بازاریابی شبکه ای

چرا افراد در بازاریابی شبکه ای در ایران شکست می خورد

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (No Ratings Yet)
person سینا کنعانیان access_time شهریور ۲۱, ۱۳۹۵ remove_red_eye 2,230 مشاهده comment ۶ دیدگاه

مدت زمان تخمینی برای مطالعه این مقاله ۴ دقیقه می باشد

مقدمه

ایا بازاریابی شبکه ای در ایران، طبق استانداردهای بین المللی انجام میشود؟ بازاریابی شبکه ای در حقیقت گونه ای از بازاریابی پارتیزانی(چریکی،جی کنارد لوینسن) است;ولی سابقه طولانی تری نسبت به این نوع بازاریابی دارد.

بازاریابی شبکه ای در حقیقت با این ایده به وجود امد;که با حذف واسطه ها(اعم از عمده فروشان،بنکداران;توزیع کنندگان،خرده فروشان کل و جز و…) بتواند محصول  را ارزانتر از انچه که در بازار است ;به مصرف کننده نهایی تحویل دهد; در حقیقت بنیادی ترین کاری که این بازاریابی در رسالت خود دارد; حذف حلقه های واسطه  برای ایجاد بهبود به صورت ارزان تر از شکل کنونی،برای مصرف کننده است.

در حقیقت در این الگوی کسب وکار(بیزینس مدل) صاحبین صنایع تلاش دارند; که محصولات تولیدی خود را با حذف هزینه های اضافی;مثل حمل و نقل چندین و چند باره ، هزینه های انبارداری و نگهداری به صورت سلسله وار;هزینه های مکانی ارائه و از همه مهمتر تبلیغات محیطی و… با استخدام افراد مشتاق به بازاریابی و فروش;سود را بین مصرف کنندگان  بازاریابان تقسیم نمایند و موجب افزایش ثروت آنان گردند. اما این سازمان ها معمولا در بازاریابی شبکه ای؛یا اقدام به استخدام افرادی با مهارت و تخصص بالای فروش نموده و یا اینکه افراد بی تجربه را استخدام کرده و به ان ها مهارتهای فروش را اموزش دهند; اما متاسفانه در کشور ما بازاریابی شبکه ای به بدترین شکل ممکن در حال انجام است،چرا؟

بازاریابی شبکه ای

مشکلات بازاریابی شبکه ای در ایران

۱-انواع محصولات محصولات

محصولاتی به بازار ارائه میشوند که عمدتا جزو نیازهای ضروری مصرف کننده نیست: مثلا کره پسته یا کرم پسته چه توانایی دارد؟ ایا قادر به درمان سرطان یا اچ.ای.وی است؟ چرا باید مصرف کننده مبلغی حدود ۵۰هزار تومان پرداخت نمایند و یک بسته از این محصول را خرید کند؟ نمونه های زیادی از این دست هستند; خوشبو کننده انتی باکتریال;انواع دم نوش های گرانقیمت و… از این دست هستند.

۲-قیمت محصولات

محصولات ارائه شده به جای اینکه قیمت رقابتی و پایین تری برای مصرف کننده داشته باشند;قیمت بسیار بالاتری دارند. مثلا لیدر بازار قهوه های ترک;برند “خاچیک” است که سالهاست در این زمینه به خوبی وگستردگی بالا در حال فعالیت است; و اگر قهوه خور حرفه ای باشید;می دانید که کیفیت مطلوب و قابل قبولی دارد; قیمت این قهوه در بازار ۵۰۰۰تومان است;قهوه های مشابه با همین بسته بندی(۱۰۰گرمی یا ۲۰۰گرمی) قیمت های پایین تری دارند . ولی قهوه های ترکی که در برخی از سازمان های شبکه ای در حال توزیع هستند;۱۵۰درصد (حداقل)گران تر هستند ;در حالی که کارخانه ای که این محصول را پک کرده است;نه نامی در صنعت غذایی دارد و نه سابقه ای! راجع به کالاهای مشابه هم میتوان مثال های بیشتری داشت: محصولات ارایشی و بهداشتی;شوینده ها و…

۳-سازمان های شبکه ای

سازمان های شبکه ای عمدتا واسطه هستند نه تولید کننده معمولا در بازاریابی شبکه ای سازمان های تولید کننده اقدام به حذف واسطه ها میکنند ولی در ایران;این سازمانها معمولا واسطه هستند و در بهترین حالت به کارخانه های تولیدی سفارش تولید کالا با برند خود را میدهند; که عمدتا خود این سازمان ها حلقه واسط هستند نه حذف کننده ان!

