انگیزش کارکنان چیست و چرا باید جدی گرفته شود؟؟

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (2 votes, average: 4٫00 out of 5)
person صابر خلیلی access_time آذر ۲۱, ۱۳۹۵ comment ۲ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه این مقاله حدود 5 دقیقه میباشد.

انگیزش کارکنان در واقع عاملی است که رفتار کارکنان را جهت می دهد. عواملی که باعث اینجاد انگیزش کارکنان می شود درواقع نیازها، شناخت ها و هیجانات فرد می باشد. اگر بتوانیم این عوامل را در بین کارکنان به درستی شناسایی کرده و رفتار مناسبی برای آنها داشته باشیم به خوبی می توانیم نیروهایی داشته باشیم که حداکثر ظرفیت کاری خود را برای تحقق اهداف سازمان به کار می برند و برعکس اگر نتوانیم عوامل انگیزش کارکنان و افراد را به درستی بشناسیم هرگز نخواهیم توانست کسب و کار پویایی داشته باشیم و حتی برای پیشرفت و سیستم سازی نیز با مشکلاتی بسیار جدی مواجه خواهیم شد.

اهمیت انگیزش کارکنان

 

انگیزش عاملی است که اعتماد به نفس افراد را بالا برده و آنان را برای خلق ایده های نو ترغیب می کند. انگیزش به کارکنان حرکت و جهت می دهد و آنان را برای تحقق اهداف بزرگتر ترغیب می کند.انگیزش کارکنان عاملی است که یادگیری، رشد، شخصیت و هیجان افراد را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

اگر عوامل ایجاد انگیزه را در کارکنان به درستی بشناسیم می توانیم قدرت یادگیری آنان را افزایش داده و تمایل آنها برای یادگیری را در آنها خواهیم دید، زمینه رشد فردی و اجتماعی و روانی را در آنها ایجاد خواهیم کرد، بخش اعظم شخصیت شناسی افراد را انگیزه شکل می دهد، میل افراد برای تامین نیازهایش سبب شکل گیری شخصیت وی می شود هرچه از تامین نیازهای اولیه و حیوانی فراتر رود وخود را برای برطرف کردن درجات عالی نیازهای انسانی آماده کند شخصیت والاتری خواهد داشت. انگیزه رابطه مستقیمی با هیجانات فرد دارد.

ظرفیت کاری افراد

 

انگیزش کارکنان

 

اینکه افراد حالتی خوشایند یا ناخوشایند از خود نشان می دهند همگی به میزان انگیزش آنان بستگی دارد. در واقع میزان پویایی یک سازمان به میزان انگیزش کارکنان آن سازمان بستگی دارد. در تحقیقاتی که ویلیامز جیمز انجام داده است حاکی از آن است که در سازمان هایی که از کارکنان ساعتی استفاده می کنند کارکنان ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت کاری خود را برای کاری ارائه می دهند تا از سازمان مربوطه اخراج نشوند در حالیکه اگر بتوانیم انگیزش کاری را در این افراد ایجاد کنیم خواهیم توانست ازا ۸۰ الی ۹۰ درصد ظرفیت کاری آنان استفاده کنیم.

بنیان پیدایش انگیزش

 

همانطور که گفته شد منشا پیدایش انگیزش در افراد نیازهای آنان می باشد. طبق نظریه ی مازلو در ارتباط با نیازهای افراد سطوح مختلفی را در نظر گرفته است که اگر میخواهید انگیزش را در افراد به وجود آورید باید سطح نیازهای آنان را بشناسید. همه ی افراد به طور یکسان برانگیخته نمی شوند و هریک در سطحی از نیازها قرار دارند که باید مورد توجه قرار گیرد. هرم نیازهای مازلو به شرح زیر است

نیازهای اولیه(نیازهای زیستی)

در پایین ترین سطح این هرم ابتدایی ترین نیازهای انسان وجود دارد. نیازهای اولیه همچون نیاز به خوراک، پوشاک و مسکن از جمله ی این نیازها می باشد. در این سطح از  انگیزش کارکنان برای رفع این نیازهای خود انگیزه ی کارکردن پیدا می کنند.

