نحوه برقراری ارتباط مؤثر با دیگران

برقراری ارتباط مؤثر با دیگران

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (3 votes, average: 3٫67 out of 5)
person میترا سادات ابطحی access_time تیر ۱۰, ۱۳۹۶ comment ۳ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه این مقاله حدود 7 دقیقه میباشد.

توانایی برقراری ارتباط مؤثر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. توانایی برقراری ارتباط مؤثر جزو اصلی ترین اصول موفقیت نوابغ ثروت ساز به حساب می آید. توانایی برقراری ارتباط مؤثر می تواند به شما در انجام مصاحبه های کاری، سخنرانی ها و دیگر شرایط مرتبط کمک کند. در ادامه با چند نکته درباره ایجاد و تقویت این توانایی آشنا خواهیم شد.

 

 

آشنایی با مبانی مهارت های ارتباطی

 

تعریف ارتباط:

 

ارتباط

 

ارتباطات همان فرایند انتقال سیگنال ها و پیام ها بین فرستنده و گیرنده از طریق روش های مختلف (کلمات نوشته شده و گفتار) می باشد. همچنین ارتباط، مکانیسمی است که ما برای ایجاد و اصلاح روابط از آن استفاده می کنیم. ما از طریق این توانایی به دنیای اطراف متصل می شویم و با دیگران رابطه برقرار می کنیم. برای ایجاد یک ارتباط مؤثر با دیگران، چهره کاریزماتیک شما (کاریزما) نقش بسزایی دارد. 

 

شجاعت در بیان افکار:

 

شجاعت در بیان افکار

 

زمانی که در بحث یا گفتگویی شرکت می کنید اطمینان حاصل کنید که مشارکت شما در آن بحث بسیار با ارزش بوده و در صورت نبودن شما آن گفتگو به نتیجه ای نخواهد رسید. هر روز برای آگاهی، نگرش و باورهای سازنده خود وقت بگذارید تا در مواقع لازم آن ها را به دیگران انتقال دهید. زمانی که در حال برقراری ارتباط کلامی با دیگران هستید اعتماد به نفس داشته باشید و با اقتدار صحبت کنید تا کلام شما در شنونده اثر گذار باشد.

چیزی که از نظر دیگران ارزش شنیدن را داشته باشد ممکن است از نظر بقیه نداشته باشد. پس سعی کنید در بیان افکارتان شجاعت داشته باشید حتی اگر از نظر خودتان گفته های شما ارزش خاصی نداشته باشد.

 

تمرین:

 

تمرین بیان افکار

 

ایجاد مهارت های ارتباطی مؤثر و پیشرفته با تعاملات ساده آغاز می شود. ابتدا باید برقراری ارتباطات ساده با دیگران را در محیط منزل، جمع دوستان و نزدیکان خود تمرین کنید. مهارت های ارتباطی را می توان هر روز در محیط های اجتماعی تقویت کرد. برای تقویت مهارت های جدید به زمان احتیاج دارید، اما هر بار که از مهارت های ارتباطی خود استفاده می کنید، دری از فرصت ها و مشارکت های آینده، به روی شما باز می شود.

 

جلب توجه مخاطب

 

 برقراری ارتباط چشمی:

 

برقراری ارتباط چشمی در رابطه مؤثر

 

فرقی نمی کند که شما در حال صحبت کردن باشید یا مشغول گوش دادن به صحبت های دیگری، برقراری ارتباط چشمی (یا همان Eye Contact) می تواند تعامل موفق تری را برای شما ایجاد کند. ارتباط چشمی، علاقه شما به صحبت های طرف مقابلتان را نشان داده و او را در برقرای ارتباط با شما تشویق می کند. در مقابل زمانی که شما صحبت می کنید، طرف مقابل هم با همان علاقه و توجه به صحبت های شما دقت می کند. شما از طریق ارتباط چشمی مؤثر احساس خود را به شنونده منتقل می کنید و او را جذب گفته های خود می نمایید. 

  • یکی از تکنیک های اصلی در برقراری ارتباط چشمی این است که به چشم های شنوندگان خود، یکی پس از دیگری نگاه کنید. تقسیم نگاهتان بین دو شنونده درخشش جذابی را در چشمانتان ایجاد می کند. روش دیگر این است که بر روی صورت شنونده خود حرف “T” را تصور کنید، یعنی حالتی که خط افقی در این حرف بر روی ابروهای شنونده و خط عمودی آن بر روی بینی او ایجاد شده است. با چشمان خود این ناحیه از صورت شنونده را دنبال کنید و دائم به چشمان او نگاه کنید.

