بهترین استراتژی های بازاریابی مدیران فروش

در: آموزش بازاریابی | در تاریخ: ۰۴ آبان ۹۵
مدت زمان تخمینی برای مطالعه این مقاله ۴ دقیقه می باشد

مقدمه

مدیران فروش سازمان ها می بایست بر استراتژی های بازاریابی برای فروش محصول در بازار کسب و کار تسلط کامل داشته باشند. مدیران فروش محصول برای فروش محصول سازمان در موقعیت های زمانی مختلف و در شرایط گوناگون بازار باید یک سری راهکار ها ارائه کند تا سازمان در این نظام پیچیده عرضه کالا از سایر رقبا عقب نیافتد. استراتژی های بازاریابی را می توان راه و روش رسیدن به اهداف سازمان جهت حفظ موقعیت خود در بازار با ارتقا خود تلقی کرد. استراتژی های بازاریابی انواع مختلفی دارد که می توان با توجه به بازار و موقعیت شرکت بهترین روش را اتخاذ نمود.

انواع استراتژی های بازاریابی

استراتژی هدایتی

هر سازمانی باید استراتژی را در جهت تحقق اهدافش مشخص نماید و بر مبنای آن تصمیم گیری کند.

انواع استراتژی هدایتی

•    استراتژی رشد

بهترین استراتژی در سطح سازمان ها آنهایی می باشد که موجب رشد و افزایش فروش در بازار می شود. برای رشد نیز دو استراتژی دیگر موجود می باشد که به ترتیب

o    تمرکز

شرکت دارای فناوری هایی می باشد که قابلیت رشد دارند، بنابراین شرکت تمرکز خود را روی آن نواحی معطوف خواهد کرد

o    تنوع

اگر فناوری های موجود شرکت قابلیت رشد کردن را نداشته باشد شرکت از استراتژی تنوع استفاده می کند و به تنوع محصول می پردازد.

 

•    استراتژی ثبات

گاهی شرکت تشخیص می دهد که در بازار فعلی به رشد نیازی نیست و از استراتژی ثبات استفاده می کند و به فعالیت های فعلی خود ادامه می دهد.

 استراتژی توقف

وقتی شرکت از سود دهی بالایی برخوردار است و یا آینده بازار غیر قابل پیش بینی می باشد، جهت تجدید قوا و ترمیم و تکمیل منابع خود قبل از انجام استراتژی رشد یا کاهش، از استراتژی توقف استفاده می کند

  استراتژی سود

یعنی حمایت مصنوعی از سود، گاهی شرکت در وضعیت کاهش سرمایه گذاری و کاهش فروش قرار دارد، در این حال شرکت از ذخایر خود برای حمایت از محصول استفاده می کند و به جای اعلام وضعیت بد شرکت این استراتژی را بکار می برد. این استراتژی به صورت موقت می باشد و اگر در دراز مدت استفاده شود عواقب بدی برای شرکت خواهد داشت.

 

این مطلب را حتما بخوانید :  پرزنت دیگران دغدغه اصلی بازاریابان

•    استراتژی کاهش

زمانی شرکت از این استراتژی استفاده می کند که فروش شرکت بجای تبدیل شدن به سود برای شرکت زیان بار است.

استراتژی های بازاریابی 

استراتژی بازاریابی پورتر

مایکل پورتر برای مدیریت فروش محصول به ۲ عنوان معتقد است.

•    رهبری هزینه

بیانگر این موضوع می باشد که باید به قدری قیمت ها را پایین بیاوریم که موجب جذب حداکثری عموم به سمت آن گردد

•    ایجاد تمایز

تمایز به این موضوع می پردازد که یک محصول متمایز نسبت به سایر رقبا تولید شود. محصولی که هم بتواند اکثر نیاز های افراد را پاسخ دهد و در عین حال دارای نمونه قبلی نباشد. همچنین پورتر در ادامه به این موضوع می پردازد که تنها نباید به این دو اکتفا کرد بلکه باید مدام به مطالعه بازار پرداخته و هم وجه تمایز بازار مورد توجه باشد و هم کنترل هزینه ها. سازمان ها باید به دنبال این باشند که با هزینه کمتر با کیفیت ترین محصول را ارائه دهند

 

استراتژی رسوخ در بازار

استفاده از برند شرکت برای در دست گرفتن سهم وسیعی از بازار. یعنی اینکه یک شرکت در اکثر زمینه ها فعالیت داشته و وقتی مشتری محصولی را از شرکت خریداری می کند، بتواند سایر محصولات را نیز از همان شرکت تهییه نماید

 

استراتژی توسعه بازار

هنگامی که بازار فروش ما در حال اشباع شدن می باشد و فناوری شرکت توانایی رشد را دارا باشد از این استراتژی استفاده کرده و با ارائه محصول خود در منطقه جغرافیایی وسیع تر دامنه فروش خود را توسعه می دهیم

 

توسعه محصول در بازار

هنگامی که بازار ما درحال اشباع شدن می باشد و تکنولوژی سازمان توانایی تولید محصولات جدید را دارد، شرکت دامنه تولید محصول خود را افزایش می دهد.

تمایز سازی محصول

از این استراتژی زمانی استفاده می شود که شرکت می خواهد محصولی جدید را در بازار جدید ارائه کند.

استراتژی p4

مجموعه ای از ابزارهای بازاریابی است که سازمان از آن برای ارائه محصول خود به بازار استفاده می کند. این نگرش توسط مک مکارتی مطرح شد که در آن چهار عامل کالا، قیمت، مکان و ترویج نقش  دارد. که این استراتژی به p4 معروف گردید.

•    کالا (product)

این قسمت بر روی محصول متمرکز است و به دنبال این است که محصول خوب برای فروش در بازار دارای چه ویژگی هایی می باشد.

•    قیمت (price)

تمرکز این قسمت روی قیمت گذاری محصول می باشد. مبلغی که مشتری باید برای خریداری محصول بپردازد چه مقدار باشد.

•    مکان عرضه کالا (place)

بررسی سیستم های فروش که برای عرضه کالا در بازار های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. زیرا هر منطقه ای که محصول عرضه می شود ویژگی های فروش مربوط به خود را دارد

•    ترویج کالا (promotion)

کلیه اقداماتی که سازمان برای افزایش خرید محصول در بازار انجام می دهد را شامل می شود.

نتیجه گیری

استراتژی های بازاریابی دامنه گسترده تری دارد که در این مقاله تنها به بخشی از مهمترین های آن پرداخته شد. مدیریت بازاریابی باید به تمامی استراتژی های بازاریابی مسلط باشد تا بتواند در مواقع ضروری بهترین استراتژی را ارائه نماید . باید در نظر داشته باشیم که یک استراتژی واحد وجود ندارد و هر استراتژی مخصوص شرایطی می باشد، ممکن است استراتژی که در این شرکت به کار می گیریم در شرکتی دیگر کارایی نداشته باشد. پس باید با مدیریت زمان دقیق و پیش بینی های لازم استراتژی دقیق اتخاذ نماییم.

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه کنید

 

این مطلب را حتما بخوانید :  مهمترین چالشهای تصمیمات بازاریابی

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری
نوسینده : ماهان تیموری– صابر خلیلی

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، مدیریت زمان

برای دانلود فایل PDF روی لینک زیر کلیک نمایید

 

با عرض پوزش تصویر فایل دانلود درست بارگذاری نشده است

شما میتوانید این مقاله را در شبکه های اجتماعی زیر به اشتراک بذارید:

دیدگاه ها

هنوز هیچکس برای این نوشته دیدگاه نگذاشته است. اولین نفری باشید که دیدگاه میگذارید.
هنوز دیدگاهی نوشته نشده است. شما اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*

ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram