ارتباطات رمز پنهان موفقیت در کسب و کار

ارتباطات رمز پنهان موفقیت در کسب و کار

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (1 votes, average: 1٫00 out of 5)
person میترا سادات ابطحی access_time آبان ۱۰, ۱۳۹۶ comment ۱ دیدگاه

ارتباطات مقوله ای بسیار پیچیده می باشد. تا جایی که برخی دانشمندان، کارشناسان در مورد این که ارتباطات یک علم است، اختلاف نظر دارند. هنوز برخی از اساتید این حوزه مانند رابرت کریگ، ارتباطات را یک حوزه اطلاعاتی می دانند. این دیدگاه میخواهد تأکید کند که ارتباطات به لحاظ وسعت، عمق و تنوعی که دارد در یک رشته علمی نمی تواند گنجانده شود، بلکه فراتر از آن به عنوان یک حوزه علمی و مطالعاتی نگاه کرد که از این چندین رشته علمی می تواند زائیده شود.

به عبارتی باید به علوم ارتباطی قانع بود نه به علم ارتباطی.

افرادی که کسب و کار راه اندازی می کنند و در آن به موفقیت نمی رسند علاوه بر دلایل مختلف می تواند یک دلیل اصلی داشته باشد و آن هم عدم برقراری ارتباط صحیح و عدم وجود اعتماد به نفس می باشد. 

موفق ترین افراد در برقراری ارتباط موثر بیشترین توانایی را دارند. در هر زمان و مکانی و با هر کسی که می خواهند بهترین ارتباط را برقرار کنند.

موفقیت بر روی ستون شکست شکل می گیرد (سری چتری).

شانس و خوشبختی برای همه یکسان است. نداشتن شانس بهانه آدم های ضعیفی است که نمی توانند از فرصت های موجود به خوبی استفاده کنند. همه چیز به هدفمندی خود افراد وابسته است. برخی بی توجه و به سادگی از کنار موقعیت ها می گذرند و برخی با برقرای ارتباطات صحیح از موقعیت های پیش آمده استفاده کرده و هر فرصتی را به ثروت تبدیل می کنند.

در ادامه اشاره خواهیم داشت به مهمترین آیتم هایی که در برقراری ارتباط نقش بسیار مهمی دارند. 

 

تفاهم:

تفاهم

 

تفاهم زیر بنای تمام ارتباطات خوب را تشکیل دادده است، حسن تفاهم، زمانی رخ می دهد که افراد به درستی با یکدیگر ارتباط موثر برقرار کنند. این زمانی اتفاق می افتد که افراد به یکدیگر اعتماد داشته باشند، به هم احترام بگذارند و یکدیگر را درک کنند. 

تصمیماتی که افراد در حوزه کسب و کار خود اتخاذ می کنند، اغلب بیش از این که بر حسب کیفیت طرح یا ایده باشد، از یک ارتباط درست برمی خیزد. سازمان های دوراندیش به این نتیجه رسیده اند که همکاری و تفاهم بین کارکنان در موفقیت سازمان نقش بسزایی ایفا می کند. برای داشتن یک ارتباط خوب، احترام و اعتماد دوجانبه، حسن تفاهم عنصری بسیار حیاتی و مهم است.

تفاهم عموماً زمانی رخ می دهد که منافع دو طرف در جهت هم باشد و آنها هم دیگر را درک کنند، قبول داشته باشند و به عقاید هم احترام بگذارند. حتی اگر در مغایرت با هم باشند، اعتماد چیزی است که فقط به واسطه تجربه و زمان به دست می آید.

رهبران تجاری رفته رفته به این نتیجه رسیدند که مدیریت از طریق تهدید و تطمیع راه به جایی نمی برد. رمز درست انجام دادن کارها در ایجاد ارتباطات خوب نهفته است.

