تفاوت های برجسته بین مدیریت و رهبری (اینفوگرافیک)

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (1 votes, average: 5٫00 out of 5)
person میترا سادات ابطحی access_time مرداد ۱۷, ۱۳۹۶ comment بدون دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه این مقاله حدود 6 دقیقه میباشد.

مدیریت و رهبری دو عنوان بسیار بزرگ و بسیار سنگین در دنیای کسب و کار هستند. سؤالات در مورد تفاوت بین رهبران و مدیران در دنیای امروز تقریباً تکراری است. تعریف مدیر و رهبر طی دهه ها تغییر قابل توجهی نداشته است. آیا آن ها مشابه یا متفاوتند؟ آیا یکی، دیگری را هدایت می کند؟ آیا متخصصان دارای هر دو ویژگی هستند؟ این تفاوت ها چه تأثیری بر عملکرد سازمان ها دارند؟

این سوالات تنها مربوط به نوک قله هستند: در این مقاله، گروه آموزشی ماهان تیموری در  تلاش است تا چند مورد از این پرسش ها و نگرش های مطرح شده را پاسخ دهد.

 

تعاریف:

 

اولاً، بگذارید به دو سؤال اساسی پاسخ دهیم. رهبری چیست و مدیریت چیست؟

کلمات “رهبر” و “مدیر” از جمله رایج ترین واژه های استفاده شده در جهان کسب و کار هستند و گاهی اوقات به جای هم نیز مورد استفاده قرار می گیرند. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که آن ها وقعاً چه معنی می دهند؟ برای بهتر شدن در حرفه رهبری یا یک کار مدیریتی، ابتدا باید بدانید که این اصطلاحات چه معنی و مفهومی دارند. 

 

وظایف مدیر؟

 

وظایف مدیریت

 

مدیر کارمند یک شرکت یا سازمان است که مسئولیت اجرای چهار وظیفه مهم مدیریتی اعم از برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل می داند. شاید این سؤال در ذهن شما ایجاد شود که آیا همه مدیران، رهبران هستند؟ 

بله، اکثر مدیران تمایل به رهبری نیز دارند. مسئولیت های رهبری مدیریت شامل برقراری ارتباط مؤثر، انگیزه، الهام بخشی، راهنمایی، و تشویق کارمندان به افزایش سطح بهره وری می شود. 

اما همه مدیران رهبران نیستند! کیفیت مدیریت برخی از رهبران ضعیف است و کارکنان دستورات را از مدیران خود می گیرند؛ زیرا آن ها ملزم به انجام این کار هستند و نه لزوماً به این دلیل که تحت تاثیر رهبر سازمان خود قرار گرفته اند. چون آن رهبر با ضعف در کار خود هرگز در دید کارمندان فردی قدرتمند و با ارزش نخواهد بود. 

وظایف مدیریتی عموماً بخشی از وظایف شغلی است و به طور رسمی مشخص شده اند. مدیران به دلیل موضع خود، به یک مدیر تبدیل می شوند و به خاطر همین عنوان زیر دستان باید از او پیروی کنند. تمرکز اصلی یک مدیر  رسیدن به هدف سازمان یا شرکت است و به طور معمول، چیز دیگری را در نظر نمی گیرد.

مدیر مسئولیت اقدامات خود و نیز اقدامات زیردستانش را بر عهده دارد. به همراه عنوان، اقتدار هم می آید و همچنین امتیاز ارتقاء، استخدام، اخراج، نظارت و یا پاداش دادن کارکنان بر اساس عملکرد و رفتار آنها. 

 

وظایف رهبران؟

 

وظایف رهبران

 

تفاوت اصلی بین مدیریت و رهبری این است که رهبران لزوماً موقعیت مدیریتی ندارند. به عبارت ساده تر، ضرورتی ندارد که رهبر یک شخصیت معتبر در سازمان باشد. هر کارمند معمولی می تواند رهبر  باشد. بر خلاف مدیران، افراد رهبران را به دلیل شخصیت و اعتقاداتشان پیروی می کنند. 

