آموزش بازاریابی

مقدمه ای بر آموزش بازاریابی

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (8 votes, average: 4٫13 out of 5)
person صابر خلیلی access_time فروردین ۶, ۱۳۹۶ remove_red_eye 908 مشاهده comment ۷ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه این مقاله حدود 4 دقیقه میباشد.

مقدمه

برای هر شخصی آموزش بازاریابی در اولویت است. اگر میخواهیم در کسب و کار خود به بهترین شکل ممکن ظاهر شویم باید به صورت حرفه ای آموزش بازاریابی ببینیم. در کشور ما بازاریابی کم اهمیت ترین شغل ممکن است. به عبارت بهتر به هر کسی که در هیچ جا کار نمیدهند،به اجبار برای اخرین راهکار متوسل به اگهی های استخدام بازاریابی میشود. در حقیقت اول باید پرسید که بازاریابی در ایران چه تعبیری دارد؟

تعریف بازاریابی مقدمه ای بر آموزش بازاریابی

بازاریابی در ایران تعریفی مشابه با سفارش گیری دارد. هر کسی که وارد این صنف میشود،تکنیکی قدیمی را برای کسب وکار پیش میگیرد وان این است:

“مخشو بزن…. بنداز بهش”

اولین چیزی که در آموزش بازاریابی کسب وکار سفارش گیری(و به تعبیر بازار ایران ؛ بازاریابی ) باید یاد گرفت، این است که هر محصولی به درد هر شخصی میخورد،فقط باید صحبت کرد و او را قانع نمود.

اما به راستی تعریف بازاریابی چیست:

•    شناخت نیازهای یک بازار هدف معین است
•    که با شناخت مزیتهای رقابتی
•    انحصاری و رقابتی سازمان،
•    ارزش بیشتری را در عرضه خود
•    برای خریدار ترسیم مینماید

بزرگترین مشکل آموزش بازاریابی در ایران

میبینیم که در مفهوم بازاریابی ، چیزی به نام اقناع به هر قیمتی وجود ندارد، و این مفهموم قبل از ورود بازاریابی مدرن به ایران، وجود داشته است و حالا با ورود این علم (تاکید میکنم مهارت بازاریابی ،کاملا مبتنی بر دانش روز جهانی و مهارتی اکتسابی است) به ایران با تلفیق ان با این روش بی پایه، حالا به افراد آموزش بازاریابی داده می شود به هر قیمتی که شده بتوانند مخاطب را اقناع کنند، حتی اگر این مخاطب بانویی کهنسال باشد که بازنشسته شده است، باید او را قانع کرد تا یک پرزنتر (وسیله ای برای مدیریت و ارائه پاورپوینت های اموزشی) بخرد و اگر بازاریابی توانایی این کار رانداشته باشد،حتما استعداد این کار را ندارد!.

اولین سوال که در آموزش بازاریابی به آن اشاره می شود

اما اشکال کار همین جاست: بازاریابی و فروش یک استعداد ذاتی است یا یک مهارت اکتسابی؟!

در بازار ما همه فکر میکنند که این استعداد ذاتی باید از طرف خداوند هدیه شده باشد و هر کسی این هدیه را نگرفته است،باید از دنیای کسب وکار خارج شود،اما به اعتقاد بزرگان بازاریابی این مهارت کاملا علمی و اکتسابی است،یا باید ان را توسط تجربه از بازار کسب کرد و یا باید پایه های ان را اموخت و با ازمون وخطا در بازار ان را عملی کرد. در حقیقت این مهارت اکتسابی از دو مولفه تشکیل شده:

۱-پایه های علمی
۲-مهارت های تجربی

اما راه قابل توصیه؛ شما باید آموزش بازاریابی را از افرادی ببینید که هر دو را کنار هم دارند،و مشخصا ترجیح با مدرسینی است که بدون پایه های علمی وارد بازار شده اند و پس از ان بر حسب نیاز، پایه های علمی را بر پایه مهارت های تجربی کسب کرده اند. این مدرسین نیازهای خود را بر پایه مزیت های مهارت تجربی برطرف نموده اند،به عبارت بهتر میدانسته اند که چه می خواهند و چه نیازی دارند،سپس با تشنگی سیری ناپذیر ان را رافع نموده اند.

اما واقعا این پدیده ای که به نام بازاریابی می  شناسیم اگر سفارش گیری (ویزیتوری) است، بازاریابی چیست؟

برای شناخت بازار یاب باید ابتدا هرم قابلیتهای فروش مهدیدادفر را بررسی کنیم و بدانیم که بازاریاب و بازاریابی چیست؟
 آموزش بازاریابی
۱-ویزیتور:

نخستین پله از قابلیت های فروش است:در این پله معمولا افراد از اعتبار برند استفاده میکنند و تلاش زیادی برای فروش نمی کنند، قاعدتا در این پله مهارت های زیادی نیاز نیست و به تدریج مهارت های ارتباطی به دست می اید.

۲-فروشنده:

در این پله افراد کم کم،به مهارت های فروش دست یافته اند  و می توانند کالاهای خود را بفروشند، به شرطی که مفهوم این تعریف را بدانند:

فروش هنر منطبق کردن مزیت های رقابتی بر نیازهای مشتری است نه بر عکس!

۳-بازاریاب:

در این پله افراد باید بدون اتکا به سازمان های خود با توجه بر مثلث ثروت در فروش، بتوانند که محصولات را به فروش برسانند. در حقیقت این افراد که در ششمین شغل پرطرفدار دنیا مشغول فعالیت هستند باید همانطور که از نام ان ها پیداست، بازارهای هدف خود را شناسایی کنند و یا ان ها را ایجاد نمایند!
آموزش بازاریابی
توضیح پله های چهارم و پنجم در این مقاله جای نمیگیرد و نیازمند توضیحات مفصلی است که باید بعدا مورد بررسی قرار بگیرد.

نتیجه گیری

حالا به نظر شما بازاریابی شغل کم اهمیتی است؟

به نظر شما استعدادی ذاتی است یا مهارتی اکتسابی؟

با یافتن مرشد در مسیر بازاریابی ایا نمی توان نتایج بهتری کسب کرد؟

با توجه به اینکه هر دقیقه اموزش ممکن است افراد را تا ۱۰۰دقیقه در کسب وکار پیش بیندازد، ایا ضرورتی برای آموزش بازاریابی میبینید

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری
نویسنده: ماهان تیموری – مهدی دادفر

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، فن بیان

تا کنون 7 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است.
ارسال دیدگاه
  1. سعید بختیاری گفته:

    درود بر شما
    ممنون آقای تیموری خیلی عالی بود و انگیزه و نیروی خوبی داشت. منتظر پله چهار و پنجم هستیم.
    سپاس

  2. محمد حسین گفته:

    سلام جناب استاد تیموری شما در سایت منابع مختلفی و موارد گوناگونی رو به کاربران پیشنهاد کردین و گذاشتین که همه موارد به ظاهر مفید به نظر میان منتها فکر میکنم مشکل خیلیها و من جمله خودم این باشه که بین این همه تنوع محصول کدوم مورد رو باید در اولویت کاری قرار داد دوره هوش مالی که جامع هست یا دوره و آموزشهای دیگر این باعث گیج شدن و نتونستن تصمیم درست میشه چرا که هر کسی مشغول به یک نوع کسب و کار در جامعه هست و شاید مطلبی در اولویت نباشد ممنون میشم راهنمایی کنید با تشکر

    • صابر خلیلی گفته:

      سلام دوستعزیز
      شما با شماره های دفتر تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما رو راهنمایی کنند

  3. مهرداد گفته:

    سلام راجع به دراپ شاپینگ یا بازاریابی فروشگاه اینترنتی وlnotiو کارت ویزیت الکترونیک توضیح بدید

    • صابر خلیلی گفته:

      سلام دوست عزیز
      انشاا… درآینده به این موارد خواهیم پرداخت

  4. مجتبی گفته:

    سلام جناب استاد ماهان تیموری واقعا اگر این مطالب را از کودکی به ما یاد میدادن الان وضعمون اینطور نبود خیلی سپاسگزارم قول میدم تا سه سال اینده به استقلال مالی خواهم رسید.