 

استفاده از اشارات :

 

استفاده از اشارات در برقراری ارتباط مؤثر

 

این عنوان شامل حرکات دست و صورت شما می شود. تمام بدن خود را به صحبت وا دارید. در گروه هایی با مخاطبین کمتر از ژست ها و حرکات کوچک تری استفاده کنید. هر چه گروه مخاطبین شما گسترده تر شود، حرکات شما هم باید طبق آن تغییر کند. 

شما با چند حرکت ساده دست و صورت می توانید در برقراری ارتباطات با اطرافیان خود قوی تر عمل کنید، توجه تعداد بیشتری از مخاطبین را به سمت خود جلب کنید و از آن ارتباط نتیجه مثبت بدست آورید. 

 

عدم ارسال پیام های نامفهوم:

 

عدم ارسال پیام های مختلط

 

عنوان این قسمت به این معناست که شما موقع برقراری ارتباط کلامی، باید مواظب باشید که کلامتان با حرکات بدنی شما در یک سبک باشد. کلمات، حرکات، حالت صورت و لحن خود را با هم هماهنگ کنید. برای مثال اگر قصد دارید به کسی نظم و انضباط را بیاموزید و به آن فرد با رویی خوش لبخند بزنید، این یعنی هدف شما با رفتارتان هماهنگی ندارد و فرد متوجه نخواهد شد که شما قصد شوخی با او یا تادیب او را دارید. در نتیجه ارتباط شما مؤثر نخواهد بود. 

اگر مجبور هستید که پیام منفی را انتقال دهید، پیام خود را با حالات صورت و لحنتان مطابقت دهید. در این صورت شنونده از حالت چهره و لحن شما متوجه پیام صحبت های شما خواهد شد و ارتباط مؤثرتری برقرار خواهید کرد.

 

آگاهی از زبان بدن:

 

آگاهی از زبان بدن

 

زبان بدن خیلی بیشتر از کلمات می تواند منظور شما را برساند. زمانی که شما راحت ایستاده اید و دستانتان در کنار بدنتان قرار دارند، این حالت به اطرافیان می گوید که به شما نزدیک شوند و حرفشان را به شما بگویند. 

در حالی که دست های بسته و شانه های خم شده به مخاطب می گویند که شما تمایلی برای شرکت در گفتگو با او ندارید و به تبع در این حالت مخاطب هم برای برقراری ارتباط نزد شما نخواهد آمد. اغلب ارتباطات قبل از شروع شدن پایان می یابند. این تنها نتیجه زبان بدن است که به اطرافیان پیامی را ارسال می کند و به آن ها می گوید که شما تمایلی به برقراری ارتباط ندارید. 

 

آشکار سازی نگرش ها و باورهای سازنده:

 

آشکار سازی نگرش ها و باورهای سازنده

 

نگرش شما در ارتباطات، تأثیر بسیار زیادی بر نحوه برداشت دیگران از صحبت ها و بیان شما دارد. صادق، صبور، خوش بیان باشید و ارتباط با دیگران را با رویی خوش بپذیرید. به احساسات افراد اهمیت دهید و به صلاحیت دیگران باور داشته باشید. 

در برقراری ارتباط مؤثر با دیگران در محیط کار، جمع دوستان و خانواده بسیار تلاش کنید، چرا که این ارتباطات بعدها پلی خواهد شد برای عبور و رسیدن به درجات عالی از رشد فردی و موفقیت های دیگر زندگی.

 

ایجاد مهارت گوش دادن به مخاطب:

 

ایجاد مهارت گوش دادن به مخاطب

 

یک فرد نه تنها باید بتواند به طور ماهرانه صحبت کند، بلکه باید به حرف دیگران نیز گوش فرا دهد. او باید بتواند در بحث ها و گفتگو هایی که از طرف بقیه شکل می گیرد، شرکت کند. تنها به آخرین کلمات در جملات گفته شده گوش ندهید بلکه تمام حواس خود را به طرف مقابل دهید. با دقت به صحبت های دیگران گوش دهید و این مهارت را در خود تقویت کنید. در این صورت شما می توانید ایده ها و ذهنیت خود را آزادانه بیان کرده و دیگران هم به صحبت های شما گوش خواهند داد.

 

استفاده از واژه ها

 

بیان صریح کلمات:

 

بیان صریح کلمات

 

واضح صحبت کنید و زیر لب سخن نگویید. اگر همیشه از شما خواسته شود گفته های خودتان را تکرار کنید، سعی کنید به شیوه دیگری کلمات خود را بیان کنید تا شنونده را تحت تأثیر قرار دهید. تسلط بر فنون بیان به شما در این زمینه بسیار کمک خواهد کرد تا اتباطی عمیق تر و کارسازتر با دیگران برقرار کنید. ارتباط کلامی برای اینکه بر روی شنونده تأثیر گذار باشد، باید به درستی و واضح برقرار شود. 

