟

اسفند ۱۶, ۱۳۹۵
ساعت ۴:۲۸ ب.ظ

۴ مرحله برای نوشتن متن تبلیغاتی

اسفند ۱۵, ۱۳۹۵
ساعت ۱۰:۳۶ ب.ظ

۴ روش برای تبلیغات محصولی مشابه در بازار

ساعت ۷:۴۹ ق.ظ

دروغی به نام باور ؟

اسفند ۱۴, ۱۳۹۵
ساعت ۱۰:۴۰ ب.ظ

چگونه یک عنوان فوق العاده بنویسیم؟

ساعت ۹:۵۵ ق.ظ

کلیپ آموزشی هوش مالی

اسفند ۱۳, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۳۵ ب.ظ

۱۰ ایده خلاقانه برای فکرهای عاقلانه

اسفند ۱۲, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۴۱ ب.ظ

تبلیغات با نمایشگاه ، با غرفه پول پارو کنید

اسفند ۱۱, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۴۰ ب.ظ

تبلیغات در هواپیما ، پرواز را تجربه کنید

اسفند ۱۰, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۲۰ ب.ظ

تبلیغات داخل اتوبوس ، دکوری حساس

اسفند ۹, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۴۸ ب.ظ

تبلیغات در ایستگاه اتوبوس ، پیش به سوی مقصد

اسفند ۸, ۱۳۹۵
ساعت ۱۰:۳۷ ب.ظ

تبلیغات تاکسی ، تبلیغاتی متحرک

ساعت ۱۰:۴۲ ق.ظ

کسب و کار تولید لیوان کاغذی

اسفند ۷, ۱۳۹۵
ساعت ۱۰:۴۰ ب.ظ

ویدیو وال ها ، یک دیوار تبلیغاتی

اسفند ۶, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۴۰ ب.ظ

ایده هایی ناب برای شروع به کار