با عرض پوزش تصویر خلاقیت و نوآوری در کارآفرینی به درستی بارگزاری نشد

خلاقیت و نوآوری در کارآفرینی

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (No Ratings Yet)
person عباس حبیبی access_time آبان ۴, ۱۳۹۵ remove_red_eye 458 مشاهده comment ۱ دیدگاه

                       مدت زمان مطالعه ی تخمینی مقاله ی خلاقیت و نوآوری در کارآفرینی ۲ دقیقه می باشد 

مقدمه :

خلاقیت و نوآوری در کارآفرینی ، امروزه جامعه نیازمند آموزش مهارت هایی است که با کمک آن بتواند با توسعه علم و فناوری به پیش برود .هدف باید پرورش انسان هایی باشد که بتوانند با مغری خلاق با مشکلات روبرو شده و به حل آنها بپردازند. به گونه ای که انسان ها بتوانند به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و با بهره گیری از دانش جمعی و تولید افکار نو مشکلات را ازمیان بردارند .امروزه مردم ما نیازمند آموزش خلاقیت هستند که با خلق افکار نو به سوی یک جامعه سعادتمند قدم بردارند .

مقاله خلاقیت و نوآوری در کارآفرینی را در ادامه بخوانید 

تعریف خلاقیت :

خلاقیت یعنی تلاش برای ایحاد یک تغییر هدفدار در توان اجتماعی یا اقتصادی سازمان ، خلاقیت به کارگیری توانایی های ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید است .

مراحل تفکر خلاق :

ایجاد و پرورش ابداع خلاقیت ، معمولا دارای مراحلی است که نه بعنوان یم روش علمی و فرموله شده بلکه به بعنوان یک راهنما می تواند برای افراد در همه جا مفید باشد .

اسبورن فرایند خلاق حل مسائل را شامل سه مرحله اصلی می دانست :

۱-حقیقت یابی

۲-ایده یابی

۳-راه حل یابی

۱-عناصر خلاقیت :

خلاقیت دارای عناصر و اجزایی است که باهم خلاقیت را می سازند و بین آنها تعامل و ارتباط برقرار است .

۲-انگیزه :

خلاقیت ارتباط بسیار نزدیکی با انگیزه دارد . انگیزه را می توان نیروی محرک فعالیت های انسانی و قوه جریان خلاقیت او دانست . انگیزه را به موتور و فرمان خودرو  تشبیه کرده اند . در این مقایسه نیروی ذهنی انسان و تعیین جهت آن مفاهیم عمده انگیزه هستند زندگی افراد بسیار خلاق این نکته را تاکید می کند که آنها برای عرضه ی کارهای اصیل انگیزه عالی دارند .

۳-استعداد :

یکی ازعوامل مهم سازنده خلاقیت استعداد است . افرادی که از استعداد ذهنی مناسب و معمول برخوردار نباشند. در اصل آمادگی ارائه ی ایده های نو و خلاق را ندارند .

در بحث خلاقیت هرچند گفته می شود که هوش بالا چندان تاثیری در خلاقیت ندارد اما وجود هوش متوسط لازمه خلاقیت و نوآوری است .

۴-تلاش و پشتکار :

هیچ پدیده ای را در زمینه خلاقیت و نوآوری نمی توان جانشین پشتکار مداوم کرد . پشتکار یعنی انجام هر تعهدی تلاش و کوششی پی گیر داشتن با وجود موانع و مشکلات با وجود موانع و مشکلات هدفی را به طور دائم و خستگی ناپذیر ادامه دادن .

سخت کوشی در خلاقیت به حدی مهم است که گفته اند که تنها ده درصد از خلاقیت ناشی از الهام و نود درصد حاصل از تلاش و کوشش است .

۵-دانش و اطلاعات :

دانش و اطلاعات یکی از عوامل اساسی خلاقیت و در واقع ماده خام آن بشمار می آید . اگر یک قطب خلاقیت را جریان و فعالیت ذهنی بدانیم ،قطب دیگر آن معلومات و اطلاعات از اشیاء و امور است .

۶-تجربه :

تفکر خلاق در خلاء صورت نمی گیرد و به هر شکلی و نوعی که باشد از شرایط و موفقیت هایی متاثر می شود . یکی از این شرایط تجربه است . تجربه شامل مجموعه ای از اندوخته ها و برداشت های ذهنی است که در ارتباط با محیط حاصل می شود .

۷-تصور و خیال :

پایه و اساس تفکر خلاق تصور و خیال است ، همه ما توانایی ایحاد تصورات مختلف را در ذهن خود داریم . با تجسم خلاق می توان تصویر خلاقیت و موفقیت را ایجاد کرد می توان تصویر ذهنی حاکی از موفقیت ها را عملا به موفقیت تبدیل کرد ،تفکر خلاق در حقیقت شکل عالی تخیلات آزاد است .

ویژگی های افراد خلاق :

۱- سلامت روانی و ادراکی :

توانایی ایجاد تعداد زیادی ایده بطور سریع

۲-انعطاف پذیری ادراک:

توانایی دست کشیدن از یک قاعده و چارچوب ذهنی

۳-ابتکار:

توانایی در ایجاد و ارائه پیشنهادهای جدید

۴- ترجیح دادن پیچیدگی نسبت به سادگی:

توجه کردن و در نظر گرفتن چالش های جدید مسائل پیچیده .

۵- استقلال رای و داوری :

متفاوت بودن از همکاران در ارائه نظرات و اندیشه های نو ، عده ای از روانشناسان ویژگی های افراد خلاق را به صورت زیر دسته بندی می کنند:

۱-خصوصیات فردی :

کنجکاوی، دادن ایده های زیادی درباره ی یک مساله ، ارائه ایده های غیرعادی،توجه جدی به جزئیات ،دقت و حساسیت نسبت به محیط به خصوص به نکاتی که در نظر دیگران عادی به شما می روند .