  5. payam kazemi گفته:

    ممنون از تیم آموزشی ماهان تیموری
    منتظر یه کارگاه حرفه ای بازاریابی هستم…

تا کنون 7 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است.
ارسال دیدگاه
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram
مرداد ۲۶, ۱۳۹۶
ساعت ۲:۵۰ ق.ظ

شراکت در کسب و کار چه اصولی دارد؟

مرداد ۲۴, ۱۳۹۶
ساعت ۱:۰۴ ب.ظ

کسب و کار کفپوش سه بعدی

ساعت ۳:۵۲ ق.ظ

۸ روش برای حفظ انگیزه

مرداد ۲۳, ۱۳۹۶
ساعت ۴:۵۶ ب.ظ

دکتر مهدی خیراللهی

ساعت ۳:۵۶ ق.ظ

داستان موفقیت ۶ کارآفرین بزرگ

مرداد ۲۲, ۱۳۹۶
ساعت ۹:۴۱ ق.ظ

نکاتی طلایی برای افزایش هوش مالی دانشجویان

ساعت ۲:۵۰ ق.ظ

۲۵ درس آموزنده رهبری کسب و کار

مرداد ۲۱, ۱۳۹۶
ساعت ۱:۵۹ ب.ظ

زندگینامه محمود حقیقت طلب

مرداد ۱۹, ۱۳۹۶
ساعت ۳:۰۳ ق.ظ

عکس نوشته از سخنان کارآفرینان موفق

مرداد ۱۸, ۱۳۹۶
ساعت ۱۲:۰۷ ق.ظ

زندگینامه علی اصغر جهانگیری

مرداد ۱۷, ۱۳۹۶
ساعت ۲:۱۸ ب.ظ

کارمندان میتوانند مدیر شوند اگر…

ساعت ۱۲:۲۶ ق.ظ

تفاوت های برجسته بین مدیریت و رهبری (اینفوگرافیک)

مرداد ۱۵, ۱۳۹۶
ساعت ۲:۵۱ ق.ظ

برقراری ارتباط و ۸ اشتباه در انجام آن

مرداد ۱۲, ۱۳۹۶
ساعت ۶:۰۱ ب.ظ

کار کمتر، نتیجه بهتر!

مرداد ۱۱, ۱۳۹۶
ساعت ۱۲:۵۸ ب.ظ

قانون میتوز و افزایش درآمد

مرداد ۱۰, ۱۳۹۶
ساعت ۸:۵۰ ب.ظ

موانع سوددهی کسب و کار

ساعت ۱۰:۴۹ ق.ظ

بهترین راهکار های جذب ثروت

ساعت ۸:۳۰ ق.ظ

کاربردی ترین راه های تبلیغات در اینستاگرام

ساعت ۷:۴۵ ق.ظ

پنج نوع از بهترین تبلیغات تجاری

ساعت ۲:۱۹ ق.ظ

شکست چه درسی به ما می دهد؟

مرداد ۹, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۲۰ ق.ظ

۴ نکته طلایی برای ارائه خود در بازاریابی

ساعت ۹:۵۷ ق.ظ

پرزنت کردن موثرترین راه رسیدن به موفقیت

مرداد ۸, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۰۷ ب.ظ

شروع کسب و کار بدون سرمایه

ساعت ۱:۴۵ ق.ظ

کارآفرینی چیست و کارآفرین کیست ؟

مرداد ۷, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۳۱ ب.ظ

سرگرمی را به درآمد تبدیل کنید(اینفوگرافیک)