بازاریابی شبکه ای

چرا افراد در بازاریابی شبکه ای در ایران شکست می خورد

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (No Ratings Yet)
person سینا کنعانیان access_time شهریور ۲۱, ۱۳۹۵ remove_red_eye 1,308 مشاهده comment ۵ دیدگاه

مدت زمان تخمینی برای مطالعه این مقاله ۴ دقیقه می باشد

مقدمه

ایا بازاریابی شبکه ای در ایران، طبق استانداردهای بین المللی انجام میشود؟ بازاریابی شبکه ای در حقیقت گونه ای از بازاریابی پارتیزانی(چریکی،جی کنارد لوینسن) است;ولی سابقه طولانی تری نسبت به این نوع بازاریابی دارد.

بازاریابی شبکه ای در حقیقت با این ایده به وجود امد;که با حذف واسطه ها(اعم از عمده فروشان،بنکداران;توزیع کنندگان،خرده فروشان کل و جز و…) بتواند محصول  را ارزانتر از انچه که در بازار است ;به مصرف کننده نهایی تحویل دهد; در حقیقت بنیادی ترین کاری که این بازاریابی در رسالت خود دارد; حذف حلقه های واسطه  برای ایجاد بهبود به صورت ارزان تر از شکل کنونی،برای مصرف کننده است.

در حقیقت در این الگوی کسب وکار(بیزینس مدل) صاحبین صنایع تلاش دارند; که محصولات تولیدی خود را با حذف هزینه های اضافی;مثل حمل و نقل چندین و چند باره ، هزینه های انبارداری و نگهداری به صورت سلسله وار;هزینه های مکانی ارائه و از همه مهمتر تبلیغات محیطی و… با استخدام افراد مشتاق به بازاریابی و فروش;سود را بین مصرف کنندگان  بازاریابان تقسیم نمایند و موجب افزایش ثروت آنان گردند. اما این سازمان ها معمولا در بازاریابی شبکه ای؛یا اقدام به استخدام افرادی با مهارت و تخصص بالای فروش نموده و یا اینکه افراد بی تجربه را استخدام کرده و به ان ها مهارتهای فروش را اموزش دهند; اما متاسفانه در کشور ما بازاریابی شبکه ای به بدترین شکل ممکن در حال انجام است،چرا؟

بازاریابی شبکه ای

مشکلات بازاریابی شبکه ای در ایران

۱-انواع محصولات محصولات

محصولاتی به بازار ارائه میشوند که عمدتا جزو نیازهای ضروری مصرف کننده نیست: مثلا کره پسته یا کرم پسته چه توانایی دارد؟ ایا قادر به درمان سرطان یا اچ.ای.وی است؟ چرا باید مصرف کننده مبلغی حدود ۵۰هزار تومان پرداخت نمایند و یک بسته از این محصول را خرید کند؟ نمونه های زیادی از این دست هستند; خوشبو کننده انتی باکتریال;انواع دم نوش های گرانقیمت و… از این دست هستند.

۲-قیمت محصولات

محصولات ارائه شده به جای اینکه قیمت رقابتی و پایین تری برای مصرف کننده داشته باشند;قیمت بسیار بالاتری دارند. مثلا لیدر بازار قهوه های ترک;برند “خاچیک” است که سالهاست در این زمینه به خوبی وگستردگی بالا در حال فعالیت است; و اگر قهوه خور حرفه ای باشید;می دانید که کیفیت مطلوب و قابل قبولی دارد; قیمت این قهوه در بازار ۵۰۰۰تومان است;قهوه های مشابه با همین بسته بندی(۱۰۰گرمی یا ۲۰۰گرمی) قیمت های پایین تری دارند . ولی قهوه های ترکی که در برخی از سازمان های شبکه ای در حال توزیع هستند;۱۵۰درصد (حداقل)گران تر هستند ;در حالی که کارخانه ای که این محصول را پک کرده است;نه نامی در صنعت غذایی دارد و نه سابقه ای! راجع به کالاهای مشابه هم میتوان مثال های بیشتری داشت: محصولات ارایشی و بهداشتی;شوینده ها و…

۳-سازمان های شبکه ای

سازمان های شبکه ای عمدتا واسطه هستند نه تولید کننده معمولا در بازاریابی شبکه ای سازمان های تولید کننده اقدام به حذف واسطه ها میکنند ولی در ایران;این سازمانها معمولا واسطه هستند و در بهترین حالت به کارخانه های تولیدی سفارش تولید کالا با برند خود را میدهند; که عمدتا خود این سازمان ها حلقه واسط هستند نه حذف کننده ان!

۴-ورود برندهای نامناسب

معمولا برندهایی وارد بازاریابی شبکه ای می شوند که با مشتری صادق نیستند! معمولا فقط برندهای شناخته شده که قیمت مصرف کننده ان ها واقعی نیست ; همیشه با تبلیغات تلویزیونی و همراه با تخفیف های بالا در فروشگاهها عرضه می شوند ، در حقیقت این برندها با توجه به بازه اختلافی که بین قیمت اصلی و پشت محصول وجود دارد;می توانند با قیمت بالاتر وارد این بازاریابی شبکه ای شوند.

۵-نبود مهارت

هیچ مهارتی برای بازاریابی در این سازمان ها وجود ندارد. فاجعه از جایی اغاز می شود که افراد زیادی با سودای ثروتمند شدن یک شبه وارد بازاریابی شبکه ای می شوند;در حالیکه ان را شغلی پاره وقت می دانند;و تنها افرادی به موفقیت می رسند که دستیابی به منابع مالی دارند(قانون ۲۲از استراتژی های بازاریابی؛جک تروت و ال ریس) یا به سختی و تمام وقت کار می کنند.ان ها باید حتما مهارت های فروش را از منابع دیگر کسب کرده باشند ;تا بتوانند از مهارت ها و ارتباطات خود کسب درامد کنند.

این افراد واقعا مطلوم واقع می شوند;در واقع ان ها مدتی بدون اموزش و تجربه در این سیستم ها سرگردانند; و دست اخر سرخورده و افسرده از بازاریابی شبکه ای خارج می شوند;برخی از این افراد واقعا میتوانند بازاریابان و فروشندگان بی نظیری شوند;البته به شرط اموزش. ولی بدون اموزش این فرصت سوزی ها ادامه خواهد یافت و فاجعه بدتر خواهد شد!

۶-اموزش از طریق غیر متخصصین

معمولا سمینارهایی که در بازاریابی شبکه ای به انجام می رسد;توسط افرادی که به فروش های بالایی رسیده اند انجام می شود;ان ها هرگز نمی گویند که چقدر منابع صرف کرده اند یا چه ارتباطاتی داشته اند;تنها می گویند من بدون پول و ارتباطات به موفقیت رسیده ام پس شما هم می  توانید!!! ان ها معمولا داستان هایی تعریف می کنند تا سبب انگیزش این افراد شود;ولی این افراد پیش از انگیزش،به مهارت نیاز دارند. انگیزش واقعا خیلی خوب است;ولی بعد از یادگیری مهارت ها. بدون مهارت ها پرسش اینجاست؛ به راستی باید بر روی چه چیزی انگیزش انجام دهیم؟

نتیجه گیری

برایند تمام این مسائل سبب می شود که بازاریابی شبکه ای در ایران نتواند مسیر خود را به صورت ایده اولیه ادامه دهد;و از این مسیر منحرف شود. اگر معضلات و مشکلات یادشده که تنها بخشی از مشکلات این الگوی کسب وکار در ایران است;رفع شود;نه با این شتابزدگی و رویا فروشی;میتواند به عنوان الگویی موفق در کسب وکار مطرح باشد.

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری

نویسنده: ماهان تیموری – سینا کنعانیان

ارائه دهنده ی آموزش های : کسب و کار ، کارآفرینی و کسب و کار اینترنتی

برای دانلود PDF مقاله روی لینک زیر کلیک نمایید

 

با عرض پوزش تصویر فایل دانلود درست بارگذاری نشده است

  1. حسین گفت:

    سلام خدمت دوستان
    دوستانی که تمایل دارن بازاریابی شبکه ای رو به صورت کاملا پاک و قانونی شروع کنن و به درامد خوبی برسن میتونن با بنده تماس بگیرن
    هرکجای ایران عزیز که باشین امکان کار وجود داره !!!

    • کارشناس حسن زاده گفت:

      یعنی کسی این مطلب رو بخونه بعد نظر شما رو عملی کنه باید یا به عقل اون شک کرد یا به عقل کسی که این کامنت رو اینجا گذاشته.

