مهمترین چالشهای تصمیمات بازاریابی

در: آموزش بازاریابی | در تاریخ: ۲۴ شهریور ۹۵
مدت زمان تخمینی برای مطالعه این مقاله ۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه می باشد

مقدمه

امروزه با افزایش روز افزون ارتباطات نحوه تصمیات بازاریابی تغییر کرده است. آیا می دانید چقدر از تصمیمات بازاریابی در هنگام خرید گرفته میشود؟ در عصر ارتباطات تنها ۳۰%از تصمیمات خرید (به ویژه در کالاهای مصرفی بادوام; مثل مسکن و خودرو; و محصولات تکنولوژیک مانند موبایل و کامپیوتر) در هنگام خرید گرفته می شود. یعنی مشتری وقتی می خواهد خودوریی را تهیه کند; می داند که مثلا یک پژو۲۰۶سفید،تیپ ۵ و صفر کیلومتر می خواهد; در حالیکه ده سال پیش چنین بحثی مطرح نبود; مشتری منابع خود را میدانست; و در زمان خرید با اعلام منابع خود (مثلا میگفت که من ۱۰۰میلیون تومان پول دارم و می خواهم مسکنی تهیه کنم); فرایند مشاوره ای طولانی تری را با فروشنده پشت سر می گذاشت; اما امروز او به راحتی می گوید که من مسکنی دو خوابه;نوساز،با متراژ ۷۰تا ۷۵ متر بالای میدان کاج می خواهم; حتی گاهی خیابان مورد نظرش را هم اعلام میکند. اما چرا؟

تصمیمات بازاریابی

چالشهای تصمیمات بازاریابی

مشخص است که با گسترده تر شدن ارتباطات و افزوده شدن;تامین کنندگان مجازی(مثل دیجی کالا) مشتری بازار امروز منابع موثق تری برای مشاوره نسبت به فروشنده یافته است(مشاورینی که ذی نفع نیستند). در عصر ارتباطات کافیست مشتری نیاز خود را نوشته و در کانال ها و گروه های دنیای مجازی به اشتراک بگذارد; تا نظر مستقیم مصرف کنندگان را بداند. او تنها با یک کپی پیست کردن; می تواند ارزشمند ترین اطلاعات را راجع به محصول (کالا،خدمات،ایده های نو) در اختیار داشته باشد. در عصر ارتباطات دیگر قوانین گذشته;صادق نیستند،این قوانین دیگر تاریخ مصرف گذشته هستند.

یکی از مشهور ترین این قوانین ۱۱ مشتری نیازموده در ازای یک مشتری ناراضی بوده;که اکنون دیگر صادق نیست. مثال معروف یونایتد و گیتار شکسته می تواند موید این امر باشد;(اگر نشنیده اید در اینترنت جستجو کنید؛ یونایتد گیتارها را می شکند)! به علاوه امروز مشتریان ناراضی در جوامع پیشرفته علاوه بر دنیای مجازی;در دنیای واقعی هم اعتراضات خود را علنی کرده اند (مثل عکس هایی که از محصولات گروه های فروش خودرو منتشر می شود ;و نشان دهنده خدمات پس از فروش پایین و پایین بودن کیفیت ساخت است). پس در ۷۰%تصمیمات بازاریابی;مصرف کننده های نهایی نقش کلیدی ایفا می کنند ;و می توانند تبلیغات دهان به دهان را انجام دهند. یکی از معروف ترین برند هایی که از این تبلیغات و مشتریان مبلغ (بعد ۵ پاسخگویی به انتظارات مشتری) استفاده می کند; ارزشمند ترین لوگوی دنیا; اپل است(که البته بعد از فقدان استیو جابز; هر روز با پایین امدن کیفیت ساخت; میزان این مشتریان ارزشمند کاهش می یابند; شاید اپل همان راهی را می رود که ارزشمند ترین لوگوی خودرویی سابق “جنرال موتورز” پیش از این رفته بود; حال باید شاهد روند نزولی اپل باشیم;اگر فکری به حال این مسئله نشود. در واقع اپل در حال باختن به تصمیمات نادرست در مدیریت بازاریابی است.)

حالا مصرف کننده های نهایی هستند ; که با اعلام رضایت از محصول و خدمات ان نقش کلیدی را در ادامه حیات کسب و کار سازمان دارند. خنده دار است اگر مانند یک سری از سازمانهای وطنی که انحصار بازار را در اختیار دارند; محصولی را تولید کنیم و بدون بازاریابی صحیح بتوانیم ان را به دست مصرف کننده های نهایی برسانیم.

نتیجه گیری

حالا در عصر ارتباطات; کیفیت و صداقت میتواند در این ۷۰% تصمیمات بازاریابی که پیش از خرید اتفاق می افتند;نقش اصلی را ایفا کند. در واقع روندی که محصول در بهبود سبک زندگی افراد ایجاد می کند; تصمیمات بازاریابی را به سمت سازمان ها سوق خواهد داد،و در این نبرد، سازمان هایی پیروز می شوند که بهبود بیشتر و بهتری را با محصولات خود ایجاد نمایند.

محصول ما چقدر در بهبود سبک زندگی افراد تاثیر گذار است؟

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

 

این مطلب را حتما بخوانید :  چگونه در افراد اعتماد سازی کنیم؟؟

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری
نویسنده: ماهان تیموری – سینا کنعانیان

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، بازاریابی الکترونیکی

با عرض پوزش تصویر به درستی بارگذاری نشد

 

شما میتوانید این مقاله را در شبکه های اجتماعی زیر به اشتراک بذارید:

دیدگاه ها

هنوز هیچکس برای این نوشته دیدگاه نگذاشته است. اولین نفری باشید که دیدگاه میگذارید.
هنوز دیدگاهی نوشته نشده است. شما اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*

ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram