استراتژی رقابتی در مدیریت بازاریابی

در: آموزش بازاریابی | در تاریخ: ۰۵ آبان ۹۵
مدت زمان تخمینی برای مطالعه این مقاله ۳ دقیقه می باشد

مقدمه

در این مقاله به موضوع تاکتیک های استراتژی رقابتی در مدیریت بازاریابی از دو دیدگاه کاتلر و پورتر پرداخته می شود. استراتژی رقابتی به بیان راهکارهایی برای رقابت در بازار می پردازد.  مطالعات نشان می دهد که نیمی از تصمیمات اتخاذ شده در سازمان به خاطر تاکتیک های ضعیف با شکست مواجه شده اند. تاکتیک یک طرح عملیاتی ویژه است که نشان می دهد مدیریت بازاریابی چگونه می تواند از استراتژی های موجود برای تحقق اهداف سازمان استفاده کند. بنابراین تاکتیک عامل ربط بین دو مرحله تدوین و اجرای استراتژی ها می باشد. تاکتیک رقابتی بیانگر این موضوع است که یک شرکت چطور می تواند در یک صنعت خاص رقابت کند.

 

استراتژی رقابتی پورتر و تاکتیک های آن در مدیریت بازاریابی

•    تاکتیک زمانی

با مدیریت زمان مشخص می کند که ما باید چه زمانی به رقابت بپردازیم، یکی از راه های آن پیش قراول بودن می باشد. عرضه محصول جدید یا فروش محصول در یک بازار جدید که پیشینه قبلی برای آن نبوده است، موجب می شود سهم بزرگی از بازار کسب و کار را در اختیار داشته باشیم.

•    موقعیت بازار

مشخص می کند که ما باید به چه صورتی رقابت کنیم، این امر می تواند به صورت تهاجمی یا تدافعی باشد.

استراتژی رقابتی

•    حمله تهاجمی و اقسام آن در استراتژی رقابتی

تهاجم معمولا در محدوده بازار رقیب اجرا می شود

•    حمله از جلو

شرکت حمله کننده معمولا در هر زمینه ای با رقیب خود به صورت شاخ به شاخ به رقابت می پردازد. از جمله سر قیمت ها، کانال های توزیع

•    حمله به نقاط ضعف

ممکن است شرکت حمله کننده به جای حمله به نقاط قوت حریف در نقاطی سرمایه گذاری کند که شرکت رقیب در آن نقاط ضعیف ظاهر شده است

•    شبیخون

در این تاکتیک برای گرفتن بازار حریف، شرکت محصولی را ارائه می دهد که مشابه کالای رقیب نمی باشد، ولی موجب کنار زدن رقیب از رقابت می شود

•    جنگ چریکی

ممکن است شرکت به  جای حمله های پرهزینه و زمانبر به صورت چریکی عمل کرده و به حریف ضربه بزند. در این تاکتیک بر مبنای حملات کوچک و فشار بر بخش های مختلف بازار رقیب می باشد.

•    تاکتیک دفاعی

منظور از تاکتیک دفاعی، پایین آوردن احتمال حمله رقیب، کم کردن حملات رقیب یا کاهش شدت حملات می باشد

•    ایجاد موانع ساختاری

مطابق نظریه پورتر راه های حمله را مسدود می کند، برای اینکار می توانیم طیف وسیعی از محصولات خود را در بازار ارائه دهیم. همچنین می توان به پیش بینی حمله های احتمالی پرداخته و راه های مقابله به مثل با حملات را قبل از حمله به اجرا در بیاوریم. با کاهش انگیزه از رقیب نیز می توانیم احتمال حمله را کاهش دهیم. مثلا یک شرکت قیمت های خود را پایین نگه می دارد و سعی در پایین آوردن قیمت اولیه برای خود می کند، در این صورت شرکت های رقیب ورود به این بازار را سود آور نمی بینند.

تاکتیک رقابتی فیلیپ کاتلر

فیلیپ کاتلر شرکت ها را به دو قسمت رهبران بازار و دنباله رو ها تقسیم میکند.

•    رهبران بازار

رهبران بازار که بیش از ۵۰ درصد سهم بازار ما را در اختیار دارند. یعنی بررسی بازاری که ما عمده محصولات سازمان خود را در آن به فروش می رسانیم.
برای حمایت از رهبران بازار می توانیم به بسط و گسترش بازار خود، افزایش مشتریان محصول و ترغیب خریداران قبلی برای خرید محصول بیشتر بپردازیم
همچنین باید به دفاع از موقعیت فعلی خود بپردازیم ، با ارائه خدمات مناسب این کار امکان پذیر خواهد بود.

•    دنباله رو ها

دنباله رو ها بازار های اولویت دوم ما هستند که محصول ما سهم کمتری در آن دارد. سازمان های رقیب تلاش دارند بازار ما را در اختیار بگیرند و مدام در آن در تکاپو جنب و جوش هستند. یکی از راه کارهای مقابله با این سازمان ها انحصاربازار از طریق اشباع انواع محصولات خود درآن بازار می باشد. همچنین فراموش نکنیم که این بازار ها اولویت دوم ما هستند و گاهی لازم است از این بازار ها کناره گیری کرده، و روی آنها متمرکز نشویم

نتیجه گیری

این مقاله در خصوص تاکتیک های استراتژی رقابتی در مدیریت بازاریابی مطرح شد. برای اینکه سازمان بتواند بهترین عملکرد را از خود به نمایش بگذارد، می بایست به دقت بازار را مورد ارزیابی قرار دهد و استراتژی های رقابتی مناسب برای مقابله با رقبا را اتخاذ نماید، اگر این کار به درستی صورت نپذیرد علاوه بر اینکه سهم زیادی از بازار را از دست می دهد حتی ممکن است به حذف شرکت از دنیای تجارت نیز بیانجامد.مدیران بازاریابی باید در نظر داشته باشند زمانی برند شرکت در بازار کسب و کار و در سطح جامعه مطرح می شود و بر دارایی ها و ثروت شرکت افزوده می شود که آنان بتوانند به درستی مدیریت زمان کرده و نیز استراتژی هایی جهت نحوه ارتباط با مشتری داشته باشند تا بتوانند پاسخگوی نیاز مشتریان باشند.

 

این مطلب را حتما بخوانید :  بازاریابی چیست
چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

 

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری
نویسنده: ماهان تیموری – صابر خلیلی

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، آموزش مدیریت سایت

 

برای دانلود PDF این مقاله روی لینک زیر کلیک نمایید

 

با عرض پوزش تصویر فایل دانلود درست بارگذاری نشده است

شما میتوانید این مقاله را در شبکه های اجتماعی زیر به اشتراک بذارید:

دیدگاه ها

هنوز هیچکس برای این نوشته دیدگاه نگذاشته است. اولین نفری باشید که دیدگاه میگذارید.
هنوز دیدگاهی نوشته نشده است. شما اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*

ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram