بازاریابی بین المللی

بازاریابی بین المللی لازمه بقا در دنیای کسب و کار

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (1 votes, average: 4٫00 out of 5)
person صابر خلیلی access_time دی ۲۵, ۱۳۹۵ comment بدون دیدگاه

مدت زمان تخمینی برای مطالعه این مقاله ۶ دقیقه می باشد

مقدمه

با توجه به جهانی شدن بازار کسب و کار بازاریابی بین المللی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بازاریابی بین المللی یعنی مطالعه جهان برای مبادله با آن. در این مقاله ما به شما توضیح خواهیم داد که چگونه باید در عرصه جهانی فعالیت کرده و به کسب درآمد بپردازیم. عوامل جهانی شدن را مورد بررسی قرار می دهیم، و نکاتی که در بازاریابی بین المللی باید مورد توجه قرار گیرد را بررسی می نماییم.

نکات کلی برای بازاریابی بین المللی

در کل بازاریابی به مجموعه فعالیت هایی اطلاق می شود که برای برآورد نیاز مشتریان انجام می شود که اینکار باید به صورتی انجام شود که تداوم خرید را برای مشتری به همراه داشته باشد و به دنبال آن موجب سودآوری برای تولید کننده گردد. با توجه به گستردگی کسب و کار و افزایش ارتباطات در سطح جهان سلیقه های افراد مختلف جهان تا حدودی به یکدیگر نزدیک شده و افزایش ارتباطات موجب گردیده که یک محصول بلافاصله در سرتاسر جهان توزیع گردد و این عوامل موجب شده است تا ما به این فکر باشیم که برای افزایش درآمد خود در سرتاسر جهان مشغول فعالیت باشیم تا بتوانیم به بیشترین ثروت دست پیدا کنیم.

عوامل موثر در ایجاد بازاریابی بین المللی

ناخودآگاه

گاهی شرکت ها از طرف شرکتی خارجی پیشنهادی را دریافت می کنند، تا محصولات خود را در بازار آنان توزیع کنند. با اینکه شرکت هیچ برنامه ای برای آن نداشته و این پیشنهاد خوبی برایش تلقی می شود، گام در بازار بین المللی گذاشته و وارد دنیایی جدید می شود.

تولید کنندگان

بحث تولید کنندگان که بیشتر در صنایع خودرو سازی مورد توجه قرار می گیرد به این صورت است که گاهی تولید کننده اصلی خط تولید خود را به یک کشور جدید انتقال می دهد، بنابراین تامین کنندگان خدمات این محصولات نیز وارد بازار جدیدی می شوند.

تنها راه ممکن

دلیل دیگری که سازمان ها را به بازاریابی بین المللی ترغیب می کند، این است که رقابت در کشور میزبان به قدری است که سازمان های نوپا یا ضعیف توان رقابت در این بازار را نداشته و ترجیه می دهند که هزینه ی تبلیغات محیطی و توزیع خود را در کشوری جدید شروع کنند.

سود آوری

برخی شرکت ها برای اینکه بخواهند به سود بیشتری دست پیدا کنند و همچین به تولید کالای انبوه بپردازند که هزینه های تولید را نیز برای آنان کاهش می دهد، اقدام به بازاریابی بین المللی کرده و فعالیت خود را در کشور و بازاری جدید آغاز می کنند.

کاهش هزینه های تولید

گاهی مواد اولیه برای تولید کالا از جمله منابع و نیروی کار در برخی کشورها ارزان تر و در دسترس تر می باشد و سازمان ها تولید کالای خود را در کشوری جدید مقرون به صرفه می دانند و تصمیم می گیرند که کالای خود را در آن کشورها تولید نمایند.

اختلاف در دوره عمر محصول

البته که در شرایط کنونی و توسعه ارتباطات این امر کمرنگ تر شده است اما برای کشورهای درحال توسعه این امر به شدت به چشم می آید. گاهی دوره عمر محصول در کشوری روزهای نزول خود را سپری می کند، ولی همین محصول در بازاری دیگر دوران ابتدایی سیکل عمر خود را طی می کند. بنابراین سازمان تصمیم می گیرد که محصول خود را در این گونه بازارها توزیع نماید.

دلایل دیگری نیز برای بازاریابی بین المللی وجود دارد که ما تنها به توضیح برخی از آنها پرداختیم.

بازاریابی بین المللی

نکاتی که بازاریاب در بازاریابی بین المللی باید بداند

دو جنبه اساسی که باید مدیریت بازاریابی برای بازاریابی بین المللی مد نظر قرار دهد دیدگاههای فکری و مهارت های لازم می باشد. که در زیر به توضیح آن خواهیم پرداخت.

دیدگاههای فکری

رمز موفقیت در بازاریابی بین المللی این است که باید دیدگاههای فکری و فرهنگ افراد را در بازارهای مختلف بشناسیم. یک بازاریاب بین المللی نباید از یک الگوی کلی برای تمامی بازارها استفاده کند، زیرا تصمیمات اشتباه مغایر با فرهنگ افراد جامعه نتایج زیان باری خواهد داشت. که در ادامه به نقش فرهنگ در بازاریابی بین المللی خواهیم پرداخت.

مهارت های لازم

از جمله مهارت های لازم برای موفقیت در بازاریابی بین المللی ، مهارت های عمومی بازاریابی می باشد، یک بازاریاب بین المللی باید از موقعیت جغرافیایی مناطق مختلف، آداب و رسوم، موقیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشورها آگاهی لازم را داشته باشد. بعدی مهارت تجزینه و تحلیل می باشد، که به بررسی بازار و درک رفتار مصرف کننده می پردازد. مهارتهای استراتژیک که به اتخاذ تصمیمات استراتژیک می پردازد از دیگر مواردی است که بازاریاب بین المللی باید از آن آگاهی داشته باشد. قدرت رهبری یعنی توانایی برنامه ریزی، سازماندهی ، هدایت و کنترل کارها را داشته باشد.

نقش فرهنگ در بازاریابی بین المللی

افراد با نیازهای مختلفی به دنیا می آیند و هرچه پیش می رود این نیازها به خواسته های افراد تبدیل می شود. خواسته های افراد تبدیل به تقاضای آنان می شود و تقاضاها اولویت بندی می شود. مجموعه ی این عوامل فرهنگ افراد را تشکیل می دهد. بنابراین مشخص است که افراد در کشورهای مختلف دارای فرهنگ های گوناگونی می باشند، بنابراین از آنجا که بازاریابی ارضای نیاز مشتریان می باشد وظیفه مدیریت بازاریابی و فروش است که فرهنگ افراد و نیاز آنان را به درستی بشناسد و در تجزیه و تحلیل های خود، نگارش پیام بازاریابی و کانال های تبلیغات خود آنها را به کار بندد.

بنابراین در بازاریابی بین المللی افراد باید به درستی با فرهنگ خویش آشنایی داشته باشند و فرهنگ های مختلف را مورد بررسی قرار دهند. و از دخالت شرایط فرهنگی خود در تصمیمات بازاریابی جدا خودداری کنند. که این کار خسارات جبران ناپذیری را به بار خواهد آورد. البته بسیاری از سازمان ها تمایل دارند که بازاریابی بین المللی خود را از کشورهایی شروع کنند که از لحاظ فرهنگی بیشتر به آنان نزدیک می باشند، تا برای بازاریابی خود با مشکل چندانی مواجه نشوند. مثلا کشور آمریکا ابتدا محصولات خود را به کشورهایی همچون کانادا و آرژانتین صادر کرده و سپس اقدام به صادرات خود به کشورهای اروپایی و آسیایی دست می زند.

از جمله عوامل موثر برای انتخاب بازارهای بین المللی

اندازه بازار

هرچه تقاضا برای محصولی در کشوری بیشتر باشد و آن کشور از ارزش تولید ناخالص داخلی بیشتری برخوردار باشد که به دنبال آن افراد توانایی بیشتری در خرید خواهند داشت، آن بازار جذاب تر خواهد بود.

شرایط سیاسی

روابط سیاسی بین دو کشور از دیگر مواردی است که موجب می شود سازمان ها با کشوری وارد مذاکره شوند. زیرا شرکتی که می خواهد در کشوری فعالیت داشته باشد، در کشور میزبان به عنوان بیگانه شناخته شده و شرایط سیاسی نامطلوب خسارات زیانباری را برای شرکت به همراه خواهد داشت.

میزان رقابت

تعداد رقبا، میزان رقبا و کیفیت کالا در یک کشور نحوه سودآوری در آن کشور را تعیین می کند و از مهمترین عوامل برای بازاریابی بین المللی می باشد.

شباهت بازار

هرچه بازار یک کشور به بازار ما شبیه تر باشد توزیع محصول در آن بازار راحتتر خواهد بود و کار فروش با سهولت انجام خواهد گرفت.

نتیجه گیری

در پایان به شما یادآورد می شوم که در کشوری جدید شما در هر صورت میهمان تلقی شده که باید نکاتی را به آن توجه کنید. اول اینکه شما میهمان هستید و طاعت میهمان از میزبان واجب است. دوم تمامی سود حاصله مربوط به شرکت شما نمی باشد و بخشی از آن را باید به کشور میزبان اختصاص دهید. سوم اینکه رعایت نکات فرهنگی چه در افراد و چه در کالای تولیدی از مهمترین نکاتی است که باید به آن توجه شود. چهارم یادگیری زبان کشور میزبان از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار دهید و پنجم اینکه تا می توانید از نیروهای داخلی در سازمان خود استفاده کنید. تمامی این کارها موجب کاهش ریسک از سوی دولت میزبان می شود و طوفان شرایط سیاسی را برای کسب و کار شما خنثی می کند.

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری
نویسنده: ماهان تیموری – صابر خلیلی

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، استراتژی در مدیریت

برای دانلود PDF مقاله روی لینک زیر کلیک نمایید

 

با عرض پوزش تصویر فایل دانلود درست بارگذاری نشده است

 

هنوز دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است. اولین نفری باشید که دیدگاهی میگذارد
ارسال دیدگاه
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram
مهر ۱, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۰۵ ق.ظ

کار‌های روزانه انسان‌های موفق

ساعت ۲:۲۸ ق.ظ

راهکارهای بهبود عملکرد و افزایش بهره وری

شهریور ۲۹, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۳۳ ب.ظ

عاداتی که فقیر را از ثروتمند جدا میکند

شهریور ۲۸, ۱۳۹۶
ساعت ۱۲:۱۸ ب.ظ

اشتباه مالی کسب و کارها (اینفوگرافیک)

ساعت ۱۰:۲۸ ق.ظ

حافظه کوتاه مدت چیست؟

ساعت ۹:۳۳ ق.ظ

بازاریابی با سایت راهی به سوی قله ثروت

ساعت ۷:۴۹ ق.ظ

دروغی به نام باور ؟

شهریور ۲۷, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۱۵ ق.ظ

چگونه زندگیمان را شفا دهیم؟

ساعت ۱۰:۵۰ ق.ظ

تسلط بر پراکندگی ذهن

ساعت ۱۰:۰۴ ق.ظ

حافظه مغز یادگیری بزرگترین ابزار آموزشی ما

شهریور ۲۶, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۲۷ ق.ظ

مارک کابن زندگینامه

ساعت ۹:۳۱ ق.ظ

طلائی ترین نکات برای خلق موفقیت و رشد فردی

شهریور ۲۵, ۱۳۹۶
ساعت ۹:۰۰ ب.ظ

ویژگی های یک لندینگ پیج مناسب چیست ؟

ساعت ۸:۲۳ ب.ظ

اشتباهات مالی رایج و نحوه اجتناب از آن‌ها

ساعت ۱۲:۲۰ ب.ظ

کسب درآمد از تلگرام

ساعت ۱۱:۲۰ ق.ظ

۳ روش از بهترین تکنیک های مذاکره

شهریور ۲۲, ۱۳۹۶
ساعت ۲:۵۱ ب.ظ

چگونه در کمتر از ۴ ماه درآمد خود را۲تا۹ برابر افزایش دهیم

شهریور ۱۹, ۱۳۹۶
ساعت ۹:۴۶ ق.ظ

پرزنت دیگران دغدغه اصلی بازاریابان

شهریور ۱۵, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۲۰ ق.ظ

بهترین راه های تبلیغات رایگان

ساعت ۹:۴۶ ق.ظ

حرکات سر در زبان بدن

شهریور ۱۴, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۳۰ ب.ظ

منظور و هدف از زندگی شما چیست؟

ساعت ۵:۰۱ ب.ظ

اعتماد به نفس بیش از اندازه می‌تواند دردسرساز شود!

ساعت ۹:۱۰ ق.ظ

هشت راهکار برای افزایش درامد

ساعت ۸:۱۱ ق.ظ

آموزش تبلیغ نویسی حرفه ای

شهریور ۱۳, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۳۷ ق.ظ

تبلیغات تاکسی ، تبلیغاتی متحرک