 

شنونده خوب:

 ارتباطات با شنونده خوب

 

الب جوانانی که تصمیم به ورورد به دنیای کسب و کار و موفقیت را دارند، باید بر روی مهارت های کلامی و صحبت کردن خود بیشتر کار کنند. آنها تصور می کنند که گفته هایشان خیلی مهمتر از چیزهایی است که می شنوند، در صورتی که موضوع کاملاً برعکس این است.

هنگامی که با افراد موفق و ثروتمند معاشرت می کنید یا ارد مذاکره با آنها می شوید، متوجه خواهید شد که آنها به ندرت صحبت می کنند، و یا اگر بخواهند صحبت کنند، طوری این کار را انجام می دهند که بیشتر وقت صحبت را به طرف مقابل خود اختصاص دهند. اما اکثر افرادی که از این قضیه آگاهی ندارند که گر با طرف مقابل خود بیش از اندازه حرف بزنند، با شفافیت تمام به او ثابت کرده اند که فقط یک آماطور هستند و هنوز به درجه ای از حرفه ای بودن نرسیده اند که شنونده خوبی باشند.

رهبران شنونده بودن را یکی از ضروری ترین مهارت های خود می دانند. در تاریخ رهبران بزرگ کم حرفترین آدم ها بوده اند مثل؛ ناپلئون بناپارت، آبراهام لینکن، نلسون ماندلا و چتی چگوارا رهبر انقلابی کوبا.

 

شناسایی ارزش ها و باورها:

شناسایی ارزش ها و باورها

بدون در نظر گرفتن ارزش ها و باورهای طرف مقابل رسیدن به یک ارتباط مؤثر، امری دشوار است. شما نمی توانید به دلخواه خود آنچه را به آن اعتقاد دارید یا برایتان ارزشمند هس را تغییر دهید، تظاهر به چنین کاری هم ارزش چندانی ندارد و نمی تواند به یک ارتباط عمیق و پایدار بیانجامد. با این حال، از طریق گوش دادن، توجه کردن و احترام به باورها و ارزش های دیگران می توانید ارتباطات بهتری برقرار کنید. 

به افراد حق بدهید که اعتقادات و باورهای خودشان را داشته باشند. هر گاه می خواهسد سر موضوع مهمی با کسی مذاکره کنید، در اولین قدم بکوشید ارزش ها و باورهای او را بیابید. شما هم به نوبه خود طرف مقابل را در جریان باورها و ارزشهای خود بگذارید. سر میز مذاکرات، اگر دو طرف از ارزش ها و باورهای هم اطلاع داشته باشند و به آنها احترام بگذارند، راحت تر تفاهم برقرار کرده و سریع تر به توافق دو طرفه می رسند.

 

تطابق فرهنگی:

تطابق فرهنگی

 

یکی دیگر از راه های بالابردن تفاهم که بسیار هم موثر عمل می کند، تطابق عناصر فرهنگی است. تا کنون که تجارت روز به روز جهانی تر می شود، افراد مختلف با فرهنگ، نژاد  و ادیان متفاوت با یکدیگر سر و کار پیدا می کنند. به همان اندازه که ابعاد فرهنگی طرف مقابل هماهنگی پیدا می کنید، تفاهم عمیق تری هم با او پیدا می کنید.

ویژگی های فرهنگی شامل موارد زیر می شوند:

 

سبک ارتباطات:

برای مثال ژاپنی ها رفتاری احترام آمیز دارند و مردمانی بسیار مودب هستند، و این کاملاً متفاوت با اغلب فرهنگی های غربی است. بنابراین اگر در ملاقات با ژاپنی ها، محترمانه رفتار کنید و حرف بزنید کمک زیادی به برقراری تفاهم خود با آنها کرده اید.

 

خوردن و آشامیدن:

برای مثال، اگر طرف تجاری شما مسلمان هستند، از نوشیدن الکل اجتناب کنید؛ هنگام صرف ناهار با هلندی ها آنها را در نوشیدن شیر همراهی کنید ( رسم قدیمی هلندی ها این است که سر میز ناهار شیر بنوشند). تا جایی که برایتان امکان دارد آداب خوردن و آشامیدن خود را با طرف مقابل تطبیق دهید.

 

آداب اجتماعی:

 انگلیسی ها هنگام سلام کردن، دست می دهند اما بسیاری از اروپایی ها یکدیگر را بغل می کنند و صورت هم را می بوسند انعطاف بیشتری از خود نشان دهید و خود را با سبک سلام طرف مقابل هماهنگ سازید، تا بتوانید اولین قدم را در ایجاد ارتباط موثر بردارید.

 

همگامی و هدایت:

همگامی و هدایت

هنگامی که با کسی هماهنگی مفیدی دارید، از چه نظر فیزیولوژی، صدا، زبان و یا الگوها بکوشید که همچنان هماهنگی خود را حفظ کنید! از این طریق می توانید از طرق مقابل پیشی گرفته و به تفاهمی که میانتان برقرار است بیفزایید.

برای مثال، فرض کنید با یک مشتری جلسه دارید که خیلی دوست دارید برای خرید از شما او را متقاعد کنید، متوجه می شوید که این فرد خیلی تندحرف می زند و از کلمات و عباراتی استفاده می کند که بیانگر آن است، او چیزهایی را در ذهن خود می بینید. از قبیل، (( نمی توانم ببینم که چنین خریدی برای ما سودی به همراه داشته باشد)).

 

در ادامه:

شما نگران می شوید که با این اوضاع و احوال، جلسه به پایان می رسد و فروشی انجام نمی گیرد. پس حالا وقت آن رسیده که یک کار اساسی انجام می دهید! کلمات را به زبان بیاورید که با الگوهای او مطابقت داشته باشد، چیزی مانند (( من باید نمای کلی آن را به شما نشان دهم)) و یا (( تجسم کنید چگونه خواهد بود که اگر…)) سپس شروع کنید مانند او به تند حرف زدند.

بعد به تدریج صحبت های خود را آهسته کنید، تا به سرعت متعادلی برسید و بتوانید مزایایی سرمایه گذاری بر روی آن کالا را برای او شرح دهند. در نتیجه، شما فروش خود را انجام می دهید و مشتری هم به رضایت می رسد.

از آنجا که در اول مقاله اشاره کردیم بحث ارتباطات بسیار وسیع می باشد. امروزه ارتباطات غیرحضوری یا اینترنتی بسیار روند سریع داشته. ظهور اینترنت و تکنولوژی ماهواره، راحتی سفر و غیره، تحولات عظیمی را در نحوه کار و زندگی افراد ایجاد کرده است. این روزها شمار زیادی از افراد از طریق عملیات اینترنتی به کار و تجارت خواد می پردازند و مردم کشورها و فرهنگ های متفاوت در حالیکه در خانه های خود نشسته اند، با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

 

کارآفرینی اینترنتی:

کارآفرینی اینترنتی

کارآفرینی اینترنتی فقط یک روش کسب و کار نیست، این کارآفرینی حتی صرفاً یک ابزار اشتغال زایی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات جدید هم نیست. کارآفرینی اینترنتی ترکیبی منسجم از هنر و فناوری است که می تواند با نیاز سنجی و فرصت سازی بهینه، نیازهای بازار را بر مبنای پتانسیل فناوری اطلاعات فراهم و زمینه ااشتغال زایی بسیاری از مشتاقان فعالیت این حوزه را ایجاد کند.

شاید کمتر کسب و کاری همراه با نوآوری را در دنیای پیرامون سراغ داشته باشیم که اثر بخشی، فراگیری و تنوع به اندازه کارآفرینی در سه اصل: سادگی در بدو شروع کار، کم هزینه بودن و ارزش افزوده فوق العاده خلاصه می شود. بسیاری از وب سایت های قوی و معتبر مثل یاهو و آمازون در ابتدا در نهایت سادگی شروع به کار کردند.

با هزینه کم اما خلاقیت و درک بالای بنیان گذار نشان از نیازهای کاربران وب، ارزش افزوده فوق العاده ای که ثمره تداوم فعالیت در حروزه کسب و کار الکترونیکی است. آنچنان زیاد است که امروزه بر اساس آمارهای نشریه فور چون، روز به روز بر تعداد میلیاردرهای کارآفرینی دیجیتالی افزوده است.

 

جک ما بنیان گذار Alibaba:

جک ما بنیان گذار Alibaba

 

یکی از میلیاردرهای (( جک ما)) (Jack Ma) بنیان گذار وب سایت مشهور علی بابا دات کام است که شاید براسی ایرانیان خیلی شناخته شده نباشد. این که چرا اسم این پایگاه علی باب ااست، خیلی مهم نیست! مهم آن است که شیوه کار این وب سایت باعث شده تا کشور چین را با پورتال مشهور علی بابا در دنیا بشناسد و این سایت به عنوان جاده ابریشم دیجیتالی این کشور در دهکده جهانی وب، معرفی شود.

 جک ما فعالیت خود را در این عرصع  با طراحی و ایجاد وب سایت هایی برای شرکت های بزرگ چینی آغاز کرد. ایشان نخستین فردی بود که در این کشور، ایده ایجاد سایت های اینترنتی برای ارزه کالا و خدمات را مطرح کرد و از آنجا متوجه شد که کاربران زیادی از این سایت دیدن می کنند. 

در سال ۱۹۹۹ شرکت علی بابا را با هدف توسعه خرید و فروش اینترنتی در کشور چین راه اندازی کرد به اسم وب سایت علی بابا دات کام کار خود را شروع کرد. که در حال حاضر از طریق بیش از ۶۰۰ میلیون عضو از ۲۴۰ کشور در سطح دنیا به نیازهای کاربران خود پاسخ می دهد.

 

درسهای کارآفرینی جک ما:

 

  1. ایده ها و رؤیاهای خود را پرورش دهید، حتی اگر همی ن الآن سرمایه گذاری برای عملی کردن آنها در دسترس نباشد.
  2. تسلیم شرایط محیطی و مکانی نشوید، دنیای دیجیتالی محصور شدنی نیست.
  3. افراد و دوستان خوبی برای خود پیدا کنید وئ به مشتریان خود عشق بورزید، سعی کنید زیاد یاد بگیرید.
  4. من در سال ۲۰۰۰ گفتم اگر ۹ خرگوش در دنیا وجود داشته باش، اگر بخواهید یکی از آنها را شکار کنید،کافی است به یکی از آنها خیلی خوب فکر کنید، و بر روی گرفتن آن تمرکز کنید، تاکتیک های خود را تغییر دهید و خرگوش را بگیرید.
  5. فرصت های زیادی پیش روی ماست. همه را می توان به دست آورد، اگر فرصت خوب را به دست آوردید کافیست مسیر رشد را پله پله طی کنید.
  6. یکی از دلایل عمده که باعث می شود افراد بر حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایجاد یک محیط کارآفرینی و بستر سازی یک کسب و کار اینترنتی، با شکست و موفقیت های بسیار ضعیفی رو به رو شوند، این است که آنها فناوری اطلاعات را خوب شناخته اند اما نحوه ارزه آن را در مححیط کسب و کار را نمی دانندو مشتری هم از کسب و کار آنها استقبال نخواهد کرد.

 

نتیجه گیری:

 

پس نتیجه می گیریم که چه در دنیای مجازی وچه دنیای غیر مجازی اگر روابط را نتوانیم بر پایه اصول صحیح برنامه ریزی کنیم در هیچ کاری موفق نخواهیم شد. باید بدانیم که هیچ موفقیتی بدون تلاش میسر نیست و شاید در کاری شکست بخوریم اما با صبر و پشتکار میتوانیم از شکست هایمان پلی به سوی به موفقیت بسیازیم.

افراد موفق و ثروتمند دنیا بعد از هزاران بار شکست به این جایگاه رسیده اند، آنها زمین خورده اند، از جای خود بلند شده، گرد و خاک را از تن خود تکانیده و به راه خود با هدف ادامه داده است. ارتباطات راز پنهان موفقیت در کسب و کار ماست پس در این مهارت بهترین باشید. 

تا کنون 1 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است.
ارسال دیدگاه
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram
آبان ۲۷, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۴۱ ق.ظ

گرفتن سود بانکی، منفعت یا خطر

آبان ۲۵, ۱۳۹۶
ساعت ۵:۲۰ ب.ظ

مستند کارآفرین ۱۵ ساله

ساعت ۱۱:۳۸ ق.ظ

جنجال آموزش در مسیر کسب ثروت

ساعت ۱۲:۰۳ ق.ظ

تئوری بز و تبلیغات در پیشرفت کسب و کار

آبان ۲۴, ۱۳۹۶
ساعت ۷:۳۲ ب.ظ

کسب و کار فوتبالیست های موفق دنیا

آبان ۲۳, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۰۵ ق.ظ

غلبه شعار بر شعور

ساعت ۱:۰۰ ق.ظ

۵ راهکار افزایش درآمد برای هوشیاران مالی

ساعت ۱۲:۴۷ ق.ظ

۲۰ هنری که در دنیا بیشترین درآمدزایی را دارند

آبان ۲۲, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۰۷ ق.ظ

راهکارهای خودباوری ، فردایت را بساز

ساعت ۱۲:۰۳ ق.ظ

تکنیک های افزایش فروش را از استاد ماهان تیموری بیاموزید

آبان ۲۱, ۱۳۹۶
ساعت ۸:۵۱ ب.ظ

رازهای نهان وب سایت علی بابا در بازارهای جهانی

ساعت ۱۲:۳۵ ق.ظ

طرح کسب و کار یا همان بیزینس پلن را چگونه تهیه کنیم؟

آبان ۲۰, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۲۷ ق.ظ

روش های جدید تبلیغاتی شرکت گوگل

آبان ۱۸, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۲۰ ق.ظ

تاثیر آموزش‌های تیم ماهان تیموری بر موفقیت کسب و کار

آبان ۱۷, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۱۶ ق.ظ

کسب و کارهای زود بازده سال ۲۰۱۷

ساعت ۱:۰۰ ق.ظ

راه اندازی کسب و کار با توصیه های استاد ماهان تیموری

آبان ۱۶, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۰۰ ق.ظ

شگفت انگیزترین بانوان کار آفرین ایران و موفقیت های بزرگ آن ها در کسب و کار

ساعت ۱:۰۴ ق.ظ

درآمدزایی اگر جدی گرفته می شد…

آبان ۱۵, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۰۳ ق.ظ

کسب و کار خانه بازی مخصوص کودکان

آبان ۱۴, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۰۳ ب.ظ

۸ روش بازاریابی رایگان

ساعت ۱۱:۳۷ ق.ظ

آشغال های ذهنت رو دور بریز

ساعت ۱:۰۶ ق.ظ

کارمند چگونه کارآفرین می شود؟

آبان ۱۳, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۱۸ ق.ظ

آموزش در مسیر ثروت است یا ثروت در مسیر آموزش؟

آبان ۱۱, ۱۳۹۶
ساعت ۹:۴۲ ق.ظ

۱۸شغل پر درآمد جهان از نگاه اقتصاد دانان بزرگ

آبان ۱۰, ۱۳۹۶
ساعت ۱:۱۴ ب.ظ

پاسخ به چالش پول نقد