 

تلفظ درست کلمات:

 

تلفظ درست کلمات

 

 صلاحیت و شایستگی شما در خیلی از موارد بر اساس کلماتی که بیان می کنید، قضاوت می شود. اگر از شیوه بیان کلمه ای اطمینان ندارید، آن را بیان نکنید و کلمه دیگری را جایگزین آن کنید. از طریق مطالعه کتاب در زمینه های مختلف، دامنه لغات خود را گسترش دهید. اگر در تلفظ لغت خاصی با مشکل مواجه شدید به سراغ فرهنگ لغت جامع بروید و طرز تلفظ لغت را بررسی کنید. بیان شیوا و تأثیرگذار در زمان برقراری ارتباطات مؤثر نقش مهمی را ایفا می کند.

 

سخن آهسته و پیوسته:

 

سخن آهسته و پیوسته

 

اگر هنگام برقراری ارتباط با دیگران لحن صحبت شما تند و سریع باشد، آن ها متوجه می شوند که شما عصبی و نا امید هستید. سرعت بیان کلمات را به طور معقولی پایین بیاورید. نه آنقدر آهسته صحبت کنید که اطرافیان خواب به سراغشان بیاید و نه آنقدر تند صحبت کنید که کسی متوجه منظور شما نشود. تعادل را در این میان رعایت کرده و تن صدای خود را کمی پایین تر بیاورید و لحن بیان خود را کمی آهسته تر و واضح تر کنید.

 

بهبود تارهای صوتی:

 

بهبود تارهای صوتی

 

صدای تند و تیز در گوش مخاطب جذاب نیست و توجهی هم به آن نخواهد شد. در حقیقت، صدای واضح و لطیف شنونده را جذب می کند ولی صدای بلند و تیز شنونده را از شما می راند و کسی شما را جدی نخواهد گرفت. تمریناتی را برای پایین آوردن گام صدای خود انجام دهید. سعی کنید آواز بخوانید، اما این کار را با اکتاو پایین تر بر روی تمام آهنگ های مورد علاقه تان انجام دهید. این یعنی هنگام آواز خواندن حجم صدای خود را پایین نگه دارید. این حالت را تمرین و تکرار کنید تا در مدت زمان کوتاهی گام صدای شما پایین بیاید و هنگام صحبت و برقراری ارتباط به دل شنونده بشیند.

 

سرزندگی صدا:

 

سرزندگی صدا

 

 در همه شرایط از یکنواختی صدا اجتناب کنید. گام صدای شما جهت برقراری ارتباط مؤثر باید مرتباً بالا و پایین برود. گویندگان رادیو اغلب در این زمینه مهارت بسیار بالایی دارند، چرا که شنونده تنها جذب صدای گوینده می شود. صدای او باید طوری جذاب باشد که شنونده را در کنار دستگاه رادیو نگه دارد. شما هم در زمان برقراری ارتباط با اطرافیان خود این موضوع را باید در نظر داشته باشید تا با جذابیت صدای خود مخاطب را هم جذب کنید.

 

استفاده از درجه مناسب صدا:

 

استفاده از درجه مناسب صدا

 

از درجه صدا (Volume) مناسب با محیطی که در آن قرار گرفته اید، استفاده کنید. زمانی که با شنونده خود در محیط کوچکی قرار دارید و فاصله چندانی با او ندارید از درجه پایین صدای خود بهره بگیرید. در عوض زمانی که در محیط بزرگ و برای تعداد زیادی از افراد صحبت می کنید برای اینکه کلام شما را واضح بشنوند، با صدای رسا و بلند صحبت کنید.

 

نکته و نتیجه گیری:

 

  • از درجه مناسب صدا برای گفتگو استفاده کنید.
  • در طول مکالمه برای اطمینان از اینکه شنونده منظور صحبت شما را به درستی درک کرده است، مرتب بازخورد دریافت کنید.
  • در هنگام صحبت کردن اعتماد به نفس داشته باشید، مهم نیست که دیگران درباره شما چه فکری می کنند.
  • از دستور زبان بطور مناسب استفاده کنید.
  • خود را در مقابل مخاطبان تحسین نکنید.
  • از تصور اینکه هر آنچه که می گویید همیشه درست است، اجتناب کنید.
  •  روان صحبت کنید و از اینکه مردم هنگام صحبت کردن صدای شما را می شنوند، اطمینان حاصل کنید.
  • یک سخنران خوب یک شنونده خوب است.
  • در جریان صحبت، حرف کسی را قطع نکنید یا شخص دیگری را مورد توجه قرار ندهید. زمان بندی بسیار مهم است.
  • هنگام سخن گفتن و گوش دادن، با مخاطب تماس چشمی برقرار کنید.
  • اگر می خواهید از مهارتهای ارتباطی دارا باشید، ابتدا اعتماد به نفس داشته باشید. سعی کنید بیشتر با مردم ارتباط برقرار کنید. این به شما در یافتن روش های مختلف برای صحبت با دیگران کمک می کند.
  • تمرین، ارتباطات شما را بهتر و بهتر می کند.
  • برای بهبود زبان بدن خود، آنچه که می خواهید بگویید را در برابر یک آینه تمرین کنید.
  • صحبت در مکان های عمومی را تمرین کنید.
  • عمل گرا و از لحاظ اجتماعی قوی باشید.
  1. Moghima rahimi گفت:

