دستورالعمل بازاریابی
مدت زمان تخمینی برای مطالعه ی این مقاله ۲ دقیقه می باشد

مقدمه

دستورالعمل بازاریابی جهت فروش و بازاریابی محصولات مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله دستورالعمل بازاریابی را مورد بررسی قرار می دهیم تا بتوانیم از این نمونه ها جهت بررسی سایر دستورالعمل ها که متناسب با نیاز ما باشد استفاده کنیم. همانطور که گفته شد هر دستوالعمل شامل ۴ مرحله می باشد. هدف، دامنه کاربرد، مسئولیت ها و تعریف و روش اجرا. این چنین قالب دستور العمل موجب می گردد که ما بتوانیم دستورالعمل هایی تولید کنیم که خوانایی و درک بالایی را به مخاطب انتقال می دهند. تدوین دستورالعمل ها می تواند به صورت متنی، جدولی و یا فلوچارت باشد. آن چیز که در تدوین دستورالعمل مهم است این است که ما بتوانیم تمامی نکات را ذکر کرده و چیزی از قلم نیافتد. می دانیم که ما برای سیستم سازی نیاز داریم که دستورالعمل ها را تدوین کنیم پس باید تمام تمرکز حواس خود را روی آن قرار داده تا بتوانیم چرخ دنده های سازمان خود را درست طراحی کنی.

نگارش دستورالعمل بازاریابی

مرحله اول بیان هدف

هدف از دستورالعمل بازاریابی بیان تحقیقات بازاریابی جهت شناخت بازار، شناسایی نیاز های بازار و تحقق نیازهای بازار جهت تولید محصولات توسط سازمان می باشد. تا بتوانیم سهم زیادی از بازار کسب و کار را برای خود ایجاد کنیم.

مرحله دوم دامنه و کاربرد دستورالعمل

دامنه کاربرد دستورالعمل بازاریابی کلیه محصولات تولید شده توسط سازمان را شامل می شود. این محصولات برای عرضه به خانواده ها تولید می گردد.

مرحله سوم مسئولیت ها

مسئولیت شناخت بازار و تجزیه و تحلیل فرآیند بازاریابی و برعهده مدیریت بازاریابی و فروش می باشد.
مسئولیت ارزیابی عملکرد هریک از بازاریابان برعهده مدیریت بازاریابی می باشد
مسئولیت نظارت بر اینکه دستورالعمل به درستی اجرا می شود برعهده مدیریت سازمان می باشد.

تعریف و روش اجرا

تحقیقات بازاریابی
فرآیند تحقیقات بازاریابی عبارت است از بررسی، شناخت و تجزیه و تحلیل بازار ارائه محصولات که شامل محصولات، کانال های توزیع محصول، رقبا، سیاست های قیمت گذاری در بازار و همچنین کانال های دستیابی به شناخت و آگهی نسبت به بازار مصرف کنندگان می باشد.
این عملیات توسط گروه بازاریابی که از مدیر عامل سازمان و مدیریت بازاریابی و فروش تشکیل شده است انجام می شود.و نتیجه آن پیش بینی فروش سالیانه محصولات شرکت می باشد.
روند رشد محصولات
با توجه نتایج فروش محصولات در هر استان و یا کشورهای مختلف روند رشد محصولات شرکت تهیه می شود و در صورت لزوم استراتژی های لازم برای آن اتخاذ می گردد
جایگاه محصول
جایگاه محصول با مقایسه میان محصول سازمان و محصول مشابه شرکت رقیب سنجیده می شود. جایگاه محصول مشخص می کند که سازمان ما در مقایسه با سازمان های رقیب چه سهمی از بازار را در اختیار دارد. به کمک این اطلاعات مدیریت سازمان استراتژی های لازم برای بقا ،یا تغییر محصول و یا ایجاد بازار جدید برای عرضه محصول را اتخاذ می نماید

دستورالعمل بازاریابی
نتیجه گیری

این نمونه دستورالعمل برای این می باشد که تحقیقات بازاریابی بایدبه چه شکلی صورت گیرد و سلسه مراتب آن مورد بررسی قرار گرفت با استفاده از دستورالعمل بالا این امکان به کارکنان و مدیران ارشد داده شده است تا بتوانند بدون هیچگونه ابهام و سردرگمی بازار را پیش بینی کرده و تصمیمات لازم را برای آن اتخاذ نمایند.

