مهمترین نکات مدیریت زمان

مهمترین نکات مدیریت زمان برای افزایش بهره وری

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (1 votes, average: 1٫00 out of 5)
person عباس حبیبی access_time آبان ۲, ۱۳۹۵ remove_red_eye 439 مشاهده comment بدون دیدگاه

مدت زمان تخمینی برای مطالعه این مقاله ۶ دقیقه می باشد

مقدمه:

مهمترین نکات مدیریت زمان ، افزایش بهره وری و مدیریت زمان اگر شما در طول روز با مشکلات کمبود وقت مواجه می شوید یا اگر در طول روز وقت زیادی برای کارهای برنامه ریزی نشده یا تماس های ناخواسته صرف می کنید که ارزشی برای شما ندارند ادامه مقاله را بخوانید …

در این قسمت به  مهمترین نکات مدیریت زمان برای افزایش بهره وری می پردازیم

نکته اول: صبح ها زود تر ازخواب بیدار شوید . 

لورا وندرکام یکی از نویسندگان حوزه افزایش بهره وری و مدیریت زمان می گوید :  بعضی عوامل باعث شده تا صبح زمان خوبی برای به انجام رسیدن برخی کارها باشد .اگر در حال تلاش هستید که یک کار فوری یا یک پروژه را به پایان برسانید ، باید بدانید که در ابتدای صبح انرژی بسیار بیشتری نسبت به زمان های دیگر روز برای انجام آن کار در اختیار دارید . از دیگر مزایای زود بیدار شدن ، توانایی انجام کارهای بیشتر در طول روز است و بسیاری از اوقات که کارتان تا نمیه شب طول کشیده است را در قبل از غروب آفتاب انجام دهید و از باقی مانده وقت خود لذت ببرید .

 

 

مهمترین نکات مدیریت زمان

نکته دوم: با قاطعیت کارهایتان را اولویت بندی کنید .

 برنامه دقیق از کارهایی که باید در طول روز را انجام دهید بنویسید . برای اینکه بدانید چه زمانی چه کاری را باید انجام دهید کاملا ضروری است .گلیکمن متخصص مدیریت زمان می گوید :بسیاری از مردم برنامه واضح و روشنی  برای کارهایی که می خواهند انجام دهند ندارند .

او گاهی از افراد می پرسد :که با خود فکر کنند که کجا هستند ؟ کجا می خواهند بروند ؟ و چگونه  می توانند بروند ؟   او توضیح می دهد که : تنها چیزی که به ما کمک می کند اولویت بندی است و باعث می شود بدانیم مهمترین کاری که باید انجام دهیم چیست ؟ زیرا این کار باعث می شود با تمام قدرت روی کارهایمان متمرکز شویم .الویت بندی در کارها باعث تقویت حافظه کوتاه مدت خواهد شد

اولویت بندی منحصرا به برخی موارد نیست ، باید سعی کنید تمامی مراحل فعالیت های روزانه ی خودتان را بر اساس اولویت زمانبندی شوند تا به نتیجه دلخواه دست یافت . گلیک من توصیه می کند اگر می خواهید از درست ترین مسیر خارج نشوید زمان را مدیریت یا زمانبندی کنید .

نکته سوم :بیش از حد برنامه ریزی نکنید !

سومین مورد از مهمترین نکات مدیریت زمان این است که اگر که در طول روز مرتب در حال برنامه ریزی انجام کارها هستید و از کاری به سراغ کار دیگر می روید اصلا نگران نباشید ! شما تنها نیستید درصد زیاد افراد در جامعه به این عادت مبتلا هستند .

وندرکام می گوید : بسیاری از مردم آماده ی انجام دادن کاری هستند اما واقعا آن کار را انجام نمی دهند که به آن متا ورک می گویند .

