اشتباهات یک مدیر

اشتباهات یک مدیر

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (3 votes, average: 4٫00 out of 5)
person میترا سادات ابطحی access_time خرداد ۲۹, ۱۳۹۶ comment ۲ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه این مقاله حدود 3 دقیقه میباشد.

اشتباهات مدیر شرکت گاهی باعث شکست در کار میشه. وقتی کارمند یک شرکت از کارش استعفا میده عمده‌ترین دلیل اون اشتباهاتی است که رئیس یا مدیر شرکت خواسته یا ناخواسته مرتکب شده. مردم مدیران خود رو ترک می‌کنند نه شغل و همکاران خودشونو. چون از رفتار و حرکات مدیر راضی نیستند.

مدیرها چون توی موقعیتی هستند که روی خیلی‌ها تأثیر می‌زارن، باید یک سری اصول رو رعایت کنن‌. انسان جایزالخطاست. مدیر هم یک انسانِ اما خیلی از این اشتباهات مثل موارد زیر قابل‌پیشگیری ست تا نتایج منفی به بار نیاره. در ادامه به بعضی از مهمترین اشتباهات یک مدیر اشاره می کنیم.

 

اشتباه اول مدیر: برقرار نکردن ارتباط

 

ارتباط برقرار نکردن

 

اطلاعات یعنی قدرت و این مدیر رو وسوسه میکنه که اطلاعات خودش رو در اختیار کارکنانش قرار نده، درصورتی‌که برقراری ارتباط جزو ویژگی‌های اصلی یک مدیر و یک سازمان موفقِ و به کارکنان این قدرت رو میده که تصمیمات درست و سریع بگیرند‌. راز یک کسب و کار موفق که کارکنان در آن حوزه مثل یک ماشین روغن‌کاری شده عمل میکنه در همینه. در محیطی که مدیر با کارمندهاش ارتباط مؤثر و کلامی خوب نداشته باشه اون مدیر توی تصمیم‌گیری‌ها اشتباه میکنه و نتیجه اون اشتباه، روی زندگی خیلی از افراد اثر منفی میزاره پس بهترِ مدیر با افراد دوروبر ارتباطات کلامی و فکری داشته باشه تا مجبور نشه با این مشکلات دست‌وپنجه نرم کنه.

 

اشتباه دوم مدیر:گوش ندادن به کارکنان

 

گوش ندادن به کارکنان

 

هر چه بیشتر به صحبت‌های کارکنان خودتان گوش بدید، ایده‌های کارساز اعضای تیم یا گروه و نگرانی‌های اونها رو راحت‌تر درک می‌کنید. اونها کارمندهای شما هستند و با بی‌توجهی و گوش ندادن به صحبت‌های اونها درهای پیشرفت رو به روی خودتان می‌بندید. اگر شما به صحبت‌های کارمندتان گوش بدید، اون احساس میکنه به او احترام گذاشتید و درکش کردید. به کارمندی که از شما وقت می خواد شش‌دانگ حواستان رو بدید. این‌جوری می‌دونن که شما به اونا اهمیت می‌دید و بهتون اعتماد می‌کنند‌. این احساس خوب رو از کارمندهای خودتان نگیرید که در بازدهی کاری اونها بسیار مؤثر است.

 

اشتباه سوم مدیر: تشکیل ندادن یک تیم قوی

 

تشکیل ندادن یک تیم قوی

 

موفقیت در مدیریت به قدرت تیم کاری بستگی داره. اگر شما کارکنان خودتون رو یک تیم حساب نکنید اونها نمی‌تونن برای شما مثل یک تیم کار کنند‌. به اونها بگید ازشون انتظار دارید که مثل یک تیم عمل کنند‌. روحیه، عملکرد، و وفاداری یک تیم، شما را به‌عنوان مدیر به موفقیت و سود می‌رسونه. همکاری و همدلی کارکنان نه‌تنها در داخل سازمان یا شرکت شما بسیار مهمِ، بلکه برای رقیب‌های شما هم جذابِ که بدونن رفتار شما با تیم کاریتان و رفتار تیم با شما چه طورِ! اما هرگز بین کارکنان خود تبعیض قائل نشوید.

 

اشتباه چهارم مدیر: نشان ندادن نمای کلی مسائل به کارکنان

 

 نشان ندادن نمای کلی مسائل به کارکنان

 

تیم خودتون رو مجبور نکنید که بدون اطلاعات روی موردی کار کنند‌. تمامی محتوای پروژه رو براشون توضیح بدید؛ وظایف فردی تعیین کنید، سود و اهمیت و ارزش پروژه برای شرکت و عملکرد کارکنان بر نتیجه کلی تأثیرگذاره پس با دقت اوناه رو تعیین کنید و بصورت کامل در اختیار کارکنان قرار بدین. هر چی کارکنان از جزئیات کار بیشتر باخبر باشن، کار دقیق‌تر و درست‌تری انجام میدن.

 

اشتباه پنجم مدیر:هدف‌گذاری نکردن

 

هدف گذاری

 

مدیران با کفایت هدف‌گذاری‌های درست دارن. با هر یک از اعضای تیم کاری، درباره دیدشان نسبت به آینده شرکت و سازمان بحث و گفتگو داشته باشید. اهداف قابل ارزیابی و دسترسی برای شرکت تعیین کنید. کارمندها بدون هدف، هیچ چالشی برای خود ندارند و بنابراین هیچ انگیزه‌ای هم نخواهند داشت. شرکت‌هایی که کارکنان بی‌هدف دارند، در مدت‌زمان کوتاهی از چرخه کاری و اقتصادی حذف‌شده و به‌صورت فجیع ورشکست خواهند شد.

 

اشتباه ششم مدیر: ندادن نمایندگی

ندادن نمایندگی

 

نمایندگی یعنی دادن حق امتیاز و اجازه کار به سازمان یا شرکت دیگر با اسم‌ و رسم شرکت و سازمان شما. این موضوع شاید کمی ترسناک به نظر بیاد اما برای شرکت شما بسیار سودمند خواهد بود. وقتی اعطای نمایندگی انجام می‌دید کارهای غیرممکن به‌راحتی ممکن میشه. برای کارکنان شما هم این کار بسیار مفیدِ و به اونها کمک میکنه تا استعدادها و مهارت‌های خودشان رو تقویت کنند‌. این را هم بدانید که شما در قبال اثربخشی تیم کاری خود مسئول هستید و باید آن ها را در مسیر موفقیت هدایت کنید. اعطای نمایندگی به شرکت‌های دیگر قطعاً می‌تواند راهی برای ترقی و پیشرفت باشد که متأسفانه بعضی از مدیرها نسبت به اون بدبینانه و تک‌بعدی فکر می‌کنند.

 

اشتباه هفتم مدیر: ترس از تغییر

 

ترس از تغییر

 

بعضی‌اوقات باید از انتخاب راه درست‌تر و منطقی‌تر اجتناب کنین. شاید وسوسه بشید که مثل قوانین همیشگی و منطقی خودتان رفتار کنید ولی قدرت تغییر رو هم در نظر داشته باشید. شما نمی تونید جلوی این‌ روند رو بگیرید. به‌ جای اون، خودتان رو برای تغییرات آماده کنید و ذهنتان رو براش باز بزارید. تغییر همیشه هم منفی نیست و خیلی از اوقات برای خیلی از شرکت‌ها نتیجه مثبت داشته. مدام یاد بگیرید و تجربه کنید. اگر این کار را انجام ندید محکوم به انقراض میشید. دید مثبت و روبه‌ جلو داشتن شما را به استقلال و موفقیت می‌رساند.

 

اشتباه هشتم مدیر:مسئولیت‌پذیر نبودن

 

مسئولیت‌پذیر نبودن

 

همیشه در قبال اتفاقاتی که زیر نظر شما می‌افتد مسئولیت‌پذیر باشید و شکست و پیروزی آن را بپذیرید. مدیریت یعنی پاسخگوی به‌تمامی مسائل و مشکلاتی که بر سر راه قرار می‌گیره. همیشه یک سری از مدیران هستند که مشکلات رو به گردن مدیران قبلی انداخته و حاضر به پذیرش مسئولیت نیستند. به‌ عنوان‌ مثال، سینمای ایران سال‌ها به دلیل مدیریت ضعیف دچار بحران است و هر وقت مدیر جدید برای این سازمان تعیین میشه، پیشرفت نکردن این صنعت رو از چشم مدیران قبلی می‌بیند. این مشکل زمانی حل می‌شود که یک مدیر مسئولیت‌پذیر و وظیفه‌شناس باشد.

 

اشتباه نهم مدیر: نداشتن آرامش و احساس خوب

 

نداشتن آرامش و احساس خوب

 

کار یک موضوع بسیار مهمه. پس باید محیطی رو برای کارمندان خودتان فراهم کنید که احساس امنیت کنند‌ و عملکرد بهتری داشته باشند. با کارکنان خودتان مثل دوست و اعضای خانواده برخورد کنید و اجازه بدید اونها هم با شما احساس راحتی و آرامش بیشتری داشته باشن. در مورد آخر هفته از آن‌ها سؤال بپرسید که چه تفریحاتی داشتند! کمی با آن‌ها شوخی کنید که هم خودتان و هم اونها از محیط کاری خودشان لذت ببرند و تا همیشه در ذهن اونها به‌عنوان مدیر خوش‌مشرب و قوی باقی بمانید. شاید پیش خودتان بگویید خب، این چه ربطی به کار کردن داره؟ باید بهتون بگم که مستقیماً به کار کردن مربوط میشه اگر کارمندها برخورد خوبی از شما ببینند‌ به شدت بازدهی کاری اونا بالا میره و بلعکس اگر رفتار بدی از شما ببینند این بازدهی به‌شدت پایین میاد.

 

اشتباه دهم مدیر: مشورت و درخواست نظر بعد از تصمیم گیری اصلی

 

مشورت نکردن

 

شاید بتونید با این کار تعدادی از کارمندهای خودتان رو گول بزنید ولی دیر یا زود دست شما رو میشه و دیگه مورد اعتماد قرار نمی‌گیرید. خودتان را جای کارمندان بگذارید و درک خواهید کرد که چه حسی به آن‌ها دست می‌دهد. مثلاً وقتی توی یک شرکت تخصص خاصی دارید و به خاطر اون استخدام شدید دوست ندارید مدیر بدون حضور شما راجع به کارتون تصمیم بگیره و بعد شما رو مطلع کنه این برای یک مدیر اشتباه بزرگ و بعضی‌ اوقات جبران‌ناپذیر باشه.

 

اشتباه یازدهم مدیر: واکنش نشان ندادن به مشکلات اساسی

 

واکنش نشان ندادن

 

بعضی‌اوقات یک مدیر احساس میکنه اگر یک مشکل رو نادیده بگیره اون مشکل خودبه‌خود از بین میره و نیازی به حل اون مشکل نیست. خیر! چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. مسائل و مشکلات در جمع و گروه کاری تنها بدتر و بدتر میشه پس باید فوراً به اونها رسیدگی بشه! مدیران ما چرا به مشکلات توجهی نمی‌کنند؟ علت آن می‌تواند مشغله کاری زیاد، بی‌توجهی به محیط کار، بی‌مسئولیتی و از این قبیل مسائل باشد.

 

اشتباه دوازدهم مدیر: دوستی با افراد خبرچین

 

دوستی با افراد خبرچین

 

جدا کردن رابطه دوستی با رابطه خبرچینی بین کارمند و مدیر بسیار دشواره. شما نمی‌توانید هم با کارمندتان دوست باشید هم گزارش‌ها رو از او بگیرید. دوست‌ها باهم بیرون برای خوش‌گذرانی میرن، پشت سر کارمندهای دیگر و رئیس حرف می‌زنن و در این میان جایی برای رابطه صمیمانه بین مدیر و کارمند باقی نمی‌مونه. داشتن خبرچین در بین تمامی مدیرها تبدیل به یک امر طبیعی شده. همه ما احساس می‌کنیم مدیرمان در محل کار برای ما خبرچین گذاشته تا گزارش‌های کاری ما دقیق و بدون نظارت شخصی خودش به او منتقل کنه. این رفتار مدیر نشان از عدم اعتماد به کارمندهاست و این موضوع بی‌شک باعث آزار و اذیت اونها خواهد شد.

 

اشتباه سیزدهم مدیر: تبعیض قائل شدن بین کارمندان

 

تبعیض قائل شدن بین کارمندان

 

شاید به‌عنوان یک مدیر نتوانید با تمامی کارمندان یکسان برخورد کنید اما آن‌ها باید بدانند که توجه شما به‌طور یکسان بین همه تقسیم‌شده و در صورت لزوم عدالت برقرار خواهد شد. این برداشت که شما بین یک کارمند و بقیه تبعیض قائل شوید می‌تواند توانایی‌های مدیریتی شما را به چالش بکشد. مثلاً اگر کارمندی قراره ترفیع رتبه بگیره نباید تبعیض قائل شد و کسی را که لایق‌تر است طبق عملکردها باید انتخاب کرد.

این دقیقاً مربوط به قسمتی میشه که چرا دوستی با خبرچین‌هایتان ایده خوبی نیست و شما را به دردسر می‌اندازد. کارمندی که موردتوجه شما قرار نگیرد احساس می‌کند بین او و دیگری فرق قائل شدید پس توجه خودتان رو بین همه اعضای تیم تقسیم کنید. والا این تصورات روحیه کار گروهی رو از بین می‌برد و بهره‌وری و موفقیت رو تضعیف می‌کند.

 

اشتباه چهاردهم مدیر: انتقادهای بی‌جا از کارمندان


انتقادهای بی‌جا از کارمندان

 

هیچ‌وقت به هر دلیلی افراد رو موردانتقاد قرار ندید. وقتی از افراد اشتباهی سر میزند، به‌جای اینکه به دنبال مقصر باشید، روی راه‌حل تمرکز کنید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مدیر و یک سرپرست این‌که به‌جای سرزنش و بازخواست کارمندها، محیط امنی را برای اونها ایجاد کنه و بعد از بروز اشتباه به فکر حل اون باشه. همه ما این‌رو می دونیم که انتقاد غیر سازنده بسیار مضرِ و از اون متنفریم که می تونه ما رو روزها و حتی سال‌ها عصبانی نگه داره. انتقاد غیر سازنده اعتمادبه‌نفس ما رو از بین می‌بره و جلوی رسیدن به اهداف کاری رو می‌گیرد. پس اگر برای ما تا این حد آزاردهنده ست چطور می‌توانیم چنین رفتاری رو با دیگران داشته باشیم؟

 

اشتباه پانزدهم مدیر: شکایت از هر موضوع کوچک و بزرگ

 

شکایت از هر موضوع کوچک و بزرگ

 

بعضی از مدیرها این اشتباه رو در دوران کودکی از یک یا هر دو والدین خودشان یادگرفتن. افراد شاکی همیشه دنبال بهانه برای شکایت یا اعلام نارضایتی می‌گردند. این دسته از مدیرها با آن‌هایی که خلق‌وخوی مشابه خودشون رو دارن، رابطه صمیمی برقرار می‌کنند و مدام صحبت آن‌ها شکایت از دیگران است. نداشتن رضایت تبدیل به شیوه طبیعی زندگی برای اونا شده. انتقاد و شکایت توی یک نقطه مشترک ایراد بزرگی دارن؛ در هر دو حالت شما خودتان رو یک فرد ضعیف و قربانی نشان می‌دید. احساس عصبانیت، نفرت و عدم اطمینان بر روحیه شما حاکم میشه.

 

اشتباه شانزدهم مدیر: مقصر دانستن کارمندان در مشکلات

 

مقصر دانستن کارمندان در مشکلات

 

وقتی به خاطر مشکلی توسط هیئت‌مدیره یا مدیر کل مورد بازخواست قرار گرفتید هرگز دیگران رو به‌جای خودتان قربانی نکنید، مسئولیت‌پذیر باشید و به دنبال راه‌حل‌های سازنده بگردید. وقتی می‌دانید مسئولیت مشکلات با شماست پس بهتره باعزت نفس و وفاداری مسئولیت پذیرفته و از کارمندهای خودتون حمایت کنین. وقتی به‌جای این کار کارمندهای خودتان رو سرزنش می‌کنید از دید آن‌ها انسان پست و نا محترمی به نظر میاید و هرگز دیگر به شما اعتماد نمی‌کنند‌.

مدیرها علاوه بر این‌ها بازهم اشتباهاتی دارند اما همین مواردی که در اینجا ذکر شد اونها رو تبدیل میکنه به بدترین مدیرها که کارمندها ترجیح میدن از کنارشان رفته و استعفا بدهند. اگر انتظار مدیریت عالی رو دارید این‌یک کار فردی نیست و احتیاج به ۱۰۰% توجه یک جمع بزرگی از افراد به کار داره. شما باید برای هدایت تیم کاری به سمت دستیابی‌های جمعی به نفع سازمان یا شرکت خودتان زمان بزارید و این را هم در نظر داشته باشید که هر چه تیم شما موفق‌تر باشه، این یعنی مدیر موفق‌تر.