نیازهای امنیتی

 

 

پس از نیازهای اولیه نیاز به امنیت قرار دارد. امنیت شغلی، ترفیع شغلی، ایمنی محیط کاری از جمله موارد امنیت می باشد که کارمندان را مجاب به کارکردن می کند. این سطح از انگیزه کارکنانی را مجاب می کند که امنیت شغلی برای آنان اهمیت ویژه ای داشته و از لحاظ نیازهای اولیه ارضا شده اند.

نیازهای اجتماعی

داشتن روابط دوستانه با دیگران و همچنین نیاز به پذیرفته شدن از سوی دیگر همکاران از جمله نیازهای اجتماعی افراد می باشند. افراد پس از آنکه در تامین نیازهای اولیه خود مشکلی نمی بینند و همچنین در یک محیطی با ثبات به کار خود ادامه می دهند نیاز به برقراری روابط با افراد را در خود حس می کنند و اگر این نیاز آنان برطرف نشود دست به کارهایی می زنند تا هرطوری هست این نیاز خود را تامین کنند. از جمله این کارها غیبت در محیط کار جهت گپ زدن با همکاران خود در بخش های دیگر می پردازند. این افراد می خواهند مورد پذیرش باشند و با برقراری ارتباط موثر با دیگران در جهت ارضای این نیاز خود برآیند.

نیاز به احترام

 

احترام یعنی نیاز به عزت نفس و داشتن شان و منزلت در چشم دیگران. نیاز به احترام با اعتماد به نفس ، حرمت نفس و موفقیت ارضا می شود. ما به عنوان مدیریت سازمان باید محیطی را برای افراد ایجاد کنیم که ضمن افزایش اعتماد به نفس افراد بتوانیم این افراد را در جهت استقلال نفس هدایت کنیم به گونه ای که این افراد خود را وابسته به ما ندانند و بتوانند زمینه ی پیشرفت خود را ایجاد کنند. گاهی نیاز است با دادن تصحیلات ویژه به این افراد زمینه ی ادامه تحصیل این افراد را ایجاد کنیم تا آنان بتوانند عزت نفس بدست آورده و به سوی اهداف عالی گام بردارند

نیاز به خود شکوفایی

 

 

افراد دوست دارند نیازهای درونی خود را شناخته و آنان را شکوفا کنند. برای این منظور ما باید محیطی را در سازمان خود ایجاد کنیم که افراد بتوانند ایده های ناب خود را به آسانی مطرح کنند و برای این ایده های نو ارزش قائل باشیم. باید سیستم ارزیابی را در سازمان ایجاد کنیم که افرادی را که ایده های خلاقانه و سازنده مطرح می کنند مورد تشویق قرار گیرند و به این ترتیب می توانیم پویایی و حرکت را در سازمان خود ایجاد کنیم.

برداشتی که از هرم مازلو می شود این است که افراد در سطوح مختلف نیازها قرار دارند. به عنوان مثال کارمندان ساده را می شود با میزانی اضافه حقوق انگیزه ی کافی به آنان داد تا از حداکثر ظرفیت کاری خود استفاده کنند ولی مدیران میانی به اضافه حقوق نیازی ندارند و آنان ممکن است نیاز به روابط اجتماعی و خود شکوفایی داشته باشند و آنان را با دعوت در جلسات مهم شرکت انگیزه لازم را برای آنان ایجاد کنیم. باید سطوح نیازهای مختلف افراد را بشناسیم و با توجه به نیازهای هریک از افراد بتوانیم راهکارهای انگیزشی در آنان را ایجاد کنیم.

نتیجه گیری

 

چیزی که در این مقاله به آن رسیدیم این است که انگیزش کارکنان مهمترین عامل رشد ظرفیت کاری کارکنان در یک سازمان می باشد. سازمان هایی که به انگیزش کارکنان خود اهمیت می دهند کسب درآمد آنان بسیار راحتتر از سازمان هایی است که هدف آنان تولید و فروش می باشد. می دانیم که مهمترین عامل رشد یک سازمان کارکنان آن سازمان می باشند بنابراین برای اینکه بتوانیم نوابغ را بین خود داشته باشیم و سازمانی را داشته باشیم که برند آن بر سر زبان ها بیافتد باید محیطی را ایجاد کنیم که بهترین ها را بتوانیم در مجموعه خود نگه داریم.

