مزیت رقابتی

مزیت رقابتی ، تسخیر جایگاه ذهن مشتریان

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (1 votes, average: 5٫00 out of 5)
person صابر خلیلی access_time دی ۱۴, ۱۳۹۵ remove_red_eye 296 مشاهده comment بدون دیدگاه

مدت زمان تخمینی برای مطالعه این مقاله ۵ دقیقه می باشد

مقدمه

مزیت رقابتی مهمترین عاملی است که در استراتژی کسب و کار باید به آن توجه کرد. داشتن مزیت رقابتی خوب ما را از رقیبان متمایز خواهد کرد. در مقاله قبلی استراتژی کسب و کار دیدبانی رقبا را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم، در کسب و کار باید همه ی رقیبان خود را زیر نظر داشته باشیم و تا از گردونه کسب درآمد باز نمانیم. حال باید رقبا را تحلیل کنیم.

پیرامون تحلیل رقبا

نقاط قوت و ضعف

جمله ی معروفی که در تحلیل رقبا وجود دارد این است که همواره هرکسی از شما موفق تر است چیزی را می داند که شما نمی دانید. نقاط قوت و ضعف رقبای خود را مدام مورد بررسی قرار دهید و تجزیه و تحلیلی کنید. اگر قوت های آنان را پیدا کردید، آن را در خود تقویت کنید و از روی نقاط ضعف رقبای خود بتوانید مشکلات خود را تشخیص دهید.

تازه واردها

هیچگاه تازه وارد ها را دست کم نگیرید، تازه وارد ها خطرناک ترین رقبای ما می باشند، زیرا آنان هم از انگیزه ی بالایی برخوردار می باشند و هم چیزی برای از دست دادن ندارند و به راحتی دست به ریسک هایی می زنند که ما به خاطر مطرح بودن برند خود نمی توانیم آنان را مرتکب شویم. اشخاص و شرکت های بزرگی همچون ماکروسافت، استیو جابز، و مخصوصا ADOBE  تیم هایی دارند که تازه واردها را به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند و هنگامی که مشاهده کردند که این شرکت ها پتانسیل رشد دارند، کل شرکت و کارکنانش را به صورت یکجا خریداری می کنند.

اگر به سرعت جلوی تازه واردها وارد نشوید دیگر نمی توانید در چند سال آینده با آنان رقابت کنید. تازه وارد ها معمولا تک محصولی هستند و شما می توانید برای مدتی تک محصولی که آنان تولید کرده اند را با توجه به سرمایه ای که دارید به صورت رایگان در بازار پخش کنید و مانع رشد این شرکت ها شوید. شما باید کارهایی را انجام دهید که از قدرت مالی و اعتبار آنان خارج می باشد.

مزیت رقابتی
مزیت رقابتی عامل برتری نسبت به رقبا

محصولات

مزیت رقابتی در واقع جواب این سوال است که چرا مشتری باید از ما خرید کند؟؟؟؟ قاعدتا مشتریان زمانی که تمایز را ببینند و این تمایز قابل لمس باشند اقدام به خرید خواهند کرد، پس وجه تمایز ما باید قبل از خرید مشتری دیده شود. اصلا به این فکر نکنید بالاخره مشتریان ما متوجه خواهند شد که کالای ما مرغوبیت لازم را دارد و از ما خرید خواهند کرد. شرکتی مثل سونی استراتژی که در مزیت رقابتی ایجاد کرد این بود که در بازه ای از زمان بجای استفاده از سخت افزار های بهتر روی رنگ محصولات خود کار کرد و لپ تاپ هایی با رنگ های مختلف وارد بازار کرد. در حالیکه اکثر کارشناسان این کار را محکوم به شکست می دانستند، امابه شدت جواب داد، و وقتی مشتری برای خرید لپ تاپ اقدام می کردند، ابتدا می گفتند که ما یک لپ تاپ با فلان رنگ می خواهیم.

نوع ارائه

اما مزیت رقابتی تنها به محصول بر نمی گردد. مطلب بعدی نوع ارائه کالا می باشد. باید گونه ای متفاوت برای ارائه محصولات خود پیدا کنیم. نوع ارائه محصولات ما برای مشتریان قابل لمس است. مثلا برای رستوران ها می توانیم بسته بندی هایی را در نظر بگیریم که تا نیم ساعت غذا را گرم درون خودش نگه دارد. با اینکار ما می توانیم محصولات خود را به صورت گرم به مشتریان تحویل دهیم.