با اینکه افرادی که دارای زمانبندی یا لیست کارهای روزانه و هفتگی هستند عملکرد بهتری دارند اما بعضی از آنها وقت زیادی را صرف تغییر اولویت ها تغییر زمانبندی ها و موارد این چنینی می کنند بدون اینکه هیچ یک از موارد مهم را انجام دهند .

خانم وندرکام پیشنهادی دارد که تعداد کارهای مهم روزانه خود را به ۳ الی ۶ مورد محدود کنید .این کار باعث می شود تا وقت زیاد را برای زمانبندی لیست نکنید . بلکه به برنامه شما امکان انعطاف پذیری بیشتری را می دهد .

 

نکته چهارم : خیلی دقیق و شلوغ برنامه ریزی نکنید !

اگر تک تک دقایق روز را برنامه ریزی کنید ، برای شما مدیریت کردن برنامه های ناخواسته سخت خواهد شد . بسیاری از کارها بدون برنامه ریزی قبلی اتفاق می افتد . باید وقت کافی برای سروسامان دادن و جمع و جور کردن آنها را داشته باشید .

خانم وندرکام می گویند:داشتن وقت خالی بیشتر بر روی تقویم بهتر است . محدود کردن کارهای مهم لیست باعث می شود تا شما به کارهای پیش بینی نشده را راحت تر مرتب کنید .

 

نکته پنجم :به انرژی خود توجه کنید . 

نکته مهم و اساسی از مهمترین نکات مدیریت زمان اسن است که شما زمانی می توانید کارهای روزانه خودتان را بخوبی  انجام دهید که به میزان کافی انرژی داشته باشید و شاداب باشید .در زمان هایی که انرژی کافی ندارید نمی توانید کارهای خوبی را انجام دهید .
یک پیاده روی سریع در هنگام خستگی می تواند انرژی شما را برای انجام کارهای مختلف افزایش دهد .

 

به زمان های خستگی خود توجه کنید

 

الگوهای خستگی و زمان هایی که بهره وری پایینی دارید را شناسایی کنید .چه زمان هایی ؟ چه مکان هایی ؟ چه رویدادهایی ؟ چه افرادی ؟چه نوشیدنی باعث کاهش بهره وری شما می شود ؟

مثلا : ساعت ۱۲ تا ۳ امکان دارد اوج خستگی شما باشد . با این عوامل شما می توانید برنامه موثری تمرکزذهن پایینی داشته باشید و یادتان باشد کارهای خود را در این ساعات قرار ندهید و سعی کنید با شناسایی الگوها عوامل کاهش راندمان و کاهش تمرکز حواس را شناسایی کنید .

 نکته ششم : نه گفتن را یاد بگیرید .

آقای گلیک من برای نه گفتن یک ترفند دارد ، او در هنگام تصمیم گیری با خودش یادآوری می کند که اگر به مسئولیت های جدید بله بگوید قطعا باید به چیزهای دیگری نه بگوید به فرض مثال وقتی مسئولیت جدیدی را قبول می کند باید وقت کمتری با دخترش بگذراند . شما باید ارزش چیزهایی را که به دست می آورید را با ارزش چیزهایی که از دست می دهید مقایسه کنید .

 

نکته هفتم : از خودتان بپرسید برای چه چیزی میخواهم بیشتر وقت بگذارم ، نه چه چیز کمتر ! 

خانم وندرکام می گوید :افراد بسیاری از من می پرسند چطور برای بعضی کارها وقت کمتری صرف کنم ؟ در پاسخ ما باید بدانیم که چگونه زمان ذخیره شده را صرف انجام مهم ترین کاری که می خواهیم انجام دهیم نماییم . او می گوید من فکر می کنم این واقعا در مورد اینست که زمانتان را با چیزی که می خواهید به آن برسید پر کنید .

نتیجه گیری:

در این مقاله مهمترین نکات مدیریت زمان را مورد بررسی قرار دادیم. با در نظر گرفتن اویت بندی دقیق و اتنخاب ساعات درست برای انجام کار وتوجه به میزان مصرف انرژی در انجام هر کار می توانیم مدیریت زمان خود را در دست گرفته و از تک تک لحظات زندگی به نحو احسنت استفاده کنیم.