 

نتیجه‌گیری:

 

مدیران برای اینکه در کسب‌وکارشان موفق باشن به یک تیم منسجم احتیاج دارن و اگر با تیم کاری خودشان رفتار و برخورد مناسبی داشته باشن و اشتباهاتی که در قالب ۱۶ مورد در بالا ذکر شد رو مرتکب نشوند،  از بهره‌وری بیشتر و موفقیت‌های بزرگ‌تر لذت خواهند برد و در بین کارمندها محبوبیت پیدا می کنند چون یک مدیر خوب به پشتوانه یک تیم قوی به موفقیت خواهد رسید.

  1. حسن فکری گفت:

    واقعا هم همینطوره.عالی بود

مشاهده همه دیدگاه ها
تا کنون 2 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است.
ارسال دیدگاه
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram
آبان ۲۸, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۱۵ ق.ظ

بایدها و نباید های شراکت در کسب و کار

آبان ۲۷, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۴۱ ق.ظ

گرفتن سود بانکی، منفعت یا خطر

آبان ۲۵, ۱۳۹۶
ساعت ۵:۲۰ ب.ظ

مستند کارآفرین ۱۵ ساله

ساعت ۱۱:۳۸ ق.ظ

جنجال آموزش در مسیر کسب ثروت

ساعت ۱۲:۰۳ ق.ظ

تئوری بز و تبلیغات در پیشرفت کسب و کار

آبان ۲۴, ۱۳۹۶
ساعت ۷:۳۲ ب.ظ

کسب و کار فوتبالیست های موفق دنیا

آبان ۲۳, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۰۵ ق.ظ

غلبه شعار بر شعور

ساعت ۱:۰۰ ق.ظ

۵ راهکار افزایش درآمد برای هوشیاران مالی

ساعت ۱۲:۴۷ ق.ظ

۲۰ هنری که در دنیا بیشترین درآمدزایی را دارند

آبان ۲۲, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۰۷ ق.ظ

راهکارهای خودباوری ، فردایت را بساز

ساعت ۱۲:۰۳ ق.ظ

تکنیک های افزایش فروش را از استاد ماهان تیموری بیاموزید

آبان ۲۱, ۱۳۹۶
ساعت ۸:۵۱ ب.ظ

رازهای نهان وب سایت علی بابا در بازارهای جهانی

ساعت ۱۲:۳۵ ق.ظ

طرح کسب و کار یا همان بیزینس پلن را چگونه تهیه کنیم؟

آبان ۲۰, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۲۷ ق.ظ

روش های جدید تبلیغاتی شرکت گوگل

آبان ۱۸, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۲۰ ق.ظ

تاثیر آموزش‌های تیم ماهان تیموری بر موفقیت کسب و کار

آبان ۱۷, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۱۶ ق.ظ

کسب و کارهای زود بازده سال ۲۰۱۷

ساعت ۱:۰۰ ق.ظ

راه اندازی کسب و کار با توصیه های استاد ماهان تیموری

آبان ۱۶, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۰۰ ق.ظ

شگفت انگیزترین بانوان کار آفرین ایران و موفقیت های بزرگ آن ها در کسب و کار

ساعت ۱:۰۴ ق.ظ

درآمدزایی اگر جدی گرفته می شد…

آبان ۱۵, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۰۳ ق.ظ

کسب و کار خانه بازی مخصوص کودکان

آبان ۱۴, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۰۳ ب.ظ

۸ روش بازاریابی رایگان

ساعت ۱۱:۳۷ ق.ظ

آشغال های ذهنت رو دور بریز

ساعت ۱:۰۶ ق.ظ

کارمند چگونه کارآفرین می شود؟

آبان ۱۳, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۱۸ ق.ظ

آموزش در مسیر ثروت است یا ثروت در مسیر آموزش؟

آبان ۱۱, ۱۳۹۶
ساعت ۹:۴۲ ق.ظ

۱۸شغل پر درآمد جهان از نگاه اقتصاد دانان بزرگ