هدف گذاری موثرترین راه افزایش انگیزه

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (1 votes, average: 5٫00 out of 5)
person رضا عبدالوهابی access_time شهریور ۱۳, ۱۳۹۶ comment ۴ دیدگاه

هدف گذاری ارتباط مستقیم با افزایش انگیزه دارد و کمک می کند تا ما مدیریت زمان را به دست بگیریم. باید بدانیم که یک هدف متعالی دارای چه ویژگی هایی می باشد و تکنیک های هدف گذاری کدامند. هنگامی که برای انجام کار مسیری را مشخص می کنیم مطمئناً آن مسیر لحظه به لحظه ما را به مقصدمان نزدیکتر می کند. و رسیدن به هدف راحت تر میسر می شود. 

 

“چگونه بدانیم هدف ما چیست؟”

 

تقریباً همیشه این سؤال از من پرسیده می شود. افرادی که گرفتار هستند و راه خود را گم کرده اند، این سؤال را در ذهن دارند. من هم یکی از آن افراد بودم. در جامعه ای که خواستار تصمیم گیری فوری ما در مورد آینده مان است، افراد مشغول شغل هایی هستند که از آن متنفرند و در زندگی هیچ اشتیاقی ندارند. و از همه مهمتر نمی توانند اشتباهات خود را در برنامه ریزی ها بپذیرند. آنها نمی توانند از شغل خودشان استعفا دهند و دنبال شغل رویایی خود بروند.

حقیقت در مورد مسیر هدف:

 

بسیاری از مردم (حتی شما ممکن است یکی از آنها باشید) کارها و اهداف خود را به زمان دیگری و به اصطلاح بعداً موکول می کنند. هدف ما هرگز عملی نخواهد شد چون همیشه در حال به تأخیر انداختن آن هستیم. کار را برای یک روز دیگر عقب میاندازیم. سپس یک روز دیگر و … . حقیقت این است که “فردا” تبدیل می شود به ۱۰ سال بعد، ولی هنوز ما هیچ اقدامی نکردیم. 

تا روزی به پشت سر خود نگاه می کنید و متوجه می شوید هیچ تغییری در زندگی شما رخ نداده است. هیچ اقدامی نکردید و به هیچ هدفی هم نرسیده اید. اعتماد به نفس شما به شدت پایین می آید و قدرت انجام کار از شما گرفته می شود. 

چندی بعد متوجه خواهید شد که در همان شغلی که از آن متنفر بودید همچنان مشغول به کار هستیدو دیگر انگیزه ای برای صبح از خواب بیدار شدن هم ندارید. در بعضی از موارد حتی ممکن است شغل خوبی هم داشته باشید ولی هنوز حسی در درون شما وجود دارد که از کارتان راضی نیستید. 

شما سزاوار بهترین ها هستید، زندگی شما در حال پایان یافتن نیست بلکه تازه شروع شده. زمان آن رسیده که تغییری در زندگی خودتان ایجاد کنید.

 

ویژگی های هدف گذاری:

 

ویژگی های هدف گذاری

 

اولین ویژگی هدف:

 

اولین ویژگی اهداف این است که آنها باید متعالی باشند به این معنا که باید هر لحظه باعث رشد و شکوفایی ما شوند. وقتی بخواهیم هدفی را مشخص کنیم لازم است به آینده آن هدف فکر کنیم. مثلاً اگر هدفتان مهاجرت به یک کشور خارجی باشد، بعد از رسیدن به آنجا متوجه خواهید شد که تمام مسائل کوچک در نظر شما بی ارزش خواهند شد و دیگر جذابیتی برای شما نخواهد داشت. در این لحظه می فهمیم که هدف را درست انتخاب نکردیم چون به آینده آن دقیق فکر نکرده بودیم.

هدف متعالی در واقع پیش بینی درست در مورد آینده است. هدفی متعالی است که وقتی به آن فکر می کنید اشتیاقتان برای رسیدن به آن بیشتر شود.

 

دومین ویژگی هدف:

 

دومین ویژگی برای تعیین اهداف اولویت بندی می باشد. به این معنا که ما باید ضرورت ها و علایق خود را شناسایی کنیم به عبارت ساده تر یعنی به هر چیزی در زمان و مکان مخصوص به خودش پرداخته شود.

برای کارآفرینان مخصوصاً آنهایی که کار خود را به تازگی شروع کرده اند، اولویت بندی یکی از مهمترین اصول است. و اصولی ترین اولویت بندی برای انها مربوط به زمان و پول است. برای انجام صحیح این کار چند نکته را باید در نظر داشته باشید:

  • کارهای خود را بصورت یک لیست مرتب کنید و طبق اهمیت آنها را ترتیب و اولویت دهید. کارهای مهم و ضروری اول از همه انجام شود و طبیعتاً کارهای غیر ضروری در آخر قرار میگیرند.
  • بر روی اهدافی تمرکز کنید که منجر به رشد شما شود. شاید در لیست کارهای شما ۵۰ کار وجود داشته باشد اما تنها ۱۰ مورد از آنها مطمئناً موجب رشد شما و کسب و کار شما می شود. بهتر است همان ۱۰ کار در اولیت اصلی قرار بگیرند.
  • کمال گرایی را فراموش کنید. برای بسیاری از کارافرینان رها کردن مسائل بصورت ناتمام کار بسیار دشواری است. آنها تمایل دارند که همه کارها و همه اهداف بصورت کامل محقق شود. و در این راه گاهی اوقات همه چیز طبق انتظار آنها پیش نمی رود.

 

سومین ویژگی هدف در هدف گذاری:

 

سومین ویژگی هدف عقلانی و منطقی بودن آن است. بدین صورت که در زمان تعیین هدف باید به دو مسئله دقت داشته باشیم شامل محتوا و زمان رسیدن به هدف. 

نکته حائز اهمیت این است که هدف باید به واقعیت نزدیک باشد و بر اساس امکانات ما برنامه ریزی شود. اگر در تعیین اهداف خود رؤیا پردازی کنید و ذهنتان درگیر هزار و یک مسئله باشد در تعیین هدف و از همه مهمتر برنامه ریزی برای آن ضعیف عمل خواهید کرد.

مثلاً یک شهروند اروپایی هیچگاه نمی تواند این هدف را داشته باشد که رئیس جمهور امریکا شود چون جزء قوانین آن کشور نیست.

 

 

چهارمین ویژگی هدف در هدف گذاری:

 

هدف باید دارای کیفیت و کمیت باشد. به این معنا که باید تعیین کنیم با چه کیفیتی و چه زمانی به آن دست پیدا خواهیم کرد و این هم جزو برنامه ریزی و اولیت بندی اهداف برای راحت تر رسیدن به آنها است. مثلاً اگر خرید یک ماشین مد نظر ما بود باید تمام ویژگی ها اعم از نوع کمپانی، مشخصات ظاهری و مشخصات فنی را تعیین کنیم حتی سیستم صوتی آن را حتما مشخص کنیم که چه زمانی به آن دست پیدا خواهیم کرد.

 

پنجمین ویژگی هدف در هدف گذاری:

 

هدف را باید مکتوب کرد که از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. چرا باید اهدافمان را روی کاغذ بنویسیم ؟ یکی از مزیت های نوشتن هدف روی کاغذ این است که اشکالات هدف را بسیار راحت تر شناسایی خواهیم کرد نسبت به زمانی که فقط در ذهنمان است. درست مانند نوشتن یک نامه تا زمانی که در ذهن ما است متوجه اشکالات آن نمی شویم به محض نوشته شدن روی کاغذ اشکالات موجود را خواهیم یافت. مطمئنا اگر کتابهای مختلفی راجع به هدف مطالعه کنید یک نقطه مشترک در تمام آنها وجود دارد و آن هم نکته نوشتن هدف روی کاغذ می باشد. در مقاله بعدی با ۵ ویژگی مهم دیگر از ویژگی های هدف آشنا خواهید شد.

 

نتیجه گیری:

هدف گذاری باعث تمرکز ذهن روی رسیدن به هدف می شود و درنتیجه ی این تمرکز حواس بهره وری کار ها را افزایش می دهد و به دنبال آن اعتماد به نفس هم خواهد آمد.در ضمن یک هدف گذاری خوب باید دارای ویژگی های زیر شامل:

۱-متعالی -۲-الویت بندی شده -۳-منطقی -۴-دارای کیفیت و کمیت -۵-مکتوب باشد.