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری
نویسنده: ماهان تیموری – صابر خلیلی

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، مدیریت بازاریابی

برای دانلود PDF مقاله روی لینک زیر کلیک نمایید

 

با عرض پوزش تصویر فایل دانلود درست بارگذاری نشده است

 

  1. حسن فکری گفته:

    خیلی خوب بود مرسی

تا کنون 1 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است.
ارسال دیدگاه
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram
شهریور ۲۹, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۳۳ ب.ظ

عاداتی که فقیر را از ثروتمند جدا میکند

شهریور ۲۸, ۱۳۹۶
ساعت ۱۲:۱۸ ب.ظ

اشتباه مالی کسب و کارها (اینفوگرافیک)

ساعت ۱۰:۲۸ ق.ظ

حافظه کوتاه مدت چیست؟

ساعت ۹:۳۳ ق.ظ

بازاریابی با سایت راهی به سوی قله ثروت

ساعت ۷:۴۹ ق.ظ

دروغی به نام باور ؟

شهریور ۲۷, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۱۵ ق.ظ

چگونه زندگیمان را شفا دهیم؟

ساعت ۱۰:۵۰ ق.ظ

تسلط بر پراکندگی ذهن

ساعت ۱۰:۰۴ ق.ظ

حافظه مغز یادگیری بزرگترین ابزار آموزشی ما

شهریور ۲۶, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۲۷ ق.ظ

مارک کابن زندگینامه

ساعت ۹:۳۱ ق.ظ

طلائی ترین نکات برای خلق موفقیت و رشد فردی

شهریور ۲۵, ۱۳۹۶
ساعت ۹:۰۰ ب.ظ

ویژگی های یک لندینگ پیج مناسب چیست ؟

ساعت ۸:۲۳ ب.ظ

اشتباهات مالی رایج و نحوه اجتناب از آن‌ها

ساعت ۱۲:۲۰ ب.ظ

کسب درآمد از تلگرام

ساعت ۱۱:۲۰ ق.ظ

۳ روش از بهترین تکنیک های مذاکره

شهریور ۲۲, ۱۳۹۶
ساعت ۲:۵۱ ب.ظ

چگونه در کمتر از ۴ ماه درآمد خود را۲تا۹ برابر افزایش دهیم

شهریور ۱۹, ۱۳۹۶
ساعت ۹:۴۶ ق.ظ

پرزنت دیگران دغدغه اصلی بازاریابان

شهریور ۱۵, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۲۰ ق.ظ

بهترین راه های تبلیغات رایگان

ساعت ۹:۴۶ ق.ظ

حرکات سر در زبان بدن

شهریور ۱۴, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۳۰ ب.ظ

منظور و هدف از زندگی شما چیست؟

ساعت ۵:۰۱ ب.ظ

اعتماد به نفس بیش از اندازه می‌تواند دردسرساز شود!

ساعت ۹:۱۰ ق.ظ

هشت راهکار برای افزایش درامد

ساعت ۸:۱۱ ق.ظ

آموزش تبلیغ نویسی حرفه ای

شهریور ۱۳, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۳۷ ق.ظ

تبلیغات تاکسی ، تبلیغاتی متحرک

ساعت ۸:۴۳ ق.ظ

با پوستر تبلیغاتی ، چشم نواز شوید

ساعت ۳:۲۱ ق.ظ

انواع هدف و راه های رسیدن به آن ها