۴-ورود برندهای نامناسب

معمولا برندهایی وارد بازاریابی شبکه ای می شوند که با مشتری صادق نیستند! معمولا فقط برندهای شناخته شده که قیمت مصرف کننده ان ها واقعی نیست ; همیشه با تبلیغات تلویزیونی و همراه با تخفیف های بالا در فروشگاهها عرضه می شوند ، در حقیقت این برندها با توجه به بازه اختلافی که بین قیمت اصلی و پشت محصول وجود دارد;می توانند با قیمت بالاتر وارد این بازاریابی شبکه ای شوند.

۵-نبود مهارت

هیچ مهارتی برای بازاریابی در این سازمان ها وجود ندارد. فاجعه از جایی اغاز می شود که افراد زیادی با سودای ثروتمند شدن یک شبه وارد بازاریابی شبکه ای می شوند;در حالیکه ان را شغلی پاره وقت می دانند;و تنها افرادی به موفقیت می رسند که دستیابی به منابع مالی دارند(قانون ۲۲از استراتژی های بازاریابی؛جک تروت و ال ریس) یا به سختی و تمام وقت کار می کنند.ان ها باید حتما مهارت های فروش را از منابع دیگر کسب کرده باشند ;تا بتوانند از مهارت ها و ارتباطات خود کسب درامد کنند.

این افراد واقعا مطلوم واقع می شوند;در واقع ان ها مدتی بدون اموزش و تجربه در این سیستم ها سرگردانند; و دست اخر سرخورده و افسرده از بازاریابی شبکه ای خارج می شوند;برخی از این افراد واقعا میتوانند بازاریابان و فروشندگان بی نظیری شوند;البته به شرط اموزش. ولی بدون اموزش این فرصت سوزی ها ادامه خواهد یافت و فاجعه بدتر خواهد شد!

۶-اموزش از طریق غیر متخصصین

معمولا سمینارهایی که در بازاریابی شبکه ای به انجام می رسد;توسط افرادی که به فروش های بالایی رسیده اند انجام می شود;ان ها هرگز نمی گویند که چقدر منابع صرف کرده اند یا چه ارتباطاتی داشته اند;تنها می گویند من بدون پول و ارتباطات به موفقیت رسیده ام پس شما هم می  توانید!!! ان ها معمولا داستان هایی تعریف می کنند تا سبب انگیزش این افراد شود;ولی این افراد پیش از انگیزش،به مهارت نیاز دارند. انگیزش واقعا خیلی خوب است;ولی بعد از یادگیری مهارت ها. بدون مهارت ها پرسش اینجاست؛ به راستی باید بر روی چه چیزی انگیزش انجام دهیم؟

نتیجه گیری

برایند تمام این مسائل سبب می شود که بازاریابی شبکه ای در ایران نتواند مسیر خود را به صورت ایده اولیه ادامه دهد;و از این مسیر منحرف شود. اگر معضلات و مشکلات یادشده که تنها بخشی از مشکلات این الگوی کسب وکار در ایران است;رفع شود;نه با این شتابزدگی و رویا فروشی;میتواند به عنوان الگویی موفق در کسب وکار مطرح باشد.

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری

نویسنده: ماهان تیموری – سینا کنعانیان

ارائه دهنده ی آموزش های : کسب و کار ، کارآفرینی و کسب و کار اینترنتی

برای دانلود PDF مقاله روی لینک زیر کلیک نمایید

 

با عرض پوزش تصویر فایل دانلود درست بارگذاری نشده است

تا کنون 6 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است.
ارسال دیدگاه
  1. سلام خدمت دوستان
    دوستانی که تمایل دارن بازاریابی شبکه ای رو به صورت کاملا پاک و قانونی شروع کنن و به درامد خوبی برسن میتونن با بنده تماس بگیرن
    هرکجای ایران عزیز که باشین امکان کار وجود داره !!!

    • کارشناس حسن زاده گفته:

      یعنی کسی این مطلب رو بخونه بعد نظر شما رو عملی کنه باید یا به عقل اون شک کرد یا به عقل کسی که این کامنت رو اینجا گذاشته.

    • سید حسین ضیایی گفته:

      به نظر میرسد به طرز هوشمندانه ای از ضعف های این صنعت نوپا (البته در ایران) قصد استفاده و درآمدزایی دارید . به هر حال امروز برای این فرزند دایه های زیادی پیدا شده است ، شما هم یگی از آنها … امیدوارم در کنار سایر اهدافتان ، یکی از اهدافتان ارتقا فرهنگ و دانش در این زمینه باشد.

