ارتباط مؤثر با دیگران

بهترین راه های ارتباط مؤثر با دیگران

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (2 votes, average: 5٫00 out of 5)
person سینا کنعانیان access_time شهریور ۳۱, ۱۳۹۵ comment ۲ دیدگاه

مدت زمان تخمینی برای مطالعه این مقاله ۵ دقیقه می باشد

ارتباط موثر با دیگران یکی از مهم‌ترین کلیدهای موفقیت است. اهمیت ارتباط موثر با دیگران به حدی است که می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که برای داشتن یک زندگی موفق به آن نیاز داریم.مهارت برقراری ارتباط موثر با دیگران به معنی توانمند بودن در ایجاد یک ارتباط سازنده است. در مقاله قبل با عنوان ارتباط مؤثر به اصول یک ارتباط مؤثر پرداختیم که می‌توانید از بخش مقالات سایت آن را بخوانید و در ادامهمی‌خواهیم در مورد شخصیت‌ شناسی  و چگونگی ارتباط برقرار کردن با آن‌ها با شما صحبت کنیم.

افراد ازنظر ذهنی و نوع برقراری ارتباط موثر با دیگران به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. دیداری

  2. شنیداری

  3. احساسی

این سه نوع مهم‌ترین‌ها هستند یعنی افراد کمی نیز یا چشایی هستند و یا بویایی، البته درصدشان کم است;اما این سه دسته را می‌توان به این شیوه‌ای که خواهم گفت شناسایی کنید: از آن‌ها بخواهید درباره‌ی آخرین مسافرت و یا یک خاطره برای شما حرف بزنند. بعد از تفکیک و توضیح این سه مورد; طرف مقابل را بررسی کنید تا ببینید جزء کدام دسته افراد هستند. این کار را با افراد خانواده; دوستان و افراد نزدیک خود تمرین کنید تا در موقعیت‌های مختلف مهارت این کار را پیداکرده باشید با بررسی زبان بدن هم میتوانیم ارتباط موثر با دیگران برقرار کنیم.

ارتباط موثر با دیگران

دیداری‌ها:

افراد دیداری بیشتر با دیدن ارتباط موثر با دیگران  برقرار می‌کنند. تماشای تلویزیون را به گوش دادن به رادیو ترجیح می‌دهند.زمانی که از اتفاقی تعریف می‌کنند به‌صورت تصویری آن را توضیح می‌دهند. برای مثال از عباراتی چون ببین، ببینیم و تعریف کنیم، صبر کن ببینم چه میگویی، به نظر می‌رسد…، نشانم بده و مانند این‌ها استفاده می‌کنند. مذاکره با این افراد بسیار آسان است.

به جملات زیر توجه کنید:

  • آینده‌ی این موضوع را به‌طور شفاف می‌بینم.

  • غذای خوبی به نظر می‌رسد.

  • چقدر نوع نگاه ما به این مسئله مثل هم است.

  • هدیه‌ای برایم بخر ببینم که دوستم داری…

  • و…

اگر از دیداری‌ها بخواهیم درباره‌ی یکی از خاطرات خود صحبت کند این‌چنین حرف می‌زند: جنگل بزرگی بود، با درختان و حیوانات مختلف. رود خروشان، درختان خیلی بلند، پرندهای رنگارنگ، خیلی زیبا بود.قبل از اینکه از جنگل بیرون بیاییم آهویی دیدیم که خیلی زیبا بود، پوست تنش پر از خال‌های سیاه‌رنگ ریزریز بود،خدا چه موجودات شگفت‌انگیزی آفریده! و… . توجه به چیزهایی که با چشم‌ها دیده می‌شود بیشتر از هر چیزی نظراین افراد را به خود جلب می‌کند. آیا جزء این افراد هستید؟

شنیداری:

شاید افرادی که مدام در حال حرف زدن هستند جزء این افراد باشند چون علاقه‌ی زیادی به گفتگو دارند.این افراد بیشتر دوست دارند از طریق شنیدن ارتباط موثر با دیگران برقرار کنند به همین دلیل معمولاً تلاش شما برای نشان دادن یک تصویر کامل از موضوع صحبتتان برای این افراد کسل‌ کننده و بی‌فایده است. با این افراد باید صحبت کنید و با حرف زدن موضوعی را برای آن‌ها توضیح دهید. شنونده‌ها به‌راحتی صحبت‌های شمارا تکرار می‌کنند، بدون کمی و کاستی. کلماتی چون می‌شنوی؟ گوش می‌کنی؟ کمی آرام‌ تر صحبت کن، صدایت خسته است، چه آهنگ صدایی داشت آن مرد جوان! و … .

به عبارات زیر توجه کنید:

  • خواهش می‌کنم به حرف‌های من گوش کن.

  • دوست دارم نظر تو را بشنوم.

  • مو به‌ موی صحبت‌هایت را فراموش نکرده‌ام.

  • صدایت را مانند صدای زنگ مدام در گوشم می‌شنوم.

  • کمی بلندتر صحبت کن، صدایت را نمی‌شنوم.

  • و…

شنیداری‌ها زمانی که از خاطره‌ای صحبت می‌کنند بیشتر به صداها توجه می‌کنند و از صداهایی که شنیده‌اند صحبت می‌کنند.برای مثال وقتی در جنگل راه می‌رفتیم صدای گرازی به گوشمان رسید که از ترس صدای خوردن دندان‌هایمان را می‌شنیدیم. با هر قدم که برمی‌داشتیم صدای خش‌خش برگ‌ها ازیک‌ طرف و آواز جغدی که بالای سرمان بود از طرف دیگر ما را بیشتر وحشت‌ زده می‌کرد. گوشمان پر از صداهای مختلف بود; آواز پرندگان، شرشر آب رودخانه، صدای رعد و برق حتی سوسکی که زیر پایمان بود هم‌ صدای عجیبی درمی‌آورد. آیا شما جزء شنونده ها هستید؟

احساسی‌ها:

افراد احساسی با احساساتشان ارتباط موثر با دیگران  برقرار می‌کنند. این افراد را با حرف زدن یا نشان دادن چیزی نمی‌توان متقاعد کرد، متقاعد کردن دیگران سخت است آن‌ها باید آن موضوع را احساس کنند.معمولاً هر کاری را با توجه به احساسشان انجام می‌دهند، برای مثال برای خرید هر چیزی به صحبت‌های فروشنده یا شکلآن توجه نمی‌کنند; شک نکنید اول آن را استفاده می‌کنند و بعد تصمیم می‌گیرند.مثلاً اگر برای خرید کیف بروند حتماً به جنس آن دست می‌زنن;د آن را به دست می‌گیرند و بعد اگر احساس خوبیبه آن‌ها داد، می‌خرند.

احساسی‌ها از کلماتی چون احساس می‌کنم این موضوع…; من هم مثل تو احساس می‌کنم; من واقعاً احساس خوبی ندارم;چقدر احساس خوشبختی می‌کنم و کلمات و عباراتی مانند این استفاده می‌کنند.

به عبارات زیر توجه کنید:

  • می‌خواهم با تمام احساس این موضوع را درک کنی.

  • احساس تو نسبت به این مسئله چیست؟

  • این‌یک فرصت بی‌نظیر است، احساس می‌کنی؟

  • فکر می‌کنم باید به‌طور عمیق بررسی‌اش کنم.

  • ته دلت چه می‌گوید؟

  • باجان و دل برات توضیح می‌دهم.

  • و…

ابراز احساس درونی در افراد احساسی قابل‌رؤیت است و به‌راحتی می‌توان این موضع را فهمید.اگر فردی احساسی بخواهد از یک خاطره صحبت کند این‌چنین حرف می‌زند:تا به الآن چنین مسافرتی نرفته بودم، واقعاً لذت بردم، احساس خیلی خوبی داشتم. بی‌نظیر بود.با تمام وجود از باهم بودنمان لذت بردم. آرامش محیط را احساس می‌کردم. آدم‌ها واقعاً مهربان بودند.هوای تازه‌ی اول صبح جانم را طراوت می‌داد، احساس می‌کنم دوباره متولد شده‌ام و… . شما جزء این افراد هستید؟دو نوع دیگر وجود دارند که درصدشان کم است. مثلاً بویایی‌ها از عباراتی چون بوی خطر می‌آید و چشایی‌ها از جملاتی چون داستان شیرینی بود استفاده می‌کنند.شما جزء کدام دسته هستید؟ بعد از شناخت خودتان بر روی اطرافیانتان تمرکز ذهن کنید و آن‌ها را بشناسید. این‌یک تمرین است.

ارتباط موثر با دیگران

راه نفوذ در هر یک از این نوع شخصیت‌ها به شیوه‌ای است که در ادامه خواهم گفت:

راه نفوذ در دیداری‌ها:

سعی کنید از کلماتی چون: ببین، نشان می‌دهی؟ نگاه کن چقدر زیباست، به نظر تو…، ببین … چطور است؟ و… استفاده کنید.

این کلمات درهای ورود به این افراد است.

راه نفوذ به شنیداری‌ها:

سعی کنید از کلماتی چون: می‌شنوی چه می‌گویم؟ به حرفهایم گوش می‌کنی؟ صدایت چقدر زیباست، می‌خواهم کمی باهم صحبتکنیم و… استفاده کنید. کلید ارتباط موثر با دیگران دراین افراد استفاده از این نوع کلمات است.

راه نفوذ به احساسی‌ها:

برای نفوذ در احساسی‌ها باید از هوش اجتماعی برخوردار باشید و  از کلماتی چون: احساس کردی؟ به این روسری دست بکش، چقدر نرم و لطیف است؟چقدر تو مهربانی! به من اعتماد کن، خیالت راحت و… استفاده کنید.بعدازاین می‌توانید به‌سرعت، هر فردی که روبروی شما قرار می‌گیرد را بشناسید و به نسبت آن با او ارتباط موثر با دیگران برقرار کنید.فقط کافی است از تکنیک‌ها و کلماتی که برای نفوذ در آن‌ها نیاز دارید، استفاده کنید.در مقاله‌ی قبل گفتیم که یک ارتباط مؤثر زمانی ایجاد می‌شود که شما بیشتر از اینکه حرف بزنید، گوش کنید.

با بیشتر گوش کردن طرف مقابلتان را می‌شناسید و به نسبت آن با ارتباط موثر با دیگران برقرار می‌کنید. همان‌طور که می‌دانید برقراری ارتباط مؤثر برای موفق شدن در هر زمینه‌ای چه شخصی، چه تحصیلی، چه شغلی، چه عاطفی و… مهم است،بنابراین سعی کنید از این آموزه‌ها در هر چه‌بهتر کردن شرایط خود استفاده کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله آموختیم ارتباط موثر با دیگران از سه راه دیداری و شنیداری و احساسی برقرار میشود و راه کار های شناخت شخصیت این افراد را ارائه دادیم. افرادی که ارتباط موثر با دیگران دارند ایده های خلاقانه بیشتر به ذهنشان خطور می کند.

 

تمام تلاش ما در گروه آموزشی ماهان تیموری رشد روزافزون تمام شما عزیزان از هر نظر است.امیدواریم از این آموزش‌ها برای رشد و بهبود زندگی خود استفاده کنید و از نظرات خودتان و تجربه‌های شیرین خودتان برای ما بگویید.

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده  خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، مدیریت زمان

برای دانلود PDF مقاله روی لینک زیر کلیک نمایید

با عرض پوزش تصویر فایل دانلود درست بارگذاری نشده است

من ماهان تیموری هستم و در راه رسیدن به ثروت و آرامش شما را یاری  می کنم.

کتاب زیر را از دست ندهید:

با عرض پوزش تصویر با مشکل مواجه است

 

 

 

 

  1. ازاطلاعات و مفاهیم خیلی استفاده کردم

  2. حسن فکری گفته:

    اطلاعات خوبی بود

تا کنون 2 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است.
ارسال دیدگاه
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram
شهریور ۲۹, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۳۳ ب.ظ

عاداتی که فقیر را از ثروتمند جدا میکند

شهریور ۲۸, ۱۳۹۶
ساعت ۱۲:۱۸ ب.ظ

اشتباه مالی کسب و کارها (اینفوگرافیک)

ساعت ۱۰:۲۸ ق.ظ

حافظه کوتاه مدت چیست؟

ساعت ۹:۳۳ ق.ظ

بازاریابی با سایت راهی به سوی قله ثروت

ساعت ۷:۴۹ ق.ظ

دروغی به نام باور ؟

شهریور ۲۷, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۱۵ ق.ظ

چگونه زندگیمان را شفا دهیم؟

ساعت ۱۰:۵۰ ق.ظ

تسلط بر پراکندگی ذهن

ساعت ۱۰:۰۴ ق.ظ

حافظه مغز یادگیری بزرگترین ابزار آموزشی ما

شهریور ۲۶, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۲۷ ق.ظ

مارک کابن زندگینامه

ساعت ۹:۳۱ ق.ظ

طلائی ترین نکات برای خلق موفقیت و رشد فردی

شهریور ۲۵, ۱۳۹۶
ساعت ۹:۰۰ ب.ظ

ویژگی های یک لندینگ پیج مناسب چیست ؟

ساعت ۸:۲۳ ب.ظ

اشتباهات مالی رایج و نحوه اجتناب از آن‌ها

ساعت ۱۲:۲۰ ب.ظ

کسب درآمد از تلگرام

ساعت ۱۱:۲۰ ق.ظ

۳ روش از بهترین تکنیک های مذاکره

شهریور ۲۲, ۱۳۹۶
ساعت ۲:۵۱ ب.ظ

چگونه در کمتر از ۴ ماه درآمد خود را۲تا۹ برابر افزایش دهیم

شهریور ۱۹, ۱۳۹۶
ساعت ۹:۴۶ ق.ظ

پرزنت دیگران دغدغه اصلی بازاریابان

شهریور ۱۵, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۲۰ ق.ظ

بهترین راه های تبلیغات رایگان

ساعت ۹:۴۶ ق.ظ

حرکات سر در زبان بدن

شهریور ۱۴, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۳۰ ب.ظ

منظور و هدف از زندگی شما چیست؟

ساعت ۵:۰۱ ب.ظ

اعتماد به نفس بیش از اندازه می‌تواند دردسرساز شود!

ساعت ۹:۱۰ ق.ظ

هشت راهکار برای افزایش درامد

ساعت ۸:۱۱ ق.ظ

آموزش تبلیغ نویسی حرفه ای

شهریور ۱۳, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۳۷ ق.ظ

تبلیغات تاکسی ، تبلیغاتی متحرک

ساعت ۸:۴۳ ق.ظ

با پوستر تبلیغاتی ، چشم نواز شوید

ساعت ۳:۲۱ ق.ظ

انواع هدف و راه های رسیدن به آن ها