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

 

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ،تعریف مدیریت

برای دانلود PDF مقاله روی لینک زیر کلیک نمایید

با عرض پوزش تصویر فایل دانلود درست بارگذاری نشده است

 

هنوز دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است. اولین نفری باشید که دیدگاهی میگذارد
ارسال دیدگاه

2 × سه =

ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram
تیر ۴, ۱۳۹۶
ساعت ۸:۳۱ ب.ظ

چگونه یک میلیاردر باشیم

تیر ۳, ۱۳۹۶
ساعت ۶:۲۷ ب.ظ

استرس شروع کسب و کار

تیر ۱, ۱۳۹۶
ساعت ۶:۳۰ ب.ظ

انضباط فردی

خرداد ۲۹, ۱۳۹۶
ساعت ۷:۴۳ ب.ظ

۱۶ مورد از اشتباهات یک مدیر

خرداد ۲۶, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۵۱ ق.ظ

چرا ثروتمندان هرروز ثروتمندتر و فقیران هرروز فقیرتر میشوند(قسمت سوم)

خرداد ۲۴, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۴۴ ق.ظ

۵ راهکار طلایی در فرآیند هدف گذاری

خرداد ۲۳, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۰۸ ق.ظ

سوالات هوش مالی (ویژه شرکت کنندگان دوره)

ساعت ۱۰:۰۴ ق.ظ

چرا ثروتمندان هرروز ثروتمندتر و فقیران هرروز فقیرتر میشوند (قسمت دوم)

خرداد ۲۰, ۱۳۹۶
ساعت ۴:۱۳ ب.ظ

چرا هرروز ثروتمندان ثروتمندتر میشن و فقیران فقیرتر میشن

خرداد ۱۴, ۱۳۹۶
ساعت ۷:۳۶ ق.ظ

ماری جوانا بزرگترین سم در بین جوانان

خرداد ۲, ۱۳۹۶
ساعت ۶:۵۲ ب.ظ

چگونه درعرض سه سال میلیاردر شدم (جلسه سوم)

اردیبهشت ۳۱, ۱۳۹۶
ساعت ۳:۴۹ ب.ظ

چگونه در عرض سه سال میلیاردر شدم (قسمت دوم)

اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۶
ساعت ۲:۲۶ ب.ظ

چگونه در عرض سه سال میلیاردر شدم (قسمت اول)

اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۵۷ ق.ظ

کتاب نصفه نیمه های ثروتمند

ساعت ۱۱:۵۴ ق.ظ

کتاب توقف در سرتاسر مسیر ممنوع!

ساعت ۱۱:۵۰ ق.ظ

کتاب متخصص شغلتان شوید

ساعت ۱۱:۴۷ ق.ظ

کتاب تاثیر دعا و خیر خواهی در کسب ثروت و آرامش

ساعت ۱۱:۴۰ ق.ظ

کتاب مهارت درخواست کردن

ساعت ۱۱:۲۴ ق.ظ

کتاب زندگیت رو چرخ خودت میچرخه یا دیگران ؟!

ساعت ۱۱:۲۱ ق.ظ

کتاب راز یک میلیون دلاری من

ساعت ۱۱:۰۸ ق.ظ

کتاب پرواز با عقاب ها

ساعت ۱۱:۰۴ ق.ظ

کتاب توقف در سرتاسر مسیر ممنوع

اردیبهشت ۲۴, ۱۳۹۶
ساعت ۹:۴۹ ق.ظ

رمز گشایی از علل بیکاری ناهوشیاریان مالی

اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۶
ساعت ۹:۴۲ ق.ظ

چرا مرغ همسایه غازه

اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۱۵ ق.ظ

کسب و کار سخنرانی