 

 

  1. حسن فکری گفت:

    بسیار مهمه این موضوع

  2. Roshanaa گفت:

    معجزه ی هدف گذاری رو دیدم من..هدفگذاری من روی ۱۰ برابر درامد سال قبل بود که ۴ برابرش محقق شد

    • hosseinkhany گفت:

      در هدف گذاری حتما به ویژگی های هدف توجه داشته باشید. و باید هدف نه خیلی بزرگ انتخاب شود و نه خیلی کوچک.

  3. Yori گفت:

    ممنون از مقاله خوبتون

مشاهده همه دیدگاه ها
تا کنون 4 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است.
ارسال دیدگاه
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram
آذر ۱, ۱۳۹۶
ساعت ۱:۰۷ ق.ظ

این ۲۰ قانون چک را اگر ندانیم چه می شود؟

آبان ۳۰, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۳۱ ب.ظ

آموزش اصل حیاتی موفقیت در کسب و کار و زندگی

ساعت ۲:۵۰ ب.ظ

چگونه در عرض ۳ سال میلیاردر شدم

ساعت ۱۰:۴۵ ق.ظ

نقش خانواده ها در افزایش هوش مالی فرزندان خود

ساعت ۹:۱۴ ق.ظ

مصاحبه با برندگان چالش ۲۰۰ میلیونی

ساعت ۱:۰۲ ق.ظ

اصول چک که از آنها بی خبریم!

آبان ۲۹, ۱۳۹۶
ساعت ۷:۳۸ ب.ظ

مدیر موفق و چگونگی رفتار با کارمندان در جهت سودآوری بیشتر

ساعت ۱:۰۶ ق.ظ

چند رسانه تبلیغاتی را می شناسید؟

آبان ۲۸, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۱۵ ق.ظ

بایدها و نباید های شراکت در کسب و کار

آبان ۲۷, ۱۳۹۶
ساعت ۱۲:۲۲ ب.ظ

بازخورد مستند کارآفرین ۱۵ ساله

ساعت ۱۰:۴۱ ق.ظ

گرفتن سود بانکی، منفعت یا خطر

آبان ۲۵, ۱۳۹۶
ساعت ۵:۲۰ ب.ظ

مستند کارآفرین ۱۵ ساله

ساعت ۱۱:۳۸ ق.ظ

جنجال آموزش در مسیر کسب ثروت

ساعت ۱۲:۰۳ ق.ظ

تئوری بز و تبلیغات در پیشرفت کسب و کار

آبان ۲۴, ۱۳۹۶
ساعت ۷:۳۲ ب.ظ

کسب و کار فوتبالیست های موفق دنیا

آبان ۲۳, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۰۵ ق.ظ

غلبه شعار بر شعور

ساعت ۱:۰۰ ق.ظ

۵ راهکار افزایش درآمد برای هوشیاران مالی

ساعت ۱۲:۴۷ ق.ظ

۲۰ هنری که در دنیا بیشترین درآمدزایی را دارند

آبان ۲۲, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۰۷ ق.ظ

راهکارهای خودباوری ، فردایت را بساز

ساعت ۱۲:۰۳ ق.ظ

تکنیک های افزایش فروش را از استاد ماهان تیموری بیاموزید

آبان ۲۱, ۱۳۹۶
ساعت ۸:۵۱ ب.ظ

رازهای نهان وب سایت علی بابا در بازارهای جهانی

ساعت ۱۲:۳۵ ق.ظ

طرح کسب و کار یا همان بیزینس پلن را چگونه تهیه کنیم؟

آبان ۲۰, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۲۷ ق.ظ

روش های جدید تبلیغاتی شرکت گوگل

آبان ۱۸, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۲۰ ق.ظ

تاثیر آموزش‌های تیم ماهان تیموری بر موفقیت کسب و کار

آبان ۱۷, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۱۶ ق.ظ

کسب و کارهای زود بازده سال ۲۰۱۷