۲-خصوصیات عاطفی:

آرامش و آسودگی خیال ، شوخ طبعی ، علاقه به سادگی بی تکلفی در نوع لباس و جنبه های گوناگون زندگی ، دلگرمی و امید به آینده توانایی برقراری ارتباط عمیق و صمیمانه با دیگران اعتماد به نفس و احترام به خود شهامت.

۳-خصوصیات اجتماعی :

پیش قدمی در قبول و رویارویی با مسائل مسئولیت پذیری توانایی سازمان دادن به فعالیت های گوناگون قدرت جلب حس اعتماد و اطمینان دیگران .

نتیجه گیری :

همه سازمانها برای بقا نیازمند اندیشه های نو و نظرات تازه اند. ایده های خلاقانه  و ایده های نو چنان به هم درآمیخته اند که ارائه تعریف مستقلی از هرکدام دشوار است. خلاقیت، پیدایی و تولید یک اندیشه و فکر نو است درحالی که نوآوری عملی ساختن آن اندیشه و فکر است. 
برای آنکه ایده جدیدی خلق شده و توسعه یابد، باید نیروهای پیش برنده بر نیروهای بازدارنده غلبه کنند و شرایط به گونه ای باشد که نیروهای پیش برنده ما را به سوی نظر و شیوه جدید رهنمون گردد.

 

با تشکر از توجه شما امیدواریم از مقاله خلاقیت و نوآوری در کارآفرینی لذت برده باشید .

نویسنده : عباس حبیبی – ماهان تیموری

  چنانچه موفق به اتمام مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید ، به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید .

 

دانلود PDF این مقاله 

با عرض پوزش تصویر فایل دانلود درست بارگذاری نشده است

دانلود مقاله خلاقیت و نوآوری در کارآفرینی 

تیم آموزشی ماهان تیموری

ارائه دهنده آموزشهای : کسب و کار ، کارآفرینی ، کسب و کار اینترنتی

  1. Zahra soleymani گفت:

    سلام.
    خیلی عالی بود،تشکر و سپاس‌.

تا کنون 1 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است.
ارسال دیدگاه

6 + 18 =

ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram
اسفند ۸, ۱۳۹۵
ساعت ۱۰:۴۲ ق.ظ

کسب و کار تولید لیوان کاغذی

اسفند ۷, ۱۳۹۵
ساعت ۱۰:۴۰ ب.ظ

ویدیو وال ها ، یک دیوار تبلیغاتی

اسفند ۶, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۴۰ ب.ظ

ایده هایی ناب برای شروع به کار

اسفند ۵, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۳۰ ب.ظ

تبلیغات در توالت های عمومی ، تبلیغاتی خنده دار

ساعت ۹:۲۶ ق.ظ

۱۰ ایده خیلی خوب برای استارت اولیه

اسفند ۳, ۱۳۹۵
ساعت ۹:۵۶ ب.ظ

درِگوشی از تبلیغات کلیکی

اسفند ۲, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۱۴ ب.ظ

تابلوهای دیجیتالی تبلیغاتی ، ریش و قیچی دست خودتان

اسفند ۱, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۰۹ ب.ظ

با تبلیغات در سینما ، روی پرده بروید

ساعت ۱۲:۵۰ ب.ظ

پیش بینی آینده املاک (ماهان تیموری – حقیقت طلب)

ساعت ۹:۳۶ ق.ظ

کسب و کار خلبانی

بهمن ۳۰, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۵۱ ب.ظ

تبلیغات موبایلی ، با مشتری حرف بزنید

بهمن ۲۹, ۱۳۹۵
ساعت ۹:۵۴ ب.ظ

ایده یابی برای هرکسی ممکن است

ساعت ۱۲:۳۹ ب.ظ

آشنایی با روانشناسی مذاکره چاشنی پولسازی در بازاریابی

بهمن ۲۸, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۲۲ ب.ظ

بازاریابی با پادکست ، راحت شیپور بزنید

بهمن ۲۷, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۰۰ ب.ظ

بازاریابی شبکه های اجتماعی ، شاخه دار شوید

بهمن ۲۶, ۱۳۹۵
ساعت ۱۰:۴۴ ب.ظ

با تبلیغات در مجلات ، اسکناس ها را ورق بزنید

بهمن ۲۵, ۱۳۹۵
ساعت ۵:۲۳ ب.ظ

کار افرینی فقط با یک ایده شروع می شود

بهمن ۲۴, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۳۴ ب.ظ

آیا از اسرار یواشکی کارت ویزیت حرفه ای چیزی میدانید؟؟؟

ساعت ۲:۱۲ ب.ظ

کسب و کار CD و DVD

ساعت ۱۰:۰۹ ق.ظ

پاسخ به چالش صد میلیونی هوش مالی در املاک

بهمن ۲۳, ۱۳۹۵
ساعت ۱۰:۱۷ ب.ظ

تبلیغات با همایش ، رزمایش برتری

بهمن ۲۲, ۱۳۹۵
ساعت ۹:۴۳ ب.ظ

کسب ثروت با ایده پردازی خلاقانه

بهمن ۲۱, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۱۱ ب.ظ

قرعه کشی و اهدای جوایز ، خود را به صدر برسانید

بهمن ۲۰, ۱۳۹۵
ساعت ۱۰:۴۰ ب.ظ

بازاریابی با تلفن ، صدای مشتری را از نزدیک بشنوید

بهمن ۱۹, ۱۳۹۵
ساعت ۱۰:۴۵ ب.ظ

بازاریابی چریکی ، مشتری را شگفت زده کنید