مهمترین نکات برای بازاریابی پارتیزانی

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (No Ratings Yet)
person سینا کنعانیان access_time شهریور ۲۲, ۱۳۹۵ comment ۲ دیدگاه

مدت زمان تخمینی برای مطالعه این مقاله ۶ دقیقه می باشد

مقدمه

خوشنامی و اعتبار تنها  از راه صداقت در بازاریابی پارتیزانی می تواند به سرانجام برسد. بازاریابی پارتیزانی تکیه بر تکرار مراودات برای کسب درامد بالا دارد. بازاریابی پارتیزانی و تئوری ان نخستین بار توسط جی.سی. لوینسون امریکایی به دنیا ارائه شد.

در حالی که پیش از ان نیز به صورت کلاسه بندی نشده مورد استفاده قرار می گرفت; بازاریابی پارتیزانی تلاش میکند با تکیه بر مهارتها و ایده های خلاقانه افراد و با بیرون زدن از قواعد(البته با شناخت قواعد) موفقیت های بیشتری را برای بازاریابان فراهم اورد. بازاریابی پارتیزانی همانگونه که از نامش پیداست; گونه ای از بازاریابی است که نیاز به تفسیر دارد; در کشور ما متاسفانه بازاریابی پارتیزانی به بدی تفسیر شده است و همگان گمان میبرند که این گونه بازاریابی;همان بازاریابی حسینقلی خانی یا بدون استراتژی است!

اما بازاریابی پارتیزانی چیست؟

نخست باید بدانیم پارتیزان کیست؟

پارتیزان جنگ جویی است که تمام تکنیک های پایه جنگ را میداند;انها را اموخته و با تجزیه;تحلیل درست و به جا می داند از کدام استراتژی در کدام زمان استفاده کند.در واقع پارتیزان با اشراف استراتژیک;تلاش بر برتری بر زمان و نفرات را دارد. او میداند که در زمان کوتاهتر باید کارایی بالاتری را از خود ارائه دهد! وبازاریاب پارتیزانی نیز به همین منوال عمل میکند;او تمام دانش پایه بازاریابی را تبدیل به استراتژی می نماید و با تکیه بر مثلث ثروت در فروش و بازاریابی;درامد بالاتری را در زمان کمتری کسب میکند; در حقیقت او به جای فروش زمان برای کسب درامد;به فروش مهارت های فردی می پردازد.

 

۱-متفاوت دیدن بازار کسب:

در بازاریابی پارتیزانی، بازاریابان نوع متفاوتی را از نگاه به بازار ارائه میدهند; ان ها میدانند که چشم ها را باید شست; با نگاه به قوانین برنامه ریزی عصبی- کلامی(ان.ال.پی) ان ها می دانند که اگر کسی کاری را انجام داده است و در ان به موفقیت دست یافته است;ان ها نیز با تبعیت و انجام کارهای مشابه،به نتایج مشابه دست خواهند یافت. ان ها دیدگاه درامدی متفاوتی دارند و میدانند که منابع در بازاریابی نامحدود هستند; و می توان راه های کسب و کار ان ها را با انالیز پارتیزانی شناسایی کرد. ان ها محدودیتی برای کسب منابع برای خود ایجاد نمی کنند. درو واقع ان ها “چشم ها را شسته اند و جور دیگر می بینند”. در بازاریابی پاریتزانی متفاوت دیدن یعنی این که هر تهدیدی قابلیت تبدیل به فرصت دارد;فقط باید راه ان را یافت(یا حتی ساخت!)

در بازاریابی پارتیزانی هدف تکیه بر دارایی های دیگران; و یافتن راه هایی برای فروش محصولات دیگران به دیگران;یکی از مهم ترین راه های ایجاد ارزش افزوده است که با مهارت به دست می اید.

در بازاریابی پارتیزانی ربع چهارم امیخته پارتیزانی(۴پی) و مشخصا تبلیغات از راه صرف منابع مالی بالا انجام نمی شود!