      • سید حسین ضیایی گفت:

        به نظر میرسد به طرز هوشمندانه ای از ضعف های این صنعت نوپا (البته در ایران) قصد استفاده و درآمدزایی دارید . به هر حال امروز برای این فرزند دایه های زیادی پیدا شده است ، شما هم یگی از آنها … امیدوارم در کنار سایر اهدافتان ، یکی از اهدافتان ارتقا فرهنگ و دانش در این زمینه باشد.

  2. حمید گفت:

    برای من خیلی مفید بود و امیدوارم با یادگیری اصول این نوع بازاریابی و رعایت درست اونها بتونم محصول خودم رو که نرم افزار هست بفروشم

  3. ali گفت:

    از مطالب بروز و خوبتون تشکر میکنم
    فرهنگ سازی در این باب بسیار مهم هستش و امیدوارم این صنعت به باعث رشد و پیشرفت اقتصاد ما بشه

تا کنون 5 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است.
ارسال دیدگاه

5 × یک =

ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram
اسفند ۸, ۱۳۹۵
ساعت ۱۰:۳۷ ب.ظ

تبلیغات تاکسی ، تبلیغاتی متحرک

ساعت ۱۰:۴۲ ق.ظ

کسب و کار تولید لیوان کاغذی

اسفند ۷, ۱۳۹۵
ساعت ۱۰:۴۰ ب.ظ

ویدیو وال ها ، یک دیوار تبلیغاتی

اسفند ۶, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۴۰ ب.ظ

ایده هایی ناب برای شروع به کار

اسفند ۵, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۳۰ ب.ظ

تبلیغات در توالت های عمومی ، تبلیغاتی خنده دار

ساعت ۹:۲۶ ق.ظ

۱۰ ایده خیلی خوب برای استارت اولیه

اسفند ۳, ۱۳۹۵
ساعت ۹:۵۶ ب.ظ

درِگوشی از تبلیغات کلیکی

اسفند ۲, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۱۴ ب.ظ

تابلوهای دیجیتالی تبلیغاتی ، ریش و قیچی دست خودتان

اسفند ۱, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۰۹ ب.ظ

با تبلیغات در سینما ، روی پرده بروید

ساعت ۱۲:۵۰ ب.ظ

پیش بینی آینده املاک (ماهان تیموری – حقیقت طلب)

ساعت ۹:۳۶ ق.ظ

کسب و کار خلبانی

بهمن ۳۰, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۵۱ ب.ظ

تبلیغات موبایلی ، با مشتری حرف بزنید

بهمن ۲۹, ۱۳۹۵
ساعت ۹:۵۴ ب.ظ

ایده یابی برای هرکسی ممکن است

ساعت ۱۲:۳۹ ب.ظ

آشنایی با روانشناسی مذاکره چاشنی پولسازی در بازاریابی

بهمن ۲۸, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۲۲ ب.ظ

بازاریابی با پادکست ، راحت شیپور بزنید

بهمن ۲۷, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۰۰ ب.ظ

بازاریابی شبکه های اجتماعی ، شاخه دار شوید

بهمن ۲۶, ۱۳۹۵
ساعت ۱۰:۴۴ ب.ظ

با تبلیغات در مجلات ، اسکناس ها را ورق بزنید

بهمن ۲۵, ۱۳۹۵
ساعت ۵:۲۳ ب.ظ

کار افرینی فقط با یک ایده شروع می شود

بهمن ۲۴, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۳۴ ب.ظ

آیا از اسرار یواشکی کارت ویزیت حرفه ای چیزی میدانید؟؟؟

ساعت ۲:۱۲ ب.ظ

کسب و کار CD و DVD

ساعت ۱۰:۰۹ ق.ظ

پاسخ به چالش صد میلیونی هوش مالی در املاک

بهمن ۲۳, ۱۳۹۵
ساعت ۱۰:۱۷ ب.ظ

تبلیغات با همایش ، رزمایش برتری

بهمن ۲۲, ۱۳۹۵
ساعت ۹:۴۳ ب.ظ

کسب ثروت با ایده پردازی خلاقانه

بهمن ۲۱, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۱۱ ب.ظ

قرعه کشی و اهدای جوایز ، خود را به صدر برسانید

بهمن ۲۰, ۱۳۹۵
ساعت ۱۰:۴۰ ب.ظ

بازاریابی با تلفن ، صدای مشتری را از نزدیک بشنوید