جذب نوابغ آسان است ولی آن چیزی که برای ما ثروت را به ارمغان خواهد آورد حفظ آنان می باشد. اگر نتوانیم محیطی در خورد این افراد ایجاد کنیم دیر یا زود ما را ترک خواهند کرد. بدانید اگر نوابغ را در اختیار ندارید مطمئنا سازمان های رغیب شما آنان را در اختیار دارند، پس مطالعه کنید و ببینید که آنان برای حفظ این افراد چه استراتژی هایی را پیاده کرده اند.

توصیه من به شما این است که مقاله ی انگیزه کارکنان که در همین سایت قرار داده ایم را مطالعه کنید

 

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

 

 

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری
نویسنده: ماهان تیموری – صابر خلیلی

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، برند , ثروت

 

  1. احمد متقی گفته:

    عالی بود

  2. حسن فکری گفته:

    عالی بود

تا کنون 2 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است.
ارسال دیدگاه
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram
شهریور ۲۹, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۳۳ ب.ظ

عاداتی که فقیر را از ثروتمند جدا میکند

شهریور ۲۸, ۱۳۹۶
ساعت ۱۲:۱۸ ب.ظ

اشتباه مالی کسب و کارها (اینفوگرافیک)

ساعت ۱۰:۲۸ ق.ظ

حافظه کوتاه مدت چیست؟

ساعت ۹:۳۳ ق.ظ

بازاریابی با سایت راهی به سوی قله ثروت

ساعت ۷:۴۹ ق.ظ

دروغی به نام باور ؟

شهریور ۲۷, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۱۵ ق.ظ

چگونه زندگیمان را شفا دهیم؟

ساعت ۱۰:۵۰ ق.ظ

تسلط بر پراکندگی ذهن

ساعت ۱۰:۰۴ ق.ظ

حافظه مغز یادگیری بزرگترین ابزار آموزشی ما

شهریور ۲۶, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۲۷ ق.ظ

مارک کابن زندگینامه

ساعت ۹:۳۱ ق.ظ

طلائی ترین نکات برای خلق موفقیت و رشد فردی

شهریور ۲۵, ۱۳۹۶
ساعت ۹:۰۰ ب.ظ

ویژگی های یک لندینگ پیج مناسب چیست ؟

ساعت ۸:۲۳ ب.ظ

اشتباهات مالی رایج و نحوه اجتناب از آن‌ها

ساعت ۱۲:۲۰ ب.ظ

کسب درآمد از تلگرام

ساعت ۱۱:۲۰ ق.ظ

۳ روش از بهترین تکنیک های مذاکره

شهریور ۲۲, ۱۳۹۶
ساعت ۲:۵۱ ب.ظ

چگونه در کمتر از ۴ ماه درآمد خود را۲تا۹ برابر افزایش دهیم

شهریور ۱۹, ۱۳۹۶
ساعت ۹:۴۶ ق.ظ

پرزنت دیگران دغدغه اصلی بازاریابان

شهریور ۱۵, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۲۰ ق.ظ

بهترین راه های تبلیغات رایگان

ساعت ۹:۴۶ ق.ظ

حرکات سر در زبان بدن

شهریور ۱۴, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۳۰ ب.ظ

منظور و هدف از زندگی شما چیست؟

ساعت ۵:۰۱ ب.ظ

اعتماد به نفس بیش از اندازه می‌تواند دردسرساز شود!

ساعت ۹:۱۰ ق.ظ

هشت راهکار برای افزایش درامد

ساعت ۸:۱۱ ق.ظ

آموزش تبلیغ نویسی حرفه ای

شهریور ۱۳, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۳۷ ق.ظ

تبلیغات تاکسی ، تبلیغاتی متحرک

ساعت ۸:۴۳ ق.ظ

با پوستر تبلیغاتی ، چشم نواز شوید

ساعت ۳:۲۱ ق.ظ

انواع هدف و راه های رسیدن به آن ها