آموزش بازاریابی

مقدمه ای بر آموزش بازاریابی

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (4 votes, average: 3٫50 out of 5)
person صابر خلیلی access_time فروردین ۶, ۱۳۹۶ remove_red_eye 174 مشاهده comment بدون دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه این مقاله حدود 4 دقیقه میباشد.

مقدمه

برای هر شخصی آموزش بازاریابی در اولویت است. اگر میخواهیم در کسب و کار خود به بهترین شکل ممکن ظاهر شویم باید به صورت حرفه ای آموزش بازاریابی ببینیم. در کشور ما بازاریابی کم اهمیت ترین شغل ممکن است. به عبارت بهتر به هر کسی که در هیچ جا کار نمیدهند،به اجبار برای اخرین راهکار متوسل به اگهی های استخدام بازاریابی میشود. در حقیقت اول باید پرسید که بازاریابی در ایران چه تعبیری دارد؟

تعریف بازاریابی مقدمه ای بر آموزش بازاریابی

بازاریابی در ایران تعریفی مشابه با سفارش گیری دارد. هر کسی که وارد این صنف میشود،تکنیکی قدیمی را برای کسب وکار پیش میگیرد وان این است:

“مخشو بزن…. بنداز بهش”

اولین چیزی که در آموزش بازاریابی کسب وکار سفارش گیری(و به تعبیر بازار ایران ؛ بازاریابی ) باید یاد گرفت، این است که هر محصولی به درد هر شخصی میخورد،فقط باید صحبت کرد و او را قانع نمود.

اما به راستی تعریف بازاریابی چیست:

•    شناخت نیازهای یک بازار هدف معین است
•    که با شناخت مزیتهای رقابتی
•    انحصاری و رقابتی سازمان،
•    ارزش بیشتری را در عرضه خود
•    برای خریدار ترسیم مینماید

بزرگترین مشکل آموزش بازاریابی در ایران

میبینیم که در مفهوم بازاریابی ، چیزی به نام اقناع به هر قیمتی وجود ندارد، و این مفهموم قبل از ورود بازاریابی مدرن به ایران، وجود داشته است و حالا با ورود این علم (تاکید میکنم مهارت بازاریابی ،کاملا مبتنی بر دانش روز جهانی و مهارتی اکتسابی است) به ایران با تلفیق ان با این روش بی پایه، حالا به افراد آموزش بازاریابی داده می شود به هر قیمتی که شده بتوانند مخاطب را اقناع کنند، حتی اگر این مخاطب بانویی کهنسال باشد که بازنشسته شده است، باید او را قانع کرد تا یک پرزنتر (وسیله ای برای مدیریت و ارائه پاورپوینت های اموزشی) بخرد و اگر بازاریابی توانایی این کار رانداشته باشد،حتما استعداد این کار را ندارد!.

اولین سوال که در آموزش بازاریابی به آن اشاره می شود

اما اشکال کار همین جاست: بازاریابی و فروش یک استعداد ذاتی است یا یک مهارت اکتسابی؟!

در بازار ما همه فکر میکنند که این استعداد ذاتی باید از طرف خداوند هدیه شده باشد و هر کسی این هدیه را نگرفته است،باید از دنیای کسب وکار خارج شود،اما به اعتقاد بزرگان بازاریابی این مهارت کاملا علمی و اکتسابی است،یا باید ان را توسط تجربه از بازار کسب کرد و یا باید پایه های ان را اموخت و با ازمون وخطا در بازار ان را عملی کرد. در حقیقت این مهارت اکتسابی از دو مولفه تشکیل شده:

۱-پایه های علمی
۲-مهارت های تجربی

اما راه قابل توصیه؛ شما باید آموزش بازاریابی را از افرادی ببینید که هر دو را کنار هم دارند،و مشخصا ترجیح با مدرسینی است که بدون پایه های علمی وارد بازار شده اند و پس از ان بر حسب نیاز، پایه های علمی را بر پایه مهارت های تجربی کسب کرده اند. این مدرسین نیازهای خود را بر پایه مزیت های مهارت تجربی برطرف نموده اند،به عبارت بهتر میدانسته اند که چه می خواهند و چه نیازی دارند،سپس با تشنگی سیری ناپذیر ان را رافع نموده اند.

اما واقعا این پدیده ای که به نام بازاریابی می  شناسیم اگر سفارش گیری (ویزیتوری) است، بازاریابی چیست؟

برای شناخت بازار یاب باید ابتدا هرم قابلیتهای فروش مهدیدادفر را بررسی کنیم و بدانیم که بازاریاب و بازاریابی چیست؟
 آموزش بازاریابی
۱-ویزیتور:

نخستین پله از قابلیت های فروش است:در این پله معمولا افراد از اعتبار برند استفاده میکنند و تلاش زیادی برای فروش نمی کنند، قاعدتا در این پله مهارت های زیادی نیاز نیست و به تدریج مهارت های ارتباطی به دست می اید.

۲-فروشنده:

در این پله افراد کم کم،به مهارت های فروش دست یافته اند  و می توانند کالاهای خود را بفروشند، به شرطی که مفهوم این تعریف را بدانند:

فروش هنر منطبق کردن مزیت های رقابتی بر نیازهای مشتری است نه بر عکس!

۳-بازاریاب:

در این پله افراد باید بدون اتکا به سازمان های خود با توجه بر مثلث ثروت در فروش، بتوانند که محصولات را به فروش برسانند. در حقیقت این افراد که در ششمین شغل پرطرفدار دنیا مشغول فعالیت هستند باید همانطور که از نام ان ها پیداست، بازارهای هدف خود را شناسایی کنند و یا ان ها را ایجاد نمایند!
آموزش بازاریابی
توضیح پله های چهارم و پنجم در این مقاله جای نمیگیرد و نیازمند توضیحات مفصلی است که باید بعدا مورد بررسی قرار بگیرد.

نتیجه گیری

حالا به نظر شما بازاریابی شغل کم اهمیتی است؟

به نظر شما استعدادی ذاتی است یا مهارتی اکتسابی؟

با یافتن مرشد در مسیر بازاریابی ایا نمی توان نتایج بهتری کسب کرد؟

با توجه به اینکه هر دقیقه اموزش ممکن است افراد را تا ۱۰۰دقیقه در کسب وکار پیش بیندازد، ایا ضرورتی برای آموزش بازاریابی میبینید

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری
نویسنده: ماهان تیموری – مهدی دادفر

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، فن بیان

هنوز دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است. اولین نفری باشید که دیدگاهی میگذارد
ارسال دیدگاه

چهارده + 20 =

ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram
اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۲۰ ق.ظ

چرا پول درآوردن در ایران راحت است؟؟؟

ساعت ۷:۴۳ ق.ظ

چرا پول در آوردن در ایران راحت است؟

اردیبهشت ۶, ۱۳۹۶
ساعت ۹:۳۲ ق.ظ

هرم هوش مالی

اردیبهشت ۲, ۱۳۹۶
ساعت ۸:۲۲ ب.ظ

ناهشیاری مالی اعتیاد خطرناک بسیاری از افراد

فروردین ۳۰, ۱۳۹۶
ساعت ۱۲:۱۰ ب.ظ

یک راز درمورد هوش مالی و چند نکته دیگر

فروردین ۲۷, ۱۳۹۶
ساعت ۱۲:۱۸ ب.ظ

کسب و کار حوله یکبار مصرف

فروردین ۲۴, ۱۳۹۶
ساعت ۳:۳۲ ب.ظ

چرا همیشه یه جای کار میلنگه ؟؟؟

فروردین ۲۱, ۱۳۹۶
ساعت ۳:۳۴ ب.ظ

نکات طلایی برای داشتن زندگی هدفمند

فروردین ۲۰, ۱۳۹۶
ساعت ۳:۴۳ ب.ظ

آشنایی با انواع هدف

فروردین ۱۹, ۱۳۹۶
ساعت ۵:۱۹ ب.ظ

منظور و هدف از زندگی شما چیست؟

فروردین ۱۶, ۱۳۹۶
ساعت ۵:۲۱ ب.ظ

توصیه های عیدانه استاد تیموری برای برنامه ریزی اهداف

فروردین ۱۲, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۲۱ ق.ظ

بهترین نکات برای تقویت استعداد

فروردین ۱۱, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۵۶ ب.ظ

ایده های غیرمعمول ، انقلابی در آفرینش

فروردین ۱۰, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۱۴ ق.ظ

هدف |بی هدفی قاتل انسانهاست!

فروردین ۷, ۱۳۹۶
ساعت ۱:۵۳ ب.ظ

۶ گام اساسی در مذاکرات کسب و کار

فروردین ۶, ۱۳۹۶
ساعت ۴:۰۹ ب.ظ

مقدمه ای بر آموزش بازاریابی

فروردین ۵, ۱۳۹۶
ساعت ۵:۳۲ ب.ظ

ایده های انقلابی برای کسب و کار شما در سال جدید

اسفند ۲۹, ۱۳۹۵
ساعت ۸:۱۷ ب.ظ

عیدی تیم آموزشی ماهان تیموری برای سال۹۶ تو دوست خوبم

اسفند ۲۸, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۲۱ ب.ظ

رابطه هوش مالی با عید

ساعت ۱۰:۵۲ ب.ظ

همه چیز درباره آمیخته بازاریابی

اسفند ۲۷, ۱۳۹۵
ساعت ۸:۵۷ ب.ظ

ایده های طلایی برای هر کسب و کاری لازم است

اسفند ۲۶, ۱۳۹۵
ساعت ۶:۱۶ ب.ظ

تبلیغات دفاتر بیمه ، تبلیغات موثر چیست؟

اسفند ۲۵, ۱۳۹۵
ساعت ۴:۲۷ ب.ظ

۱۰ ایده ناب برای روانشناسی در مذاکره

اسفند ۲۲, ۱۳۹۵
ساعت ۶:۲۹ ب.ظ

مثل بقیه کار را رها نکن

اسفند ۲۰, ۱۳۹۵
ساعت ۸:۵۲ ب.ظ

ایده های عالی فقط برای شما