رهبر شخصاً به انجام وظایف و پروژه های سازمان یا شرکت می پردازد، سطح بالایی از اشتیاق برای کار را از خود نشان می دهد و توجه زیادی به موفقیت همراهان خود دارند که آنها را قادر می سازد تا به اهداف خود در سطح رضایت بخشی برسند که لزوماً هدف آنها شاید سازمانی هم نباشد.

هیچ قدرت ملموس یا رسمی وجود ندارد که یک رهبر نسبت به دیگران داشته باشد. قدرت موقت شاید به یک رهبر اعطا شود که بر اساس توانایی او برای به طور پیوسته الهام بخش و انگیزه پیروان خود است. 

 تفاوت از لحاظ واژه:

یک مدیر، زیر دست دارد ولی یک رهبر همراه و پیرو دارد.

 

زیردست های یک مدیر مجبور به اطاعت از دستورات او هستند، در حالی که پیروی از دستورات برای همکاران یک رهبردر محیط کار اختیاریست.  رهبری بر اشتیاق و اعتماد به نفس در میان کارکنان کار می کند. به طور کلی رهبران افرادی هستند که وضعیت موجود را به چالش می کشند. رهبری تغییر ذهن، دید، خلاقیت و سازگاری است. 

 

ویژگی های مدیر و رهبر:

 

ویژگی های مدیریت و رهبری

 

یک مدیر چه ویژگی هایی دارد؟

 

 توانایی اجرای یک ذهنیت: مدیران ذهنیت های استراتژیک را ایجاد می کنند و آن را به یک نقشه راه برای پیروی تیم خود ارائه می دهند. 

 توانایی هدایت: مدیران مسئول کارهای روزمره هستند، در حالی که آنها وظیفه بررسی منابع لازم و پیش بینی نیاز به تغییر در طول راه را نیز دارند.

 مدیریت روند: مدیران قدرت ایجاد قوانین کار، فرآیندها، استانداردها و روش های عملیاتی را دارند.

 متمرکز بر روی دیگران: مدیران همیشه مسئول رفع نیاز و تأمین آسایش کارکنان خود، گوش دادن به آنها، مشارکت آنها در تصمیم گیری های کلیدی خاص و پذیرش درخواست های منطقی آنها برای تغییر به منظور افزایش بهره وری هستند.

 

یک رهبر چه ویژگی های دارد؟

 

دید وسیع: یک رهبر می داند که در کجا ایستاده است، او می داند که به کدام سمت می رود، و تیم خود را در چیدمان مسیر به سمت آینده مشارکت می دهد.

 صداقت و عزت نفس: رهبران افرادی را در اختیار دارند که به آنها اعتقاد دارند و در کنار آنها تا انتها مسیر را به سوی موفقیت طی می کنند.

 الهام بخشی: رهبران معمولا الهام بخش هستند. آنها به تیم خود کمک می کنند تا نقش او را در زمینه بزرگتری درک کنند.

مهارت های ارتباط مؤثر : رهبران همیشه تیم خود را در مورد وقوع حال و آینده و موانع که در سر راه آنها قرار گرفته مطلع می کنند.

توانایی پذیرش چالش: رهبران کسانی هستند که وضعیت موجود را به چالش می کشد. آنها سبک خود را در انجام کارها و حل مشکلات کاری دارند. آنها توانایی تحلیل موضوعات از جنبه های مختلف و دوراندیشی را دارند.

 

سه تفاوت مهم:

 

سه تفاوت مهم

 

مدیر و رهبر بودن به طور همزمان، مفهومی حیاتی و بسیار با اهمیت است. اما به یاد داشته باشید، فقط به خاطر اینکه کسی یک رهبر فوق العاده است، لزوماً تضمین نمی کند که شخص یک مدیر استثنایی نیز باشد و بالعکس. بنابراین – تفاوت های برجسته بین این دو نقش چیست؟

 

رهبر نوآوری و مدیر سازماندهی می کند:

 

رهبر یک تیم ایده های جدید مطرح می کند و تغییر یا تحول سازمان را شروع می کند. یک رهبر همیشه به افق های دور دست چشم می دوزد و به آینده می نگرد. او تکنیک ها و استراتژی های جدید را برای سازمان ایجاد می کند. یک رهبر دانش فراوان از تمام گرایش های فعلی، پیشرفت ها، مهارت ها، همچنین هدف و بینش واضح دارد.

در مقابل، مدیر کسی است که به طور کلی فقط آنچه را که قبلاً تاسیس شده حفظ می کند. مدیر باید کارکنان زیردست خود را زیر نظر داشته باشد و جریان کار در سازمان را کنترل کند تا مانع از بروز  هر نوع هرج و مرج شود. یک مدیر کسی است که “اهداف و معیارهای مناسب را تعیین می کند، و عملکرد ها را تجزیه و تحلیل، ارزیابی و تفسیر می کند”. مدیران افرادی که در کنار آنها کار می کنند را درک  می کنند و می دانند کدام شخص برای یک کار خاص مناسب تر است. 

 

مدیر متکی بر کنترل، رهبر الهام بخش اعتماد است:

 

یک رهبر فردی است که کارکنان را تحت فشار قرار می دهد تا بهترین عملکرد را از خودشان نشان دهند و می داند چگونه هدف مناسب را برای بقیه گروه تعیین کند. 

از سوی دیگر، به مدیران برای ایجاد کنترل بر کارکنان، توضیحات شغلی باید ارائه شود که به نوبه خود به آنها کمک می کند که بهترین عملکرد کارکنان را از  سمت آنها دریافت کنند. به این ترتیب، مدیران باید زیردستان خود را درک کنند تا بهترین عملکرد را از خود نشان دهند.

 

رهبر “چه و چرا؟” و مدیر “چطور و چه وقت؟” را می پرسد:

 

این به این معنی است که برای رسیدن به اهداف خود به عنوان رهبر، برخی از افراد ممکن است نیازمند این باشند که کارکنان ارشد را به چالش بکشند یا از آنها سؤالاتی برای تغییر و یا نقض تصمیم گیری هایی بپرسند که به نفع تیم کاری آن ها نباشد. 

بنابراین رهبری خوب نیازمند قضاوت خوب و توانایی و قدرت قرارگیری در مقابل مدیران و بهبود شرایط سازمان از جنبه های مختلف است. اگر یک شرکت به رکود دچار شود، یک رهبر می تواند ایستاده و این سوال بپرسد: “ما از این اتفاق چه آموختیم ؟” 

مدیران، با این حال، نیازی به ارزیابی و تحلیل شکست ندارند. وظایف شغلی آنها تأکید بر سؤالات “چطور” و “چه وقت” دارد. این معمولا به آنها کمک می کند تا اطمینان حاصل کنند که امورات و کارها طبق برنامه ریزی انجام می شود و تیم کاری به طور منسجم در کنار هم کار می کنند. آنها تمایل دارند که وضع موجود را دقیقاً به همان شیوه ای که قبلاً بوده پذیرفته و آن را تحت هیچ شرایطی تغییر ندهند.

نکته: بهترین مدیران، رهبر نیز هستند

 

اینفوگرافیک:

 

برای اینکه تفاوت های برجسته بین مدیر و رهبر در کسب و کارهای اداری و خصوصی برای شما کاملاً ملموس شود، در این زمینه بنده اینفوگرافی آماده کرده ام که ۱۱ تفاوت اساسی بین رهبر و مدیر را در آن به تصویر کشیده ام که توجه شما را به مطالعه کامل آن جلب می کنم:

 

اینفوگرافیک تفاوت های برجسته بین مدیریت و رهبری

 

نتیجه گیری:

 

رهبرهای موفق، اولویت‌ بندی و انتظارات خود را برای همراهان و کارکنان به‌ خوبی تعیین می‌ کنند و وظایف کارمندان را کاملاً دقیق شرح می دهند. تکنیک های مدیریت باعث می‌شود حس رضایت از شغل در کارمندان شکوفا شود، اما در این عصر و با توجه به تفاوت هایی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، به دنبال رهبری باشیم تا مدیریت.

 

منبع:  www.simplilearn.com

هنوز دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است. اولین نفری باشید که دیدگاهی میگذارد
ارسال دیدگاه
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram
آذر ۲۶, ۱۳۹۶
ساعت ۲:۳۳ ب.ظ

نکات کلیدی درباره افزایش درآمد تا دو برابر

آذر ۲۵, ۱۳۹۶
ساعت ۵:۲۰ ب.ظ

هشدار، آیا از تاثیرات فضای مجازی بر کیفیت زندگی خود اطلاعی دارید؟

ساعت ۱۲:۴۸ ب.ظ

اطلاعات بسیار مهم و خطرناک در ایران

آذر ۲۳, ۱۳۹۶
ساعت ۳:۴۴ ب.ظ

کسب درآمد از اینستاگرام ( آموزش ویدیویی -رایگان )

ساعت ۱۱:۱۲ ق.ظ

چگونه با اهرم سازی ثروتمند شویم؟

آذر ۲۲, ۱۳۹۶
ساعت ۷:۰۱ ب.ظ

از شر بیکاری برای همیشه خلاص شوید

آذر ۲۱, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۱۲ ق.ظ

دروغ هایی که کارفرمایتان به شما می گوید!!!

آذر ۲۰, ۱۳۹۶
ساعت ۶:۴۲ ب.ظ

آیا روش های فروش شما برای جذب مشتری کارامد است؟ تکنیک های مناسب چیست؟

ساعت ۲:۳۶ ب.ظ

صبح جادویی

ساعت ۱۰:۲۱ ق.ظ

یک حقیقت تلخ درباره امنیت شغلی که نمی دانید

آذر ۱۹, ۱۳۹۶
ساعت ۱:۲۵ ب.ظ

راز پول درآوردن از غول اینستگرام چیست؟

ساعت ۱۲:۳۱ ب.ظ

دروغ هایی که شرکت های بیمه به شما می گویند

ساعت ۱۰:۳۲ ق.ظ

خط کشیدن دور بی پولی در ۸۰ روز

آذر ۱۸, ۱۳۹۶
ساعت ۵:۱۵ ب.ظ

حقایقی درباره ترس از سرمایه گذاری و راه های غلبه بر آن

ساعت ۲:۲۷ ب.ظ

راز پول درآوردن از غول تلگرام چیست؟

ساعت ۱۰:۳۰ ق.ظ

هشدار: فقط کافیست اینگونه به امنیت مالی برسیم

آذر ۱۶, ۱۳۹۶
ساعت ۲:۵۳ ب.ظ

چگونه از ورشکستگی جلوگیری کنیم؟

ساعت ۱۱:۴۰ ق.ظ

دروغ هایی که خودتان به خودتان میگویید چیست؟

آذر ۱۴, ۱۳۹۶
ساعت ۳:۱۷ ب.ظ

۱۳ مورد طلایی برای زندگی مالی شما

آذر ۱۳, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۱۷ ب.ظ

هشدار : آیا من در شغلم موفق هستم ؟

آذر ۱۲, ۱۳۹۶
ساعت ۷:۳۵ ب.ظ

دروغ هایی که درباره پولدار شدن از راه های غلط به شما می گویند

ساعت ۶:۰۸ ب.ظ

پیش بینی آینده ی مالی

ساعت ۱:۱۵ ب.ظ

۷ نکته کلیدی برای افزایش اراده و خودباوری

ساعت ۱۰:۱۹ ق.ظ

از شر بی ارادگی برای همیشه خلاص شویم

آذر ۱۱, ۱۳۹۶
ساعت ۴:۲۷ ب.ظ

دروغ هایی که درباره داشتن تحصیلات دانشگاهی و رابطه آن با ثروت به شما می گویند