سرعت ارائه محصولات

اینکه ما بتوانیم به مشتریان خود به سرعت پاسخ دهیم برای ما مزیت رقابتی به وجود خواهد آورد. در دنیایی که مدیریت زمان برای افراد بسیار مهم می باشد، هرچه ما خدمات خود را سریعتر به مشتریان ارائه دهیم می توانیم سهم بیشتری برای تسخیر ذهن مشتریان داشته باشیم. مثالی که می توانم در این بخش به شما ارائه دهم، افزایش تصاعدی EBOOK ها در مقابل کتابهای کاغذی می باشد. تا چند سال گذشته تقریبا فروش برابری داشتند، اما در چندسال اخیر فروش EBOOK ها به طور چشمگیری افزایش یافته است و این نشان می دهد که سرعت دریافت کالا برای افراد بسیار حائز اهمیت شده است. بنابراین اگر ما بتوانیم راه هایی را ارائه دهیم که فرآیند تولید کالا تا رسیدن به دست مشتری به حداقل برسد، می توانیم سهم زیادی از بازار را در اختیاز خود داشته باشیم.

عوض کردن نوع خدمات

باید تا می توانیم به فکر تغییر در ارائه خدمات خود باشیم تا بتوانیم مزیت رقابتی جدیدی برای خود ایجاد کنیم. برای مثال می توانم به شما همبرگر فروشی در آمریکا را مثال بزنم که روی دو مسئله خود کار کرد یکی سرعت ارائه خدمات و دیگری نوع ارائه خدمات. این شرکت فضایی را به مساحت چند هکتار کرایه کرده است و یک همبرگر فروشی معمولی ولی با سرعت انجام بالا در اختیار دارد. مشتریان وقتی به اینجا مراجعه می کنند از ماشین خود پیاده نمی شوند، سفارش خود را ثبت و پرداخت می کنند و چند متری جلوتر سفارش خود را دریافت می کنند و با ماشین خود وارد محوطه شده و داخل ماشین همبرگر خود را میل می کنند. با اینکار هرکسی دوست دارد تجربه خرید از این همبرگر فروشی را داشته باشد. و این شرکت توانسته است یک مزیت رقابتی جدید برای خود ایجاد کند.

مکان

کم کردن محدودیت های مکانی از دیگر مزیت رقابتی برای شرکت ها می باشد. اگر بتوانیم بسیاری از خدمات خود را در محل انجام دهیم به طور قابل ملاحظه ای ذهن مشتریان را تسخیر خواهیم کرد. مشتریان دیگر نمی خواهند که برای دریافت خدمات به شرکت مربوطه مراجعه کنند، بلکه انتظار دارند که این نیاز آنان در محل انجام شود.

قیمت

قیمت از ۳ دیدگاه قابل بررسی می باشد. قیمت پایین ، بالا و هم تراز با قیمت بازار. ضعیف ترین و بدترین نوع قیمت گذاری محصولات این است که شما محصولات خود را هم تراز با قیمت بازار انتخاب کنید با اینکار هیچگونه مزیت رقابتی ایجاد نخواهید کرد. گاهی قیمت بالا می تواند برای شما یک مزیت رقابتی باشد. اگر شما به صورت لاکچری کسب و کار دارید و افراد مخاطب شما افرادی می باشند که دارای ثروت فراوانی هستند، این افراد محصولات ارزان را انتخاب نمی کنند و می خواهند همیشه گرانترین محصولات را داشته باشند یا هدیه دهند. قیمت های پایین هم در اکثر اوقات برای سطح متوسط جامعه مزیت رقابتی بوده است.

پس مشکل کسب و کار ها چیست؟؟

مشکل کسب و کار ها در استراتژی های آنان می باشد. اغلب شرکت ها یا استراتژی و مزیت رقابتی ندارند و یا اگر مزیت رقابتی دارند آن را به درستی تبلیغ نمی کنند. و این دلیلی می شود که مردم از رقیب خرید می کنند. چون اصلا شما را نمی شناسند.

نتیجه گیری

باید بتوانیم در ۶ شاخه مزیت رقابتی یعنی نوع محصول ، نوع ارائه خدمات، سرعت ارائه خدمات، نوع خدمات ، زمان و مکان را به درستی بشناسیم و بهترین نوع مزیت را برای خود انتخاب کنیم و با تبلیغ درست مزیت رقابتی خود، محصول خود را در ذهن مشتریان نهادینه کنیم تا بتوانیم به سوی ثروتمند شدن گام برداریم. توجه کنید که مزیت رقابتی موروثی نیست و شرکت شما باید پویایی لازم را داشته باشد و با خلق ایده های نو در جهت رقابت در این بازار نهایت تلاش خود را به کار بندد.

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری
نویسنده: ماهان تیموری – صابر خلیلی

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، سیستم سازی

برای دانلود PDF مقاله روی لینک زیر کلیک نمایید

 

با عرض پوزش تصویر فایل دانلود درست بارگذاری نشده است

هنوز دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است. اولین نفری باشید که دیدگاهی میگذارد
ارسال دیدگاه
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram
تیر ۲۸, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۱۹ ق.ظ

موفقیت در مذاکره چگونه حاصل می شود؟

تیر ۲۷, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۰۱ ق.ظ

هوش مالی

تیر ۲۶, ۱۳۹۶
ساعت ۲:۳۳ ب.ظ

خرید دین راهکار برای تامین نقدینگی و نکات هوش مالی

تیر ۲۵, ۱۳۹۶
ساعت ۲:۴۲ ب.ظ

۱۳ مرحله طلایی رشد کسب و کار

تیر ۲۲, ۱۳۹۶
ساعت ۵:۱۶ ب.ظ

همکاری در فروش چگونه باعث کسب ثروت می شود؟

تیر ۲۰, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۵۳ ب.ظ

زمان را به سلطه خود در بیاور

تیر ۱۹, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۱۴ ب.ظ

۷ توصیه مالی برای جوانان ۳۰ ساله

تیر ۱۸, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۲۸ ق.ظ

کسب و کار جوراب بافی

تیر ۱۷, ۱۳۹۶
ساعت ۹:۲۰ ب.ظ

درباره شغل اول میلیاردرها چه می دانید؟

تیر ۱۵, ۱۳۹۶
ساعت ۳:۲۷ ب.ظ

پرورش اعتماد به نفس در جهان کسب و کار

تیر ۱۴, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۳۷ ق.ظ

تئوری عقابها (قسمت دوم)

تیر ۱۳, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۰۰ ب.ظ

تبلیغ چگونه با ذهن ما بازی میکند؟

تیر ۱۱, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۱۶ ب.ظ

۹ قدم به سمت شروع کسب و کار

تیر ۱۰, ۱۳۹۶
ساعت ۹:۰۴ ب.ظ

برقراری ارتباط مؤثر با دیگران

تیر ۸, ۱۳۹۶
ساعت ۹:۴۱ ب.ظ

ثروتمند نشدن ما چه دلایلی دارد؟

تیر ۷, ۱۳۹۶
ساعت ۸:۲۸ ب.ظ

کسب و کار و ازدواج

ساعت ۲:۰۱ ب.ظ

تئوری عقاب ها (قسمت اول)

تیر ۴, ۱۳۹۶
ساعت ۸:۳۱ ب.ظ

چگونه یک میلیاردر باشیم

تیر ۳, ۱۳۹۶
ساعت ۶:۲۷ ب.ظ

استرس شروع کسب و کار

تیر ۱, ۱۳۹۶
ساعت ۶:۳۰ ب.ظ

انضباط فردی

خرداد ۲۹, ۱۳۹۶
ساعت ۷:۴۳ ب.ظ

اشتباهات یک مدیر

خرداد ۲۶, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۵۱ ق.ظ

چرا ثروتمندان هرروز ثروتمندتر و فقیران هرروز فقیرتر میشوند(قسمت سوم)

خرداد ۲۴, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۴۴ ق.ظ

۵ راهکار طلایی در فرآیند هدف گذاری

خرداد ۲۳, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۰۸ ق.ظ

سوالات هوش مالی (ویژه شرکت کنندگان دوره)

ساعت ۱۰:۰۴ ق.ظ

چرا ثروتمندان هرروز ثروتمندتر و فقیران هرروز فقیرتر میشوند (قسمت دوم)