    بسیار عالی و کاربردی بود، ممنونم

  2. Saadi Hamzei گفت:

    سلام
    خوب بود و مفید،دستتون درد نکنه،ولى براى من سخته واقعا چیزى که از نظر خودم ارزش نداره را با شجاعت بیان کنم،معمولا من زمانى با تمام قدرت صحبت میکنم که درستى آن مطلب برام حتمى باشه(از راه کسب آگاهى،با کتاب و مقاله و سخنرانى هاى معتبر و …)

  3. حسن فکری گفت:

    مرسی باید روی اعتماد به نفس کار کنم ولی عالی صحبت میکنم من

مشاهده همه دیدگاه ها
تا کنون 3 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است.
ارسال دیدگاه
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram
آبان ۲۹, ۱۳۹۶
ساعت ۱:۰۶ ق.ظ

چند رسانه تبلیغاتی را می شناسید؟

آبان ۲۸, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۱۵ ق.ظ

بایدها و نباید های شراکت در کسب و کار

آبان ۲۷, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۴۱ ق.ظ

گرفتن سود بانکی، منفعت یا خطر

آبان ۲۵, ۱۳۹۶
ساعت ۵:۲۰ ب.ظ

مستند کارآفرین ۱۵ ساله

ساعت ۱۱:۳۸ ق.ظ

جنجال آموزش در مسیر کسب ثروت

ساعت ۱۲:۰۳ ق.ظ

تئوری بز و تبلیغات در پیشرفت کسب و کار

آبان ۲۴, ۱۳۹۶
ساعت ۷:۳۲ ب.ظ

کسب و کار فوتبالیست های موفق دنیا

آبان ۲۳, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۰۵ ق.ظ

غلبه شعار بر شعور

ساعت ۱:۰۰ ق.ظ

۵ راهکار افزایش درآمد برای هوشیاران مالی

ساعت ۱۲:۴۷ ق.ظ

۲۰ هنری که در دنیا بیشترین درآمدزایی را دارند

آبان ۲۲, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۰۷ ق.ظ

راهکارهای خودباوری ، فردایت را بساز

ساعت ۱۲:۰۳ ق.ظ

تکنیک های افزایش فروش را از استاد ماهان تیموری بیاموزید

آبان ۲۱, ۱۳۹۶
ساعت ۸:۵۱ ب.ظ

رازهای نهان وب سایت علی بابا در بازارهای جهانی

ساعت ۱۲:۳۵ ق.ظ

طرح کسب و کار یا همان بیزینس پلن را چگونه تهیه کنیم؟

آبان ۲۰, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۲۷ ق.ظ

روش های جدید تبلیغاتی شرکت گوگل

آبان ۱۸, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۲۰ ق.ظ

تاثیر آموزش‌های تیم ماهان تیموری بر موفقیت کسب و کار

آبان ۱۷, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۱۶ ق.ظ

کسب و کارهای زود بازده سال ۲۰۱۷

ساعت ۱:۰۰ ق.ظ

راه اندازی کسب و کار با توصیه های استاد ماهان تیموری

آبان ۱۶, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۰۰ ق.ظ

شگفت انگیزترین بانوان کار آفرین ایران و موفقیت های بزرگ آن ها در کسب و کار

ساعت ۱:۰۴ ق.ظ

درآمدزایی اگر جدی گرفته می شد…

آبان ۱۵, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۰۳ ق.ظ

کسب و کار خانه بازی مخصوص کودکان

آبان ۱۴, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۰۳ ب.ظ

۸ روش بازاریابی رایگان

ساعت ۱۱:۳۷ ق.ظ

آشغال های ذهنت رو دور بریز

ساعت ۱:۰۶ ق.ظ

کارمند چگونه کارآفرین می شود؟

آبان ۱۳, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۱۸ ق.ظ

آموزش در مسیر ثروت است یا ثروت در مسیر آموزش؟