  2. برای من خیلی مفید بود و امیدوارم با یادگیری اصول این نوع بازاریابی و رعایت درست اونها بتونم محصول خودم رو که نرم افزار هست بفروشم

  3. از مطالب بروز و خوبتون تشکر میکنم
    فرهنگ سازی در این باب بسیار مهم هستش و امیدوارم این صنعت به باعث رشد و پیشرفت اقتصاد ما بشه

  4. بازار یابی شبکه ای توی ایران وقت حدر دادنه بازار یاب های ایرانی هم رویا باف هستند با یکی از این بازار یاب های عزیز برخورد داشتم ایشون می گفتن طی مدت ۵ ماه در امد ماهانه ۲۰۰ ملیون تومان خواهی داشت جالب اینجا بود که خودشون ۶ ماه بود کار می کردن و هنوز در امدشون به ۸۰۰ هزار تومن نرسیده بود 😕

تا کنون 6 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است.
ارسال دیدگاه
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram
تیر ۲۸, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۱۹ ق.ظ

موفقیت در مذاکره چگونه حاصل می شود؟

تیر ۲۷, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۰۱ ق.ظ

هوش مالی

تیر ۲۶, ۱۳۹۶
ساعت ۲:۳۳ ب.ظ

خرید دین راهکار برای تامین نقدینگی و نکات هوش مالی

تیر ۲۵, ۱۳۹۶
ساعت ۲:۴۲ ب.ظ

۱۳ مرحله طلایی رشد کسب و کار

تیر ۲۲, ۱۳۹۶
ساعت ۵:۱۶ ب.ظ

همکاری در فروش چگونه باعث کسب ثروت می شود؟

تیر ۲۰, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۵۳ ب.ظ

زمان را به سلطه خود در بیاور

تیر ۱۹, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۱۴ ب.ظ

۷ توصیه مالی برای جوانان ۳۰ ساله

تیر ۱۸, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۲۸ ق.ظ

کسب و کار جوراب بافی

تیر ۱۷, ۱۳۹۶
ساعت ۹:۲۰ ب.ظ

درباره شغل اول میلیاردرها چه می دانید؟

تیر ۱۵, ۱۳۹۶
ساعت ۳:۲۷ ب.ظ

پرورش اعتماد به نفس در جهان کسب و کار

تیر ۱۴, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۳۷ ق.ظ

تئوری عقابها (قسمت دوم)

تیر ۱۳, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۰۰ ب.ظ

تبلیغ چگونه با ذهن ما بازی میکند؟

تیر ۱۱, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۱۶ ب.ظ

۹ قدم به سمت شروع کسب و کار

تیر ۱۰, ۱۳۹۶
ساعت ۹:۰۴ ب.ظ

برقراری ارتباط مؤثر با دیگران

تیر ۸, ۱۳۹۶
ساعت ۹:۴۱ ب.ظ

ثروتمند نشدن ما چه دلایلی دارد؟

تیر ۷, ۱۳۹۶
ساعت ۸:۲۸ ب.ظ

کسب و کار و ازدواج

ساعت ۲:۰۱ ب.ظ

تئوری عقاب ها (قسمت اول)

تیر ۴, ۱۳۹۶
ساعت ۸:۳۱ ب.ظ

چگونه یک میلیاردر باشیم

تیر ۳, ۱۳۹۶
ساعت ۶:۲۷ ب.ظ

استرس شروع کسب و کار

تیر ۱, ۱۳۹۶
ساعت ۶:۳۰ ب.ظ

انضباط فردی

خرداد ۲۹, ۱۳۹۶
ساعت ۷:۴۳ ب.ظ

اشتباهات یک مدیر

خرداد ۲۶, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۵۱ ق.ظ

چرا ثروتمندان هرروز ثروتمندتر و فقیران هرروز فقیرتر میشوند(قسمت سوم)

خرداد ۲۴, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۴۴ ق.ظ

۵ راهکار طلایی در فرآیند هدف گذاری

خرداد ۲۳, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۰۸ ق.ظ

سوالات هوش مالی (ویژه شرکت کنندگان دوره)

ساعت ۱۰:۰۴ ق.ظ

چرا ثروتمندان هرروز ثروتمندتر و فقیران هرروز فقیرتر میشوند (قسمت دوم)