۲-تکیه بر اثرات بلند مدت بازاریابی:

پارتیزان ها می دانند که بازاریابی یک رخداد نیست بلکه یک فرایند است. بازارایابی مثل ریختن اب از یک لیوان . نوشیدن ان نیست; بلکه مثل تهیه نان از گندم می ماند; یعنی برای رسیدن به هدف باید برنامه ریزی و زمان بندی مطلوب داشت،زمان را مدیریت کرد;بخش بندی استراتژی ها را انجام داد;از فرایند پاسداری کرد و در نهایت با پی گیری مطلوب ان را به سرانجام رساند. در بازاریابی پارتیزان;بازاریابان می دانند که نان نیم پز هم حتی نمی تواند اماده خوردن باشد. ان ها از ازمان خود بهره کافی را میبرند،تلاش میکنند تا این فرایند را بهینه کنند; اما در نهایت میدانند که این فراین نیاز به صبر و پی گیری مداوم دارد.

۳-تکیه بر گسترش ارتباطات:

ارتباط موثر یکی از اضلاع مثلث ثروت را می سازد;پس باید ان ها را ایجاد کرد; گسترش داد;و از ان ها پاسداری کرد. فرایند بازاریابی تلفنی بدون ارتباطات مثل یک شوخی بی مزه است که حتی کسی را نخواهد خنداند!

ایجاد ارتباطات با اولویت بندی ان ها بر پایه ارزش افزوده همراه است; به زبان ساده تر اینکه هرچه ارتباطات از دید ریالی ارزشمندتر باشند;نیازمند مراقب بیشتر است،پس اولویت بالاتری را خواهد داشت. مانند گلدان های ارزشمند که هرچه ارزش ان بالاتر باشد; نیازمند مراقبت های بیشتر است;ارتباطات در بازاریابی تلفنی هم اولویت بند می شوند. ارتباطات با ارزش افزوده بالاتر نایاب تر و دور از دسترس تر هستند. برای این کار باید ارتباطات ارزش گذاری مناسبی شوند و بتوان روی ان ها معیار ریالی گذاشت!

۴-تکیه بر مهارت ها:

مهارت پارتیزان های بازاریاب در ایجاد ارتباط با مشتریان; قابلیت بهره مندی از روشهای مذاکره ، مدیریت زمان ،مدیریت هیجانات;کاریزمای ارتباطی و شناخت فرایندهای زبان بدن میتواند برای انها تبدیل به ما به ازای پولی شود. هر چقدر مهارت افراد بالاتر باشد;ارتباطات بهتری خواهند داشت و در زمان و هزینه ها صرفه جویی خواهد کرد; بازاریابی پارتیزانی تلاش دارد که با تکیه بر مهارت ها هزینه ها را کاهش داده، و به کسب درامد بالاتر راه را برای پیشرفت باز نگه دارد.

اما این مهارتها ذاتی هستند یا اکتسابی؟ مهارتهای ارتباطی در فروش صد در صد اکتسابی هستند و مهارتهای بازارایابی علمی وتغییر ناپذیر و بالطبع قابل اکتساب!

 

۵-تکیه بر خلاقیت از نوع قابلیت های فردی گری همل!

 

خلاقیت نیز مانند تمام مهارت ها اکتسابی است نه ذاتی! گری همل نظریه پرداز بزرگ مدیریت اعتقاد دارد که خلاقیت پله پنجم از قابلیت های فردی است. در بازاریابی پارتیزانی نیز خلاقیت عامل تعیین کننده است به شرطی که افراد ابتدای کار; تبعیت محض داشته باشند از روند بازار; هر کسب وکاری قواعد ابتدایی مشخصی داردو بازاریابان پارتیزانی در این گونه از کسب وکار; هم نخست باید از قواعد و قوانین ابتدایی ان تبغیت و پیروی محض داشته باشند. پس از ان باید با تلاش کافی به تخصص در این قواعد برسند و حالا زمان ان فرا میرسد; که نسبت به این قواعد تسلط  کافی را بیابند و ابتکار عمل را به دست بگیرند. پس از این مرحله خلاقیت ها شکوفا میشوند و با تکیه بر ان ها می توان به کسب درامد پرداخت. تعداد کمی از افراد مثل استیو جابز به پله ششم هم می رسند; و می توانند از خلاقیت هم گذر کرده به ساختار شکنی و نواوری برسند.

 

 ۶-در نظر گرفتن ازمون و خطا

 

بازاریابی پارتیزانی;همیشه فرصت ازمون و خطا را برای خود در نظر می گیرد; پارتیزان ها میدانند که هیچ استراتژی خاصی وجود ندارد که صد در صد بهره وری و گارانتی موفقیت داشته باشد; برایان تریسی معتقد است که استراتژی های فروش وبازاریابی که تدوین کرده; نیاز به چهار تا پنج بار اجرای بی پاسخ دارد تا به نتیجه برسد. او در حقیقت معتقد است که باید این مرحله طی شود تا یک استراتژی به مرحله کم پاسخی وارد شود! با طی ازمون وخطا میتوان قوت ها و ضعف های درون سازمانی را به دست اورد با انالیز تهدیدها و فرصت های برون سازمانی;به بهترین استراتژی دست یافت! اگر فکر می کنید که ایده های نو شما در بازاریابی پاریتزانی نیازی به ازمون و خطا ندارد; وبازار برای ان ها فرش قرمز پهن کرده;یا اگر صبر پی گیری ازمون وخطا را ندارید;بازاریابی پاریتزانی برای شما توصیه نمی شود!

۷-اعتبار

خوشنامی و اعتبار تنها  از راه صداقت در بازاریابی پارتیزانی می تواند به سرانجام برسد. بازاریابی پارتیزانی تکیه بر تکرار مراودات برای کسب درامد بالا دارد. هدف باید مثل تمام اجزای فروش بازاریابی ایجاد بهبود در سبک زندگی افراد باشد; این کار به ایجاد ثروت در این بازاریابی کمک میکند. به طور متوسط هر مشتری راضی; با خود سه مشتری بدون ازمون و نیاز به صرف انرژی بالا همراه می اورد واین یعنی استخدام بازاریابان مبلغ; به بیان ساده تر مشتریان ما می توانند در حکم بازاریابان بدون درامد برای ما بازاریابی نمایند; و این یعنی گسترش زنجیره طلایی فروش از طول و عرض! حالا شما بگویید ایا این امر بدون داشتن اعتبار امکان پذیر خواهد بود؟

۸-تکیه بر مشتری  نه محصول!

در بازاریابی پارتیزانی به عقیده بزرگان فروش باید”برای مشتریان خود کالایی بیابیم نه برای محصولات خود مشتری”.

در حقیقت در این گونه بازاریابی باید تکیه بر شناسایی نیازهای مشتریان در ارتباط باشیم و برای رفع نیاز ان ها راه حلی بیابیم که علاوه بر رفع نیاز،بهبود سبک زندگی و کاهش هزینه ها را در بر داشته باشد. بازاریابان پارتیزانی باید هزینه های نگهداری کالا را کاهش داده و با دور زدن حلقه های واسط برای مشتریان خود محصولات مقرون به صرفه ای را تهیه نمایند و این یعنی تکیه بر مشتری و نه محصول!

نتیجه گیری

در پایان به این نتیجه می رسیم که ما باید زوایای مختلف بازاریابی پارتیزانی را به خوبی شناسایی کرده تا در مواقع اضطراری بتوانیم بهترین استراتژی را اتخاذ نماییم

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری

نویسنده: ماهان تیموری – سینا کنعانیان

ارائه دهنده ی آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی و بازاریابی دیجیتال

برای دانلود PDF مقاله روی لینک زیر کلیک نمایید

 

با عرض پوزش تصویر فایل دانلود درست بارگذاری نشده است

  1. صادقی محسن گفت:

    سلام خیلی جالب بود البته همه فوت کوزه گری رو دیدم
    عینک و ساعت خیلی عالی بود اگه دو هفته پیش این رو دیده بودم حتما خیلی به نفعم بود چون مبل خریدم خخخخ
    سایت خوبی دارید ولی محتوا فوت کوزه گریتون خیلی کمه

  2. حمید گفت:

    سلام. مقاله تون اصلا کاربردی نیست و نمود واقعی نداره.

مشاهده همه دیدگاه ها
تا کنون 2 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است.
ارسال دیدگاه
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram
آذر ۲, ۱۳۹۶
ساعت ۱۲:۲۴ ب.ظ

چگونه در عرض ۳ سال میلیاردر شدم (قسمت دوم)

آذر ۱, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۲۵ ب.ظ

سنگ فرش هر خیابان از طلاست ، ثروت در همین نزدیکی است

ساعت ۱:۰۷ ق.ظ

این ۲۰ قانون چک را اگر ندانیم چه می شود؟

آبان ۳۰, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۳۱ ب.ظ

آموزش اصل حیاتی موفقیت در کسب و کار و زندگی

ساعت ۲:۵۰ ب.ظ

چگونه در عرض ۳ سال میلیاردر شدم

ساعت ۱۰:۴۵ ق.ظ

نقش خانواده ها در افزایش هوش مالی فرزندان خود

ساعت ۹:۱۴ ق.ظ

مصاحبه با برندگان چالش ۲۰۰ میلیونی

ساعت ۱:۰۲ ق.ظ

اصول چک که از آنها بی خبریم!

آبان ۲۹, ۱۳۹۶
ساعت ۷:۳۸ ب.ظ

مدیر موفق و چگونگی رفتار با کارمندان در جهت سودآوری بیشتر

ساعت ۱:۰۶ ق.ظ

چند رسانه تبلیغاتی را می شناسید؟

آبان ۲۸, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۱۵ ق.ظ

بایدها و نباید های شراکت در کسب و کار

آبان ۲۷, ۱۳۹۶
ساعت ۱۲:۲۲ ب.ظ

بازخورد مستند کارآفرین ۱۵ ساله

ساعت ۱۰:۴۱ ق.ظ

گرفتن سود بانکی، منفعت یا خطر

آبان ۲۵, ۱۳۹۶
ساعت ۵:۲۰ ب.ظ

مستند کارآفرین ۱۵ ساله

ساعت ۱۱:۳۸ ق.ظ

جنجال آموزش در مسیر کسب ثروت

ساعت ۱۲:۰۳ ق.ظ

تئوری بز و تبلیغات در پیشرفت کسب و کار

آبان ۲۴, ۱۳۹۶
ساعت ۷:۳۲ ب.ظ

کسب و کار فوتبالیست های موفق دنیا

آبان ۲۳, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۰۵ ق.ظ

غلبه شعار بر شعور

ساعت ۱:۰۰ ق.ظ

۵ راهکار افزایش درآمد برای هوشیاران مالی

ساعت ۱۲:۴۷ ق.ظ

۲۰ هنری که در دنیا بیشترین درآمدزایی را دارند

آبان ۲۲, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۰۷ ق.ظ

راهکارهای خودباوری ، فردایت را بساز

ساعت ۱۲:۰۳ ق.ظ

تکنیک های افزایش فروش را از استاد ماهان تیموری بیاموزید

آبان ۲۱, ۱۳۹۶
ساعت ۸:۵۱ ب.ظ

رازهای نهان وب سایت علی بابا در بازارهای جهانی

ساعت ۱۲:۳۵ ق.ظ

طرح کسب و کار یا همان بیزینس پلن را چگونه تهیه کنیم؟

آبان ۲۰, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۲۷ ق.ظ

روش های جدید تبلیغاتی شرکت گوگل